Permalänk
Medlem

Fick ett mejl att Tele2 vill "uppgradera" sina tjänster på mitt mobilabonnemang. De vill ge mig 5gb mer surf i månaden och öka min månadskostnad med 100kr. Vilken deal?! Blir att ringa dem igen.... suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Fick ett mejl att Tele2 vill "uppgradera" sina tjänster på mitt mobilabonnemang. De vill ge mig 5gb mer surf i månaden och öka min månadskostnad med 100kr. Vilken deal?! Blir att ringa dem igen.... suck.

Snälla de är! På Alla hjärtans dag och allt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Fick också mail om "uppgradering". "Uppgradering" till en tjänst dom inte kan leverera där jag bor samt till ett uppgraderat pris.
Dom måste verkligen klappa varandra på axeln när uppgraderingen endast gynnade dom själva.
Att bo i ett hyreshus med Tele2 som leverantör är peak dystiopioan inom internetuppkopplingar i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

De fular sig så hela tiden. Jag hade tele2 i nästan 20 år, men de sista åren gick det utför… abonnemanget du har finns inte längre, du får byta till den moderna varianten…

189kr -> 199kr -> 230kr -> 259kr -> …

Det blev till slut nästan 400kr per månad för samma skit jag haft i ett årtionde. Och då hade man fått nedgraderade 5G-hastigheter och annat ’på köpet’

De har ingen lojalitet till sina kunder

Permalänk
Medlem

Det är för att de mäter produktivitet i ny kunder. Inte de som lämnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Fick också mail om "uppgradering". "Uppgradering" till en tjänst dom inte kan leverera där jag bor samt till ett uppgraderat pris.
Dom måste verkligen klappa varandra på axeln när uppgraderingen endast gynnade dom själva.
Att bo i ett hyreshus med Tele2 som leverantör är peak dystiopioan inom internetuppkopplingar i Sverige.

**Update 2025-03-01**
Den uppgraderingen jag fick var till 1G/50Mbps (Coax), Ny router (C4), WiFi-extender samt USB-sticka och SIM-kort som pluggas in i routern utifall nätet går ner och då går det autmagiskt över till 4G(5G?).
Inte fått hårdvaran än men min C2-router ger mig utlovad hastighet.
Så det "enda" jag har att klaga på nu är att 100Mbit nerhastighet hade suttit bättre samt att 600:-/månad känns lite smådyrt. Menmen.

Permalänk
Medlem

1000/50 !? Jösses vad skevt...

Permalänk

Vet någon kunnig i ämnet om det är möjligt att använda samma antennkabel/coax som i nuläget är kopplad i ”TV” ingången av de 3 (Data, Tv & FM) och andra utgången i TVn till ”Data” och därefter till modem/routern (C4 Hub)?

Kabel dragningen är redan gjord för kabel Tvn som inte används men som hade utgjort en bättre placering för kommande Wifi hub därav frågan om det är möjligt att byta input och output på de två med samma kabel..? :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schneider6:

Vet någon kunnig i ämnet om det är möjligt att använda samma antennkabel/coax som i nuläget är kopplad i ”TV” ingången av de 3 (Data, Tv & FM) och andra utgången i TVn till ”Data” och därefter till modem/routern (C4 Hub)?

Kabel dragningen är redan gjord för kabel Tvn som inte används men som hade utgjort en bättre placering för kommande Wifi hub därav frågan om det är möjligt att byta input och output på de två med samma kabel..? :s

Data kabeln Coax skall från vägg till C4 hubben och ingen annanstans.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Precis. Modemet måste anslutas till "Data" då detta är filtrerat på rätt sätt.

Där är ofta även lite klenare och sämre Coax för ren TV. Lite tjockare och bättre för "Data".

Permalänk
Medlem

Jag ska också få mitt abonnemang uppdaterat och få ett lägre pris på bredbandet 449:-/mån (Betalar 349:- idag)

(ringer Telia nu, ska se om jag kan deala lite)

edit: drog ner Tele2 bredband, TV och grabbens mobil (den ligger iofs kvar 139:-/mån)
Tele2tot innan höjningar 926:- Samma deal från Telia 699:- inkl Netflix, Hbo, Amazon & Disney +

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av Coca:

Data kabeln Coax skall från vägg till C4 hubben och ingen annanstans.

Yes så långt är jag med.
Data - modemet
Tv - tvn

Men dom ser identiska ut och menade då om man kunde ta coax kabeln som nu är i tvn men använda den till modemet (utgång) och byta andra änden (ingång) från ”TV” till ”Data” porten då jag inte kollar på tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schneider6:

Yes så långt är jag med.
Data - modemet
Tv - tvn

Men dom ser identiska ut och menade då om man kunde ta coax kabeln som nu är i tvn men använda den till modemet (utgång) och byta andra änden (ingång) från ”TV” till ”Data” porten då jag inte kollar på tv.

Nej dom är inte identiska , kontrollera igen 🙂

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3| Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schneider6:

Yes så långt är jag med.
Data - modemet
Tv - tvn

Om det ens vore möjligt, vad skulle det tjäna till?

Permalänk
Medlem

Bara jag som har problem med mitt Tele2 Bredband?

Det ligger inte nere men nära nog. Mellan 0,1-50 Mbit/s downstream och 0(!) Mbit/s upstream och och mellan 9 till 80.000(!) ms svarstid enligt Bredbandskollen. (Normalt är 520/50.)
Över 50 minuters kötid på deras support, så känns som att det inte bara är jag som är drabbad.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Bara jag som har problem med mitt Tele2 Bredband?

Det ligger inte nere men nära nog. Mellan 0,1-50 Mbit/s downstream och 0(!) Mbit/s upstream och och mellan 9 till 80.000(!) ms svarstid enligt Bredbandskollen. (Normalt är 520/50.)
Över 50 minuters kötid på deras support, så känns som att det inte bara är jag som är drabbad.

Inga problem i Karlstad just nu.

Permalänk
Medlem

Ganska typiskt Coax-problem. En hel stad eller stadsdel drabbad av störningar. Någon skadad kabel eller förstärkare som lagt av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Ganska typiskt Coax-problem. En hel stad eller stadsdel drabbad av störningar. Någon skadad kabel eller förstärkare som lagt av.

Ja, förmodligen @Schneider6 som kopplat in TV-kabeln i data-uttaget.

(Se längre upp i tråden denna sida)

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Ja, förmodligen @Schneider6 som kopplat in TV-kabeln i data-uttaget.

(Se längre upp i tråden denna sida)

Hahaha, kunde ha varit men jag tog ert ord för det och lät bli att ändra på dom ”identiska” coax kablarna. Tack för hjälpen.