RTX Pro 6000 Blackwell på väg med 96 GB minne

Permalänk
Melding Plague

RTX Pro 6000 Blackwell på väg med 96 GB minne

Nvidia kan snart lansera nya grafikkort för proffsmarknaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar om den kommer också att brista med sin strömanslutnings kontakt?...

Permalänk
Medlem

Det låter ju nästan billigt? Trodde mer de skulle ta runt 250-300k för detta.

Permalänk

Jag har fingret på köpknappen hos Inet nu för en sådan, det enda jag tvekar på är får man en pingvinstång på köpet eller ej när man köper företags prylar? Om inte så blir det inget köp för min del.

Skämt åsido, det är en företagsgrafikkort troligen främst för AI, 100 000kr är inte så mycket pengar i detta sammanhang, vissa betalar mer i licenskostnad för mjukvara till en person per år än detta.

Jag tycker för övrigt det är superbra att lite mer prisvärdiga kraftiga ”AI” kort släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har fingret på köpknappen hos Inet nu för en sådan, det enda jag tvekar på är får man en pingvinstång på köpet eller ej när man köper företags prylar? Om inte så blir det inget köp för min del.

Skämt åsido, det är en företagsgrafikkort troligen främst för AI, 100 000kr är inte så mycket pengar i detta sammanhang, vissa betalar mer i licenskostnad för mjukvara till en person per år än detta.

Jag tycker för övrigt det är superbra att lite mer prisvärdiga kraftiga ”AI” kort släpps.

Ska nog se att dessa är för bra mycket mer än AI, bara en så pass "enkel" sak som 3d modellering skulle kunna dra enorm nytta av kort som dessa

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Ska nog se att dessa är för bra mycket mer än AI, bara en så pass "enkel" sak som 3d modellering skulle kunna dra enorm nytta av kort som dessa

Absolut. Jag tycker det är superskoj att vi nu har gått ifrån att det bara finns ”dålig konsument” hårdvara att köpa och de som borde gnälla säger att de inte ser behov av bättre hårdvara.
Detta till idag att det finns riktigt bra ”konsument hårdvara” men den är så fruktansvärt dyr så i princip bara företag kan köpa dem. Det får mig att tänka tillbaka till gamla tider när folk också köpte dyra saker, som 100MB hdd för 20 000kr osv.

Permalänk
Medlem

På konsumentmarknaden är de på gång med RTX 6070 Super Ti med 6 GB minne som kommmer att slå RTX 5090 (med quadruple Interpolation Frame Generation påslaget förstås). Kommer kosta bara 1200 €. Bra att svenska kronan har stärkts kraftigt sista tiden, 1 € kostar bara 11,83 kr. 🙂👍

Permalänk
Medlem

Next-gen Nvidia GPU "Rubin" is ahead of schedule, uses 3nm manufacturing and HBM4.
Citat "[With Rubin GPUs] we are going to provide a big, big, huge step up."

Jag ser fram emot 6090.

Källa

Kommer kanske tredje kvartalet 2026?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Absolut. Jag tycker det är superskoj att vi nu har gått ifrån att det bara finns ”dålig konsument” hårdvara att köpa och de som borde gnälla säger att de inte ser behov av bättre hårdvara.
Detta till idag att det finns riktigt bra ”konsument hårdvara” men den är så fruktansvärt dyr så i princip bara företag kan köpa dem. Det får mig att tänka tillbaka till gamla tider när folk också köpte dyra saker, som 100MB hed för 20 000kr osv.

Well så har det alltid varit, vi har konsument grejer till någorlunda ok pris, medans företags varianten kostar ofantligt mycket mer.

Kolla bara på fordon, hur mycket kostar en ok bil, säg en Kia ceed jämfört med motsvarande fullstor traktor/lastbil?

Samt jämfört vi top of the line "konsument" komponenter så är dom inte direkt dyra jämfört med många andra alldagliga produkter, ett gtx titan kostade 9000kr idag kostar motsvarande kort tre gånger mer, går du till affären och kollar på mjölk, smör, kaffe så det mesta någonstans mellan två och tre gånger dyrare idag. Så det är som det alltid varit, skillnaden är bara att vi dödliga inte tjänar dubbelt så mycket medans dom högst uppsatta i dom större företagen gör det.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Precis är det värt mer så är det billigt!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

RTX Pro gör ju det något tydligare än när det hette enbart RTX, men tidigare var det ännu bättre med Quadro och Geforce.
För det händer ibland att även företag klarar sig bra med Geforce och behöver inte alltid de professionella korten.

