Permalänk
Medlem

bnc

Jag hänger väldigt mkt på irc och har på senare tid upptäckt att det är väldigt mkt folk som är intresserade i att få tag i så kallade bnc:s, som jag har kommit fram till att det står för bounder.

Men jag har inte den minsta aning om vad det är för något så jag undrar om någon som är lite mer insatt än vad jag är i sk. bnc:s skulle villja tala om vad det är för något

Visa signatur

Ah-ah, I know what you're thinking. Did he fire six shots or only five? Well to tell you the truth in all this excitement I've kind of lost track myself. But being this is a .44 Magnum - the most powerful hand gun in the world, and would blow your head clean off, you've got to ask yourself one question, do I feel lucky. Well, do ya punk? -Dirty Harry

Permalänk
Medlem

Fel bouncer inte bounder Finns en ganska lätt Win32 clinect som du kan ladda ner och pilla lite med. PsyBnc @ google.com

Edit: kom på att du undra vad det var Det är att den håller ditt nick Är online hela tiden Loggar allt som skrivs till dig. När du går ofline går din bnc online.

Visa signatur

amd tvåtusenetthundra || femhundratolv mb RAM ||Gf fyra Ti fyratusenfyrahundra

Permalänk
Medlem

tackar MartiNx8 då undrar jag följande:

Hur får man tag i den sistnämda bnc:n dvs irc bnc?

och vad används win32 klienten till va t.ex. kan den användas till.

Visa signatur

Ah-ah, I know what you're thinking. Did he fire six shots or only five? Well to tell you the truth in all this excitement I've kind of lost track myself. But being this is a .44 Magnum - the most powerful hand gun in the world, and would blow your head clean off, you've got to ask yourself one question, do I feel lucky. Well, do ya punk? -Dirty Harry

Permalänk
Medlem

Asså. win32 menas ditt operativ system (antagligen win xp home (pro) ) och det jag mena var att psybnc är en bnc som stödjs av windose. sök bara på google på psybnc +download så hittar du snabbt är trörr kankse ör förklart konstig! /M

Visa signatur

amd tvåtusenetthundra || femhundratolv mb RAM ||Gf fyra Ti fyratusenfyrahundra

Permalänk
Medlem

Okej det ska jag göra

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska kolla så jag fattat det hela rätt, om jag stänger av datorn, är jag fortfarande online på irc då?

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Permalänk

men alltså, om du vill ha en bouncer så kan du köpa en.. win32 clienten psyBNC är för om du ska lägga upp sådan server, och som sagt om du kör Quakenet som dom flesta gör så får du inte ha mer än 5st bouncers för annars åker du på G-line, är inte riktigt säker på vad det är, tror det är när man blir bannad där ifrån men rätta mig om jag har fel! men om du vill ha fler än 5 så får du gå in på www.quakenet.org och fråga om "trusts"

Permalänk
Medlem

Den kan också användas för att kopplas till vhost(virtual hosts). Då kan du dölja ditt ip ifall du vill det eller kanske bara vill ha en roligare host, t ex cant.even.beat.me.with.wallhack.org om man är gamer. Det är smidigt för bouncer för oss som hänger i många kanaler. Då slipper man gå in i alla när man har startat om datorn. Den kommer ihåg vilka kanaler du ligger i så när du ansluter till bnc så är du kvar i alla och ingen har märkt att du inte varit där. Hoppas du fick lite bättre insikt i hur en bouncer fungerar. Som sagt så är den vanligaste bnc psybnc.

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem

Naturligtvis måste även bouncern köras på en dator som alltid är igång, annars stannar den inte kvar när du stänger av din egen dator. Och för att kunna få andra hosts på irc så måste uppkopplingen din bouncer sitter på vara korrekt konfigurerad för detta, vilket du oftast kan glömma på uppkopplingar riktade mot hemanvändare(Telia, bostream, m.m).

Visa signatur

Oh. Uhm, look... if we built this large wooden badger...

Permalänk
Medlem

tx-shells.net
fjuttad.com
x-term.net
bl.a där kan du köpa

Visa signatur

Mvh,
Vi i Sthlm!

Permalänk
Medlem

Men om man nu har tankat hem psybnc från http://www.psychoid.net/psyBNC2.3.1.tar.gz . Hur får man det att fungera?

http://www.jestrix.net/tuts/psy.html säger mig inte ett skit

Visa signatur

Hemsida
Acer Ferrari 4000
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." / Jeff Pesis

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schakalen
men alltså, om du vill ha en bouncer så kan du köpa en.. win32 clienten psyBNC är för om du ska lägga upp sådan server, och som sagt om du kör Quakenet som dom flesta gör så får du inte ha mer än 5st bouncers för annars åker du på G-line, är inte riktigt säker på vad det är, tror det är när man blir bannad där ifrån men rätta mig om jag har fel! men om du vill ha fler än 5 så får du gå in på www.quakenet.org och fråga om "trusts"

Jag brukade ha 6 klienter från samma ip inne på quakenet, jag fick ingen g-line.

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite...finns det nån bnc som ligger o loggar kanalerna man är i oxå så när man ansluter till bnc:n så ser man vad som skrivts i kanalerna (precis som om man aldrig lämnat kanalen)?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Will
tx-shells.net
fjuttad.com
x-term.net
bl.a där kan du köpa

Besökt gärna #tx-shells på quakenet. Kan säga att de fungerar allt annat än bra, om det blir något fel kan du inte förvänta dig att det ska fixas inom ett par veckor etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av orca10

Men om man nu har tankat hem psybnc från http://www.psychoid.net/psyBNC2.3.1.tar.gz . Hur får man det att fungera?

http://www.jestrix.net/tuts/psy.html säger mig inte ett skit

detta programmet psyBNC är dock inte för Win32 utan det är för *unix system.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxx0r
detta programmet psyBNC är dock inte för Win32 utan det är för *unix system.

