Alla fyndtips från Amazon Spring Deal Days

Äldre drivrutin fixar svart skärm med RTX 40-kort

Permalänk
Melding Plague

Äldre drivrutin fixar svart skärm med RTX 40-kort

Att rulla tillbaka till en äldre drivrutin kan funka.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant nog har jag inte haft ett enda grafikproblem med mitt 5090.

Permalänk

Känns som alla företag har problem med sina uppdateringar och drivrutiner just nu, vad är det som händer? Och inte bara småfel utan där produkter blir obrukbara.

Permalänk
Medlem

Flimmer och krash med rtx 3070

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns black screen-problem i andra scenarios också, som NVIDIA inte verkar vilja uppmärksamma.
Med drivrutiner nyare än 572.16 får mitt 3080 black screen (med 100% fläkthastighet, bara trycka resetknappen) i BG3, utan frame generation naturligtvis.

Se t ex reddit-tråden om senaste drivrutinen där många klagar på black screen -- precis som i trådarna för typ alla drivrutiner släppta i år.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Samma, nu spelar jag inte jättemånga olika spel. Men hittills tuffar det på fantastiskt.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem

Har haft några enstaka svartskärmar med mitt 4090, men de varar i en halv sekund och verkar vara helt random. Däremot jobbar fläkten i datorn stenhårt efter senaste drivrutinen.

Permalänk

Nvidia som ska vara så bra på drivrutiner jämfört med andra.........

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarthMikro:

Jag har då bara haft problem med nvidia drivare genom åren, numera ger jag fan i att uppdatera om det inte behövs, funkar det får det vara små prestandavinster är inte värt risken för strul

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Alltid haft problem med svart skärm när grafikkorts drivrutinen dör, oftast rullar allt annat fortfarande då t.ex. sitter man på discord kan man fortfarande snacka o.s.v, har haft de problemen sedan tja minst 7 år tillbaka, detta är ju typ inget nytt alls ifall du frågar mig.

Hade det nästan varannan dag på ett RTX 2080 kort i ett 8700k system, dock enbart i spel, sedan bytte jag till ett 3070 och där funkade kortet betydligt bättre men det skedde då och då typ en gång i månaden, efter par år bytte jag allt utom grafikkort och hds då försvann de problemen mer eller mindre.

Även med mitt nya 5090 har jag haft noll problem med än så länge, förutom mina normal moderkorts problem men har inget med gpu'n att göra.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av DarthMikro:

Skrivet av Laggzor:

Jag har då bara haft problem med nvidia drivare genom åren, numera ger jag fan i att uppdatera om det inte behövs, funkar det får det vara små prestandavinster är inte värt risken för strul

Prioriteringarna på mjukvarusidan verkar spegla hårdvarusidan – workstation och servrar kommer i första hand. När konsumentsegmentet endast står för drygt 17 % av den totala volymförsäljningen, samtidigt som AI-korten är mer lönsamma, är det inte förvånande att företagets främsta talanger fokuserar på datacenterverksamheten. Detta är särskilt viktigt med tanke på den känsliga naturen hos dessa system, där fel helt enkelt inte får ske i närheten av den utsträckning vi kan se på GeForce-korten.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Alltså....
Nvidia och deras drivare 😑

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Medlem

Har också precis gått tillbaka till version 566 pga att vissa spel (t ex Shadow of the Tomb Raider) kraschar om man har ray-tracing aktivt med senare drivrutiner. Med version 566 funkar dock ray-tracing och DLSS (uppskalning + AA) utmärkt (på ett 3080). Väldigt dåligt av Nvidia att dels släppa ut så mycket buggar och dels inte kunna få fram en lösning på tre månader. Hade gärna sett att de tagit bort frame generation och fokuserat lite på stabila drivrutiner istället. Har själv nog ingen nytta av nya features som finns i senare drivrutiner så det är inget egentligt problem att vara kvar på 566, men det är ju nytt för mig att frångå principen att alltid uppdatera drivrutin till senaste versionen.

Permalänk
Medlem

Inte nog med att det är meningslöst att köpa nytt kort, nu kan du lika gärna sitta kvar med gamla drivare med... 🙄

Visa signatur

7800x3d [eclk @ 107, co +17], TG direct die, 64 Gb Corsair DDR5 [6000 MHz, 30-36-36] Gigabyte X670E Aorus Master, Asus Rog 4090 OC [+255 core, +1650 men] Watercool Heatkiller V & Ultra finplate med LM, 2 EK-Quantum Surface X360M + 1 EK-Quantum Surface X240M med Phanteks T30, Alphacool res & D5.

