Permalänk
Medlem

800D Fläktar?

Går rakt på sak: Har tänkt att köpa ett Corsair Obsidian 800D till nästa bygge, men jag vet inte vad för fläktar jag ska ha, enligt inet så ska det ingå 3st 140mm, men det finns även 3 platser för 120mm fläktar i "taket", så nu undrar jag: Ska de vara insug eller utsug- Och vad för fläktar ska jag placera där? Har kollat lite på:

Noctua NF-P12 1300 Silent Case Fan 120mm - Inet.se (lite dyr in my opinion)
Scythe 120mm Slip Stream Fan, 1600rpm - Inet.se

Ska bli en H50 därbak också.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle använda Noctua-fläkten, främst därför att den är betydligt tystare (enl. spec.) än den från Scythe. Jag har en NF-P12 själv och är väldigt nöjd med den. Fläktarna som sitter i taket bör givetvis blåsa luft ut ur chassi då detta blir ett naturliga luftflöde (varm luft stiger som du vet).

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Avstängd

Beror lite på, du kan sätta en värsting 140 mm bak i chassit som utsug och tre svagare som insug i taket så får du undertryk, så har jag gjort med mina båda 800D, men då kör jag ju en radiator i taket också, har tokbra temps. Jag kör Noiceblocker på 1000 varv x 3 120 mm in i chassit till radiatorn och en sen en 1700 140 mm Noiceblocker som utsug. Övriga fläktar bytte jag mot knäpptysta Fractals, så ljudnivån är helt OK. Grattis till ett kanonchassi!

ps. Sätt H50 i taket istället...

Permalänk
Medlem

Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm - Inet.se Skulle jag ta, har hela min dator med dom själv å dom är knäpp tysta å tycker dom kickar noctuas ass!

9st för att vara exakt å har datorn breve huvudet

Edit: Dom flyttar grymt med luft med! Sätter jag huvudet över dom så lyfter håret fint

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleeplezz:

Beror lite på, du kan sätta en värsting 140 mm bak i chassit som utsug och tre svagare som insug i taket så får du undertryk, så har jag gjort med mina båda 800D, men då kör jag ju en radiator i taket också, har tokbra temps. Jag kör Noiceblocker på 1000 varv x 3 120 mm in i chassit till radiatorn och en sen en 1700 140 mm Noiceblocker som utsug. Övriga fläktar bytte jag mot knäpptysta Fractals, så ljudnivån är helt OK. Grattis till ett kanonchassi!

ps. Sätt H50 i taket istället...

Jobba mot kemiska/fysikaliska krafter är det dummaste man kan göra när man vill ha effektiv kylning. Varmare luft ökar i volym och stiger varför det är en väldigt dålig idé.

Ha inte glidlagrade fläktar i taket, de tål inte det och får kortare livslängd och sämre ljudnivå. Välj en fläkt med kullager eller något hybridlager som fluid-bearing.
Scythe-Flex, flera fläktar från Noiseblocker, Be Quiet och Enermax har dessa lager. Jag anser att du ska ha alla takfläktar som utblås.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Typhonos:

Jobba mot kemiska/fysikaliska krafter är det dummaste man kan göra när man vill ha effektiv kylning. Varmare luft ökar i volym och stiger varför det är en väldigt dålig idé.

Ha inte glidlagrade fläktar i taket, de tål inte det och får kortare livslängd och sämre ljudnivå. Välj en fläkt med kullager eller något hybridlager som fluid-bearing.
Scythe-Flex, flera fläktar från Noiseblocker, Be Quiet och Enermax har dessa lager. Jag anser att du ska ha alla takfläktar som utblås.

Är ingen expert på området direkt men låter vettigt det du skriver, ska prova att byta och låter de jobba åt andra hållet och se hur tempsen funkar då. Är jättenöjd med temp och ljudnivå i dagsläget dock, men kan de bli ännu bättre så! Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nessur:

Går rakt på sak: Har tänkt att köpa ett Corsair Obsidian 800D till nästa bygge, men jag vet inte vad för fläktar jag ska ha, enligt inet så ska det ingå 3st 140mm, men det finns även 3 platser för 120mm fläktar i "taket", så nu undrar jag: Ska de vara insug eller utsug- Och vad för fläktar ska jag placera där? Har kollat lite på:

Noctua NF-P12 1300 Silent Case Fan 120mm - Inet.se (lite dyr in my opinion)
Scythe 120mm Slip Stream Fan, 1600rpm - Inet.se

Ska bli en H50 därbak också.

fattar inte varför alla kör på nf-p12... nf-s12 flx är ju bättre som chassi fläktar och till stora lådor vilket 800D är, står tom på noctua's egna hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av xawiahn:

fattar inte varför alla kör på nf-p12... nf-s12 flx är ju bättre som chassi fläktar och till stora lådor vilket 800D är, står tom på noctua's egna hemsida

Jaha, tack för informationen, hade faktiskt inte läst något på deras hemsida..