Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av HenrikM:

Med Kia så fick man med ccs kabel men ingen laddare för vanliga uttag.

Njae, du fick nog med en Typ2 kabel. CCS är snabbladdning, de kablarna är fast monterade i stationerna.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Njae, du fick nog med en Typ2 kabel. CCS är snabbladdning, de kablarna är fast monterade i stationerna.

Ja, precis

Permalänk
Medlem

Hur praktisk är en model 3 som familjebil jämfört med lite billigare bilar som kona, e-niro etc? Att en model 3 är rolig att köra och att tesla har ett fantastiskt nätverk av laddplatser har jag förstått, men hur står den sig på övriga punkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Hur praktisk är en model 3 som familjebil jämfört med lite billigare bilar som kona, e-niro etc? Att en model 3 är rolig att köra och att tesla har ett fantastiskt nätverk av laddplatser har jag förstått, men hur står den sig på övriga punkter?

Utan att ha testat en så tror jag den platsar väldigt bra.
För enda gången en elbil kan vara lite utmanande är på långresor och då har du teslas nätverk vilket är mindre stressande än resterande.
Angående lastmöjligheter så tror jag den klarar sig bra, men ni får väl anpassa er helt enkelt

Annars tror jag de flesta elbilar klarar sig väldigt bra. Vi är fyra pers i en ID4, en femåring och åttaåring och det har gått kanon på alla resor vi har gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Hur praktisk är en model 3 som familjebil jämfört med lite billigare bilar som kona, e-niro etc? Att en model 3 är rolig att köra och att tesla har ett fantastiskt nätverk av laddplatser har jag förstått, men hur står den sig på övriga punkter?

Vi kollade på model3 innan vi beställde våran ID4.
Det modell3 föll på var utrymmena då vi är 2 vuxna och 2 tonåringar så den kändes väldigt liten och trång i baksätet och lite för litet bagage utrymme och liten bagage lucka.

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Hur praktisk är en model 3 som familjebil jämfört med lite billigare bilar som kona, e-niro etc? Att en model 3 är rolig att köra och att tesla har ett fantastiskt nätverk av laddplatser har jag förstått, men hur står den sig på övriga punkter?

Vi har haft en Model 3 i snart ett år. Kidsen är 1 och 3 år gamla. Det är inte den optimala familjebilen, men den funkar. Det beror lite på i vilken ålder barnen är också. I några av de alternativen du nämner så blir det hyfsat tajt med barnvagn - om barnen är i den åldern.

Det som räddar situationen en del för Model 3 är att du får plats med en kabinväska i frunken och en kabinväska under lastgolvet där bak. Dessa två utrymmen är bättre än på de flesta andra bilar. Bagaget däremot, det är väl inte direkt lättlastat men ganska djupt. Med barnvagn blir det dock inga enorma utrymmen kvar, även om det har funkat hittills.

Varför valde vi då en Model 3? För att jag provkörde alla alternativ och det fanns inget mer lämpligt (förutom Model S/X) vid det tillfället. Förutom att bilen är roligare än nästan allt annat så är räckvidden och laddnätverket guld värt när man är ute på resor med familjen. Man behöver aldrig vara nervös inför att hamna på ett laddplats med två stolpar, varav en trasig, men tre långsammladdande Zoe i kö. Räckvidden och laddmöjligheterna är premium.

Vi kommer dock byta till en Model Y (eller liknande) i år, just för att få större utrymmen. Som bil gillar jag dock Model 3 bättre än Model Y men ibland måste praktiska krav väga tyngre.

Edit:
Spana in Kia EV6 som ett alternativ. Riktigt bra privatleasingpris på basmodellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

.. ibland måste praktiska krav väga tyngre.

Edit:
Spana in Kia EV6 som ett alternativ. Riktigt bra privatleasingpris på basmodellen.

