Partitionera en SSD

Permalänk

Partitionera en SSD

Skall man partitionera en SSD? Det finns olika åsikter om detta. En del avråder, men jag har inte fått klart för mig varför. Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Jag har min SSD till Linux partionerad:
1. Boot EFI
2. Fedora
3. tom för tillfället ifall jag vill prova nån dist
4. Home
5. Swap.

För de som absolut ska meddela att swap är onödigt i Fedora: jahapp

Min andra hårddisk i laptopen är för Windows som bor på heeeela disken (förutom obligatorisk boot/efi-partition).
Min stationära är riggad likaså. Förutom att jag har en separat snurrdisk för egna filer.

Till poängen, har du ingen anledning att dela upp hårddisken, så gör inte det...
Möjligtvis om man vill separera egna filer likt jag har gjort på Linux-disken. Annars finns ingen större anledning.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bröderna:

Skall man partitionera en SSD? Det finns olika åsikter om detta. En del avråder, men jag har inte fått klart för mig varför. Någon som vet?

Jag tror du får förklara sammanhanget mer, alla tycker väl att det är okej med partitioner rent principiellt? Vad vill du göra specifikt och varför?

Som exempel: om man installerar Windows på en SSD får man tre partitioner (ESP, C: och Recovery)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det handlar väl mer om syftet. Utöver operativsystemets egna partitioner ser jag ingen fördel med att skapa några själv. Förr i tiden när man hade OS på HDD partitionerade folk för att lägga OS på en partition som låg på en viss del av disken för att få snabbare läs- och skrivtider. Något liknande kan man vad jag vet inte få till på en SSD.

Däremot har jag inte hört om någon nackdel med att partitionera, så om du vill kan du väl göra det.

Permalänk
Medlem

Beror helt på hur den används.

Utöver om det är rent nödvändigt för optimal funktion. Installeras tex OS om frekvent så kan det ju vara bekvämt om det är en egen del än användardata.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Det är en extra SSD som jag installerat. På denna skall jag ha "Data" samt bilder och filmer, två partitioner blir det. Operativsystem och program ligger på en annan SSD.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bröderna:

Det är en extra SSD som jag installerat. På denna skall jag ha "Data" samt bilder och filmer, två partitioner blir det. Operativsystem och program ligger på en annan SSD.

Kanske blir det smidigare indelning för dig, då är det en fördel. Men det blir också att du får fast storlek på de två, och om en blir full måste du partitionera om för att få mer plats på den andra, så det är ju en potentiell nackdel.
Många andra skillnader är det väl inte vad jag kan se.
Man kan ju lika gärna ha en mapp för bilder, en för filmer, och en för "data"; det är nog modellen jag skulle köra själv.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bröderna:

Det handlar mer om smaksak. Exempelvis föredrar jag 1 stor portion i ditt fall eftersom jag inte behöver bry mig om att ändra storlek på dem om ena behöver bli större än den andra.

Använder bara flera partitioner om jag måste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bröderna:

Det är väl främst intressant om det finns ett tydligt syfte med att ha separata partitioner (och därmed separata filsystem).

Om det t.ex. är olika filsystemstyper, eller om man vill kunna blåsa bort det ena innehållet i ett steg utan att påverka det andra, osv.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Du måste ju skapa minst en partition, så ja.

Hur du delar upp är upp till dig. Fler partitioner är i vissa fall lättare att ta med till en annan disk eller med bind eller RAID lättare att utöka.

I Linuxmiljö är det exempelvis mycket lättare att byta en disk då systemet bygger på kataloger och inte enhetsbokstäver. Hemkatalogen kan dessutom vara delad mellan olika distributioner. RAID får en helt annan innebörd i Linux än Windows eftersom Linux katalogstruktur redan bygger på en RAID-liknande miljö, eftersom katalogerna är oberoende diskarna och du kan i princip göra en katalog hur stor som helst.

Jag kör en sådan uppsättning att systemet är helt uppdelat. Ryker en disk så byter jag bara ut den och sätter i en ny. Sedan kontrollerar systemet att den är på rätt ställe. Undertiden kan jag använda en backup-fil, annan disk med samma innehåll etc.

Behöver jag installera om systemet är mina privata filer oberoende systemet.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OldComputer:

I Linuxmiljö är det exempelvis mycket lättare att byta en disk då systemet bygger på kataloger och inte enhetsbokstäver.

Det klarar visserligen Windows precis lika bra, även om det är ovanligt att se någon använda det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS