Permalänk

Speldator till 10-åring

Hej

Funderar på att bygga ihop en dator till en 10-åring som skall få sin första speldator. I dagsläget spelar han Fortnite, Roblox, FC25 men gissar att det kommer bli lite mer avancerade spel när han väl får datorn

Har fått lite råd från olika forum och kompisar och ett förslag är nedan. Är det något jag bör ändra/optimera för att få billigare pris, bättre prestanda etc. Tanken är att datorn skall kunna uppgraderas om längre fram om det behövs.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut överlag men går att få bättre prestanda till lägre pris.

Permalänk

Tack @Alastor Moody

Om man vill ha wifi, skall man då välja ett annat moderkort eller köpa separat wifi-kort? Kommer inte alltid kunna ha den ansluten via kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rostagroup:

Tack @Alastor Moody

Om man vill ha wifi, skall man då välja ett annat moderkort eller köpa separat wifi-kort? Kommer inte alltid kunna ha den ansluten via kabel.

Ett moderkort med bra Wi-Fi är 565 kr dyrare så blir billigare med ett separat kort.

https://www.amazon.se/dp/B0831SJ2K9/?smid=ANU9KP01APNAG&th=1

Fördelen med det dyrare moderkortet är dock att du får en extra M.2-plats om du vill installera en till SSD i framtiden.

Permalänk

@Alastor Moody

Så något sånt här om man skall ha wifi i moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rostagroup:

@Alastor Moody

Så något sånt här om man skall ha wifi i moderkortet.

https://komponentkoll.se/bild/mqhJH.png

Ja, precis. Kanske är skönt att ha det integrerat plus en extra M.2-plats.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Ja, precis. Kanske är skönt att ha det integrerat plus en extra M.2-plats.

Såg att nätaggregatet var slut med oklar leveranstid, är det något speciellt man skall titta på om man skall välja ett annat?

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rostagroup:

Såg att nätaggregatet var slut med oklar leveranstid, är det något speciellt man skall titta på om man skall välja ett annat?

Tack för all hjälp!

Det här ser rätt prisvärt ut.

https://www.amazon.se/dp/B0CD2PNMBY/

Permalänk
Medlem

Nätagget är en av de viktigare komponenterna, för såväl långvarig funktion som möjlighet till uppgradering.
Skulle inte snåla där.
Tänker man sig sen uppgradering med ännu mer rejält grafikkort och CPU kan det krävas att gå upp något steg i effekt.
T ex detta är något steg upp i nivå och effekt.

Tittar man t ex här finns en överskådlig tabell med vilken effekt som rekommenderas för olika kombinationer.
Där ser man att det vid tänkbara uppgraderingar av grafik och ev CPU ofta hamnar på 750 W, ibland 850. Alltså inte några mer extrema, utan vad som kan tänkas bli nästa steg någon gång i framtiden. Så 750 kan vara rimligt, 850 blir nog i överkant även om det bara kostar runt en hundring extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Nätagget är en av de viktigare komponenterna, för såväl långvarig funktion som möjlighet till uppgradering.
Skulle inte snåla där.
Tänker man sig sen uppgradering med ännu mer rejält grafikkort och CPU kan det krävas att gå upp något steg i effekt.
T ex detta är något steg upp i nivå och effekt.

Tittar man t ex här finns en överskådlig tabell med vilken effekt som rekommenderas för olika kombinationer.
Där ser man att det vid tänkbara uppgraderingar av grafik och ev CPU ofta hamnar på 750 W, ibland 850. Alltså inte några mer extrema, utan vad som kan tänkas bli nästa steg någon gång i framtiden. Så 750 kan vara rimligt, 850 blir nog i överkant även om det bara kostar runt en hundring extra.

Jo, absolut. Kan man tänka sig att lägga ut lite mer får man en PSU på 850 W med tio års garanti, helmodulär design, semi-passiv drift, 80+ Gold och ATX 3.0-stöd för under 1 200 kr.

https://www.amazon.se/dp/B0C2453ZNJ/

Permalänk
Medlem

Så här skulle jag göra:

AM5 platformen med Ryzen 5 7600, gpu med 12gb vram och 750w psu och 32gb ddr5 ram. Dessutom 2tb m.2 disk så det finns utrymme för spel.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

om budget finns så skulle jag utan tvekan köra på metalmac's alternativ då den kan växa tillsammans med ditt barn! fast med ett AMD/Nvidia kort istället för ett intel kort. Intels kort är onpar med AMD korten sätt till pris/prestanda iom den lägre prestandan jämfört med benchmarks med x3d cpuer, samt man får med AMD/Nvidia kort som fungerar med allt och är relativt felfria, intel har fortfarande en del kvar att göra med drivrutiner osv så är enligt mig bara ett alternativ om man är villig att ta risken att vissa spel inte fungerar alls samt att man med vissa spel kan få problem.

Skrivet av metalmac:

Så här skulle jag göra:

AM5 platformen med Ryzen 5 7600, gpu med 12gb vram och 750w psu och 32gb ddr5 ram. Dessutom 2tb m.2 disk så det finns utrymme för spel.

https://komponentkoll.se/bild/LXcMt.png

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

om budget finns så skulle jag utan tvekan köra på metalmac's alternativ då den kan växa tillsammans med ditt barn! fast med ett AMD/Nvidia kort istället för ett intel kort. Intels kort är onpar med AMD korten sätt till pris/prestanda iom den lägre prestandan jämfört med benchmarks med x3d cpuer, samt man får med AMD/Nvidia kort som fungerar med allt och är relativt felfria, intel har fortfarande en del kvar att göra med drivrutiner osv så är enligt mig bara ett alternativ om man är villig att ta risken att vissa spel inte fungerar alls samt att man med vissa spel kan få problem.

Jag kör själv denna kombo och kan intyga att det fungerar extremt bra.
Just nu har Nvidia betydligt större problem med sina drivrutiner än AMD och Intel faktiskt.
Det Nvidia har är DLSS, inget snack om det, men för det pris du just nu kan få ett Arc B580 hos Inet så skulle ialf inte jag tveka.
12gb vram, 192-bit bus är betydligt viktigare framåt skulle jag vilja påstå.

Men självklart kan man välja fritt, Radeon 7600 8gb eller ett rtx 4060 8gb fungerar fint det med.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Raspberry pi 400

Permalänk
Medlem

På Webhallen säljer dom just nu ett rx 7600 8gb kort till hyfsat vettigt pris.
Jag skulle dock för typ en hundring till istället välja Arc B570 med 10gb vram i så fall.

Edit: Såg att webhallen har höjt priset nu.
Men vill man ha Nvidia så säljer dom ett 4060 8gb just nu relativt billigt.

https://www.webhallen.com/se/product/369004-ASUS-Dual-GeForce...

Visa signatur

Raspberry pi 400

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Jag kör själv denna kombo och kan intyga att det fungerar extremt bra.
Just nu har Nvidia betydligt större problem med sina drivrutiner än AMD och Intel faktiskt.
Det Nvidia har är DLSS, inget snack om det, men för det pris du just nu kan få ett Arc B580 hos Inet så skulle ialf inte jag tveka.
12gb vram, 192-bit bus är betydligt viktigare framåt skulle jag vilja påstå.

Men självklart kan man välja fritt, Radeon 7600 8gb eller ett rtx 4060 8gb fungerar fint det med.

Well angående vram så sure, dom extremt få spel där kortet orkar driva spelet där det gör skillnad, angående bussen så är den förmodligen ganska orelevant då hastigheten på minnen inte allt för ofta är den begränsade faktorn

Det jag ville framhäva är bara att Intel är ett bra val om man är villig att ta chansen att det kan bli en hel del väntande på drivrutiner och buggar jämfört med röda/gröna laget. Inget jag själv skulle ge till ens barn/nära och kära då dom ofta bara vill att det ska fungera är man villig att riskera att man kan behöva felsöka och testa sig fram/vänta för att få saker att fungera så är intel korten ett grymt val, iallafall limited edition kortet (dom dyrare är sätt till pris/prestanda helt enkelt inte värt risken)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well angående vram så sure, dom extremt få spel där kortet orkar driva spelet där det gör skillnad, angående bussen så är den förmodligen ganska orelevant då hastigheten på minnen inte allt för ofta är den begränsade faktorn

Det jag ville framhäva är bara att Intel är ett bra val om man är villig att ta chansen att det kan bli en hel del väntande på drivrutiner och buggar jämfört med röda/gröna laget. Inget jag själv skulle ge till ens barn/nära och kära då dom ofta bara vill att det ska fungera är man villig att riskera att man kan behöva felsöka och testa sig fram/vänta för att få saker att fungera så är intel korten ett grymt val, iallafall limited edition kortet (dom dyrare är sätt till pris/prestanda helt enkelt inte värt risken)

Har du ett Arc B580?
Jag känner inte igen mig i den upplevelsen själv så här långt.
Har nu haft nya burken igång i över en månad utan att stöta på bekymmer.
Precis som du så var jag redo för en "bumpy ride", men är extremt positivt överraskad.

Visa signatur

Raspberry pi 400

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Har du ett Arc B580?
Jag känner inte igen mig i den upplevelsen själv så här långt.
Har nu haft nya burken igång i över en månad utan att stöta på bekymmer.
Precis som du så var jag redo för en "bumpy ride", men är extremt positivt överraskad.

Nej har inte ett kort själv (funderade på två kort till ungarnas datorer men valde att avstå då Intel fortfarande har en bit att gå samt dom sitter på äldre cpuer så prisvärdheten försvinner) men har två bekanta med korten dock, en av dom som spelar mer eller mindre cod, och moderna esports tittlar har det fungerat galant för medans den andra har haft en del bekymmer med spel som rent av inte fungerar (visserligen är merparten väldigt gamla spel samt udda indie spel).

Så beror helt på om man är villig att ta den risken är de bara moderna spel så borde det va ganska smärtfritt

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Nej har inte ett kort själv (funderade på två kort till ungarnas datorer men valde att avstå då Intel fortfarande har en bit att gå samt dom sitter på äldre cpuer så prisvärdheten försvinner) men har två bekanta med korten dock, en av dom som spelar mer eller mindre cod, och moderna esports tittlar har det fungerat galant för medans den andra har haft en del bekymmer med spel som rent av inte fungerar (visserligen är merparten väldigt gamla spel samt udda indie spel).

Så beror helt på om man är villig att ta den risken är de bara moderna spel så borde det va ganska smärtfritt

Intressant, kanske man skulle testa om du vet vilka det är.
Så att man får stöta på lite motstånd.

Visa signatur

Raspberry pi 400

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Intressant, kanske man skulle testa om du vet vilka det är.
Så att man får stöta på lite motstånd.

Kan kolla om jag kan få ut från han vilka spel han hade problem med

Visa signatur

here we go!