MSI Z370-A Pro DVI-HDMI kabel för 1440p - ska inte funka men gör det ändå :-)

Permalänk
Hedersmedlem

MSI Z370-A Pro DVI-HDMI kabel för 1440p - ska inte funka men gör det ändå :-)

Hej!

Jag har en dator baserad kring ett MSI Z370-A moderkort och en Intel Core i5-8400 med Intel UHD Graphics 630. Datorn har för närvarande inget dedicerat grafikkort installerat. Intel-grafiken räcker gott och väl för kontorsgrejer vilket är vad denna dator är till för just nu.

Till denna dator skulle jag ansluta dubbla bildskärmar av modellen Voxicon D27QO.

Moderkortet har tre grafikutgångar, nämligen Displayport, DVI och VGA.

Bildskärmarna har möjlighet att ta in grafik via Displayport, DVI-D (dual link) och HDMI.

Bildskärm 1 är ju enkel, den kör man via Displayport och det funkar i 1440p 60Hz direkt.

Bildskärm 2 blev knepigare. VGA går ju bort direkt, så enda möjliga grafikutgången var DVI. Okej, tänkte jag. Lite gammaldags att köra DVI år 2022, men vad gör man när det inte finns några andra alternativ? Efter att ha bommat i förrådet skaffade jag en DVI-D Dual Link-kabel och tänkte att "det här ska ju funka". En single-link DVI kan ju bara supportera 1920x1200 @ 60 Hz ändå. Men, tyvärr fungerade det inte. Maximal valbar upplösning blev 1920x1080.

Moderkortsmanualen var inte helt glasklar i vad som stödjs, men det står inte uttryckligen någonstans att Dual Link DVI stödjs (vilket jag bara hade förutsatt). Däremot hittade jag detta i manualen:

Citat:

Onboard Graphics

  • 1x VGA port, supports a maximum resolution of 2048x1536@50Hz, 2048x1280@60Hz, 1920x1200@60Hz

  • 1x DVI-D port, supports a maximum resolution of 1920x1200@60Hz

  • 1x DisplayPort port, supports a maximum resolution of 4096x2304@24Hz, 3840x2160@60Hz, 1920x1200@60Hz

Att det sår att maxupplösnignen är 1920x1200@60Hz tyder på att det endast är single link DVI som stödjs.

Jag var på väg att ge upp, men sedan fick jag tipset att testa med en DVI-HDMI-kabel. D.v.s. med DVI i datorändan, och HDMI i bildskärmsändan. I DVI-ändan finns inte ens pinnarna för dual link. No way att detta skulle funka, tänkte jag, men ändå så gör det det.

D.v.s. just nu har jag min ena bildskärm inkopplad med en DVI-HDMI-kabel. DVI-sidan i datorn, HDMI-sidan i bildskärmen. Det är "single link" på DVI-ändan, trots det får jag upp skärmen till 1440p@60Hz.

Så varför funkar detta? Om jag ska GISSA:

Intel UHD Graphics har stöd för HDMI i nyare versioner som stödjer bl.a. 2560x1440@60Hz. Men MSI har valt att inte betala för att licensiera HDMI-kontakten, därför har de monterat ett DVI-don i moderkortet istället. Men det "vet" inte grafiken på processorn om, utan tror att där sitter en HDMI-kontakt. Det funkar alltså genom att det kör en "nyare version" av HDMI-signalering via DVI än som egentligen ska vara supportat?

Oavsett varför det funkar, så kan jag konstatera att det gör det, även fast det inte "ska" funka. Bra att känna till.

Permalänk
Medlem

Eftersom HDMI och DVI använder samma protokoll så används ibland samma kretsar för båda. Så med ett modernt grafikkort och rätt skärm så används ibland HDMI även fast det är DVI-kontakter inblandade. Men det är tyvärr inget tillverkarna brukar specificera utan man får testa sig fram om det fungerar eller ej.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall moderkortstillverkaren specar "1x DVI-D port, supports a maximum resolution of 1920x1200@60Hz" så klarar den antagligen inte mer än just det, dvs runt 165 MHz/5 Gbps-bandbredden. Vanligt att DVI-porten på moderkortet är just single link och då endast med den gamla gränsen.

Hade moderkortet haft en HDMI-anslutning hade den antagligen haft en kretsuppsättning som kan alstra lite mer moderna bandbredder för att köra 1440p/60 över single-link TMDS för DVI/HDMI. Men då hade det rimligen redan funnits en HDMI-kontakt där från början och frågeställningen aldrig uppstått.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ah, läser igenom frågeställningen igen och inser att det fungerar. Det är ett positivt besked. Att 1440p/60 faktiskt fungerar över single-link-DVI. Så van med frågeställningen om att det inte fungerar. 99 gånger av 100.

Svaret är så enkelt som att Intels integrerade GPU kan alstra upp till 9 Gbps/300 MHz bandbredd över TMDS. I praktiken körs det HDMI. Bara det att signalen fysisk går över en DVI-kontakt. Brukar även gå bra att köra ljud. Med lite kraftfullare kretsar klarar man ofta 18 Gbps så det finns ett par skärmar som kan matas med 1440p/144 över DVI-kontakten.

Många gånger med modernare GPU:er och modernare skärmar är det i praktiken HDMI över fysisk DVI-kontakt som man kör. Faktum är att de flertalet DVI-skärmar enligt handbokens kopplingsschema endast kör single-link DVI. Men eftersom allt kopplas till samma kretsar som sköter HDMI i båda ändarna så är det i praktiken samma sak som HDMI.

Brytpunkten är kring 2015. Äldre källor och äldre skärmar klarar inte den här kapaciteten, medan nyare utrustning påfallande ofta är HDMI-över-fysisk-DVI-kontakt. Där uppstår problemet med äldre GPU:er som förutsätter dual-link till en skärm som i praktiken kör HDMI och single link.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laxpudding:

Ah, läser igenom frågeställningen igen och inser att det fungerar. Det är ett positivt besked. Att 1440p/60 faktiskt fungerar över single-link-DVI. Så van med frågeställningen om att det inte fungerar. 99 gånger av 100.

Nästan

Det funkar men bara om man kör in signalen via HDMI på skärmen, inte via DVI på skärmen.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ah, då är skärmens DVI antagligen kopplad old-school med dual link där varje länk klarar max 5 Gbps. Vilket är ovanligt på nyare produkter.

Vilket också är väldigt beskrivande för DVI. Man vet aldrig vad aldrig vad elektroniken bakom kontakten är kapabel till. 23 år av ögonbryn eller veck i pannan.