Alla fyndtips från mellandagsrean

Ansluta portabel skärm via skärm eller grafikkort?

Permalänk
Medlem

Ansluta portabel skärm via skärm eller grafikkort?

Hej, äger idag en Alienware AW3225QF https://www.inet.se/produkt/2226676/dell-32-alienware-aw3225q... och har funderingar på att ansluta en portabel skärm snart, men alla mina anslutningar är upptagna på grafikkortet två stycken Hdmi till 2 tv apparater, som jag bara kör en åt gången samt Displayport uttagen till Alienware skärmen och till Playstation VR2. Så undrar då över Hdmi porten som är ledig på skärmen, om jag kan använda den porten till den portabla skärmen? Skärmen är annars ansluten via Displayport.

Eller är man illa tvungen att använda anslutningarna ifrån grafikkortet? Tänkte eftersom jag anslöt Usb kabeln ifrån datorn till skärmen, så jag kunde utnyttja skärmens Usb portar!

Och på den portabla skärmen som jag funderar på, Så står det att man kan antingen ansluta via Hdmi eller via Usb. https://www.amazon.se/dp/B0CYCPTQJQ/?coliid=I13R8IT9YYLU1Z&co...

Så därför jag undrar om något alternativ finns utav det jag nämnt? Tar tacksamt emot tips 😊

Permalänk
Medlem

Hej jag förstår inte riktigt hur du menar, är inte super insatt när det kommer till detta. Men alla portar på GPUn är upptagna anar jag, då skulle väl du kunna använda portarna på mb(moderkortet)

Du har ju hdmi, usb (och ksk dp-port) på mb? Hdmi och dp är ju till för bild, vet att inte alla usb kablar ger bild/information(?)

Sry på förhand om jag ej var till hjälpen

Permalänk
Bildexpert 📺

Bildanslutningar är riktade. IN eller UT. En bildskärm har nästan uteslutande INgångar. De kan inte skicka UT bild. De få undantag som finns är enstaka kontorsskärmar från exempelvis Dell där man kan kedjekoppla Displayport. Finns också en del professionella lösningar med skärmar som har UTgångar för bild. Men inte reguljära spelskärmar etc. Alltid INgångar på skärmar.

Skärmars USB-anslutningar är endast en vanlig USB-hubb främst avsett för att ansluta möss och tangentbord och liknande.

Du kan eventuellt få bild via moderkortets anslutningar vilket typiskt förutsätter att man har en CPU med integrerad grafikkrets (iGPU) och att den grafikkretsen är aktiverad i BIOS. Oftast är de utgångarna inte funktionella därför att man en gång valde en CPU utan iGPU för att spara på pengarna.

Det går att få bild via USB och en Displaylink-adapter som i praktiken blir ett slags extern grafikkort. Detta belastar CPU och fungerar främst för stillsam grafik, office och liknande, inte alltid så väl för rörlig grafik. Så det går att lösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Bildanslutningar är riktade. IN eller UT. En bildskärm har nästan uteslutande INgångar. De kan inte skicka UT bild. De få undantag som finns är enstaka kontorsskärmar från exempelvis Dell där man kan kedjekoppla Displayport. Finns också en del professionella lösningar med skärmar som har UTgångar för bild. Men inte reguljära spelskärmar etc. Alltid INgångar på skärmar.

Skärmars USB-anslutningar är endast en vanlig USB-hubb främst avsett för att ansluta möss och tangentbord och liknande.

Du kan eventuellt få bild via moderkortets anslutningar vilket typiskt förutsätter att man har en CPU med integrerad grafikkrets (iGPU) och att den grafikkretsen är aktiverad i BIOS. Oftast är de utgångarna inte funktionella därför att man en gång valde en CPU utan iGPU för att spara på pengarna.

Det går att få bild via USB och en Displaylink-adapter som i praktiken blir ett slags extern grafikkort. Detta belastar CPU och fungerar främst för stillsam grafik, office och liknande, inte alltid så väl för rörlig grafik. Så det går att lösa.

Äger en amd ryzen 7 7800x3d, och den har integrerad grafik. Så testade att koppla in min Alienware till moderkortets Displayport och då fungerade det genom utvidgat fönster. Så antar att det ska fungera då när jag skaffar den portabla skärmen senare? Den har både Displayport och Hdmi anslutningar.