Bildskärmar med 480 Hz-panel planeras till 2023

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Xverminator:

I vilka spel kommer en vanlig dödlig någonsin ha en marginell fördel med så höga hertz? Tror inte ens Ninja siktar nämnvärt bättre..

I grunden alla spel eftersom skärmen presterar bättre överlag runt det som är viktigt för den typ av spel som Ninja etc. spelar. Likt bättre kontroll över eftersläp.

Permalänk
Bildexpert 📺

Reaktionstider har väldigt lite med detta att göra. Vi är ett gäng hårlösa och rätt så långsamma primater med reaktionstider kring ≈250 ms. Det är ≈36 frames vid 144 FPS. Du får inte bättre reaktionsförmåga i spelen för att nyaste skärmen klipper ytterligare 2 millisekunder någonstans.

Poängen är bättre koordination och timing. Ju mildare och färre distraktioner runt sådant som synkstutter och eftersläp desto mer öppnar det upp för dig som är bra att bli en ännu bättre spelare. Högre temporal upplösning minskar distraktionerna.

Jämför med pingis. Ifall ditt racket frös fast ett par millisekunder här och där. Ifall ping-pong-bollen inte flög genom luften utan istället teleporterade sig genom luften 144 steg i sekunden men då fryser fast eller hoppar över ett steg. Tänk att bollen för dina ögon inte var en boll utan var en suddig massa med en svans av eftersläp eftersom ljus från bollens föregående position hängde kvar och den nya positionen ännu inte tecknats i fullt ljus.

Kanske bollen yttrar sig som en halv boll i två positioner därför V-erklighets-synken är OFF. Eller hoppar fram extra steg genom luften och ibland fryser fast därför att V-erklighets-synken är ON. Eller teleporterar sig fram stadigt men i något olika intervall därför att V-erklighets-synken är Adaptiv.

Hur skulle pingis upplevas enligt ovan? Förmodligen ganska likt klagomålen kring dagens spelupplevelser.

Ökar vi den temporala upplösningen på verkligheten till 240 steg i sekunden mildrar vi de här effekterna. Släpandet minskar och perioderna av icke-flyt nu är kortare. 480 steg i sekunden halverar detta ytterligare. Även om din interna motor inte är kapabel till samma hastighet (dvs FPS från GPU/dator/spelmotor) kommer den tätare periodiciteten och lägre eftersläpsnivå fortfarande gagna dig.

Och framför allt: Du kanske saknar förmågan att tillgodogöra dig fördelarna. Du blir inte automatiskt en bättre spelare. Men det är heller ingenting som blir sämre av att skärmarna blir lite bättre. Möjligtvis att du som spelare tvingas erkänna att det inte längre är tekniken som sviker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Reaktionstider har väldigt lite med detta att göra. Vi är ett gäng hårlösa och rätt så långsamma primater med reaktionstider kring ≈250 ms. Det är ≈36 frames vid 144 FPS. Du får inte bättre reaktionsförmåga i spelen för att nyaste skärmen klipper ytterligare 2 millisekunder någonstans.

Poängen är bättre koordination och timing. Ju mildare och färre distraktioner runt sådant som synkstutter och eftersläp desto mer öppnar det upp för dig som är bra att bli en ännu bättre spelare. Högre temporal upplösning minskar distraktionerna.

Jämför med pingis. Ifall ditt racket frös fast ett par millisekunder här och där. Ifall ping-pong-bollen inte flög genom luften utan istället teleporterade sig genom luften 144 steg i sekunden men då fryser fast eller hoppar över ett steg. Tänk att bollen för dina ögon inte var en boll utan var en suddig massa med en svans av eftersläp eftersom ljus från bollens föregående position hängde kvar och den nya positionen ännu inte tecknats i fullt ljus.

Kanske bollen yttrar sig som en halv boll i två positioner därför V-erklighets-synken är OFF. Eller hoppar fram extra steg genom luften och ibland fryser fast därför att V-erklighets-synken är ON. Eller teleporterar sig fram stadigt men i något olika intervall därför att V-erklighets-synken är Adaptiv.

Hur skulle pingis upplevas enligt ovan? Förmodligen ganska likt klagomålen kring dagens spelupplevelser.

Ökar vi den temporala upplösningen på verkligheten till 240 steg i sekunden mildrar vi de här effekterna. Släpandet minskar och perioderna av icke-flyt nu är kortare. 480 steg i sekunden halverar detta ytterligare. Även om din interna motor inte är kapabel till samma hastighet (dvs FPS från GPU/dator/spelmotor) kommer den tätare periodiciteten och lägre eftersläpsnivå fortfarande gagna dig.

Och framför allt: Du kanske saknar förmågan att tillgodogöra dig fördelarna. Du blir inte automatiskt en bättre spelare. Men det är heller ingenting som blir sämre av att skärmarna blir lite bättre. Möjligtvis att du som spelare tvingas erkänna att det inte längre är tekniken som sviker.

