Nyheter och notiser

Inga träffar

Recensioner och artiklar

Inga träffar

Diskussionsforum

Inga träffar

Galleriet

Inga träffar

Marknad

Inga träffar

Medlemmar

Inga träffar

Permalänk

Tickande ljud från dator

Helt ny bygg dator.

Kommer ett tyst tickande / sprakande ljud från datorn i perioder, verkar ej att ha och göra med några fläktar då vid manuell ökning av rpm så ökar inte ljudet.
Så fort ett spel startas börjar det ticka, så tyst så att det knappts hörs, men är där. Så fort spelet pausas tystnar det.
Första gången jag äger / byggt en PC så vet ej om detta är normalt, reagerade bara på minsta lilla ovanligt ljud.

Kan det vara normalt att det vid belastning hörs att minimalt tickande ljud, väldigt oregelbundet så tror ej det är fläktar. Låter mer som typ spänningar /

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Normalt är väl fläktlagren men om du har ökat RPM på dem utan att det händer nåt så är det säkert PUSn eller nån kabel(?)
Å andra sidan har du temporärt stannat alla fläktar/en åt gången medans du hör tickandet?

Som listat i klistrade tråden, vad har du för delar?

Permalänk

i5 14600KF
5070TI
z790 Aorus Elite AX
32gb G Skill
Arctic Freezer III & Fläktar från Arctic 120mm
Corsair 850E
Lian Lí Vision Compact

Ljudet är extremt inkonsekvent, låter ibland ingenting på en bra stund, och ibland tickar det med ojämna perioder, så tror inte alls det är någon fläkt. Såklart kollat kablar så inget hänger ner i fläkt.

Kablar sitter i PSU ordentligt / på mb, inget klapp någon stans.

Defekt PSU isåfall?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Eller pumpen om den kanske pumpar runt luft pga felmontering?

Permalänk

Inget som bör vara felmonterat tror jag, cpu går inte varm heller så inte dragit den kopplingen.

Något vanligt fel folk ofta gör med pumpen jag kanske gjort?
Monterad enligt beskrivning på detta vis: https://www.reddit.com/r/arcticcooling/comments/1ie8e6q/arcti...

Permalänk

min aio också en Arctic Freezer III lever om väldigt mycket från pumpen, skickade video till inet och det är tydligt normalt enligt dom så gick inte att reklamera.. nu står datorn i ett annat rum och jag drog kablar genom väggen

Permalänk

Tickandet jag har är så otroligt tyst så att jag stör mig inte på det alls och är oregelbundet.

Vill bara försäkra mig så att inget går sönder till följd?

Permalänk

Här är en film på hur det låter, låter mycket högre på film än i verkligheten men det tickande ljudet hörs.

https://youtube.com/shorts/d4kr6tvu1ME?feature=share

Permalänk

låter som en mekanisk disk som kör och parkererar läsarmen imellanåt.

några mekaniska diskar i datorn?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det är inte i koppling till att fpsen ökar? Jag hade nåt sånt coilwhile antar jag och det var kopplat till fps i spel.

Permalänk
Medlem

Har du ingen mekanisk disk i datorn så är det där troligen en dålig kondensator (dom har en tendens att klicka när dom är dåliga)

Bara att plocka ut en komponent i taget tills det slutar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Har enbart 1 m2 ssd i & tror inte det är en mekanisk diskdisk?

Har ingen direkt korelation till något, spelar med hög FPS och den är helt knapptyst just nu.
Ljudet kommer ibland men kan inte koppla det till någon form av aktivitet.

"Dålig kondensator", vilken komponent kan det ha med att göra?

Permalänk

Det kanske är PSU'n som går på under en viss load. Då knäpper den till kanske?

Permalänk

Tror inte det då det tickar då fläkten till PSU är still & när den går igång ökar inte ljudet.

Permalänk
Citat:Skrivet av SebastianJa:

Har enbart 1 m2 ssd i & tror inte det är en mekanisk diskdisk?

nej det är en SSD enhet så ingen läsarm så då är det uteslutet.

