Alla fyndtips från mellandagsrean

27" eller 32" 4K OLED med minst text fringing?

Permalänk
Medlem

27" eller 32" 4K OLED med minst text fringing?

Det är äntligen dags att gå från min nuvarande LG C2 42" TV till en gaming skärm. 27" eller 32" är båda okej så länge det är en 4K OLED 240hz men vad jag sett så har många displayer problem med att texten är lite suddig eller ser konstig ut på något sätt. Då jag även planerar att använda den för arbete i Windows så vill jag ha en skärm som inte har det problemet alls eller så lite som möjligt. Är det någon som vet vilka modeller eller vilken typ av OLED skärm som minst har detta problem?

Permalänk
Medlem

Här rtings så kan du se hur texten skiljer sig åt mellan OLED 1440p 27" och OLED 4K 32" där den sistnämnda skall se riktigt bra ut.
https://www.rtings.com/monitor/tools/compare/samsung-odyssey-...

Min nuvarande 1440p har 7,5 i text clarity-betyg enligt rtings och den tycker jag ser bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zabala:

Är det någon som vet vilka modeller eller vilken typ av OLED skärm som minst har detta problem?

Problemet är väl inbyggt i Windows i och med smått föråldrade ClearType? Enda sättet att undvika det blir att välja en OLED-skärm med RGB-layout.

Annars löses det smidigt med MacType:
https://www.mactype.net/

Själv har jag en Samsung Odyssey G8 OLED 34" och tycker även att problemen med fringing är smått överdrivet.

För mig väger fördelarna upp nackdelarna, även om jag hellre valt MiniLED om jag kunnat.

Edit:
Jag har en 1440-skärm.

Permalänk
Bildexpert 📺

Problemet kommer från panelen där det finns två typer av OLED-paneler, WOLED med en extra vit+RGB-subpixlar och QD-OLED med RGB-subpixlar i en triangelstruktur. Grundproblemet är alltså densamma för alla modeller med endera WOLED eller QD-OLED-panel. Alla modeller med samma panel kommer ha samma förutsättning.

Att detta är ett problem beror främst på låg upplösning ≈100 ppi som det blir med 1440p-nivån. Varje subpixel är urskiljbar och kan agerar som en färgad kant och det ovanlig strukturen påverkar textrendering under cleartype etc.

När du tittar på UHD/4K i 27 och 32 tum har du ≈163 respektive ≈137 ppi och därför kommer synligheten av pixelstrukturen automatiskt minska. Pixeltrukturen är fortfarande där men i mindre skala. Då kommer det följdaktligen vara som minst synlig på en 27-tums UHD/4K-OLED men det kommer variera med exakt vilken panel som sitter i skärmen.

Permalänk
Medlem

Jag har en PG32UCDP och jobbar som utvecklare på den större delen av dagen.
Texten tycker jag ser bra ut i MacOS iaf (kör "looks like 3008x1692" så ca 125% skalning?).
När jag är i Windows spelar jag bara istortsett men det lilla jag använt Chrome där tyckte jag texten såg bra ut där också.

Jag var också orolig inför detta fringing problem eftersom man hört så mkt om det men jag vet inte, tycker inte det är något jag märkt av ö.h.t.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ Ryzen 7500F, Asrock A620I, 32GB DDR5, EVGA RTX 3060 12GB, SF750, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem

Jag får verkligen leta efter det på min 27" 1440p QD-OLED för att märka det. Läser en del PDF-manualer och designar i CAD på min och för mig är detta en ickefråga. Det kanske var värre på tidigare QD-OLED. Kan också vara så att andra är känsligare.

125% skalning i Windows minskar detta ännu mer när text renderas med lite fler pixlar. Tycker ClearType klarar av dagens pixelstrukter med QD-OLED bra också.

Kan det vara så att detta har blivit en grej som användare letar efter för att man vet att pixelstrukturen är lite annorlunda mot VA/IPS?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

27" 4K 240hz OLEDs har inte kommit ut än, det har väl precis börjat annonseras. Så vill man ha en sådan får man vänta lite.

Text fringing på 32" 4K WOLED är obefintlig. Kan inte svara helt säkert för QD-OLED men gissar att trots dess konstiga pixelstruktur att det är så hög pixeldensitet att det inte märks. Väntar man in 27" 4K kommer det bli ännu mindre problem eftersom det blir ännu bättre pixeldensitet.

Dom skärmar som har problem är istället skärmar med 1440p, iaf 2023 års generation QD-OLED har jag sett i verkliga livet och det va väldigt störande. Men eftersom du är ute efter 4K ska det inte spela in tänker jag.

Visa signatur

FD Define 7 Comp. ~ ASUS Z790-F ~ Intel 13700K ~ Noctua NH-D15 ~ MSI RX 6800 ~ ASUS PG32UCDP
FD Meshify 2 Comp. ~ Gigabyte B550 G X V2 ~ AMD 5700X3D ~ Thermalright PA 120 SE ~ ASUS GTX 1080 ~ BenQ XL2740

Permalänk

Om du har en LG C2 42" idag och är nöjd med den så kommer du verkligen inte märka av text fringing.
Jag hade en LG 42" som datorskärm en period men returnerade den endast för att jag blev galen på text fringing.

Har nu skaffat en Samsung Samsung Odyssey G8 S32DG802 32" Inga problem alls med text fringing på denna.
Sen kommer ju en 27" skärm ha ännu högre pixeltäthet vilket såklart är ännu bättre. Men är du redo att gå ner från 42" till 27"?
27" är i minsta laget tycker jag. du kommer ju behöva köra 150% skalning i windows.
Det går faktiskt att köra 100% skalning på 32".. men det blir rätt smått allting

Permalänk
99:e percentilen

För referens stördes jag kraftigt av pixelstrukturen och den resulterande textrenderingen när jag testade AOC Agon AG322QC4 (32 tum 1440p VA), och även när jag kikade på 27 tum 1440p QD‑OLED i butik.

Har inte upplevt några sådana problem på 32 tum 4K OLED (varken W‑OLED eller QD‑OLED).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Får bli att slå till och pröva någon av de nyare modellerna. Det låter som att jag oroat mig lite för mycket över det baserat på svaren. Tack alla