Det här känns ju jätteöverdrivet, som att spela i 144Hz skulle uppfattas som en PowerPoint-presentation. Det är väl ingen som upplever att bilden fryser till 144 gånger i sekunden? Visst, högre nivåer av artefakterna du beskriver betyder ju att man måste anpassa sig mer och det därmed blir "svårare". Men det finns ju de som presterar bra i 60Hz och förr i tiden gick det ju faktiskt att spela i ynka 30Hz.

Nu säger jag inte att artefakterna du beskriver inte upplevs, utan att det kanske inte är så svårt att anpassa sig till dem som jag uppfattar att du skriver i ditt inlägg. Ta t.ex. en hund som fångar en frisbee. När du kastat den vet hunden var den kommer att befinna sig några sekunder senare, och hoppar i förväg för att vara på rätt plats för att fånga den.

Jag skulle tro att den psykologiska faktorn spelar in mycket mer här. Många som spelar t.ex. online-shooters har nog en övertro på sina förmågor. Det är i alla fall min uppfattning efter att ha mött och spelat med många som varit mekaniskt mycket bättre än mig, men inte så bra på att fatta beslut eller blir lätt stressade när det inte går bra. När jag spelade Overwatch behövde man bara läsa chatten för att inse att i var och varannan match så var det någon som inte var i balans. När man märker att man missar mer än man brukar så är det nog lätt att tro att det är stutters och låg frame rate som är problemet.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Phod:

Det här känns ju jätteöverdrivet, som att spela i 144Hz skulle uppfattas som en PowerPoint-presentation. Det är väl ingen som upplever att bilden fryser till 144 gånger i sekunden?

Självklart fryser bilden 144 ggr i sekunden på 144 Hz-skärm vid 144 FPS. Plocka fram din HFR-kamera och räkna själv. Har du inte en HFR-kamera så kan jag berätta att 144 FPS är 144 frusna perfekta stillbilder i sekunden – så perfekta som eftersläpsnivån på skärmen tillåter då.

Att du inte upplever detta som Powerpoint beror på hur hjärnan fungerar. Räcker med ≈ 15 FPS för att vi ska börjar uppfatta en serie stillbilder som en rörelse.

Hjärnan kanske luras att uppleva ett flyt vid låg temporal upplösning, men kan också tränas. Och där är väldigt bra på att upptäcka avvikelser från en stadig kadens. Även om vi inte uppfattar bild för bild registrerar vi när det hackar till och inte längre flyter. Högre temporal upplösning kortar ned tiderna för varje hack, vilket minskar effekten av störningsmomenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Självklart fryser bilden 144 ggr i sekunden på 144 Hz-skärm vid 144 FPS. Plocka fram din HFR-kamera och räkna själv. Har du inte en HFR-kamera så kan jag berätta att 144 FPS är 144 frusna perfekta stillbilder i sekunden – så perfekta som eftersläpsnivån på skärmen tillåter då.

Jo, det förstår jag också och jag har aldrig påstått att det inte är så. Du behöver inte dumförklara mig.

Skrivet av Laxpudding:

Att du inte upplever detta som Powerpoint beror på hur hjärnan fungerar. Räcker med ≈ 15 FPS för att vi ska börjar uppfatta en serie stillbilder som en rörelse.

Hjärnan kanske luras att uppleva ett flyt vid låg temporal upplösning, men kan också tränas. Och där är väldigt bra på att upptäcka avvikelser från en stadig kadens. Även om vi inte uppfattar bild för bild registrerar vi när det hackar till och inte längre flyter. Högre temporal upplösning kortar ned tiderna för varje hack, vilket minskar effekten av störningsmomenten.

Exakt. Men det var inte det här du skrev i ditt ursprungliga inlägg, då var det ett racket som teleporterar sig, fryser och har sig. Jättesvårt att spela pingis var det också.

Det jag försöker säga är att problemen som hör ihop med frame rate kanske inte är så stora ändå, och att högre frame rate kanske inte blir så jättemycket bättre som man vill tro. Hur mycket stutter upplever man om den största skillnaden är 6.9ms, liksom?

Jag anser att problem som inte hänger samma med frame rate har desto större potential att förstöra upplevelsen. Tappade frames, eftersläpning o.s.v. Är du med?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Phod:

Jag anser att problem som inte hänger samma med frame rate har desto större potential att förstöra upplevelsen. Tappade frames, eftersläpning o.s.v. Är du med?

Tappad frame vid 60 Hz = total väntan om ca 33 ms innan skärmen kan synka upp nästa frame
...vid 120 Hz ≈ 17 ms
...vid 240 Hz ≈ 8 ms
...vid 480 Hz ≈ 4 ms

etc.

Upplevelsen och effekten av tappade frames och synkproblem blir mildare ju högre temporal upplösning man har i skärmen. Plus att den högre frekvensen i sig gör att det går att kontrollera eftersläp i en högre grad.

Även om man inte når upp till samma FPS som skärmens Hz, är detta fortfarande en förbättring i alla situationer. Du vinner alltid på högre frekvens i skärmen, även när du spelar i låga FPS. Ja, förstås minskad förbättring ju högre skärmfrekvens det handlar. Men fortfarande en förbättring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tappad frame vid 60 Hz = total väntan om ca 33 ms innan skärmen kan synka upp nästa frame
...vid 120 Hz ≈ 17 ms
...vid 240 Hz ≈ 8 ms
...vid 480 Hz ≈ 4 ms

etc.

Jag är helt med på matematiken bakom det hela.

Skrivet av Laxpudding:

Upplevelsen och effekten av tappade frames och synkproblem blir mildare ju högre temporal upplösning man har i skärmen. Plus att den högre frekvensen i sig gör att det går att kontrollera eftersläp i en högre grad.

Även om man inte når upp till samma FPS som skärmens Hz, är detta fortfarande en förbättring i alla situationer. Du vinner alltid på högre frekvens i skärmen, även när du spelar i låga FPS. Ja, förstås minskad förbättring ju högre skärmfrekvens det handlar. Men fortfarande en förbättring.

Jag håller helt med, det jag inte håller med om är liknelsen i ditt ursprungliga inlägg. Är det så illa att spela i 144Hz att det är ett problem? Upplever du rörelserna som så hackiga att du tycker att ditt racket stannar upp 144 gånger i sekunden? Personligen tycker jag att 144Hz är ganska smooth.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Tycker alltid det är värt att lägga mer pengar på skärm kontra gpu. man får betydligt större uppgradering att köpa ny skärm istället för grafikkort. kör medium i 3840x1600 160hz> hellre än något mer högupplöst och högre kvalitet texturer för det finns ingen bra skärm som klarar det.

Permalänk
Medlem

Perfekt för blackframes, CRT revival!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Perfekt för blackframes, CRT revival!

Fyfan att Lana på den tiden...hade en 21" Eizo som vägde bly, det var mer strongman när man skulle flytta på sakerna då

Permalänk
Medlem

Varför skulle man vilja ha BFI vid så hög frekvens? Det kommer ju bara ge ökat flimmer o nån vidare mindre märkbar motion blur lär ni ju ändå inte få? Jag tänker snarare tvärt om att ju fler frames desto närmre nån slags nyquist-frekvens kommer vi hamna, var den nu den ligger.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Gurrrra:

Varför skulle man vilja ha BFI vid så hög frekvens? Det kommer ju bara ge ökat flimmer o nån vidare mindre märkbar motion blur lär ni ju ändå inte få? Jag tänker snarare tvärt om att ju fler frames desto närmre nån slags nyquist-frekvens kommer vi hamna, var den nu den ligger.

Ju högre frekvens desto mindre flimmer ju, inte tvärt om.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

@Gurrrra @Phod
Det finns absolut fortfarande märkbar blur vid 480 Hz. När man dubblar uppdateringsfrekvensen så halveras mängden blur, så jämfört med 120 Hz kvarstår ändå en fjärdedel blur. Det är definitivt inte "ingen blur" eller "inte märkbart". Ni kan läsa mer här:
https://blurbusters.com/4k-120hz-with-bonus-240hz-and-480hz-m...

Jag använder BFI (ULMB) mycket, i alla spel jag kan. Och utöver lite strobe crosstalk är det största problemet med bilden när man i ett 3D-spel (first-person eller 3rd person) tittar runt så känns inte rörelsen helt naturlig om man inte gör en mycket mjuk och inte alltför snabb rörelse.

Med t.ex. en gamepad går det rätt bra, man får bara se till att inte snurra runt för snabbt så ser det bra ut. Men jag märker lätt att när jag går över en viss hastighet så börjar jag se avståndet mellan varje frame och det ser inte längre naturligt ut.
Min skärm kan köra ULMB vid som högst 120 Hz. 240 Hz skulle innebära att jag kan snurra runt dubbelt så fort. 480 Hz dubblar det igen.

Med mus och tangentbord är rörelse mycket mer ryckiga, där tappar man väldigt lätt kopplingen mellan frames och där skulle en högre uppdateringsfrekvens vara ännu mer önskvärt. För spel med gamepad skulle jag nog vara fullt nöjd med 240 Hz och BFI utan strobe crosstalk. Med mus och tangentbord skulle jag vilja ha betydligt mer än så.