Jo, sitter och kikar på EV6, E-Niro och Model 3 lite nu, skillnaden är väl att jag köper i så fall en model 3(beg) istället för att leasa en Kia, men frågan är om det verkligen är värt det. Man lever ju bara en gång och det hade varit svinkul att köra en lite sportigare bil, men rent praktiskt så känns det som en Kia är mer prisvärd/rimlig(iaf E-Niro).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Jo, sitter och kikar på EV6, E-Niro och Model 3 lite nu, skillnaden är väl att jag köper i så fall en model 3(beg) istället för att leasa en Kia, men frågan är om det verkligen är värt det. Man lever ju bara en gång och det hade varit svinkul att köra en lite sportigare bil, men rent praktiskt så känns det som en Kia är mer prisvärd/rimlig(iaf E-Niro).

Jag måste påpeka att en Eniro inte är så stor som man kanske kan tro när det kommer till packning. Så testa en i verkliga livet om du inte gjort det.

EV6 är väldigt sportig och rimlig, min nästa bil efter Eniron kastar in handduken.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Bankai:

Jo, sitter och kikar på EV6, E-Niro och Model 3 lite nu, skillnaden är väl att jag köper i så fall en model 3(beg) istället för att leasa en Kia, men frågan är om det verkligen är värt det. Man lever ju bara en gång och det hade varit svinkul att köra en lite sportigare bil, men rent praktiskt så känns det som en Kia är mer prisvärd/rimlig(iaf E-Niro).

Jag har en Model 3, dock inga barn. Jag skulle säga att lastutrymmet räcker och blir över för 2 personer. Jag har kollegor med barn som det fungerar bra för, men med fler än 1 barn blir det nog jobbigt. Den största fördelen rent praktiskt med en Model 3 (och alla andra Teslor) är laddnätverket. Så om du vet med dig att du ofta åker på längre resor är den överlägsen Kias bilar i det hänseendet.

Om du däremot oftast kör sådana sträckor att du hinner iväg och hem på en och samma laddning, då faller den fördelen bort. Då hade jag satsat på en KIA istället om vi pratar rent praktiskt.

Pratar vi istället att köpa bil med hjärtat, då hade jag köpt Tesla igen, utan att tveka

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarlucic:

Jag måste påpeka att en Eniro inte är så stor som man kanske kan tro när det kommer till packning. Så testa en i verkliga livet om du inte gjort det.

EV6 är väldigt sportig och rimlig, min nästa bil efter Eniron kastar in handduken.

Japp, det går typ in En barnvagn sen är det fullt..

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av HenrikM:

Med Kia så fick man med ccs kabel men ingen laddare för vanliga uttag.

Jag tror det är rätt standard i Sverige för rena elbilar, inte inkluderat elhybrider. Då 230V-uttag inte är dimensionerat för ett sådant konstant effekuttag som det kan innebär. T.ex. konstant last i en vecka i princip. Där finns en brandrisk som jag antar att de inte vill ta ansvar för.

Däremot har jag funderat på att köpa en snigelladdare för "emergency".

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

https://www.vibilagare.se/nyheter/chrysler-airflow-blir-marke...

Chrysler Airflow, produktion 2025 och ska ha en räckvidd mellan 58 och 66 mil och nivå 3 för självkörande.

Tydligen ska Chrysler vara helt eldrivet 2028 vilket hade varit helt fantastiskt om de lyckas med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag tror det är rätt standard i Sverige för rena elbilar, inte inkluderat elhybrider. Då 230V-uttag inte är dimensionerat för ett sådant konstant effekuttag som det kan innebär. T.ex. konstant last i en vecka i princip. Där finns en brandrisk som jag antar att de inte vill ta ansvar för.

Däremot har jag funderat på att köpa en snigelladdare för "emergency".

Man "måste" i princip skaffa en enfasladdare för destinationsladdning på längre resor. Har en Kina variant själv som är riktigt bra. Köp en som du kan ställa laddströmmen på. Jag brukar dra ner effekten ett snäpp om det finns tid. Men enfasladdning är himlans drygt när man ska ladda 70kWh, så ibland har jag pressat 10A på 10A säkring i timtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

https://www.vibilagare.se/nyheter/chrysler-airflow-blir-marke...

Chrysler Airflow, produktion 2025 och ska ha en räckvidd mellan 58 och 66 mil och nivå 3 för självkörande.

