Permalänk
Medlem

Bildskärm hackar

Tjenare!
Har en Acer XF270HU skärm som har börjat att "hacka", kan inte ens spela upp en video på Youtube då den börjar gå i slowmotion.. Trodde det berode på att DP kabeln var kass men köpte ny idag så det var inte den. Vet inte om det är någon bildskärmsinställning, har provat lite olika men verkar inte hjälpa. Ibland kan jag spela upp videos eller ljud en stund och sen började den gå i slowmotion och inget ljud kommer.

Är det någon som har haft liknande problem eller vet hur jag kan lösa det?

Datorn är en Legion T530-28ARP

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pumba112:

Tjenare!
Har en Acer XF270HU skärm som har börjat att "hacka", kan inte ens spela upp en video på Youtube då den börjar gå i slowmotion.. Trodde det berode på att DP kabeln var kass men köpte ny idag så det var inte den. Vet inte om det är någon bildskärmsinställning, har provat lite olika men verkar inte hjälpa. Ibland kan jag spela upp videos eller ljud en stund och sen började den gå i slowmotion och inget ljud kommer.

Är det någon som har haft liknande problem eller vet hur jag kan lösa det?

Datorn är en Legion T530-28ARP

Datorn är problemet, inte skärmen.

En skärm kan inte börja gå i slowmotion. Skärmen vet inte vad Youtube är för något och kan inte bestämma sig att YT-videos ska spelas fel. Detta gäller i ännu högre grad med sladden som består av koppartråd och plast. Den kan inte skapa slowmotion.

Tänk högtalare. Ifall du lyssnar på musik och musiken plötsligt går långsammare så är det inget fel på högtalaren eller på sladden till högtalaren. Det är din skivspelare, din bandspelare eller i mer moderna fall klockan till i D/A-omvandlaren som går i fel hastighet.

Med det skrivet kan det vara faktiska problem med skärmen, bara att din beskrivning inte är den rätta. Video, foto etc. underlättar för att direkt peka ut orsaken. När det är skärmen som är dålig brukar problem synas oavsett vad man gör och problemen syns hela tiden. När du kan koppla händelserna till Youtube och ljud så är det datorn som inte mår bra.

När den här frågan dyker upp är det ofta relaterat till drivrutiner. Så mer en fråga om Windows och kanske den här delen av forumet: https://www.sweclockers.com/forum/111-barbara-datorer

Permalänk

Har du trådlöst tangentbord eller mus? Testa i såfall att byta batteri eller prova med trådat, kan bli sådana fenomen med trådlöst.

Visa signatur

Main Computer:
CPU: Intel I9 12900K MB: Asus Prime Z690-P D4 Chassi: Obsidian 750D PSU: Corsair RM850x V2
CPU FAN: Noctua NH-U12A chromax black GPU: Gigabyte 1060 GTX RAM: 64GB DDR4 HD1 OS: MSI SPATIUM M480 PCIe 4.0 NVMe M.2 1TB HD2 VM-Ware: Kingston SSDNow A400 960GB HD3 Lagring: Western Digital Black - 2TB Chassi FAN: Noctuna 4x120mm