Permalänk
Skrivet av Tenerezza:

Alltid haft problem med svart skärm när grafikkorts drivrutinen dör, oftast rullar allt annat fortfarande då t.ex. sitter man på discord kan man fortfarande snacka o.s.v, har haft de problemen sedan tja minst 7 år tillbaka, detta är ju typ inget nytt alls ifall du frågar mig.

Hade det nästan varannan dag på ett RTX 2080 kort i ett 8700k system, dock enbart i spel, sedan bytte jag till ett 3070 och där funkade kortet betydligt bättre men det skedde då och då typ en gång i månaden, efter par år bytte jag allt utom grafikkort och hds då försvann de problemen mer eller mindre.

Även med mitt nya 5090 har jag haft noll problem med än så länge, förutom mina normal moderkorts problem men har inget med gpu'n att göra.

Haft likande med mina ATIAMD-kort.
Vid en viss ålder hittar inte datorn skärmen efter att ha försett skärmen i sleepmode. Det enda som hjälpt är hard reset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Ja du kanske inte gör så mycket? vad gör du?

Skrivet av Ryzer:

Samma, nu spelar jag inte jättemånga olika spel. Men hittills tuffar det på fantastiskt.

jag tror det är precis detta, man spelar få spel och dom få spelen råkar fungera bra. jag själv spelar ju också väldigt få spel och jag tror det är därför som jag väldigt sällan råkat ut för problem. När problem uppstått då har jag bara pausat det spelet, kär nått anna spel ett tag sen kollar jag nätet månader senare om problemet är fixat.

Skrivet av Workout51:

Känns som alla företag har problem med sina uppdateringar och drivrutiner just nu, vad är det som händer? Och inte bara småfel utan där produkter blir obrukbara.

Har också märkt detta. Sonas är värstingen skickade ut en uppdatering som killswitchade alla högtalare över en viss ålder. Det hände väl för fem år sen. Efter det var kommunikationen bara absurd. Efter ett tag så fick man byta in dom och få en summa som man bara kunde köpa Sonos för. VDn där fick sparken några år senare för appen blev skit helt enkelt och ledningen visade noll koll och med tappat förtroende som följd.

Google pixel skickade ut en uppdate som gör Pixel a4 sämre, men man får byta batteriet på den gratis eller en peng som man bara kan använda i googles butik. google chrome dog av en uppdate man man fixade till den i efterhand.

Ja vad mer har jag glömt

Frågat ChatGPT och valde ut några för forumet intressanta.

- Pebble (Smartwatches): När Fitbit köpte Pebble, stängdes molntjänsterna ner, vilket försämrade funktionaliteten för klockorna.
- jawbone (Fitness trackers): Gick i konkurs och alla molntjänster slutade fungera, vilket gjorde enheterna oanvändbara.
- Nintendo (Wii & DS): Stängde ner online-servrarna för äldre konsoler, vilket gjorde att många spel förlorade sina multiplayer-funktioner.
- Logitech (Harmony Hub): Föråldrade sina Harmony Link-enheter genom en firmware-uppdatering som gjorde dem oanvändbara, vilket skapade stor kritik.

Jag tycker det är intressant för det här visar ju en risk med det där "Molnet" med mera. + detr är en fet risk när man gått från att äga liknade "Jag äger min bok " Min CD" Mitt spel som är på CD. Till att gå över till nej ingen äger ni äger rätten att nyttja,

Det är ju helknas det med och jag håller med. Ja det är lite för mycket nu.

Kan det du menade bero på AI hypen = vi ger order att sparka två tredjedelar och förlitar oss på AI för det är framtiden. Ett beslut fattat av folk som inte kan så mycket om verksamheten som dom håller på med säkert och det här är resultatet.

Det är från ägarhåll och det kommer straffa sig mycket hårt, en del lär gå under

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Tss Nvidia har inga drivurutinsproblem, det är bara det där andra märket som har det.

Permalänk
Skrivet av Modellören:

jag tror det är precis detta, man spelar få spel och dom få spelen råkar fungera bra. jag själv spelar ju också väldigt få spel och jag tror det är därför som jag väldigt sällan råkat ut för problem. När problem uppstått då har jag bara pausat det spelet, kär nått anna spel ett tag sen kollar jag nätet månader senare om problemet är fixat.

Har också märkt detta. Sonas är värstingen skickade ut en uppdatering som killswitchade alla högtalare över en viss ålder. Det hände väl för fem år sen. Efter det var kommunikationen bara absurd. Efter ett tag så fick man byta in dom och få en summa som man bara kunde köpa Sonos för. VDn där fick sparken några år senare för appen blev skit helt enkelt och ledningen visade noll koll och med tappat förtroende som följd.

