Permalänk
Medlem

Lämplig storlek gamingskärm?

Jag skulle vilja köpa upp mig till 34-43". Jag skriver mycket på datorn och spelar lite FPS men ffa är det flygsim som gäller.
Jag måste använda läsglasögon vilket medför att tittavståndet blir 50-60cm. Jag skulle vilja ha så stort som möjligt men så har jag läst här att tar man för stort så blir det jobbigt, flera har sagt att 43" är för stort.
Jag tänkte mig att om jag tittar rakt fram på mitten av skärmen på det här avståndet och inte flyttar blicken så vill jag kunna se hela skärmen och att den precis fyller ut hela synfältet. Då skulle en 43" passa precis enligt mina beräkningar.
Kan någon med 43" verifiera det?
Är det någon som har en uppfattning om hur många som tycker 43" är för stort kontra 34" eller 38"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av h.kan:

Jag skulle vilja köpa upp mig till 34-43". Jag skriver mycket på datorn och spelar lite FPS men ffa är det flygsim som gäller.
Jag måste använda läsglasögon vilket medför att tittavståndet blir 50-60cm. Jag skulle vilja ha så stort som möjligt men så har jag läst här att tar man för stort så blir det jobbigt, flera har sagt att 43" är för stort.
Jag tänkte mig att om jag tittar rakt fram på mitten av skärmen på det här avståndet och inte flyttar blicken så vill jag kunna se hela skärmen och att den precis fyller ut hela synfältet. Då skulle en 43" passa precis enligt mina beräkningar.
Kan någon med 43" verifiera det?
Är det någon som har en uppfattning om hur många som tycker 43" är för stort kontra 34" eller 38"?

Jag använder 34" just nu och tycker inte alls det är för stort. >40" tror jag inte är något problem alls. Hur har du det med GPU för att klara av spel i högre upplösning? Vad har du för skärm nu? En del frågor återstår att räta ut.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Beror på hur djupt bord du har. Mitt bord är 75cm djupt och en 42/43” blir för stort. Främst på höjden.
Jag har 38” och tycker det känns helt perfekt. Bra höjd och ännu bättre bredd iochmed ultrawide.
Dock ganska dyra skärmar vid 38”.
Jag skulle utan problem kunna gå ner till 34” ultrawide.
Men mindre än så blir tråkigt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Fn har jag en 27" som bara går i 1080p vilket passar bra till min 5 år gamla rigg med en MSI GeForce GTX 1080Ti och Ryzen 7 1700. Så jag kommer att fortsätta köra i 1080p men det blir väl en ny dator så småningom så då vill man ju framtidssäkra skärmen.
Jag har en hemmabyggd arm så djupet på skrivbordet kvittar.

Permalänk

Jo, för att kunna hjälpa dig vill man ju veta vad du har för grafikkort. Kör själv en 34 tum skärm med cirka 3300 pixlar i bredd men ungefär hälften i bredd. GPU: 6800 XT. Då får jag en rimligt fps på 70-100 även i grafiktunga spel. Men skulle jag ha en äkta 4K eller 5K skärm då skulle det inte vara lika kul att spela.

Permalänk
Medlem

Nu 1080Ti men inom ett år kommer jag att köpa nytt och då blir det om inte det absolut värsta men nästan.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av h.kan:

Fn har jag en 27" som bara går i 1080p vilket passar bra till min 5 år gamla rigg med en MSI GeForce GTX 1080Ti och Ryzen 7 1700. Så jag kommer att fortsätta köra i 1080p men det blir väl en ny dator så småningom så då vill man ju framtidssäkra skärmen.
Jag har en hemmabyggd arm så djupet på skrivbordet kvittar.

Skrivet av h.kan:

Nu 1080Ti men inom ett år kommer jag att köpa nytt och då blir det om inte det absolut värsta men nästan.

Vad som är för stor eller inte är helt individuellt. Bara du själv kan besvara din egen fråga.

Fråga dig själv (och berätta för oss) varför du vill ha större skärm? Täcka mer av synfältet? Få in mer information på skärmen? Öka grafikkvaliteten? Känner du att du har svårt att se informationen på skärmen idag? Något annat?

Du har bra förutsättningar med GTX 1080Ti och kan utgå från vad du har idag. 34-tum UW med 3440x1440 kommer bli en bild som i mått av centimeter är lika hög som din skärm idag samt då förstås bredare, vilket kanske passar din flygsim? Du kommer också att få in fler pixlar på samma yta vilket ger möjligheten till högre kvaliteten och en 1080Ti har fortfarande mycket bra förutsättningar för att rendera den pixelmatrisen.

Men du kanske vill ha större bild även på höjden? 27 tum är cirka 33 cm på höjden och 60 cm på bredden. 34-tum 21:9 är samma höjd men 80 cm på bredden,

Ifall du vill ha en uppskattning för hur den högre pixeltätheten påverkar din syn och hur du kan läsa text bekvämt, urskilja detaljer eller inte etc. – flytta din stol ytterligare 20–30 cm bakåt från din nuvarande skärm för ett worst case scenario om hur det kan bli med den pixeltätheten.