Tydligen ska Chrysler vara helt eldrivet 2028 vilket hade varit helt fantastiskt om de lyckas med det.

Kommer förmodligen komma till Europa med då det är Stellantis.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Nån som hört om prisuppgifter på Aiways U5? Framförallt leasing. Det har ju sagts att den skulle börja säljas i Sverige idag, 20e januari. Har bokat en provkörning till nästa vecka då min sambo börjat snegla på den i tankar om att leasa, men lite konstigt att de inte uppdaterat hemsidan med priser ännu.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Nån som hört om prisuppgifter på Aiways U5? Framförallt leasing. Det har ju sagts att den skulle börja säljas i Sverige idag, 20e januari. Har bokat en provkörning till nästa vecka då min sambo börjat snegla på den i tankar om att leasa, men lite konstigt att de inte uppdaterat hemsidan med priser ännu.

Kika på https://aiways.se/pages/priser-och-utrustning

Plus 430 kkr, Premium 470 kkr

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermahn:

Man måste välja premium för att få stolsvärme (det hade svärmors Dacia Sandero, för 12 år sedan med ett nypris på 90kkr...)
Och med premium får man också en tyngre bil som accelererar långsammare på köpet

Hypen nu nere på 1/5

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermahn:

Ah titta där, tack! Sist jag kollade hemsidan så såg jag inte detta

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Framtiden är redan här, du missade nog poängen.

"Redan från nästa år kommer i princip all försäljning i Norge vara helt eldriven."

Jag kan tycka det är att ligga i framkant och ha lite balls..Bara sälja elbilar Det är att pressa fram framtiden, än att fortsätta sälja sunkiga ICE bilar

Nu gillar ju jag elbilar men här måste man fråga sig, är framtiden alltid skattefinansierad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Nu gillar ju jag elbilar men här måste man fråga sig, är framtiden alltid skattefinansierad?

Jag gillar med elbilar, jag skulle tro i detta socialistiska samhälle att det mesta alltid måste vara skattefinansierad, tyvärr.
Jag hade klarat mig utan, men deras grundidé är ju att det ska vara det, så svårt att komma ifrån.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag tror det är rätt standard i Sverige för rena elbilar, inte inkluderat elhybrider. Då 230V-uttag inte är dimensionerat för ett sådant konstant effekuttag som det kan innebär. T.ex. konstant last i en vecka i princip. Där finns en brandrisk som jag antar att de inte vill ta ansvar för.

Däremot har jag funderat på att köpa en snigelladdare för "emergency".

Jag köpte den här och laddade med ett tag innan vi fick laddboxen installerad: https://laddstoppet.se/laddkablar/schuko/laddkabel-schuko-til...

Dyr men ville ha ställbar. Ladda 10 kwh tog väl sisådär 10h ungefär men det räckte för vardagspendling.

Permalänk
Medlem

Hej! Jag skulle behöva lite hjälp att reda ut några detaljer om att ladda min nya elbil.

Jag har precis fått hem en ny Kia E-Niro och ska få laddbox installerad. Firman som ska installera laddboxen undersökte lite vad som behöver göras i radhuset och anmärkte på antalet ampere som skulle gå att leverera. Det är nämligen så att laddboxen kommer finnas i ett förråd lite längre bort från radhuset. Det går 1-fas just nu men ska ersättas med 3-fas. I elcentralen finns en säkring som är märkt med 16A för laddare som ska användas. Laddboxen som ska installeras är Easee (https://www.evify.se/produkter/easee-laddbox/).

Hur som helst, nu till frågan. Elkillarna nämnde att det bara gick få 16A till förrådet om man inte installerade en elcentral även här. Vet inte om de precis sa elcentral, men något i den stilen. De rekommenderade detta. De menade att med hjälp av denna kunde vi få upp till 20A mot laddboxen men det skulle kostade upp till 5000-7000kr att installera. Tyvärr har jag inte fått mer information exakt vad de menade men tänker jag ska försöka läsa på själv så jag vet om det ens är värt detta.