Mer läsning:
https://blurbusters.com/blur-busters-law-amazing-journey-to-f...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Phod:

Jag håller helt med, det jag inte håller med om är liknelsen i ditt ursprungliga inlägg. Är det så illa att spela i 144Hz att det är ett problem? Upplever du rörelserna som så hackiga att du tycker att ditt racket stannar upp 144 gånger i sekunden? Personligen tycker jag att 144Hz är ganska smooth.

Du missuppfattade nog vad jag skrev. Vad jag beskriver är att när det blir fel (och det blir fel ganska ofta i spel) kommer varje avvikelse att märkas mindre ju högre temporal upplösning vi har. Varje glitch pågår under en längre period på 144 Hz-skärmen jämfört med snabbare skärmar.

Ger du en pingisspelare en VR-headset som körde 144 Hz tror jag han skulle tycka det är något som inte flyter som verkligheten och att högre frekvensen troligtvis är en förbättring. Men det som verkligen bryter är när det glitchar. Om racket eller bollen plötsligt skulle frysa till ≈14 ms vid 144 Hz lär det störa mycket mer än om det fryser till i ≈4 ms vid 480 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du missuppfattade nog vad jag skrev. Vad jag beskriver är att när det blir fel (och det blir fel ganska ofta i spel) kommer varje avvikelse att märkas mindre ju högre temporal upplösning vi har. Varje glitch pågår under en längre period på 144 Hz-skärmen jämfört med snabbare skärmar.

Kanske, kanske inte. Spelmotorn har ju som mål att gå i synk med uppdateringshastigheten, men det finns ingen garanti att den gör det. Den kan missa en frame, den kan missa flera. När frekvensen ökar så minskar tiden spelmotorn har att lägga på varje frame, vilket leder till sannolikheten att spelmotorn missar flera frames i raken också ökar.

Vidare så finns det en del saker som kan uppehålla CPUn som man som programmerar har liten eller ingen kontroll över. Interrupts (som kan uppstå p.g.a. många orsaker) och synkronisering mellan trådar. Så att tro att allt förbättras linjärt kopplat till frame rate är oerhört optimistiskt, det finns ingen garanti att varje "glitch" kommer att pågå i den tidsperiod som täcks av en frame.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Laxpudding. Dina inlägg gör mig så glad hela vägen in i själen att jag hade bett dig att gifta dig med mig om jag inte redan hade varit gift. <3

Skrivet av Laxpudding:

Reaktionstider har väldigt lite med detta att göra. Vi är ett gäng hårlösa och rätt så långsamma primater med reaktionstider kring ≈250 ms. Det är ≈36 frames vid 144 FPS. Du får inte bättre reaktionsförmåga i spelen för att nyaste skärmen klipper ytterligare 2 millisekunder någonstans.

Poängen är bättre koordination och timing. Ju mildare och färre distraktioner runt sådant som synkstutter och eftersläp desto mer öppnar det upp för dig som är bra att bli en ännu bättre spelare. Högre temporal upplösning minskar distraktionerna.

Jämför med pingis. Ifall ditt racket frös fast ett par millisekunder här och där. Ifall ping-pong-bollen inte flög genom luften utan istället teleporterade sig genom luften 144 steg i sekunden men då fryser fast eller hoppar över ett steg. Tänk att bollen för dina ögon inte var en boll utan var en suddig massa med en svans av eftersläp eftersom ljus från bollens föregående position hängde kvar och den nya positionen ännu inte tecknats i fullt ljus.

Kanske bollen yttrar sig som en halv boll i två positioner därför V-erklighets-synken är OFF. Eller hoppar fram extra steg genom luften och ibland fryser fast därför att V-erklighets-synken är ON. Eller teleporterar sig fram stadigt men i något olika intervall därför att V-erklighets-synken är Adaptiv.

Hur skulle pingis upplevas enligt ovan? Förmodligen ganska likt klagomålen kring dagens spelupplevelser.

Ökar vi den temporala upplösningen på verkligheten till 240 steg i sekunden mildrar vi de här effekterna. Släpandet minskar och perioderna av icke-flyt nu är kortare. 480 steg i sekunden halverar detta ytterligare. Även om din interna motor inte är kapabel till samma hastighet (dvs FPS från GPU/dator/spelmotor) kommer den tätare periodiciteten och lägre eftersläpsnivå fortfarande gagna dig.

Och framför allt: Du kanske saknar förmågan att tillgodogöra dig fördelarna. Du blir inte automatiskt en bättre spelare. Men det är heller ingenting som blir sämre av att skärmarna blir lite bättre. Möjligtvis att du som spelare tvingas erkänna att det inte längre är tekniken som sviker.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Phod:

När frekvensen ökar så minskar tiden spelmotorn har att lägga på varje frame, vilket leder till sannolikheten att spelmotorn missar flera frames i raken också ökar

Yes, du ger ett klockrent exempel på hur högre temporal upplösning är en absolut fördel. Alla timings och fördröjningar blir kortare och kortare.:up:

Nu börjar vi närma oss nivån där upplevda problemen runt tappad synk och microstutter från spelmotor och annat kanske börjar suddas ut. Skärmen är alltid redo, 2 ms bort vid 480 Hz.

