Jag får inte riktigt ihop den matten. Visst, om du har en Tesla Model 3 och kört Stockholm Malmö med två stopp á 10 min, så är inte jag riktigt i en postition att säga att det är fel. Men baserat på att räckvidden i motorvägsfart är runt 35 mil (beroende på yttre omständigheter), så låter det fortfarande väldigt kort med två 10 minuters-stopp. Men om det vore fallet så skulle det för min del kunna vara överkomligt. Problemet är nog dock att det är best-case scenario, medans det kanske hade behövt vara worst-case. För om dessa 2 stopp blir till 4, eller 10 minuter blir till 20-25, så blir det snabbt omständligt.
För egen del så är jag inte intresserad av en Model 3, men hade kunnat vara intresserad av en Polestar. Dock så tappar man då det relativt välutbyggda SC-nätet, vilket torde försämra ovan ekvation. Dessutom fick jag idag besked att det inte blir aktuellt att installera laddboxar vid min garageplats, så jag kommer inte heller ha möjlighet att ladda hemma. Så detta kombinerat gör att elbil känns ganska opraktiskt för egen del. Hade det däremot gått att tanka fullt på 5-10 minuter, ja då hade man inte ens haft behov att ladda hemma.
Fast du kan ju inte säga att det inte stämmer och sedan hänvisa till dina egna preferenser/resevanor med (vad det låter som) relativt frekventa stopp. Jag menar, under en resa på 6 timmar gör man normalt inte flera matstopp (annat än om man kanske då reser med små/mindre barn). Vissa kanske gillar att göra flera stopp för att sträcka på benen och så vidare, men det är nog långt ifrån alla. Många nöjer sig säkert med ett stopp under en sådan resa.
Jag hävdar fortfarande att man till ganska stor del tvingas anpassa sig till elbilen, på samma sätt som med ett barn. Det är inte säkert att man kan stanna på den plats man vill, det krävs exempelvis att det till att börja med finns laddplatser, samt att de är lediga (så man inte behöver vänta 30 minuter på att ens få börja ladda). Om vi som i fallet ovan pratar om att det krävs 2 (eller ännu fler laddstopp), så blir det även bilen som dikterar ungefär vart dessa ska ske. Man kan ju inte spara och dra 3 snabba stopp på slutet, utan de bör ju vara relativt jämt fördelade. När man kommer fram till sin destination så behöver man också se till att laddmöjlighet finns. Det är aldrig att bara parkera, man måste studera, planera och anpassa sig. De flesta moderna fossilbilar klarar utan problem 60 mil på en tank, och om de inte gör de så tar det 2-3 minuter att dubbla räckvidden. Detta ger innebär en väldigt stor frihet kring vart man stannar, det behöver exempelvis inte finnas en bensinmack jämte restaurangen man vill besöka, det går alldeles utmärkt att göra två separata stopp. Detta är dock nästintill uteslutet om man har en elbil (då det vore att slösa med potentiell laddtid).
Om du inte tycker att det är omständligt i dina resor så är det ju supertrevligt för dig, men det appliceras inte lika lätt på mig.
Jo, det är klart att i den "vanliga" vardagen så är det smidigt med en elbil (i de fall man kan ladda hemma), men jag håller inte med din slutsats om att man kommer spendera mindre tid på bensinmack/laddstation med en elbil. Baserat på snittlängden en personbil går per år skulle jag tro att de flesta personbilar tankas max 2 gånger i månaden i snitt, så vi snackar alltså om max 10 minuter per månad på macken. På samma tid hinner du ladda 10 mils körning i en Tesla SuperCharger. Så visst, din tes håller om man max ett par gånger per år använder någon annan laddare än den man har hemma, i övriga fall kommer man spendera ganska mycket mer tid vid en laddstolpe längst motorvägen jämfört med vad fossilbilisten gör vid bränslepumpen.
Räknad med 5% degradering på ditt batteri samt att den räknar med att det tar 2min har jag för mig att stoppa i laddsladden men vet man hur man gör så tar det 30 sekunder.
Men den stora frågan är snarare vad du gör i en tråd som denna?
Om du inte är intresserad av att köpa en elbil varför sitter du här och försöker få folk att övertyga dig om att det går att äga en elbil som i 95-999% av fallen innebär en högre komfort när du ändå aldrig kommer att skaffa en?
Lite som att jag skulle sitta i valfri tråd om ICE och säga saker som "jag kan inte äga en ICE bil dom är för varma på sommaren" eller den gamla klassikern "Min kropp klarar inte kyla så jag kan inte ha ICE eftersom man måste skrapa rutorna och sitta i en kall bil, dessutom dör ju batteriet till min dieselvärmare på vintern eftersom jag kör kortare sträckor"
Denna funkar ju också bra, "jag har astma och kol och kan därför inte äga en ICE eftersom folk alltid står och röker på valfri bensinmack, hemma på min tomt där jag laddar röker minsann ingen".
Nej allt är inte guld och gröna skogar med eldrift det kommer det aldrig att vara men för nästan hela svenska befolkningen skulle en elbil höja deras komfort i 95-99% av fallen och ibland sänka komforten.
Sedan håller jag med om att det är sinnessjukt att jag äger en bil för 700k när jag för 5 år sedan tyckte att det var idiotiskt när kompisar köpte nya bilar för 3-400k privat.
Dock kommer Polestar inte vara i närheten av Tesla när det kommer till resekomfort, den är törstigare än en Model 3 sämre infrastruktur för laddning tyvärr samt att det är satan mycket dyrare att hålla sig på vägen med en Polestar.
Blank