• 27 tum 16:9  1920x1080 som du kör idag är ≈82 ppi
• 32 tum 16:9  1920x1080 ger ≈68 ppi och är samma upplösning/information som idag. Fast större. Ingen kvalitetsökning utan kan vara tvärtom.
• 32 tum 16:9  2560x1440 ger ≈92 ppi och växer på både höjd och bredd (≈71x40cm) samt ger högre täthet

• 34-tum 21:9  2560x1080 är också ≈82 ppi. Exakt som du har idag om idag fast bredare och fler pixlar på sidorna.
• 34-tum 21:9  3440x1440 är ≈110 ppi
• 38-tum 21:9  3840x1600 är ≈110 ppi

• 43-tum 16:9  3840x2160 är ≈97 ppi och kommer bilden ≈95 cm på bredden och ≈52 cm på höjden

Beroende på flygsim och spel kan 3840 pixlar på bredden behövas kompromisser vid rendering för att behålla önskvärd FPS och grafikkvalitet. Sett ur ett framtidsperspektiv med nytt grafikkort av ersättande kvalitet om 1–2 år ska detta inte vara ett problem.

Permalänk
Medlem

Jag vill jobba med flera dokument samtidigt samt upplevelsen blir ju häftigare med större skärm. Sedan är det oerhört viktigt med upplösning. Man måste kunna se siffror text mätare i planet osv. Det är inga problem idag men det får ju inte bli sämre.
Jag hade inte tänkt på "pixlarna" hur blir det om jag fortsätter med 1080Ti och köper en 43". Jag trodde jag bara behövde dra ner upplösningen till 1080. Om jag förstår rätt så blir det inte så lyckat. 34" skulle kunna gå men jag vill ju ha lite större.
Det verkar som om det bästa är att vänta och kombinera dator och skärmköp.
Det hade jag aldrig kommit på om du inte hade skrivit ditt fantastiska svar. Mycket tack för det.

Permalänk
Medlem

38-tum 21:9 3840x1600

Om man vill ha något mindre 34".

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av h.kan:

Jag vill jobba med flera dokument samtidigt samt upplevelsen blir ju häftigare med större skärm. Sedan är det oerhört viktigt med upplösning. Man måste kunna se siffror text mätare i planet osv. Det är inga problem idag men det får ju inte bli sämre.
Jag hade inte tänkt på "pixlarna" hur blir det om jag fortsätter med 1080Ti och köper en 43". Jag trodde jag bara behövde dra ner upplösningen till 1080. Om jag förstår rätt så blir det inte så lyckat. 34" skulle kunna gå men jag vill ju ha lite större.
Det verkar som om det bästa är att vänta och kombinera dator och skärmköp.
Det hade jag aldrig kommit på om du inte hade skrivit ditt fantastiska svar. Mycket tack för det.

Skalning fungerar mycket bättre på 4K-paneler, så en 43-tums 4K-panel ger dig lite av båda världar. Du vill inte skala 1080p-rendering på 1440p-baserade upplösningar då den låga pixeltätheten och sämsta förutsättnig för skalning föreligger. Beror också på spelen du kör och alternativen som finns där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av h.kan:

Jag vill jobba med flera dokument samtidigt samt upplevelsen blir ju häftigare med större skärm. Sedan är det oerhört viktigt med upplösning. Man måste kunna se siffror text mätare i planet osv. Det är inga problem idag men det får ju inte bli sämre.
Jag hade inte tänkt på "pixlarna" hur blir det om jag fortsätter med 1080Ti och köper en 43". Jag trodde jag bara behövde dra ner upplösningen till 1080. Om jag förstår rätt så blir det inte så lyckat. 34" skulle kunna gå men jag vill ju ha lite större.
Det verkar som om det bästa är att vänta och kombinera dator och skärmköp.
Det hade jag aldrig kommit på om du inte hade skrivit ditt fantastiska svar. Mycket tack för det.

Storleken av skärm påverkar inte prestanda. Antalet pixlar påverkar dock. En 43" i 1080p när du har ögonen 50cm från skärmen skulle dock se ut som skit.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Storleken av skärm påverkar inte prestanda. Antalet pixlar påverkar dock. En 43" i 1080p när du har ögonen 50cm från skärmen skulle dock se ut som skit.

Precis vad jag insåg efter Laxpuddings inlägg, så jag avvaktar nog. Det går nog att spela på 1080Ti på 1080p flera år till.

Permalänk
Medlem

Jag har en https://www.webhallen.com/se/product/321086-Samsung-Odyssey-G...

Var tveksam men har inte ångrat mig. Spelar du flygsim så är det nog en bra skärm.

Har också 1080ti.

Upplever (oftast) inga problem.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Oj det trodde jag inte gick, fast en så bred skärm vill jag inte ha. 43" är det största, troligen hamnar det på 38".

Permalänk
Medlem

Apropå flygsim så i dogfights är v fov viktigare än horisontell fov så där vill du ha 5:4 gärna om du är tävlingsinriktad. Men för att njuta av scenerier så fungerar ju panorama formatet ypperligt även om du ser mindre av instrumenteringen så det beror på vilken typ av pilot du är.

43" fyller inte hela synfältet och blir det för stort kan du kanske flytta bak skärmen? Flytta närmare kan ju va praktist svårt få till om du inte har en monitorarm. Skärm längre ifrån är bättre för mina ögon att fokusera på objekt lite längre bort samt du riskerar mindre monitorhetta om du köper lcd. Jag har en 35" ultrawide vid 40-50 cm ifrån och nog känns strålningen av lite. Sen så använd displaywars för att jämföra olika aspect ratios det är lätt bli fintad av tummen då de mäter diagonalt så får 21:9 alldeles för höga värden jämte de mer fyrkantiga formaten.

För jobb så trivs jag bättre med mindre fov men man kan ju alltid arbeta i fönster och multitaska bättre. Köper du en pygmeskärm är du rätt så låst i fullskärm.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Tack oqvist info om displaywars som var okänt för mig. Ratio har jag inte funderat så mkt på utan tagit för givet att det blir 21:9 och i displaywars så ser det också helt ok ut.