Alla fyndtips från mellandagsrean

Samsungs nya QD-OLED når 500 Hz

Permalänk
Melding Plague

Samsungs nya QD-OLED når 500 Hz

QD-OLED med uppdateringsfrekvens på 500 Hz och nya AI-funktioner ska demonstreras vid CES.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

AI-funktionerna som beskrivs är uppskalningslösningen ”4K AI Upscaling Pro” och ”AI Picture Optimizer”, som ska kunna identifiera och analysera vilken typ av innehåll som visas och sedan automatiskt justera bildinställningarna.

Hör sådant där verkligen hemma på vanliga skärmar? Det är ju en av dom första funktioner man måste slå av på en TV för att bilden inte ska bli åt helvete.

Permalänk
Medlem

https://news.samsung.com/se/samsungs-nya-skarmar-for-2025-int...

Citat:

Nästa nyhet, Odyssey OLED G6 (G60SF-modellen), höjer nivån för hastighet och är den första OLED-skärmen med en uppdateringsfrekvens på 500 Hz på sin QHD-skärm (2 560 x 1 440). Den snabba hastigheten och jämna spelupplevelsen gör den till ett bra alternativ för spelaren som kräver det bästa av enhetens prestanda för att få en vinnande fördel.

Båda modellerna levererar en svarstid på 0,03 ms (GTG) för mjuka visuella effekter och skarp grafik, även i snabba spelsituationer. De stöder också AMD FreeSync™ Premium Pro och är NVIDIA G-Sync™-kompatibla, vilket gör att de kan leverera jämna bilder med mindre screen tearing och flimmer. VESA DisplayHDR™ True Black 400[4] ger mörka nyanser utan ljusblödning eller färgläckage, vilket maximerar OLED-skärmens prestanda. OLED Glare Free-skärmen minskar reflektioner och bländning för att hålla fokus på spelet.

Låter riktigt najs.

Permalänk
Medlem

Trevligt med en glasögonfri 3D-skärm!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Äntligen vettig pixeldensitet. MSI har utannonserat ett gäng som bygger på Samsungs ovanstående fjärde generation paneler. 4K på 27 tum är på tiden, men 166 PPI är fortfarande en bra bit bort från Apples Studio Display på 218 PPI som har den ultimata skalningen av 1440p i screen real estate. Vi borde ha haft detta på plats för flera år sedan, men med tanke på att en ansenlig mängd skärmar inom Windows-segmentet är gaming-drivet så har DLSS et al varit direkt nödvändigt för att driva spel i högre upplösning under de senaste åren.

Permalänk

Smarta skärmar är coolt, samtidigt lite krångligt. Man ska koppla in en ny dator, kanske en laptop genom en docka och man får ej bild. Förr i tiden något fel mellan kabeln, dockan och laptoppen. Idag, kanske är det någon av menyerna, har jag valt rätt ingång, är denna ingång konfigurerat korrekt.. Men kanske Ai funktionen kan hjälpa till och säga att man har signal på hdmi 3 och fråga om man vill växla över.

Sedan är det väl på tiden att fot är något som man får köpa extra, det blir en pryl som många aldrig använder utan Vesa fästet. Dessa fötter borde vara standardiserade som Vesa festen.

M8an hade Tizen OS och man kunde surfa på den se på film, ansluta till en dator på väldigt många olika sätt etc, har även M9 det?

Permalänk
Medlem

Är 34" 1440p helt dött nu? Sjukt trist om så är fallet

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Trevligt med en glasögonfri 3D-skärm!

Nyfiken på hur bra det kan tänkas funka med modern teknik
Konstigt Sweclockers inte nämnde den skärmen alls i sin nyhet?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Så ingen konkurrens på 21:9 5k alltså samsung?

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

27" 4K OLED är trevligt!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem

"Samsung visar också upp 27-tums Odyssey 3D (G90XF-modellen) på CES. Tack vare en lentikulär lins som är fäst på panelens framsida och en främre stereokamera erbjuder Odyssey 3D en anpassningsbar 3D-upplevelse utan behov av 3D-glasögon. Den kan använda AI för att analysera och konvertera 2D-video till 3D."

