Följ Black Week på SweClockers

Grafikkort med Komponent (YPbPr) ut

Permalänk
Medlem

Grafikkort med Komponent (YPbPr) ut

Hej,

Jag har fått en projektor med YPbPr men ingen HDMI / DVI ingång, såå jag e på jakt efter ett grafikkort med en utgång som man lätt använda till denna projektor, Projektorn skall enligt spec klara 1080i därför är jag intresserad :).

Så det billigaste grafikkortet som kan skicka ut denna signal helst så enerieffektivt som möjligt och med hårdvaru avkodning, typ VDPAU är vad jag är på jakt efter.

Tack på förhand

Mvh
Erik

Permalänk
Antielefant

Det finns adapterkablar till VGA, typ VGA till Komponent-kabel - Inet.se, men det fungerar inte till PC och funkar inte i HD.
Det finns heller inte (såvitt jag vet) grafikkort med komponentutgång.

Det finns däremot HDMI till Y/Pb/Pr-adaptrar, men de kostar över tusenlappen för den billigaste, och funkar fortfarande bara med okrypterad HDMI.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Enligt Komplett.se så klarar det här grafikkortet HDTV video (720p och 1080i) med en S-Video>Komponent adapter Komplett.se - XFX GeForce 9500GT 550M 512MB PhysX CUDA

Länk till bild på en S-Video>Komponent adapter http://www.teknikproffset.se/PartnerFiles/Teknikproffset/imag...

Edit: det finns ingen information att S-Video>Komponent adaptern följer med grafikkortet, Komplett.se skriver bara att det följer med en S-Video kabel, men det kan vara en S-Video>Komponent adapter som dom menar.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Enligt Komplett.se så klarar det här grafikkortet HDTV video (720p och 1080i) med en S-Video>Komponent adapter Komplett.se - XFX GeForce 9500GT 550M 512MB PhysX CUDA

Länk till bild på en S-Video>Komponent adapter http://www.teknikproffset.se/PartnerFiles/Teknikproffset/imag...

Edit: det finns ingen information att S-Video>Komponent adaptern följer med grafikkortet, Komplett.se skriver bara att det följer med en S-Video kabel, men det kan vara en S-Video>Komponent adapter som dom menar.

Tackar,

Med det priset så är det inte allt för dyrt att testa heller
720p är ju mycket roligare än vga
Fler förslag mottages gärna

/Erik

*edit Behöver inte vara grafikkort, finns det andra kort med samma funktioner så fungerar det bra med

Permalänk
Medlem

Om du har en VGA kontakt på projektorn så fungerar den mycket bra för högupplösta signaler och den klarar även 1080p

VGA kontakten och VGA kablar klarar högupplösta signaler upp till 2048x1536 utan problem och har dessutom bättre bildkvalitet än komponent.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Oj kan den?

Då måste jag forska lite för jag lyckades inte ändra några inställningar i xbmc.
Skall kolla runt lite. Skönt om jag slipper köpa något

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Door:

Oj kan den?

Då måste jag forska lite för jag lyckades inte ändra några inställningar i xbmc.
Skall kolla runt lite. Skönt om jag slipper köpa något

Jag hoppas att du förstår rätt, det är själva VGA kontakten och VGA kablarna som klarar 1080p utan problem men sedan måste även grafikkretsarna i projektorn klara 1080p annars får du testa med 720p, du har troligen 1280x720 50Hz eller 60Hz att välja på i inställningarna för grafikkortet när du kopplar in projektorn via VGA.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Jodåjag förstod nog rätt... Har ju kört i mer än 640*480 (med monitor) som är det enda som projektorn visar... Med min gamla dvd blir det i alla fall 525i. Jag skall se om jag kan fipplalite i operativsystemet imorgon med nya krafter

Tack förhjälpen