Dubbla skärmar! 1080 p med en 1440 p skärm?

Permalänk
Medlem

Dubbla skärmar! 1080 p med en 1440 p skärm?

Tjena grabbar! Har precis köpt en ny dator, med 7800 xt grafikkort och AMD Ryzen 5 7600X.

Har köpt en Asus Strix 2560x1440 QD-OLED, 360hz skärm.

Tänkte köpa en till skärm bredvid för att kolla Streams, YouTube, Flikar eller eventuellt filmer.

Va sugen på en 24 tums skärm, min fråga är spelar storlek, upplösning, HZ något roll för prestandan?

Påverkar det datorn negativt om man inte har lika på båda skärmarna?

Tacksam för svar!

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). - MOD
Permalänk
Medlem

Dubbla skärmar, spelar upplösning/HZ någon roll?

Tjena grabbar! Har precis köpt en ny dator, med 7800 xt grafikkort och AMD Ryzen 5 7600X.

Har köpt en Asus Strix 2560x1440 QD-OLED, 360hz skärm.

Tänkte köpa en till skärm bredvid för att kolla Streams, YouTube, Flikar eller eventuellt filmer.

Va sugen på en 24 tums skärm, min fråga är spelar storlek, upplösning, HZ något roll för prestandan?

Påverkar det datorn negativt om man inte har lika på båda skärmarna?

Tacksam för svar!

Permalänk
Rekordmedlem

Storlek har ingen påverkan alls men upplösning och uppdateringsfrekvens påverkar, man behöver inte ha likadana skärmar om man inte kräver enhetlig design.
I praktiken har ett diskret grafikkort inga problem med det du vill göra utan det innebär minimal extrabelstning så länge man inte vill öka upplösning eller frekvens till "spelskärmen"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För ditt fall: nej inte direkt. du skulle kunna ha en 144Hz 4k skärm bredvid din gamingskärm om du vill utan att ditt spelande påverkas.

Obs: i sällsynta fall så kan två olika skärmar med olika upplösning/Hz skapa problem då "content" skärmen "laggar", men spelet flyter på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

För ditt fall: nej inte direkt. du skulle kunna ha en 144Hz 4k skärm bredvid din gamingskärm om du vill utan att ditt spelande påverkas.

Obs: i sällsynta fall så kan två olika skärmar med olika upplösning/Hz skapa problem då "content" skärmen "laggar", men spelet flyter på.

Jag förstår, så du menar att skärmen som jag kollar Youtube/Twitch laggar?

Denna skärmen tänkte jag köpa att ha bredvid Asus OLED skärmen. https://www.inet.se/produkt/2222809/asus-24-tuf-gaming-vg249q...

Funkar det fint tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex1203:

Jag förstår, så du menar att skärmen som jag kollar Youtube/Twitch laggar?

Denna skärmen tänkte jag köpa att ha bredvid Asus OLED skärmen. https://www.inet.se/produkt/2222809/asus-24-tuf-gaming-vg249q...

Funkar det fint tro?

Ja precis men det är ovanligt.

Det ser ut att vara en väldigt prisvärd skärm. Kanske lite overkill för youtube/twitch rent spec-mässigt men den var ju inte särskilt dyr enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Ja precis men det är ovanligt.

Det ser ut att vara en väldigt prisvärd skärm. Kanske lite overkill för youtube/twitch rent spec-mässigt men den var ju inte särskilt dyr enligt mig.

Alright, men hade du vågat köra på en 24 tums 1080 p istället för 1440 då? Liten risk för lagg sa du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex1203:

Alright, men hade du vågat köra på en 24 tums 1080 p istället för 1440 då? Liten risk för lagg sa du?

Jag hade inte tvekat på att köra olika upplösningar eller uppdateringsfrekvens. Det fungerar i en majoritet av fallen alldeles utmärkt.
Ville bara upplysa om att det finns sällsynta fall där det uppstår problem för enskilda människor. Andra med exakt sammalika hårdvara har inga problem.
Kan hända fick jag det att låta värre än det är

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Jag hade inte tvekat på att köra olika upplösningar eller uppdateringsfrekvens. Det fungerar i en majoritet av fallen alldeles utmärkt.
Ville bara upplysa om att det finns sällsynta fall där det uppstår problem för enskilda människor. Andra med exakt sammalika hårdvara har inga problem.
Kan hända fick jag det att låta värre än det är

Aaa men de låter bra! Tacksam för infon! :=)