Har ingen direkt korelation till något, spelar med hög FPS och den är helt knapptyst just nu.
Ljudet kommer ibland men kan inte koppla det till någon form av aktivitet.

Låter ju inte som det typiska coil whinet isf det brukar variera beroende på last på Xkomponent GPU/GPu last brukar va största boven iom att de drar väldigt mycket ström vid last.

"Dålig kondensator", vilken komponent kan det ha med att göra?

i stort sett alla som sitter på ett PCB och har engen spänningsreglering.

så moderkort/gpu/psu mestadels men kan vara annat med för den delen.

dock ska man ta råd om "dåliga" kondensatorer med en lastbil salt de får ofta skulden i onödan och ingen garanterad lösning.

personligen tror jag inte knäppandet är ett problem iaf inte ännu och extremt svårhittat utan att kunna repetera någon orsak till det så jag skulle köra på tills detorn uppvisar ett problem som stör användandet och kolla vad felloggarna skyller på för att få en fingervisning var felet ev kan sitta.

svårt att avgöra men tyckte det lät som att ljudet kom nånstans från fronten i videon men svårt att avgöra med en video varifrån det faktiskt kommer men kändes som att ljudet var högre ur min högra hörlur än vänstra men kan vara inbillning för troligen är ljudet i mono.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon form av coil-whine från psu

Permalänk
Citat:Skrivet av Rouge of Darkness:

nej det är en SSD enhet så ingen läsarm så då är det uteslutet.

Låter ju inte som det typiska coil whinet isf det brukar variera beroende på last på Xkomponent GPU/GPu last brukar va största boven iom att de drar väldigt mycket ström vid last.

i stort sett alla som sitter på ett PCB och har engen spänningsreglering.

så moderkort/gpu/psu mestadels men kan vara annat med för den delen.

dock ska man ta råd om "dåliga" kondensatorer med en lastbil salt de får ofta skulden i onödan och ingen garanterad lösning.

personligen tror jag inte knäppandet är ett problem iaf inte ännu och extremt svårhittat utan att kunna repetera någon orsak till det så jag skulle köra på tills detorn uppvisar ett problem som stör användandet och kolla vad felloggarna skyller på för att få en fingervisning var felet ev kan sitta.

svårt att avgöra men tyckte det lät som att ljudet kom nånstans från fronten i videon men svårt att avgöra med en video varifrån det faktiskt kommer men kändes som att ljudet var högre ur min högra hörlur än vänstra men kan vara inbillning för troligen är ljudet i mono.

Låter som att ljudet kommer ”mitt från datorn”, alltså mobo typ. Svårt att urskilja vart dock.

Datorn är mindre än 24h gammal och detta har varit hela tiden. Inga direkt problem alls med prestanda.

Kör på som det är och håller utgick för problem och högra / mer frekvent ljud.

Permalänk
Citat:Skrivet av Megamannens:

Någon form av coil-whine från psu

Något jag bör kolla upp eller är det generellt sätt okej?

Inte så sugen på att psu orsakar skada för andra komponenter

Permalänk

Något jag bör kolla upp eller är det generellt sätt okej?

Inte så sugen på att psu orsakar skada för andra komponenter

coil whine skadar inget kan bara vara mer eller mindre irriterande att lyssna på.

coilwhine är bara en fråga om att komponenter vibrerar när strömmen passerar genom dem.

så du behöver inte va orolig att något ska ta skada av det och skulle säga att det där är ett nästintill obefintligt coilwhine om det nu är det.

här har du exempel på ett betydligt mer extremt fall på ett 3080 kort eller om det är nätagget svårt att säga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Får du samma ljud om du vänder på radiatorn så slangarna är nedåt?

Visa signatur

9800X3D - TUF Gaming OC 7900XTX - G.Skill Flare X 64GB DDR5 6000MHz - Sennheiser HD560s - Sound Blaster AE-5 Plus

Permalänk
Citat:Skrivet av TehSWEED:

Får du samma ljud om du vänder på radiatorn så slangarna är nedåt?

Ej provat, tror inte det för plats då gpu är ivägen.
5070ti tar rätt stor plats.

Isåfall kan jag sätta radiatorn i taket om det potentiellt skulle hjälpa