Låt säga att dom har rätt, de kan få in 20A i förrådet kontra 16A. Är detta i så fall värt de extra 5000-7000kr detta kan kosta? Låter galet i min värld. Jag har kollat runt på allt från laddbox till kabel och det verkar ändå inte som 20A ger något extra. Hittade en tabell med laddtider:

Där nämns dessa specifikationer med en 11kW charger:

Skrivet av https://ev-database.uk/car/1338/Kia-e-Niro-64-kWh:

3-phase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 7 hours 33 mph
3-phase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 7 hours 33 mph
† = Limited by on-board charger, vehicle cannot charge faster.

Alltså verkar 32A med 3-fas inte ens ge någon ytterligare boost här. Samtidigt står det såhär om laddkabeln:

Skrivet av https://tibber.com/se/store/produkt/laddkabel-typ-2-20a-3-fas:

Laddkabel - Typ 2, 20A, 3-fas
Laddkabel med typ 2 kontakt, 3 faser och en max strömstyrka på 20A. Kabeln är tillverkad i Tyskland av mycket hög kvalitet, vilket gör den både hållbar och framtidssäker.

Eftersom elbil är helt nytt för mig och jag inte har full koll på exakt hur vardagen med en ser ut, eller det tekniska, är allt detta lite svårt att lura ut just nu. Det är självklart bra att vara framtidssäkrad men 5000-7000kr extra känns mycket för något som jag knappt förstår nyttan av just nu. De nämnde att det kunde ge 1 timme extra på laddtiden och visst, trevligt, men är det ett scenario som kommer beröra mig så i vardagen?

Tacksam för all hjälp

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Pettor:

Hej! Jag skulle behöva lite hjälp att reda ut några detaljer om att ladda min nya elbil.

Jag har precis fått hem en ny Kia E-Niro och ska få laddbox installerad. Firman som ska installera laddboxen undersökte lite vad som behöver göras i radhuset och anmärkte på antalet ampere som skulle gå att leverera. Det är nämligen så att laddboxen kommer finnas i ett förråd lite längre bort från radhuset. Det går 1-fas just nu men ska ersättas med 3-fas. I elcentralen finns en säkring som är märkt med 16A för laddare som ska användas. Laddboxen som ska installeras är Easee (https://www.evify.se/produkter/easee-laddbox/).

Hur som helst, nu till frågan. Elkillarna nämnde att det bara gick få 16A till förrådet om man inte installerade en elcentral även här. Vet inte om de precis sa elcentral, men något i den stilen. De rekommenderade detta. De menade att med hjälp av denna kunde vi få upp till 20A mot laddboxen men det skulle kostade upp till 5000-7000kr att installera. Tyvärr har jag inte fått mer information exakt vad de menade men tänker jag ska försöka läsa på själv så jag vet om det ens är värt detta.

Låt säga att dom har rätt, de kan få in 20A i förrådet kontra 16A. Är detta i så fall värt de extra 5000-7000kr detta kan kosta? Låter galet i min värld. Jag har kollat runt på allt från laddbox till kabel och det verkar ändå inte som 20A ger något extra. Hittade en tabell med laddtider:

Där nämns dessa specifikationer med en 11kW charger:
Alltså verkar 32A med 3-fas inte ens ge någon ytterligare boost här. Samtidigt står det såhär om laddkabeln:

Eftersom elbil är helt nytt för mig och jag inte har full koll på exakt hur vardagen med en ser ut, eller det tekniska, är allt detta lite svårt att lura ut just nu. Det är självklart bra att vara framtidssäkrad men 5000-7000kr extra känns mycket för något som jag knappt förstår nyttan av just nu. De nämnde att det kunde ge 1 timme extra på laddtiden och visst, trevligt, men är det ett scenario som kommer beröra mig så i vardagen?

Tacksam för all hjälp

3-fast 16A är 11Kw. Det är den maximala laddstyrkan/hastigheten för de allra flesta bilar idag. Bland annat Porsche har som tillval att man kan få 22Kw istället. Den bil du tittar på kan inte nyttja mer än 11Kw, så för den är det helt menlöst att uppgradera till 20A.