Precis just detta gör att 120- och 144 Hz-skärmar alltid är bättre än 60 Hz-skärmar för spel. Samma sak gäller även 480 vs. 240 vs. 144 Hz men i allt mindre betydande skillnader. Men likväl skillnader till det bättre. Som fortfarande kan avgöra för en person om än inte alla personer. Inget blir sämre med högre temporal upplösning i skärmen.

Plus då fördelarna med mindre eftersläp och bättre BFI-teknik som en naturlig följd av högre panelfrekvens.

Skrivet av Phod:

Så att tro att allt förbättras linjärt kopplat till frame rate är oerhört optimistiskt, det finns ingen garanti att varje "glitch" kommer att pågå i den tidsperiod som täcks av en frame.

Självklart. Men det är är heller inte alls vad jag påstår. Produkter är komplexa. Upplevelsen framför spelskärmen än mer komplex. Jag förklara endast den roll en högre temporal upplösning kan spela.

Visst, jag är lite förvånad över att nyheter om teknisk utveckling på skärmsidan möter så mycket motstånd. Det är sällan det klagar över högre frekvenser på nya CPU:er med samma argument som vi ser här i tråden. Men en nyhet om en skärm med dubbla frekvensen och plötsligt projicerar man sin inre Amish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Yes, du ger ett klockrent exempel på hur högre temporal upplösning är en absolut fördel. Alla timings och fördröjningar blir kortare och kortare.:up:

Nu börjar vi närma oss nivån där upplevda problemen runt tappad synk och microstutter från spelmotor och annat kanske börjar suddas ut. Skärmen är alltid redo, 2 ms bort vid 480 Hz.

Precis just detta gör att 120- och 144 Hz-skärmar alltid är bättre än 60 Hz-skärmar för spel. Samma sak gäller även 480 vs. 240 vs. 144 Hz men i allt mindre betydande skillnader. Men likväl skillnader till det bättre. Som fortfarande kan avgöra för en person om än inte alla personer. Inget blir sämre med högre temporal upplösning i skärmen.

Plus då fördelarna med mindre eftersläp och bättre BFI-teknik som en naturlig följd av högre panelfrekvens.

Självklart. Men det är är heller inte alls vad jag påstår. Produkter är komplexa. Upplevelsen framför spelskärmen än mer komplex. Jag förklara endast den roll en högre temporal upplösning kan spela.

Visst, jag är lite förvånad över att nyheter om teknisk utveckling på skärmsidan möter så mycket motstånd. Det är sällan det klagar över högre frekvenser på nya CPU:er med samma argument som vi ser här i tråden. Men en nyhet om en skärm med dubbla frekvensen och plötsligt projicerar man sin inre Amish

Jag tror vi är överens om att skillnaden mellan t.ex. 240 Hz och 480 Hz är mindre än 120 Hz och 240 Hz. Det jag vill ha sagt är dock att högre uppdateringsfrekvens är ingen holy grail, förutom kanske psykologiskt sett.

Dessutom har ingen kört ett spel i 480 Hz vad jag vet, så vem vet hur det skulle bete sig. Jag antar att i den frekvensen kommer det att ske en del "fuskande" i spelmotorn för att det ska stå 480 på skärmen när man spelar. 2ms är inte mycket CPU-budget, och alla system har ett visst jitter. Tro mig, jag har själv skapat system med krav på prestanda och regelbundenhet.

Jag hoppas du inte tror att jag är emot skärmar med högre frekvenser, jag ville ursprungligen bara kommentera ditt inlägg som kanske kunde uppfattas som att 140 Hz i sig är ryckigt och svårtspelbart.

Du får ta och recensera ett 480 Hz-skärm på SweClockers, det tror jag skulle vara populärt. Jag kommer inte att ta något för givet gällande upplevelsen av en sådan uppdateringsfrekvens innan du gör det.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

16,7ms, stort avstånd? 150ms är väldigt snabb reaktionstid, och en reflex (som inte går via hjärnan) är på typ 80ms. Jag tror knappast man märker skillnad på om ett skott skjuts på en frame eller nästa. Det är nog snarare skillnaden mellan t.ex. 144 FPS och 60 FPS som gör det svårare att time:a skotten då man upplever att det senare flyter sämre. Men 17 ms är otroligt kort tid när det gäller den mänskliga uppfattningen.

Att klämma av ett skott har med tajming att göra, reflexer och reaktionsförmågor är irrelevant här. (undersökningar visar på ung runt 10ms "tajmingförmåga" (om det nu är ett ord).. så nånting i den stilen kan man väl anta att en vanlig gamer kan prestera.)
och jo, det är stort avstånd. Du kan ju svepa runt lite med musen så ser du hur långt det är mellan varje frame på muspekaren.

