Nyheter och notiser

Inga träffar

Recensioner och artiklar

Inga träffar

Diskussionsforum

Inga träffar

Galleriet

Inga träffar

Marknad

Inga träffar

Medlemmar

Inga träffar

Permalänk

Lång USB kabel

Tjenare!

Har funderat länge på att flytta min dator från den lilla skrubb till kontor jag har och in i mitt rackskåp som står i garaget. När jag drog nätverkskabel mellan dessa utrymmen så gick det ca 20m över vindan och ner i rackskåpet.

För att undvika problem så tänkte jag helt enkelt dra 2st kablar. Förstår att man eventuellt hade kunnat lösa detta med en USB-C kabel till en dockningsstation. Men för att slippa köpa en extrem dockningsstation som klarar av större upplösningar, hz osv så drar jag en DisplayPort kabel direkt mellan de två enheterna.

Alltså en optisk DP kabel direkt från datorns grafikkort och in i skärmen som står i kontoret.
Har kikat på denna: https://www.dustin.se/product/5011281232/cable-dp---dpactive-...

Och en USB (gärna typ C) kabel som endast behöver mata en enklare USB-hub / dockningstation med data, ingen ström eller support för displayer. Syftet för detta är att ha USB-A och USB-C portar för exempelvis trådlös mus/tangentbord eller när man har en USB-sticka som behöver kopplas in i datorn så man slipper springa till garaget.

USB-C kablar verkar vara lite av en djungel speciellt när man kommer upp i längre distanser. Och priserna skenar snabbt iväg.

Tänkte därför om någon har tips på en längre USB kabel som gör det jag behöver och inte kostar överdrivet med dineros.

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem

Ska du långt och det måste fungera blir det via optik och det kostar, första usb hade 5m som "passiv maxlängd" och i takt med att farten ökat så har längden minskat och det är tveksamt om en passiv usb 3 20 Gbit kabel klarar mer än 2 meter, för usb 4 40 Gbit är det max 0,8m.
Fundera på vad du verkligen behöver köra i kabeln för är det mus tangentbord och ljud räcker ju usb 2 med råge och även usb 1 12 Mbit klarar sånt och då är det ju enklare/billigare att lösa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Citat:Skrivet av mrqaffe:

Ska du långt och det måste fungera blir det via optik och det kostar, första usb hade 5m som "passiv maxlängd" och i takt med att farten ökat så har längden minskat och det är tveksamt om en passiv usb 3 20 Gbit kabel klarar mer än 2 meter, för usb 4 40 Gbit är det max 0,8m.
Fundera på vad du verkligen behöver köra i kabeln för är det mus tangentbord och ljud räcker ju usb 2 med råge och även usb 1 12 Mbit klarar sånt och då är det ju enklare/billigare att lösa.

Jo det var ungefär så jag uppfattade läget också. USB2 skulle räcka för just detta men de få tillfällen man kanske behöver snabbare hastighet så hade det varit fint med en modernare lösning.

Jag har dålig koll på skillnaden mellan USB-C och Thunderbolt. Är det praktiskt taget samma regler där gällande distanser?

Permalänk
Rekordmedlem
Citat:Skrivet av flajparen:

Jo det var ungefär så jag uppfattade läget också. USB2 skulle räcka för just detta men de få tillfällen man kanske behöver snabbare hastighet så hade det varit fint med en modernare lösning.

Jag har dålig koll på skillnaden mellan USB-C och Thunderbolt. Är det praktiskt taget samma regler där gällande distanser?

Bandbredderna är snarlika så kablagekraven bör vara samma. Usb c är förresten bara en kontakt som används till mycket olika saker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.