Permalänk
Medlem

Jobba i Norge

Tjenixen, jag och en polare vill åka till Norge och jobba med något som ger mycket pengar.

Jag tänkte höra om det är någon om er som har jobbat i Norge med ex fiskodling eller något annat, har ni några tips, nummer, mail eller platser man kan höra av sig till?

Skulle vara grymt!

Permalänk
Medlem

Vården, där har du enorma pengar.

Permalänk

Hur är det med utbildning inom vården? Förr i sverige kunde vem som helst jobba där, nu vill de helst att man ska vara undersköterska eller någon "samarit-utbildning" eller ha arbetserfarenhet vad jag har hört. (det fanns någon lättare/kortare utbildning än undersköterska förut)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Kraven varierar beroende på var du söker jobb, men man får nog ändå räkna med att man bör ha någon vårdutbildning för att få jobb, annars finns det gott om läkarstudenter som tar diverse vårdjobb och som kan konkurrera med en.

Men, har man det så kommer man få rejäl med cash.

Permalänk
Medlem

Bara ett tips, var säker på att du har jobb innan du åker. När jag och min polare åkte till Norge för ett fiskejobb så visade det sig att det var väldigt dåligt med fisk just då och att vi inte kunde jobba något, så slutade med att vi åkte hem utan cash

Kolla min tråd jag startade: http://www.sweclockers.com/forum/91-akademiska-amnen-arbetsli...

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jobbbin:

Bara ett tips, var säker på att du har jobb innan du åker. När jag och min polare åkte till Norge för ett fiskejobb så visade det sig att det var väldigt dåligt med fisk just då och att vi inte kunde jobba något, så slutade med att vi åkte hem utan cash

Kolla min tråd jag startade: http://www.sweclockers.com/forum/91-akademiska-amnen-arbetsli...

Jo precis men jag har hört att det är bäst just nu mellan juni-aug. Men jag ska svänga in på länken du gav och titta där

Permalänk
Medlem

Vad tjänar en undersköterska i Norge?
Någon som har koll på ingångslön och hur ob ser ut för nattjobb.

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem
Skrivet av toker!!!:

Vad tjänar en undersköterska i Norge?
Någon som har koll på ingångslön och hur ob ser ut för nattjobb.

Beror på för vem du jobbar, direkt för kommunen/sjukhuset eller via bemanning.

Jag har själv jobbat via bemanning och då låg lönen för sjuksköterskor på ca 180 NOK och sen 50 i OB. Är det sommar så får man ca 20NOK/h i semesterersätning.

Så kort och gott, på en vanlig sommardag kan du få dryga 200NOK i timmen om dagen och 250 på kvällen.

Sen skatar man ca 35 procent, men begär samtidigt standardavdrag på 10% så skatten hamnar på 25%.

Och så multiplicerar man med 1,2 och voila så har man ut det i svenska.

För uskor var lönen på samma fast 150NOK.