Vidare. 7h är om jag förstår tabellen rätt estimatet för att ladda bilen från 0-100% batteri. Nu är det ju EXTREMT sällan man faktiskt laddar så mycket i en sittning med elbil. Till skillnad från en bensinbil där man drar sig från att åka och tanka oftare än nödvändigt och därmed alltid tankar från "nästan tom" -> full tank.

Med en elbil och egen installerad laddare så pluggar man ju i bilen varje kväll man kommer hem. Därmed så behöver man bara ladda tillbaka de procenten man "kört bort" under dagen. Så i egen erfarenhet så blir den fulladdad igen på någon timme eller två de allra flesta dagar - om man inte regelbundet kör väldigt långt då, såklart.

Så jag ifrågasätter därför också nyttan med att uppgradera även för "framtidssäkring". Det låter väldigt osannolikt att man skulle behöva så mycket strömstyrka för laddning, om man nu inte antingen
a) kör till tomt batteri nästan varje dag
b) planerar att kunna ladda flera/många bilar på samma ledning varje dag.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettor:

Hej! Jag skulle behöva lite hjälp att reda ut några detaljer om att ladda min nya elbil.

Jag har precis fått hem en ny Kia E-Niro och ska få laddbox installerad. Firman som ska installera laddboxen undersökte lite vad som behöver göras i radhuset och anmärkte på antalet ampere som skulle gå att leverera. Det är nämligen så att laddboxen kommer finnas i ett förråd lite längre bort från radhuset. Det går 1-fas just nu men ska ersättas med 3-fas. I elcentralen finns en säkring som är märkt med 16A för laddare som ska användas. Laddboxen som ska installeras är Easee (https://www.evify.se/produkter/easee-laddbox/).

Hur som helst, nu till frågan. Elkillarna nämnde att det bara gick få 16A till förrådet om man inte installerade en elcentral även här. Vet inte om de precis sa elcentral, men något i den stilen. De rekommenderade detta. De menade att med hjälp av denna kunde vi få upp till 20A mot laddboxen men det skulle kostade upp till 5000-7000kr att installera. Tyvärr har jag inte fått mer information exakt vad de menade men tänker jag ska försöka läsa på själv så jag vet om det ens är värt detta.

Låt säga att dom har rätt, de kan få in 20A i förrådet kontra 16A. Är detta i så fall värt de extra 5000-7000kr detta kan kosta? Låter galet i min värld. Jag har kollat runt på allt från laddbox till kabel och det verkar ändå inte som 20A ger något extra. Hittade en tabell med laddtider:

Där nämns dessa specifikationer med en 11kW charger:
Alltså verkar 32A med 3-fas inte ens ge någon ytterligare boost här. Samtidigt står det såhär om laddkabeln:

Eftersom elbil är helt nytt för mig och jag inte har full koll på exakt hur vardagen med en ser ut, eller det tekniska, är allt detta lite svårt att lura ut just nu. Det är självklart bra att vara framtidssäkrad men 5000-7000kr extra känns mycket för något som jag knappt förstår nyttan av just nu. De nämnde att det kunde ge 1 timme extra på laddtiden och visst, trevligt, men är det ett scenario som kommer beröra mig så i vardagen?

Tacksam för all hjälp

Nej du har inte behov av mer än 16A då det inte finns någon bil som klarar mer än 11KW(16A) laddning på ombordladdaren som är på bilar idag tror inte dom kommer höja till 22KW(32A) då folk inte kommer vilja ha så stora säkringar hemma för att ladda en bil då folk normalt inte kommer behöver det till något annat.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettor:

Hej! Jag skulle behöva lite hjälp att reda ut några detaljer om att ladda min nya elbil.

Jag har precis fått hem en ny Kia E-Niro och ska få laddbox installerad. Firman som ska installera laddboxen undersökte lite vad som behöver göras i radhuset och anmärkte på antalet ampere som skulle gå att leverera. Det är nämligen så att laddboxen kommer finnas i ett förråd lite längre bort från radhuset. Det går 1-fas just nu men ska ersättas med 3-fas. I elcentralen finns en säkring som är märkt med 16A för laddare som ska användas. Laddboxen som ska installeras är Easee (https://www.evify.se/produkter/easee-laddbox/).