Personligen så spelar jag digital flipper, så jag är kanske lite överkänslig, men i ett försök att låsa upp v-sync och låta ett spel köra i 240fps (istället för 120fps) fick mig att missa alla skott. Med tanke på att det bara skiljer 4ms i input delay där, så är det förvånande. [insert mind blown meme]

När det gäller reaktionsförmåga, så hjälper högre fps öga/hjärna att fatta vad den ser snabbare, och tolka rörelser. så om något oväntat händer så kan man reagera snabbare. Men,, jag ska väl tillägga här att en duktigt spelare med hundratals/tusentals timmar i ett spel, har ganska bra koll på vad som kommer att hända. reaktionsförmåga spelar inte så stor roll längre. Återigen något jag märkt av när jag hoppat från 60fps till 120fps. I 60fps så tar det lite längre tid att "se" vart en kula är på väg.

tja, nått sånt

Permalänk
Skrivet av Phod:

Jag tror vi är överens om att skillnaden mellan t.ex. 240 Hz och 480 Hz är mindre än 120 Hz och 240 Hz. Det jag vill ha sagt är dock att högre uppdateringsfrekvens är ingen holy grail, förutom kanske psykologiskt sett.

Dessutom har ingen kört ett spel i 480 Hz vad jag vet, så vem vet hur det skulle bete sig. Jag antar att i den frekvensen kommer det att ske en del "fuskande" i spelmotorn för att det ska stå 480 på skärmen när man spelar. 2ms är inte mycket CPU-budget, och alla system har ett visst jitter. Tro mig, jag har själv skapat system med krav på prestanda och regelbundenhet.

Jag hoppas du inte tror att jag är emot skärmar med högre frekvenser, jag ville ursprungligen bara kommentera ditt inlägg som kanske kunde uppfattas som att 140 Hz i sig är ryckigt och svårtspelbart.

Du får ta och recensera ett 480 Hz-skärm på SweClockers, det tror jag skulle vara populärt. Jag kommer inte att ta något för givet gällande upplevelsen av en sådan uppdateringsfrekvens innan du gör det.

Fast så är det ju inte, det är samma skillnad. (Fast du har också i praktiken rätt, vi kommer till det.) Dubbel frekvens, hälften så mycket blur, eller som i mitt exempel möjlighet att snurra runt dubbelt så snabbt med BFI utan att man börjar se avståndet mellan frames. Ökar man frekvensen tillräckligt mycket så kommer man uppnå en helt blurfri bild vid en viss hastighet på rörelse över skärmens pixlar. I de fallen skulle jag säga att man har mer än dubbelt förbättrat bildkvaliten, eftersom det går från synligt blur till inget synligt blur.

Säg t.ex. ett spel man spelar med gamepad där man inte kan snurra runt kameran snabbare än att hastigheten är 960 pixlar per sekund, då skulle mängden blur stämma med nedan bild (förutsatt att pixel response time hänger med också)

När det gäller latens kan man också säga att latensen halveras varje gång uppdateringsfrekvensen dubblas. Då är även skillnaden den samma när man går från 120 Hz till 240 Hz, som från 240 Hz till 480 Hz. Men här har du i praktiken rätt skulle jag säga eftersom skillnaden i latens blir mindre och mindre i proportion till ens egen reaktionsförmåga och även mindre i proportion till end-to-end latency, så då blir det mindre och mindre sannolikt att en halvering av den latens som uppdateringsfrekvensen bidrar med kommer göra någon skillnad. Men när det väl gör skillnad, och det kommer hända även när man jämför 240 Hz med 480 Hz, så kan slutresultatet vara det som avgör vem som vinner en turnering. Men det är som sagt mindre och mindre sannolikt att det skulle hända och det handlar istället mer och mer om egen reaktionsförmåga eller övriga latenser involverade.

Ett konkret exempel som jag själv under kontrollerade former laborerat med är i Overwatch där jag spelar Reaper mot någon som spelar Roadhog. Sedan har jag testat hur långt ifrån jag kan stå från en Roadhog och ändå reagera i tid för att undvika Roadhog's Chain Hook som rör sig 40 meter per sekund. Det är visserligen inte någon stor skillnad men skulle jag ha en skärm och dator som kan driva 480 Hz istället för 120 Hz, då kan jag stå en kvarts meter närmare Roadhog och ändå hinna reagera. Inte mycket, men ibland krävs det inte större skillnad för att avgöra vem som segrar.

Permalänk
Medlem

VåRa ÖgOn KlArAr InTe MeR Än 120hZ

Skämt åsido. Sjukt kul att skärmtillverkningen går frammåt rejält nu förtiden. Både i from av högre upplöaning aamt uppdateringsfrekvens.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Phod:

Dessutom har ingen kört ett spel i 480 Hz vad jag vet, så vem vet hur det skulle bete sig. Jag antar att i den frekvensen kommer det att ske en del "fuskande" i spelmotorn för att det ska stå 480 på skärmen när man spelar. 2ms är inte mycket CPU-budget, och alla system har ett visst jitter. Tro mig, jag har själv skapat system med krav på prestanda och regelbundenhet.

Det tror jag nog
https://forums.blurbusters.com/viewtopic.php?t=8213
Vad gäller hög framerate så är ju Valorant ganska sinnes.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Reaktionstider har väldigt lite med detta att göra. Vi är ett gäng hårlösa och rätt så långsamma primater med reaktionstider kring ≈250 ms. Det är ≈36 frames vid 144 FPS. Du får inte bättre reaktionsförmåga i spelen för att nyaste skärmen klipper ytterligare 2 millisekunder någonstans.

Poängen är bättre koordination och timing. Ju mildare och färre distraktioner runt sådant som synkstutter och eftersläp desto mer öppnar det upp för dig som är bra att bli en ännu bättre spelare. Högre temporal upplösning minskar distraktionerna.

Jämför med pingis. Ifall ditt racket frös fast ett par millisekunder här och där. Ifall ping-pong-bollen inte flög genom luften utan istället teleporterade sig genom luften 144 steg i sekunden men då fryser fast eller hoppar över ett steg. Tänk att bollen för dina ögon inte var en boll utan var en suddig massa med en svans av eftersläp eftersom ljus från bollens föregående position hängde kvar och den nya positionen ännu inte tecknats i fullt ljus.

Kanske bollen yttrar sig som en halv boll i två positioner därför V-erklighets-synken är OFF. Eller hoppar fram extra steg genom luften och ibland fryser fast därför att V-erklighets-synken är ON. Eller teleporterar sig fram stadigt men i något olika intervall därför att V-erklighets-synken är Adaptiv.

Hur skulle pingis upplevas enligt ovan? Förmodligen ganska likt klagomålen kring dagens spelupplevelser.

Ökar vi den temporala upplösningen på verkligheten till 240 steg i sekunden mildrar vi de här effekterna. Släpandet minskar och perioderna av icke-flyt nu är kortare. 480 steg i sekunden halverar detta ytterligare. Även om din interna motor inte är kapabel till samma hastighet (dvs FPS från GPU/dator/spelmotor) kommer den tätare periodiciteten och lägre eftersläpsnivå fortfarande gagna dig.

Och framför allt: Du kanske saknar förmågan att tillgodogöra dig fördelarna. Du blir inte automatiskt en bättre spelare. Men det är heller ingenting som blir sämre av att skärmarna blir lite bättre. Möjligtvis att du som spelare tvingas erkänna att det inte längre är tekniken som sviker.

Förlåt men jag blir bara glad av att se dina inlägg! <3 Det gör dagen!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Phod:

Det jag vill ha sagt är dock att högre uppdateringsfrekvens är ingen holy grail,

Och jag anser att det faktiskt finns en Holy Grail på 1 KHz eftersom vi genom en högre panelfrekvens kan bygga bort problemen runt eftersläp och latenser som är en kombination av hur panelerna fungerar och hur öga/hjärna uppfattar rörelser på skärm. Och detta långt innan vi talar om den kanske mindre viktiga faktorn om antalet FPS som vi kan klämma ut ur spelmotorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Ju högre frekvens desto mindre flimmer ju, inte tvärt om.

Ja jo men det var inte så jag menade, jag menade att det blir mer flimmer än om man inte har BFI igång öht. Flimmer o extra tydligt temporal aliasing är aldrig najs o ska undvikas så gott det bara går imo.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Gurrrra:

Ja jo men det var inte så jag menade, jag menade att det blir mer flimmer än om man inte har BFI igång öht. Flimmer o extra tydligt temporal aliasing är aldrig najs o ska undvikas så gott det bara går imo.

Din formulering (miss)tolkade jag som om du menade att BFI var värre ju högre uppdateringsfrekvens man kör.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Och jag anser att det faktiskt finns en Holy Grail på 1 KHz eftersom vi genom en högre panelfrekvens kan bygga bort problemen runt eftersläp och latenser som är en kombination av hur panelerna fungerar och hur öga/hjärna uppfattar rörelser på skärm. Och detta långt innan vi talar om den kanske mindre viktiga faktorn om antalet FPS som vi kan klämma ut ur spelmotorn.

