Titta om allt låter bra innan jag beställer.

Permalänk

Titta om allt låter bra innan jag beställer.

Gjort ihop en liten lista på komponenter jag behöver köpa. Två frågor.

https://www.inet.se/lista/jndGb/datorbygge

1. Finns alla komponenter för att jag bara ska kunna starta datorn och köra?
2. Finns det någon komponent som någon av er skulle vilja ändra?
3. Är denna någon man kan ha som sedan går att uppgradera efter några år? (mitt första stora datorköp)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

1. Ja, allt väsentligt finns.
1.1 Du skulle kunna välja delar med Inets "datorbyggare" ifall du inte är säker, men behövs ju ej.
1.2: Inet skulle nog kontakta dig ifall det var något, du kan också kontakta dem.

2. Om jag bortser från andra butikers priser och överlag, nej inte nödvändigtvist, förutom kanske lite billigare moderkort. Men tänk på att flera komponenter inte är i lager.

3. Ja, kan uppgradera till starkare cpu, gpu eller lägga till ram & lagring utan att behöva byta någon annan del.

Permalänk

Det ända är väl nätagget.

Shiftserien har kontakterna på sidan har jagför mig så chassit måste vara öppet mot baksidan genom moderkortsplåten annars kan de bli knas att montera det. Så kan vara värt att fråga om först.

Har ingen koll på om det chassit är eller inte.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Liten grej men svarta versionen av samma låda är på reapris så är en hundring billigare just nu
(men vill man ha vitt chassi så är det väl en droppe i havet )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Det ända är väl nätagget.

Shiftserien har kontakterna på sidan har jagför mig så chassit måste vara öppet mot baksidan genom moderkortsplåten annars kan de bli knas att montera det. Så kan vara värt att fråga om först.

Har ingen koll på om det chassit är eller inte.

Av vad jag kan se av det dator chassiet så ska passa bra med det nätagget, men det bästa vore ju att kontakta Inet och fråga dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Super Goofy11:

Gjort ihop en liten lista på komponenter jag behöver köpa. Två frågor.

https://www.inet.se/lista/jndGb/datorbygge

1. Finns alla komponenter för att jag bara ska kunna starta datorn och köra?
2. Finns det någon komponent som någon av er skulle vilja ändra?
3. Är denna någon man kan ha som sedan går att uppgradera efter några år? (mitt första stora datorköp)

Tack på förhand!

1. EN KRITISK DEL FATTAS. Du behöver en processorkylare.
Annars ser det bra ut med delar som ska fungera fint med varandra. Det som fattas är ju Windows, tangentbord, mus, skärm, hörlurar/högtalare men jag gissar att det är saker du redan har.

2. Om du ska hålla dig till samma pris så nej, inget jag vill ändra på.

3. Den datorn ser bra ut och kan uppgraderas efter behov, alla AMD processorer i 7000 serien och 9000 serien passar, och antagligen nästa serie också. Grafikkort är bara att byta vid behov framöver men du borde klara dig bra de närmsta åren. Moderkortet har plats för fler m.2. ssd'er så bara att lägga till om det behövs. Minne borde inte vara nått problem, har svårt att se att det kommer krävas mer på många år. Bra med marginal i nätagget så ska lätt klara kraftigare hårdvara om du skulle uppgradera i framtiden.

Edit: det ska följa med en processorkylare med processorn, men jag skulle verkligen rekommendera att köpa en bättre kylare, om jag kommer ihåg rätt så klarar den medföljande kylaren precis av jobbet men fläkten kommer gå i högt varvtal vilket ger en hel del ljud.