Hur som helst, nu till frågan. Elkillarna nämnde att det bara gick få 16A till förrådet om man inte installerade en elcentral även här. Vet inte om de precis sa elcentral, men något i den stilen. De rekommenderade detta. De menade att med hjälp av denna kunde vi få upp till 20A mot laddboxen men det skulle kostade upp till 5000-7000kr att installera. Tyvärr har jag inte fått mer information exakt vad de menade men tänker jag ska försöka läsa på själv så jag vet om det ens är värt detta.

Låt säga att dom har rätt, de kan få in 20A i förrådet kontra 16A. Är detta i så fall värt de extra 5000-7000kr detta kan kosta? Låter galet i min värld. Jag har kollat runt på allt från laddbox till kabel och det verkar ändå inte som 20A ger något extra. Hittade en tabell med laddtider:

Där nämns dessa specifikationer med en 11kW charger:
Alltså verkar 32A med 3-fas inte ens ge någon ytterligare boost här. Samtidigt står det såhär om laddkabeln:

Eftersom elbil är helt nytt för mig och jag inte har full koll på exakt hur vardagen med en ser ut, eller det tekniska, är allt detta lite svårt att lura ut just nu. Det är självklart bra att vara framtidssäkrad men 5000-7000kr extra känns mycket för något som jag knappt förstår nyttan av just nu. De nämnde att det kunde ge 1 timme extra på laddtiden och visst, trevligt, men är det ett scenario som kommer beröra mig så i vardagen?

Tacksam för all hjälp

Om du verkligen får ut 3 fas till förrådet så räcker 16A gott och väl som andra sagt, men dubbekolla så det verkligen är 3-fas.

Även med 1 fas skulle inte 20A hjälpa, för oftast kan bilarna inte ta emot mer än 3,7kW per fas ändå, för då totalt 11kW över 3 faser. Så de extra 4A ger noll extra, hur som!

/Sweex

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Får bli 16A 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Om du verkligen får ut 3 fas till förrådet så räcker 16A gott och väl som andra sagt, men dubbekolla så det verkligen är 3-fas.

Även med 1 fas skulle inte 20A hjälpa, för oftast kan bilarna inte ta emot mer än 3,7kW per fas ändå, för då totalt 11kW över 3 faser. Så de extra 4A ger noll extra, hur som!

/Sweex

Japp de ska funka 👍 Har grannar som dragit 3-fas.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dunde:

Man "måste" i princip skaffa en enfasladdare för destinationsladdning på längre resor. Har en Kina variant själv som är riktigt bra. Köp en som du kan ställa laddströmmen på. Jag brukar dra ner effekten ett snäpp om det finns tid. Men enfasladdning är himlans drygt när man ska ladda 70kWh, så ibland har jag pressat 10A på 10A säkring i timtal.

Hittade en rätt billig på Amazon men frågan är om det är smart att snåla på en sådan sak. VIll ju varken sabba bilen eller bränna ner någons hus som är och hälsar på hos.

Men jag håller med dig om att destionationsladdning via 230V ska man nog räkna med några år framöver. Sen finns det oftast en 11kW/22kW laddare någonstans inom räckvidd om man är i närheten av större stad.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Hittade en rätt billig på Amazon men frågan är om det är smart att snåla på en sådan sak. VIll ju varken sabba bilen eller bränna ner någons hus som är och hälsar på hos.

Men jag håller med dig om att destionationsladdning via 230V ska man nog räkna med några år framöver. Sen finns det oftast en 11kW/22kW laddare någonstans inom räckvidd om man är i närheten av större stad.

Det är ju inte direkt raketvetenskap, den modellen som tipsas om några inlägg längre upp för nästan 4kkr kostar strax över tusenlappen på Ali.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dunde:

Det är ju inte direkt raketvetenskap, den modellen som tipsas om några inlägg längre upp för nästan 4kkr kostar strax över tusenlappen på Ali.

Nej men är det inte rätt dimensionerat så kan saker ta eld. Jag var väl mest i den spelhörnan av tankeverksamhet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt