Tips på RAM till AMD 9800X3D mottages gärna!

Permalänk
Medlem

Tips på RAM till AMD 9800X3D mottages gärna!

Hej!

Jag håller på att bygga en ny dator och har ett GIGABYTE X870 AORUS ELITE WIFI7 ICE som moderkort. Nu behöver jag hjälp med att välja rätt RAM-minne och blir inte klok på alla termer som CVL, CAS, Timings och FWL när jag kollar kompatibilitetslistan här på: Pangoly.

Jag kommer att köra en Ryzen 9 9800X3D till detta bygge och kommer inte att överklocka något. Har ni några rekommendationer?

Mina krav är:

• Minst 32 GB (2x16 GB)

• Vit färg (för att matcha temat i bygget)

• Bra prestanda för en högpresterande gamingrigg

Pris är egentligen inte superviktigt, men ju billigare, desto bättre.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Mobo: ASUS MAXIMUS VII RANGER | RAM: 16GB 2400Mhz | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti | CPU: Intel Core i7 4790k | Kylning: Noctua NH-DH15 | Skärm 1: Acer Predator XB271HU 27" | Skärm 2: BenQ 24" XL2420T 120Hz | Skärm 3: Philips BDM3270QP 32" 1440p | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder Chroma | Headset: Logitech G933 Artemis Spectrum | SSD: 240GB | HDD: 4.5TB | PSU: Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design R5 | OS: Windows 10 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar! Jag har kikat på dessa, men de verkar inte vara med på Gigabyte's memory-supportlista. Är det inte lite risky att gå på dessa minnen då?

Permalänk
Viking
Skrivet av Viktorph:

Tack för snabbt svar! Jag har kikat på dessa, men de verkar inte vara med på Gigabyte's memory-supportlista. Är det inte lite risky att gå på dessa minnen då?

Jo de finns med i QVL.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Varför går du på en tredjepartslista och inte... moderkortstillverkarens?

https://www.gigabyte.com/Motherboard/X870-AORUS-ELITE-WIFI7-I...

Dessa stöds i par om två (står i moderkortsmanualen vilken kanal de ska sitta i, den primära)

Permalänk
Medlem

Jag beställde precis dessa fast 2x 32GB till mitt Asus ROG X670E Crosshair Hero: https://www.inet.se/produkt/5306760/kingston-32gb-2x16gb-ddr5...

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS RX 7900 XTX TUF||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz, Asrock Intel B580||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jo de finns med i QVL.

Då måste jag varit blind. Bockade i det på den där tredjepartslistan och såg de inte. Inte heller på Gigabytes hemsida när jag filtrerade på Kingston.

Skrivet av str8forthakill:

Varför går du på en tredjepartslista och inte... moderkortstillverkarens?

https://www.gigabyte.com/Motherboard/X870-AORUS-ELITE-WIFI7-I...

Dessa stöds i par om två (står i moderkortsmanualen vilken kanal de ska sitta i, den primära)

Drog ner en pdf från gigabytes hemsida och fann de inte trots ctrl+f, men kanske var inne på fel då.

Skrivet av Vivace:

Jag beställde precis dessa fast 2x 32GB till mitt Asus ROG X670E Crosshair Hero: https://www.inet.se/produkt/5306760/kingston-32gb-2x16gb-ddr5...

Tack, ska kika på dessa 😊

Permalänk
Viking
Skrivet av Viktorph:

Då måste jag varit blind. Bockade i det på den där tredjepartslistan och såg de inte. Inte heller på Gigabytes hemsida när jag filtrerade på Kingston.

Drog ner en pdf från gigabytes hemsida och fann de inte trots ctrl+f, men kanske var inne på fel då.

Tack, ska kika på dessa 😊

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

<Uppladdad bildlänk>

Tack! Såg det nu. Det var tydligen skillnad på Kingston och Kingston FURY. 🤦🏼‍♂️

Får nog kanske bli dessa då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Tack! Såg det nu. Det var tydligen skillnad på Kingston och Kingston FURY. 🤦🏼‍♂️

Får nog kanske bli dessa då.

Haha ja du är inte första personen som faller för den blundern av Gigabyte , nej Fury är en produktlinje av Kingston. Kingston FURY existerar ej. Men Gigabyte tror det