😍

Denna MÅSTE ni recensera sweclockers. Annars kommer jag bli så besviken att jag gråter i kaffet.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Så nyheten var att gå från 480 Hz till 500 Hz... Ingen bryr sig fortfarande om AI funktioner

Permalänk
Medlem

Hörde jag 3D?????

Satt senast igår och tittade på 3D med mitt VR-headset. Nästan omöjligt att titta på och svårt att hitta filmer numera tyvärr.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Hörde jag 3D?????

Satt senast igår och tittade på 3D med mitt VR-headset. Nästan omöjligt att titta på och svårt att hitta filmer numera tyvärr.

Leta upp Avatar 3D 60fps. Amazing kvalitet i den.
Samma Ready player one.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

2025 och vi får pixel-art i 500hz?

Vart vänder man sig för få en skärm som faktiskt är bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

2025 och vi får pixel-art i 500hz?

Vart vänder man sig för få en skärm som faktiskt är bra?

Man köper en äldre skärm helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Är 34" 1440p helt dött nu? Sjukt trist om så är fallet

Absolut inte. Blir extremt fin bild med multimediainnehåll på Alienwares AW3423DW exempelvis. Referenspanel fortfarande gällande bildkvalitet med HDR skulle jag säga.

Permalänk
Viking
Skrivet av Daemon85:

Så nyheten var att gå från 480 Hz till 500 Hz... Ingen bryr sig fortfarande om AI funktioner

Samsung hade väl aldrig en 480Hz?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Absolut inte. Blir extremt fin bild med multimediainnehåll på Alienwares AW3423DW exempelvis. Referenspanel fortfarande gällande bildkvalitet med HDR skulle jag säga.

Säkert en jättebra skärm, det säger jag absolut ingenting om. Det jag syftar mer på är att tillverkarna inte satsar på formatet längre.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Samsung hade väl aldrig en 480Hz?

Nope, dom hade upp till 360 QD oled vilket är det jag har just nu.

Nu måste man ju uppgradera, kan ju inte sitta på urgammal teknik :C

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Panelen må vara bra men referenskvalitet för HDR existerar inte i konsument-segmentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Hör sådant där verkligen hemma på vanliga skärmar? Det är ju en av dom första funktioner man måste slå av på en TV för att bilden inte ska bli åt helvete.

Precis som du är inne på så hör de inte hemma på någon display i huvud taget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Är p G att skapa en 34" OLED men vill ha högre PPI då jag använder den i arbetet (mycket text) också. Verkar inte ske någon utveckling på de panelerrna.

Är rädd att en 4K blir för tungdrivet i spel då jag vill ha så hög bildkvalitet som möjligt och ändå ligga på 150 - 240 FPS.

Permalänk

Värdelöst. Blir sjösjuk av allt under 1000 hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixtconny:

Värdelöst. Blir sjösjuk av allt under 1000 hz.

Lycka till att hitta en skärm med 1000hz 😂😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Precis som du är inne på så hör de inte hemma på någon display i huvud taget...

Många tittar film på sina skärmar. Många gamla filmer blir nog bättre av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loopy6:

Är p G att skapa en 34" OLED men vill ha högre PPI då jag använder den i arbetet (mycket text) också. Verkar inte ske någon utveckling på de panelerrna.

Är rädd att en 4K blir för tungdrivet i spel då jag vill ha så hög bildkvalitet som möjligt och ändå ligga på 150 - 240 FPS.

Dra ner renderscale?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSEF:

Lycka till att hitta en skärm med 1000hz 😂😂

Är nog inte långt borta ska du se

https://www.tomshardware.com/monitors/gaming-monitors/tcl-dem...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Många tittar film på sina skärmar. Många gamla filmer blir nog bättre av det.

Nej det blir de inte och det finns inget som säger att specifikt gamla filmer blir "bättre" med AI-uppskalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nej det blir de inte och det finns inget som säger att specifikt gamla filmer blir "bättre" med AI-uppskalning.

Du har alltså inte kikat på 80-90 tals filmer som inte finns på bluray? Ai uppskalning gör underverk oftast. För de ser ut som skit på en stor display annars.