I arbetet konfigurerar jag ibland rejäla arbetsstationer, alltså väljer ut hårdvara baserat på verksamhetens behov, då av ett visst märke enbart.
Hittills inte behövt välja med någon variant av RTX 6000, även om det övervägts.
Sällan det går att motivera för användningen, av någon orsak verkar de flesta tyngre applikationer som används fortfarande vara mer CPU-krävande och använder knappt grafiken.
När grafiken används är det mer måttligt ändå, vilket också är märkligt kan tyckas.
Kan man då spara ett antal tio tusen när applikationerna inte har nytta av ECC och extrema mängder grafikminne m m är det mer möjligt att hålla budgeten och ev få in en kraftigare CPU istället.

En utmaning är också att veta vad applikationerna kan nyttja, oftast går det enbart att få fram vad de kräver och inte alls vad de kan nyttja. Jämför t ex spel där minimikraven inte alls speglar vad som krävs för bra prestanda i hög upplösning.
Vill ju inte heller råka överdimensionera med ett för rejält grafikkort och sen visar det sig att det bara ska visa bilden.

Sen har även företagen en viss priskänslighet, nu när priserna stigit en del jämfört med tidigare år.
Nu brukar vi räkna med att de börjar på runt 200k (ex moms) med TR Pro, men mer rimligt att tänka sig minst 250k. Då med något steg enklare RTX Ada.
Att kunna lägga 300-400k+ per arbetsstation har börjat sticka ut mer bland de som beslutar om budget, då de inte är direkt medvetna om hur stora prishöjningarna är och att modern hårdvara av högre klass är dyrare än vad den var för några år sen.

Har bl a en avdelning som för ett antal år sen, typ 2016-2018, köpte en rejäl maskin för runt 80k, sen ett par år senare för 140k. Nu snackar vi istället om huruvida 250k räcker.

Men för övrigt bra att även dessa kort nämns här på Swec, det breddar perspektivet från kort som enbart används för spelande.

Permalänk
Medlem

Finns 1000W kort på servermarknaden.

Men de är inte PCIE som denna verkar vara.

192GB dessutom.

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/b200-sxm-192-gb.c4210

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well så har det alltid varit, vi har konsument grejer till någorlunda ok pris, medans företags varianten kostar ofantligt mycket mer.

Kolla bara på fordon, hur mycket kostar en ok bil, säg en Kia ceed jämfört med motsvarande fullstor traktor/lastbil?

Samt jämfört vi top of the line "konsument" komponenter så är dom inte direkt dyra jämfört med många andra alldagliga produkter, ett gtx titan kostade 9000kr idag kostar motsvarande kort tre gånger mer, går du till affären och kollar på mjölk, smör, kaffe så det mesta någonstans mellan två och tre gånger dyrare idag. Så det är som det alltid varit, skillnaden är bara att vi dödliga inte tjänar dubbelt så mycket medans dom högst uppsatta i dom större företagen gör det.

Ja reallönerna har dessutom dykt rejält sista två åren så vi är tillbaka på 2013 års nivåer
https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/arbetsmarknad/loner/re...

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Bra att svenska kronan har stärkts kraftigt sista tiden, 1 € kostar bara 11,83 kr. 🙂👍

Du får nog hitta ett bättre ställe att handla euro från. Euron ligger väl strax under 11 kr nu (10.94)?

Permalänk
Medlem

Frågan är om den klara köra crysis

Permalänk
Medlem

Alltså: Det är viktigt med så här mycket minne så att man ser de skarpa och skärpa konturerna när man lägger harpan...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

If you see Rainbows and Unicorns 🦄 in the Back 🔙 it's changed...You see 'em? 🤣 🤣

Permalänk

Va inte så snål nu....det är väl klart att grabben och jäntan ska ga ett RTX Pro 6000! 😋

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Du tänker på MSRP för RTX 6090?