Skrivet av Json_81:
Till Köpenhamn eller Oslo hade jag definitivt inte stannat om jag körde själv och bara i nödfall med familjen.
Men det behöver inte bara vara sträckkörning, säg att jag vill åka 15 mil och inte kan ladda medans jag gör vad som nu ska göras där och sen komma hem igen. Jag vet att det går att lösa med planering, men det är inte lockande att vara så begränsad.
Vissa användarfall blir förstås krångligare med en elbil, men de flesta blir ju enklare också liksom. Har du en laddare hemma behöver du aldrig tänka på laddning/tankning under normal användning alls utan bilen är ju fulltankad på morgonen, alltid, bara man kommer ihåg att sätta i sladden (och det finns ju prototyper på produkter som gör att man inte ens behöver göra det).
Skrivet av anon257891:
NEJ!
Problemet här är varken kablage eller elektronik: grundproblemet är att "schuko"-uttag (vanliga uttag ("CEE 7/3") inte tål en kontinuerlig last på 16A (trots att de är stämplade 16A).
Schuko-uttag är testade för en intermittent(icke-kontinuerlig) last på 16A!
Elsäkerhetsverket säger i sina rekommendationer att man INTE bör ladda sin elbil/laddhybrid via vanlig "stickpropp" (Schuko/CEE 7/3), eller för att citera:
"Elsäkerhetsverket avråder från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag." (Källa)
Tillverkaren säger (källa): (i detta fallet: första google-träffen på volvo laddhybrid)
"Att ladda med Schuko-kontakt bör alltid ses som en tillfällig lösning då det medför risker och ska alltid föregås av besiktning av ditt hems elsystem av behörig elektriker", vidare: " Du bör dock inte se det som en långsiktig lösning att ladda din bil med Schuko-sladd eftersom det innebär risker"
Väg detta (Tillverkarens och elsäkerhetsverkets rekommendationer) mot:
"Någon på internet sa att det är ok att ladda via schuko"?!
...Vem tror du försäkringsbolaget stödjer när ditt hus brunnit ner och dina barn dött i den efterföljande branden?
Det finns många saker som inte rekommenderas som man ändå gör hela tiden (Stänger du av vattentillförseln till diskmaskinen när den inte används? Eller drar ur alla elprodukter när de inte används?). Självklart får man ha koll på att elsystemet klarar av lasten och att kablarna inte är ålderstigna eller skadade (eller felkopplade), och förstås dra ner laddningen lågt 8-10A (många elbilar begränsar automatiskt laddningen till max 10A om man laddar via vanligt vägguttag), men då ska det inte vara några problem. Vi har massor av produkter som kontinuerligt drar så mycket utan problem, typ element eller varmvattenberedare. Sen kan det förstås finnas andra problem, som att elsystemet inte är dimensionerat för lasten så att säkringarna går om du typ poppar popcorn samtidigt som du laddar eller så, men det skapar ju inga risker på det sättet.
Personligen hade jag nog investerat i en laddbox då de inte kostar så mycket speciellt inte i jämförelse med själva bilen (dessutom kan man väl få bidrag för en del av kostnaden), men jag vidhåller att de allra flesta inte behöver snabbladdning hemma.
Skrivet av Stefflo:
Jag är helt på din linje. Elbilar kan säkert bli bra men tror tyvärr inte att det är räddningen för miljön.
För mig som utesäljare kan en dag innebära biltransport i ca 100 mil även om det inte hör till vanligheterna givetvis. En normal dag så åker jag ofta mellan 20 - 40 mil och skulle då klara mig på en av de dyrare elbilarna och nu finns även Tesla med möjlighet att sätta dit en fabriksmonterad dragkrok men fortfarande på tok för dyr bil. Tror inte min arbetsgivare vill köpa mig en Tesla och dessutom sätta upp en extern laddare med egen elmätare på hemma hos mig.
Elbilar är bra men på 70 talet när många hus byggdes med direktel så tyckte alla att det var det bästa, Sen kom oljan och alla ville ha vattenburet system och en oljepanna i huset och nu går man tillbaka till att mer och mer ska drivas med el. Vi har dessutom elbrist i Sverige kalla dagar och måste importera el och som våra politiker jobbar idag med att stänga ner våra kärnkraftverk kommer inte göra det bättre. Kärnkraftverken är än så länge vårt bästa reglerbara energislag även när det är -30 grader ute då varken vind, vatten eller sol ger funkar alls. Ok, solen kan ge något om det nu är klart väder de där få timmarna som solen faktiskt är uppe.