Google pixel skickade ut en uppdate som gör Pixel a4 sämre, men man får byta batteriet på den gratis eller en peng som man bara kan använda i googles butik. google chrome dog av en uppdate man man fixade till den i efterhand.

Ja vad mer har jag glömt

Frågat ChatGPT och valde ut några för forumet intressanta.

- Pebble (Smartwatches): När Fitbit köpte Pebble, stängdes molntjänsterna ner, vilket försämrade funktionaliteten för klockorna.
- jawbone (Fitness trackers): Gick i konkurs och alla molntjänster slutade fungera, vilket gjorde enheterna oanvändbara.
- Nintendo (Wii & DS): Stängde ner online-servrarna för äldre konsoler, vilket gjorde att många spel förlorade sina multiplayer-funktioner.
- Logitech (Harmony Hub): Föråldrade sina Harmony Link-enheter genom en firmware-uppdatering som gjorde dem oanvändbara, vilket skapade stor kritik.

Jag tycker det är intressant för det här visar ju en risk med det där "Molnet" med mera. + detr är en fet risk när man gått från att äga liknade "Jag äger min bok " Min CD" Mitt spel som är på CD. Till att gå över till nej ingen äger ni äger rätten att nyttja,

Det är ju helknas det med och jag håller med. Ja det är lite för mycket nu.

Kan det du menade bero på AI hypen = vi ger order att sparka två tredjedelar och förlitar oss på AI för det är framtiden. Ett beslut fattat av folk som inte kan så mycket om verksamheten som dom håller på med säkert och det här är resultatet.

Det är från ägarhåll och det kommer straffa sig mycket hårt, en del lär gå under

Intressant, fy tusan vad de fular sig! Det är verkligen en risk som du säger att vara uppkopplad mot molnet med automatiska 'uppdateringar'. Kanske ska kalla ned neddateringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrKurosaki:

Haft likande med mina ATIAMD-kort.
Vid en viss ålder hittar inte datorn skärmen efter att ha försett skärmen i sleepmode. Det enda som hjälpt är hard reset.

Var det med en LG monitor?

Är rätt vanligt även om man inte har AT/AMD kort.

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/lg-moni...

https://forums.tomshardware.com/threads/black-screen-monitor-...

Med flera...

Har gått så långt så LG gått ut med en fix, som inte precis hjälper många.

Har problemet på min 27" LG på jobbet.

Min 32" LG där hemma har inte problemet, ännu.. Peppar peppar...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Spelar spel, som jag antar att de flesta gör med sina grafikkort.
Det jag kört är:
Hogwarts Legacy
Death Stranding Directors Cut
Split Fiction
Horizon Forbidden West

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Var det med en LG monitor?

Är rätt vanligt även om man inte har AT/AMD kort.

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/lg-moni...

https://forums.tomshardware.com/threads/black-screen-monitor-...

Med flera...

Har gått så långt så LG gått ut med en fix, som inte precis hjälper många.

Har problemet på min 27" LG på jobbet.

Min 32" LG där hemma har inte problemet, ännu.. Peppar peppar...

Nej, Philips och Hp är de jag haft... :/ Men det hjälper med att köpa ett nytt AMD-kort i 3 år, sedan uppstår samma sak igen...

Permalänk
Medlem

De svarta skärmar jag får är snarare när jag precis loggat in i Windows eller när jag startar ett spel. Händer väldigt sällan (en gång var 4e månad kanske?) men har aldrig hittat en lösning för det eller sett något mystiskt i Event-loggen. Lustigt nog hände det senast igår när jag startat datorn och skulle lira Split Fiction med frugan. Loggade in i Windows, startade Chrome för att kolla en snabb sak och plopp, så blev skärmen svart, bara att trycka på Reset-knappen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Hmm, datorn startade om sig utan BSOD när jag testade Half-Life 2 RTX, och huvudskärmen blir svart när jag startar TVn som är inkopplad via HDMI så kanske är p.g.a. drivrutinen?

Sedan har jag haft ett annat problem sedan jag uppdaterade till Windows 11 24H2 och det är att flera olika program, exempelvis Trello och Kodi, antingen laggar som fan när GSync är aktiverat, eller att skärmens Input Popup (alltså popup som visar vilken input (DP, HDMI etc) som är aktiv när man byter input (Alienware AW3423DW)) visas permanent när dessa applikationer är uppe, som att skärmen tror att DP kabeln kopplas ut och in hela tiden. Testade att nedgradera nvidia drivers men det löste inte det här problemet, någon annan som haft samma problem och vet en lösning?