Finns för Windows också.

Permalänk
Medlem

jo, tankade det för windows från http://www.eggdrops.de/download/ men det gjorde mig inte mcyket klokare.

Visa signatur

Hemsida
Acer Ferrari 4000
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." / Jeff Pesis

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Finns för Windows också.

OK, men då är det nog jag som inte hittar bra

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxx0r
OK, men då är det nog jag som inte hittar bra

http://windrop.sourceforge.net/downloads.html

Längst ner.

Permalänk

Är man oerfaren är det lika bra att köpa en bnc, ni kommer att få krångla år och dar annars. www.fjuttad.com är bra.

Visa signatur

ECS 945P-A | Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz | 2x Corsair Value PC5300 DDR2 1024MB | Gainward GeForce 7950GT 512MB,1,4ns DDR3 | 2 x Samsung SpinPoint 250GB SATA2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klibbe
Ska kolla så jag fattat det hela rätt, om jag stänger av datorn, är jag fortfarande online på irc då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lajser
precis

jag skulle vilja påstå att det inte stämmer?
Om du har bnc-programmet på datorn du sitter vid och stänger av datorn så är det klart att du inte är kvar på irc med bnc:en. Rätta mig om jag har fel.

men har du bouncer på din server (och den står igång dygnet runt), så kan du stänga ner din workstation och du fortfarande är online.

Men visst, ja kanske är helt ute och cyklar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ketchup Man
Är man oerfaren är det lika bra att köpa en bnc, ni kommer att få krångla år och dar annars. www.fjuttad.com är bra.

att lägga upp en psybnc är inte så svårt, bara o köra make menuconfig och sedan make

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chew
jag skulle vilja påstå att det inte stämmer?
Om du har bnc-programmet på datorn du sitter vid och stänger av datorn så är det klart att du inte är kvar på irc med bnc:en. Rätta mig om jag har fel.

men har du bouncer på din server (och den står igång dygnet runt), så kan du stänga ner din workstation och du fortfarande är online.

Men visst, ja kanske är helt ute och cyklar?

Det säger väl sig själv

Självklart måste BNC:n (psyBNC i detta fall) ligga på en datorn som är ständigt online. Det är dock ganska smart att för de som inte är så insatt att installera på sin egen datorn och testa hur det fungerar. Men för att utnyttja bnc till vad den är skapad för måste den ligga på ett system med hög Uptime (dvs att datorn står igång 24/7).

Dock så undrar jag själv om hur vida lätt det är att skaffa vhost?
Man måste väl äga någon domän för att sätta upp vhost, på sin egen bnc server så klart (ingen betaltjänst).
Sedan måste man inte få sin ISP att ändra något?

Någon som är duktig på vhost och vill förklara hur man får dem att fungera, jag har ingen lina som telia, bbb, bonet osv.
Skulle gärna vilja prova på vhost.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Mjo, burken som BNCn ligger på måste ju självklart vara igång hela tiden, så har du igång din egen dator 24/7 är det ju ingen idé med BNC.

Köper man BNC loggas oftast bara querymeddelanden (privmsg). Om man däremot fixar en egen BNC server så kan man ju själv bestämma om man ska logga i kanaler och priv, mellan vilka tider, man kan logga bara vissa ord osv.

För vhost måste du äga en domän, eller känna någon som du kan få en subdomän av. Men dessa fungerar inte bara huxflux för att man pekar dom till rätt IP, man måste ha IPV6 eller något sånt, är inte haj på det.

EDIT: Har du tänkt köpa BNC rekommenderar jag inte TX-shells. Har en själv därifrån och den har varit nere väldigt mycket, hela TX har blivit hackat två eller tre gånger, hackaren har kommit åt allas lösenord och hela kundregistret, så jag vet inte hur det är med säkerheten. Har dock hört att ägaren lagt ner 30000:- efter det, på säkerhet och nya maskiner, och efter det har jag inte haft några problem. Detta var ~2 månader sedan.

Jag rekommenderar istället fjuttad.com, dessa verkar väldigt stabila.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slanne
EDIT: Har du tänkt köpa BNC rekommenderar jag inte TX-shells. Har en själv därifrån och den har varit nere väldigt mycket, hela TX har blivit hackat två eller tre gånger, hackaren har kommit åt allas lösenord och hela kundregistret, så jag vet inte hur det är med säkerheten. Har dock hört att ägaren lagt ner 30000:- efter det, på säkerhet och nya maskiner, och efter det har jag inte haft några problem. Detta var ~2 månader sedan.

Fortfarande, efter deras nyinvestering, fungerar ett shell på en Scream-lina med dassig burk bättre, ganska otroligt med tanke på hur mycket gnäll det varit på Scream...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slanne
Har du tänkt köpa BNC rekommenderar jag inte TX-shells. Har en själv därifrån och den har varit nere väldigt mycket, hela TX har blivit hackat två eller tre gånger, hackaren har kommit åt allas lösenord och hela kundregistret, så jag vet inte hur det är med säkerheten. Har dock hört att ägaren lagt ner 30000:- efter det, på säkerhet och nya maskiner, och efter det har jag inte haft några problem. Detta var ~2 månader sedan.

Håller med. Har själv varit kund hos tx-shells en gång i tiden, fungerade aldrig.

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian