Permalänk
Medlem

Lösning av boendemiljö

Hej

Jag är lite dåligt insatt i det här med VR teknik. Jag köpte en ny dator förra året från Inet, en Taurus RTX 2070. Nu när jag har ny dator så har jag blivit sugen på att köpa ett VR headset dels för att spela själv men även som aktivitet vid fester. Problemet är att jag har min dator i sovrummet som är ganska litet och har lite utrymme över, skulle vilja använda VR headsetet i vardagsrummet som ligger 15 meter bort och då framför allt under fester. Har ni någon ide hur man kan lösa detta utan att behöva flytta datorn varje gång? Sen undrar jag med min dator som fortfarande är ganska ny vilket VR headset hade ni föredragit till den? Har lagt en budget på max 10 000 kr.

Med vänlig hälsning
Kumara

Permalänk
Medlem

nåt sånt här kanske: https://www.komplett.se/product/1149868/gaming/spelutrustning...

Det är trådlöst

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Finns Oculus också, men jag är lite anti då de ägs av Facebook

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Cosmos är inte trådlöst, men man kan göra den trådlös med en trådlös adapter samt en adapter för adaptern så att den passar på Cosmos. Men då snackar vi minst 12-13k kronor totalt för ett VR-headset som inte direkt fått lysande recensioner.

Vill man ha ett trådlöst headset så finns Oculus Quest, som dels fungerar helt fristående men även går att ansluta till datorn med kabel via Oculus Link. Men annars är det nog svårt att få till någon lösning inom budgeten, priset brukar dra iväg om man vill ha bra trådlös överföring från datorn till ett headset.

Permalänk
Skrivet av kumara:

Hej

Jag är lite dåligt insatt i det här med VR teknik. Jag köpte en ny dator förra året från Inet, en Taurus RTX 2070. Nu när jag har ny dator så har jag blivit sugen på att köpa ett VR headset dels för att spela själv men även som aktivitet vid fester. Problemet är att jag har min dator i sovrummet som är ganska litet och har lite utrymme över, skulle vilja använda VR headsetet i vardagsrummet som ligger 15 meter bort och då framför allt under fester. Har ni någon ide hur man kan lösa detta utan att behöva flytta datorn varje gång? Sen undrar jag med min dator som fortfarande är ganska ny vilket VR headset hade ni föredragit till den? Har lagt en budget på max 10 000 kr.

Med vänlig hälsning
Kumara

Jag har svårt att rekommendera något annat headset än Index nu för tiden, speciellt med en nyare dator.

Vill du köra i annat rum måste du köra med förlängningskablar, om det funkar eller inte beror mycket på vilken kabel som man använder och det är inget som supportas av Valve. Om det funkar med 15 meter vet jag inte.

Hittade den här tråden på steam https://steamcommunity.com/app/1059530/discussions/0/16409165...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Jag har svårt att rekommendera något annat headset än Index nu för tiden, speciellt med en nyare dator.

Vill du köra i annat rum måste du köra med förlängningskablar, om det funkar eller inte beror mycket på vilken kabel som man använder och det är inget som supportas av Valve. Om det funkar med 15 meter vet jag inte.

Hittade den här tråden på steam https://steamcommunity.com/app/1059530/discussions/0/16409165...

Säg att man får det att fungera med förlängningskablar med index så kräver det också en extra uppsättning sensorer om man ska kunna spela i båda rummen då index inte har inside out tracking (kamerorna än endast för pass through, kunna se utan att plocka av sig headsetet).
Oculus Quest är helt trådlöst och det går även att streama PCVR trådlöst. Tyckte själv det inte var optimalt men en här på forumet beskrev om man körde ett wifi-kort i datorn och den som hotspot så kanske det gick bättre?
Annars vet jag folk som kunnat köra Oculus Link på 7 meter men det kanske inte räcker.
Om man kör flera så är det ju även kul att dom andra ser på en skärm det man själv ser och att man kanske kopplar ljudet via högtalare ist för headsetet.
Det vet jag inte om det går med Quest bara själv lyckats casta bilden men ej ljudet. Ljudet hörs ju från headsetet för dom andra också men kanske inte så bra ljud som man önskar.

Edit: man kan ju förvisso ha sensorerna till index lösa och flytta dom också men det brukar vara bäst med en "fast installation"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag hade valt Quest och sen kört den som en standalone där du har plats. Beat Saber, Superhot och sånt klarar den galant.
Vill du köra nåt specifikt PC-spel kanske det är hanterligt i eller utanför sovrummet med en USB-kabel, går att få en väldigt lång kabel med active extenders. Har du bra nätverksförhållanden går det även att strömma trådlöst med Virtual Desktop.

För egen del så kör jag Quest i stort sett uteslutande som den är, det är väldigt befriande med trådlöst. Och en Index är inte ens bättre i alla avseenden, t ex är sweet spot, svärta och glare sämre än på Quest. Plus att du inte verkar ha ett boende där externa sensorer är så lämpligt.

Vive Cosmos är skräp och bör undvikas.

Permalänk
Medlem

Enklast är att flytta datorn om det är fest. Ca 3minuter jobb.

Rift S är prisvärd. Index är bättre men är den tre gånger bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Implor:

Enklast är att flytta datorn om det är fest. Ca 3minuter jobb.

Rift S är prisvärd. Index är bättre men är den tre gånger bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Utan att själv har erfarenheter (tänkte köpa index men den varit slut i lager länge nu) så har man läst att index är bäst men inte så mycket bättre som den kostar.
Nåja antar att börjar man med index så lär man väll märka försämringarna tydligare än vad man märker förbättringarna.
Jag hade ett Lenovo tidigare och tyckte inte Quest verkade nå bättre via Link, tills jag provade Lenovo igen, bilden och framför allt trackingen var mycket sämre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Enklast är att flytta datorn om det är fest. Ca 3minuter jobb.

Rift S är prisvärd. Index är bättre men är den tre gånger bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, långt från i min mening. Bättre? Helt klart, på allt! Men 3ggr bättre? Aldrig i livet..

Inte nog med FoV och upplösning för det, även om den har bra pixel fill. Och ja, jag har använt båda två...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.