Permalänk
Medlem

Märkte detta för några veckor sedan, drog tillbaka till en äldre version och har inga problem efter det, kommer inte dra in nya nvida updateringen förens det är fixat

Visa signatur

Cpu : Amd 9800x3d, Moderkort: X870, Socket-AM5, Grafikkort: Geforce RTX 4080 super, Minne: Beast DDR5 6000MHz 64GB, Skärm: LG ultragear 38gn950, ASUS ROG Swift PG279Q 27 3 Tb Nvme M2 disk 7GB /write & read.

Permalänk
Medlem

Hänger väl ihop med att Nvidia är smått ointresserade av GPU-marknaden när de stora pengarna hägrar på AI-marknaden.

Sen tror jag ibland att vissa fel uppkommer i samband med Windows-uppdateringar. Låg stabilt på en drivare i många månader men efter senaste Windows-uppdateringen blev många spel instabila och gpu-drivaren kraschade. Fick leta fram en 566.x-drivare som nu fungerar någorlunda stabilt.

Hjälper givetvis inte att Nvidias mjukvaruutvecklare nyligen blivit totalt inkompetenta (ersatta av AI kanske?).

Bort med engelskan.
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrKurosaki:

Nej, Philips och Hp är de jag haft... :/ Men det hjälper med att köpa ett nytt AMD-kort i 3 år, sedan uppstår samma sak igen...

Intressant!

Har en äldre PC med ATI HD 4650 som aldrig gett felet eller för den delen något fel under sina 15.år, däremot så fungerar det inte väl i Windows då det är för gammalt. Behåller det mest som ett felsökningskort...
Grabben har ett XFX RX 5700 XT som är inne på sitt 6'e år nu, är säker på att jag hade fått höra det genom båda öronen om det kortet skulle krångla som du beskriver. han har haft HP, ViewSonic och nu en MSI skärm.

En sak som jag lagt märke till på jobbet är att felet gärna kommer när en windows uppdatering skett eller är på gång.
Om det är grundorsaken, inte en aning. vet att jag ett tag mest lutade mot att det var LG skärmen, tills jag lade märke till ett möjligt sambandet med Windows uppdate. Om det är en specifik orsak eller en kombination, är inget som jag funnit ut.
Att sen felet verkar drabba LG mer, gör att man lätt låser sig på den orsaken.

Vet bara att det brukar bli fel om man blir blind på en lösning, speciellt om det upprepar sig senare med ett annat kort.

Orsaken kan vara den man minst förväntar sig.
Hade tidigare en laptop med ett HD 7700 som ibland fick svart skärm, ibland fel färg, blev lätt tokig när det hände innan jag hittat vad som var orsaken.
Där var felet att MS så gärna ville köra in äldre drivrutiner via windows uppdate i det tysta, fastän jag hade ställt in att jag ville granska och godkänna var uppdatering.
Jag kunde säkert sagt att det var fel på HD 7700 och gått vidare... Löste det med att skrivskydda mappen och vissa specifika filer som MS använde för uppdatering av HD 7700 med sina ny/gamla drivrutiner...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterade drivare till mitt RTX 4080 Super för några veckor sedan, efter det är det bara black screen när jag försöker starta Overwatch 2. Inte orkat gräva mer i det, men då känns det som att det kanske inte är just mitt system som är felet.

Annars har jag över de senaste... typ 5+ åren varit väldigt nöjd med Nvidias drivare (GTX 1080, RTX 2080 Super, RTX 3080 12GB och nu RTX 4080 Super). Jag kanske har haft tur. Jag spelar dock inte så många olika titlar. Mest lite CoD, CS2, Overwatch, Rocket League, Forza Horizon 5 och PUBG en hel del för några år sedan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aMp:

Annars har jag över de senaste... typ 5+ åren varit väldigt nöjd med Nvidias drivare (GTX 1080, RTX 2080 Super, RTX 3080 12GB och nu RTX 4080 Super). Jag kanske har haft tur.

Jag tycker definitivt de verkar ha blivit sämre med tiden, speciellt nyligen. Har knappt haft några problem sedan 2017, förutom i år.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Fick en svart-skärm när jag la in nyaste drivisarna, fick starta om datorn då funkade allt igen. Aldrig hänt förut.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Min dator har börjat starta om utan felmeddelande senaste veckorna, men bara när jag använder 32:9-skärmen. Med TVn som monitor är det inga problem. Härrörde det till att jag bara använder Wallpaper Engine på 32:9an och stängde av det, vilket verkar ha gett gott resultat. Skönt att veta att det inte är en hårdvarudefekt i alla fall.

Visa signatur

i5-13600KF, Gigabyte GeForce RTX 4080 Super 16GB Windforce v2, 32GB (2x16), B760-I Gaming, NR200P
Samsung Odyssey OLED, 32:9 @5120x1440 / LG CX 65” @4K