Permalänk
Medlem

extrem kylning?

Jag har köpt en ny 3.2 p4 som jag tänkte överclocka rejält utan extrema kostnader s¨jag tänkte om jag tar en stor radioator och sätter den i en frys som jag borrar hål i för slangarna och sedan har jag 1-2 120mm fläktar som blåser kall luft på radiatorn, och för att det inte ska frysa så tänkte jag ha glykol i systemet.
låter det sjukt eller tror ni det kan funka?

Permalänk
Medlem

tips: kondensisolera.

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Medlem

Behöver du verkligen sätta fläktar på en radoator som står i frysen ?

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Medlem

fläkten lär väl icke överleva i guess

Permalänk

Tycker inte det är så extremt faktiskt - det känns lite som de gamla trådarna där folk grävde ner sina tankar i marken eller satte radiatorn utomhus på vintern...

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Hedersmedlem

Kompressorn i frysen kommer troligtvis att gå sönder, den är inte gjord för att ta hand om den mängden värme så pass konstant som det kommer att bli.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem

Tror nog det borde funka, fläktarna vet jag inte riktigt om dom behövs men det måste ju bli effektivare med dom.

Permalänk
Medlem

Du komer nog behöva fläktarna... Du behöver en cirkulation av kalluften i kylskåpet...

Men som sagt... Det funkar nog ett tag... Tills kompressorn pajjar...

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olit
Kompressorn i frysen kommer troligtvis att gå sönder, den är inte gjord för att ta hand om den mängden värme så pass konstant som det kommer att bli.

Fungerar prima att köra i 2år på max då jag kortslöt temostaten så att den inte skulle stängas av, men kylslingan på baksidan hinner inte göra av sig värmen...

Elräkningen är det ingen fara med.. den drar bara 140W, och det är bara kompressorn som drar ström..

Så det ända som förhindrar är kylslingan på baksidan... men byta ut den mot en stor fet traktor kylare och mer kylmedium krävs att det ska fungera

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Har Dyslexi så räkna med stavfel... men jag har allafall inte fel i staven
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)

Permalänk
Medlem

Ett tips... Kyl vattnet med förångaren direkt så slipper du allt krångel!

Visa signatur

|[Till 78% kvävekylt system]|

Permalänk
Medlem

Om man inte skall ha datorn på 24/7 kan man ju stoppa i en bamse stor tank i frysen... Den vattenkyler man datorn... Kylan kommer ju ackumuleras i vattent/glykolen så man kan köra kallt ett bra tag innan man måste stänga av datorn för att låta vattnet bli kallt igen...

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

fläcktarna i frysen är väll inget problem, har monterat hundratals fläktar i frysrum etc
Däremot är jag lite fundersam hur mitt eget system som är under planerings stadiet kommer klara kylan, det är cpu fläkten jag undrar klarar kylan, intresserade av "iden jag har kan besöka

www.nobrainin.com

så får ni lite mer hum om hur det hela är tänkt, men mer och kallare ider är på gång i mitt lätt vrickade huvud oxå

Visa signatur

Kompressor/Phasechange kylning, kommentarer ider och tankar är vällkomna via mail zejtan@techsweden.org http://www.techsweden.org/viewforum.php?f=29
ZejtaN Goes Direct Dye !
http://www.techsweden.org/forum/viewtopic.php?t=49483

Permalänk
Medlem

Tänkte om man drar slangen flera varv på varje våning i frysen då borde vattnen kyls av ganska bra.

Permalänk
Medlem

ja det går.. så länge det är flöde i slangarna så fryser det inte..
lite glykol skadar inte heller visserligen

Visa signatur

[AMD64 Venice 3000+ @2433][Abit AV8][Aopen 6800GT][1024mb Twinmos/winbond PC3200]][Antec SLK3700AMB][Iiyama Prolite E430 17"]

Permalänk
Medlem

jag tror att din dator brinner upp

Permalänk
Medlem

köp ett litet kylskåp för husvagnar, bilen som går på 12V och gör om till vanlig 4-pin och ha den som tank, har själv ett skåp på 18Liter som är tätt om man lägger det, testade det men ville inte ha det så, köpte vappo istället, vilket jag rekomenderar dig till...

Visa signatur

Varför är aut
omatisk radb
rytning så bra?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TYBY
köp ett litet kylskåp för husvagnar, bilen som går på 12V och gör om till vanlig 4-pin och ha den som tank, har själv ett skåp på 18Liter som är tätt om man lägger det, testade det men ville inte ha det så, köpte vappo istället, vilket jag rekomenderar dig till...

Dom kylskåpen har en peltier på 120W när man kör med 12V... med gasol så är det självcirkulation och gasol används för att kylmediumet ska förvandlas till gas så att slingan kan kyla ner mediumet och sedan ska gasen bli till flyttande form och kyla ner skåpet..

Sen kan man ju ha dom på 230V också.. först då är kompresorn igång och fungerar som en "hem" kylskåp

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Har Dyslexi så räkna med stavfel... men jag har allafall inte fel i staven
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)

Permalänk
Medlem

men bygg dig ett eget Vapo, det är ju inte så dyrt..

Permalänk
Medlem

Fysen klarar det inte i standard utförsel och det blir lättare att bygga om den till chiller istället.
Kylning av kondensorn är ett måste och mer eller mindre ett måste att byta den mot något värre i ett fall som detta.