OK, om det går att bygga en bildskärm med så hög frekvens att man kan frikoppla spelmotorn som driver den så håller jag med dig, men det bygger ju på att man inte får andra oönskade konsekvenser, d.v.s. att den verkligen har en uppdateringsfrekvens på typ 1KHz. Problemet inbegriper ju inte bara hur snabbt skärmen kan ändra sig, utan att man har en spelmotor som inte garanterat kan leverera data i perfekt synk med skärmen. Men som sagt, jag är övertygad när du kommer med en recension på en skärm med riktigt hög frame rate.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Bildexpert 📺

Den generella "visdomen" är att du inte behöver fler Hertz än FPS. 60 Hz för 60 FPS räcker.

Och visdomen säger att du väldigt gärna vill ha högre FPS än Hertz för att alltid "synka perfekt". Detta ständiga mantra att man hela tiden vill maxa frekvenserna och köra 144+ FPS på en 144 Hz-skärm.

Snart tio år av 144 Hz-spelande och erfarna spelare kan berätta att timing och koordination försämras direkt när de bryter mot den visdomen ovan. Enkel slutledning säger därför att man måste ha 240+ FPS på 240 Hz-skärmen och 480+ FPS på 480 Hz-skärmen.

Fast en spelmotor som synkar FPS perfekt i nivå med skärmens Hz är inget måste för att ta de del av fördelarna med en högre panelfrekvens. Ju högre panelfrekvens, desto bättre synk mot varierande FPS-nivåer tack vare kortare latenser – samt fortfarande erbjuda fördelar som mindre eftersläp.

Jag skulle säga att 144+ FPS från spelen nog är tillräcklig för många. Men att 144 Hz på skärmen faktiskt är för långsamt. Så fort vi tappar den perfekta synken är avbrotten tydliga eftersom latensen vid 144 Hz är så pass hög att det kan störa timing och koordination.

När vi har en skärm som kör 1 KHz är istället latenserna så pass låga att det inte längre spelar samma roll med hur vi matchar FPS mot Hertz. Avbrotten i väntan på skärmen är nu så pass korta. Och 480 Hz är ett bra steg på den vägen. Samt åter igen – det minskar eftersläpen.

Testa själv:
Detta kan man delvis uppleva idag på sin egen skärm. Testa att rendera spelen på inställningar där man aldrig når över 60 FPS (typ 8xAA etc). Spela spelen på din skärms fulla frekvens, 120, 144 Hz, 240 Hz eller vad det nu är. Känn på flytet eller "flytet". Verifiera sedan att skärmen kör 60 Hz. "Visdomen" säger att 60 Hz är fullt tillräckligt eftersom vi aldrig når över 60 FPS. Fast är det likadant? Trots samma låga FPS kan det vara väldigt olika upplevelse eftersom den högre panelfrekvens kortar ned latenserna. Särskilt vid intervallet 30–60 FPS. Och dessutom ger mindre eftersläp.

Ni som har 240 Hz-skärmar och kör spel som kämpar med 120+ FPS: Ställ skärmen till 120 Hz. Hur mycket skillnad blir det? Jag har ingen 240 Hz-skärm själv. Men sedan tidigare vet att eftersläpsnivåerna ökar synbart. Och att det finns medlemmar i forumet som inte alls tycker 240 Hz-skärmarna gör tillräckligt med eftersläpen. Skulle gissa att hälften inte märker skillnad och andra hälften märker en försämring när man ställer ned sin 240 Hz-skärm till att köra 120 Hz. Trots ≈120 FPS. Både i fråga om timing och koordination samt eftersläp.

Det stora problemet för tillverkarna blir att förklara allt detta. För mantrat om att man "måste matcha" FPS och Hertz sitter hårt i ryggmärgen.

Permalänk
Medlem

OK, @Laxpudding, det känns som att du börjar glida bort från din ursprungliga liknelse om ett racket som fryser fast 144 gånger i timme och börjar komma in på den psykovisuella upplevelsen, vilket var helt min poäng. Om vi bara kan komma överens om att en 1000 Hz skärm inte automatiskt leder till en spelmotor med en (äkta) frame rate på 1000 Hz så är du helt på min sida.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Phod:

OK, @Laxpudding, det känns som att du börjar glida bort från din ursprungliga liknelse om ett racket som fryser fast 144 gånger i timme och börjar komma in på den psykovisuella upplevelsen, vilket var helt min poäng. Om vi bara kan komma överens om att en 1000 Hz skärm inte automatiskt leder till en spelmotor med en (äkta) frame rate på 1000 Hz så är du helt på min sida.

Exakt samma spår som pingisracket i rörelse och hur det är längden på avbrotten som påverkar timing och koordination

Den sista meningen är jag inte med på. Har aldrig skrivit om några automatiska 1000 FPS i någon spelmotor någonstans. Tror inte att en sådan spelmotor är rimlig eller ens nödvändig. Tvärtom försöker jag tydliggöra hur högre panelfrekvens förbättrar upplevelsen vid alla FPS-nivåer.