Sneglar lite mot någon hybrid när det är dax att byta men det handlar endast om att få ner förmånsbeskattningen för förmånsbilen och inte att jag kommer köra på el. Tyvärr är jag rädd att om senast fem år när tillräckligt många har gått över till elbil så kommer det läggas på en kilometerskatt på denna som kommer få upp priset per mil till ungefär likvärdigt mot vad det idag är att köra någon av de vanliga bränsledrivna bilarna. Se bara hur det blev med E85 som var guds gåva till bilisten och nu är mer eller mindre lika dyrt att köra på grund av ökad service, högre förbrukning och vissa bilar dessutom inte ens mår bra av det.
Jag hoppas på något bättre men tyvärr är vi inte där än men förhoppningsvis kommer det i framtiden.
För både dig och din arbetsgivare hade det nog varit en bra affär att köpa en Tesla, speciellt en med gratis snabbladdning. Hundra mil på en dag är inget problem så länge det finns laddare på vägen mer än att du antagligen får käka lunch på en hamburgerkedja samtidigt som bilen laddas (vet inte varför de flesta snabbladdare längs vägarna sitter vid sådana restauranger men så är det).
Skrivet av Stefflo:
Alla pratar så gott om Tesla men frågan är om bilen egentligen är värd sitt pris när man lyssnar på folk som inte bara bryr sig om bra drag och coolhet. Vad jag förstår så är det mycke teknik i dessa bilar som inte håller och då tycks främst handtagen vara det stora problemet. Jag blir lite förvånad när folk är beredda att betala ca 1 miljon för en bil som tydligen inte håller den kvalité som en miljonbil borde göra.
Folk gnäller på en Opel för att knapparna känns plastiga eller liknande och då kostar bilen 250-300 tkr men så fort man gör en elbil så är det ok att höja priset till det tredubbla och alla tycker allt är kanon.
Jag känner också att Tesla är lite överhypat. De är definitivt snabba och har trevliga funktioner för självkörning, och laddnätverket är ju ett väldigt plus förstås, men som bil betraktat är de inte så roliga direkt. Designen är väldigt generisk på utsidan och väl avskalad nästan budget på insidan och kvalitetskänslan är inte alls i nivå med priset. Sen verkar det vara svårt att få tag i personal oavsett om det handlar om service, reparationer eller garantiåtgärder. I dagsläget är Tesla (S, 3 eller möjligtvis Y) ändå den mest attraktiva elbilen för mig och många, men jag vet inte om det kommer att vara så så länge till, när andra biltillverkare, som har lång erfarenhet av att bygga bilar, ger sig in i matchen. E-Tron är trevlig exempelvis men den drar förstås mycket när den är så stor och tung, och alla vill inte ha en jätte-SUV. Taycan skulle jag hellre ta än en Model S om inte pengar hade någon betydelse, men de har de ju förstås. Polestar 2 känns som den skulle kunna passa många väldigt bra, i alla fall när de börjar sälja lite billigare varianter. En granne kör en och den ser väldigt trevlig ut i alla fall även om jag får lite väl mycket Saab-vibbar av designen.
Skrivet av zyy:
Jag måste säga att det är lite lustigt hur ENORM skillnad det är på Norge och Sverige när det gäller elbilar.
I Norge är det väldigt fördelaktigt och billigt med elbil. En ny Tesla model 3 i standardutförande kostar för exempel 430k i Norge och 560k i sverige. Medans bilar med förbränningsmotor kostar mer i Norge än i Sverige. Exempel: Volvo XC90 i Norge kostar 900k. Samma bil kostar ca 770k i Sverige.
Det har medförst att det fullständigt KRYLLAR av elbilar i Norge.
Jag har ca 1 mil till jobbet. Tar ca 12 minuter att köra med bil.
En dag räknade jag 21 Teslor på väg hem från jobbet. Alltså bara Tesla, inte alla andra märken, hinner inte räkna alla!
Ja Norge har verkligen satsat hårt på elbilarna, även om de drar ner allt mer på förmånerna. En del av prisskillnaden kommer ju också av att Norge (som Danmark och Finland) har en rätt hög skatt på nybilsköp, runt 100%, som man slipper med elbilar medan vi i Sverige bara har vanlig moms på bilarna. Vi borde ta till oss en del av deras idéer med mer publika (och billiga) laddstolpar och så, men de gick ju väl långt på många områden också.
Skrivet av SirMacke:
Kör idag mina kära Saabar, så det lär komma en dag när det inte längre är hållbart med dessa.
Tesla är väl den enda hittills som är av något intresse.
Hushållet har en bra inkomst men en mille för en bil är lite väl mycket, men frun är snart specialistläkare så då lär det finns pengar till det.
Andra tillverkare har så otroligt fula elbilar, bara sista tiden de har vänt trenden.
Du borde kolla in Polestar 2. Ingen stor SUV utan en (typ) vanlig storlek till ganska rimligt pris. Jag anser också att designen påminner en del om Saab med det höga bakpartiet och den sluttande bakrutan, men det kanske bara är jag.