Börja på tekniskaprogrammet

Permalänk

Börja på tekniskaprogrammet

Har tänkt börja på teknikprogrammet eftersom jag gillar mycket teknik. Jag brukar kunna fixa problem ganska snabbt utan hjälp.
Men har hört att det krävs mycket matte och fysik. Jag har inte fått mina betyg än men jag tror jag har D/C i matte och C i fysik. Kommer dessa betyg räcka för teknikprogrammet. Hade ni svårt när ni gick på teknikprogrammet? Ska jag gå el och teknik? Vill gärna bli civilingenjör. Tack i förhand!

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i5-4670K STOCK Chassi: Fractal design define r4 Grafik: MSI gtx 770 twin frozr STOCK Moderkort: Asus Maximus VI Hero Nättagg: Corsair RM850 Ram: Corsair Vengeance pro 8gb SSD: Samsung 840 evo 120gb Hårdisk: WD 2TB RED

Permalänk

Jag tycker teknikprogrammet har ett vilseledande namn, det man främst sysslar med i det programmet är grunderna inom matematik, fysik etc för att sedan kunna läsa något vettigt på högskola/universitet.
Så ja, det är mycket matematik och fysik.

El och teknik så finns det olika skolor gemensamt för de flesta är att man brukar vara tvungen att gå ett teknisk basår efter för att sedan kunna läsa vidare.

Så min åsikt är självklart är teknik ett bättre val om man klarar av det, alla klarar dock inte av teknik direkt och kan få gå en omväg. När man sedan börjar högskolan så har man mognat lite och kanske då har bättre studie motivation.

Inom teknikprogrammet är det mycket mer plugghästar och det är ju aldrig fel att ha rätt typs kamrater inför den riktiga utbildningen. När jag läste el så var det skoltrötta personer som mer hade skoj tills vi skulle söka jobb efter skolan.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag går första året på teknikprogrammet. Det är ett roligt program och jag tror inte att jag hade valt något annat om jag valt med den erfarenhet jag har av det idag.

Det som är värt att tänka på är det höga tempot som allt görs i. Matematiken framför allt. På lite mer än en termin läser du 100 poäng matte (~ 86 timmar), vilket alla program utom natur skulle läsa på ett år annars. Men känner du att du verkligen vill det här, så go for it! Det är det bästa val jag gjort inom skolan och för min framtid. Så det kommer säkert gå utmärkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bud_bundy:

Inom teknikprogrammet är det mycket mer plugghästar och det är ju aldrig fel att ha rätt typs kamrater inför den riktiga utbildningen..

Det där är inte min erfarenhet. Både hos gamla skolkamrater och familj har man hört om en kultur där man skiter i att plugga.

n=2, så kan alltid hoppas att det ser bättre ut i övriga fall. Generellt hade jag satsar på ett naturprogram om man ska satsa på ingenjör.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Skrivet av Crippa90:

Det där är inte min erfarenhet. Både hos gamla skolkamrater och familj har man hört om en kultur där man skiter i att plugga.

n=2, så kan alltid hoppas att det ser bättre ut i övriga fall. Generellt hade jag satsar på ett naturprogram om man ska satsa på ingenjör.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag skrev något att det är mer plugghästar i teknik än i el, det innebär självklart inte att alla i teknik är plugghästar. Sedan beror det såklart på vilken definition av ordet plugghäst man har, när jag läste el så var plugghäst såna personer som hade med väskor till skolan så att de kunde ta med läroböcker hem. (med undantag dagarna före ett prov, då alla förutom skoltrötta personer struntade i detta)

Sedan finns det bättre program än teknik, natur helt på engelska är min allmänna rekommendation. Jag själv skulle dock inte ha klarat av det programmet när jag var i den åldern. (tänk att få göra om Fysik A etc idag, vad bra man skulle ligga till emot klasskamraterna)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bud_bundy:

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag skrev något att det är mer plugghästar i teknik än i el, det innebär självklart inte att alla i teknik är plugghästar. Sedan beror det såklart på vilken definition av ordet plugghäst man har, när jag läste el så var plugghäst såna personer som hade med väskor till skolan så att de kunde ta med läroböcker hem. (med undantag dagarna före ett prov, då alla förutom skoltrötta personer struntade i detta)

Sedan finns det bättre program än teknik, natur helt på engelska är min allmänna rekommendation. Jag själv skulle dock inte ha klarat av det programmet när jag var i den åldern. (tänk att få göra om Fysik A etc idag, vad bra man skulle ligga till emot klasskamraterna)

Då är jag med på noterna och håller helt med!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Det där är inte min erfarenhet. Både hos gamla skolkamrater och familj har man hört om en kultur där man skiter i att plugga.

n=2, så kan alltid hoppas att det ser bättre ut i övriga fall. Generellt hade jag satsar på ett naturprogram om man ska satsa på ingenjör.

Jag tror det beror mycket skola på skola och hur ambitiös man är. På min skola skulle jag vilja påstå minst halva naturklassen är rätt så lättsamma med plugget.

Skickades från m.sweclockers.com