Permalänk
Avstängd

Minnesproblem med B560M Aorus Pro Ax

Tjenare nu är det så att jag har stött på lite problem med mitt modekort b560m aorus pro ax. i bland måste man starta i defult så går xmp av innan har det bara varit gå in i bios sätta på det save exit done. men nu när jag gör det botar inte datorn alls mer efter sätter på xmp 3200 har dock köpt hade 16 gb innan då var det inga problem men köpte 2 till samma så har 32 gb nu men går ej sätta på xmp:( minne corsair vegance med rgb tacksam för svar och tips på lösningar ha en trevlig fredagskväll och spela på och njut av helgen damer och herrar

Rubrik justerad enl §3.1. // MOD
Visa signatur

dyslexi men försöker blir lite bättre hela tiden förlåt. Men gör det inte med vilje försöker verkligen men har sjukt svårt för just sånas saker sen annat e jag jätte duktig på har otur men skäms ofta när skriver försöker använda rättstavningsprogram så blir så bra som möjligt. och lära mig lite för skäms själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakimen:

Tjenare nu är det så att jag har stött på lite problem med mitt modekort b560m aorus pro ax. i bland måste man starta i defult så går xmp av innan har det bara varit gå in i bios sätta på det save exit done. men nu när jag gör det botar inte datorn alls mer efter sätter på xmp 3200 har dock köpt hade 16 gb innan då var det inga problem men köpte 2 till samma så har 32 gb nu men går ej sätta på xmp:( minne corsair vegance med rgb tacksam för svar och tips på lösningar ha en trevlig fredagskväll och spela på och njut av helgen damer och herrar

Hej,
Tyvärr kan det vara så att ditt moderkort inte orkar köra 4x8gb i xmp (tyvärr väldigt vanligt)
Så får man antingen manuellt höja volten eller köpa 2x 16gb istället.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Testa sätta på en lägre xmp profil.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Avstängd

Tack grabbar förstår jag lite bättre och ska pröva vad du sa daytone Tackar uppskatas verkligen men om inte detta mode kort klarar det e det inte billigare bättre köpa nytt modekort då fast bättre?

Visa signatur

dyslexi men försöker blir lite bättre hela tiden förlåt. Men gör det inte med vilje försöker verkligen men har sjukt svårt för just sånas saker sen annat e jag jätte duktig på har otur men skäms ofta när skriver försöker använda rättstavningsprogram så blir så bra som möjligt. och lära mig lite för skäms själv

Permalänk
Avstängd

för det är ett medion stämplat modekort asså fabriks data så tänkte om mnan byter modekort kommer man från det med:P kör en i7 1170 och ett rtx3080. ett TUF GAMING B560M-PLUS är kanske starkre och hade klarat det eller?

Visa signatur

dyslexi men försöker blir lite bättre hela tiden förlåt. Men gör det inte med vilje försöker verkligen men har sjukt svårt för just sånas saker sen annat e jag jätte duktig på har otur men skäms ofta när skriver försöker använda rättstavningsprogram så blir så bra som möjligt. och lära mig lite för skäms själv

Permalänk
Medlem

Om det kommer från ett prebuilt bolag finns det stor chans att den inte klarar xmp

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Hej,
Tyvärr kan det vara så att ditt moderkort inte orkar köra 4x8gb i xmp (tyvärr väldigt vanligt)
Så får man antingen manuellt höja volten eller köpa 2x 16gb istället.

Skrivet av Joakimen:

för det är ett medion stämplat modekort asså fabriks data så tänkte om mnan byter modekort kommer man från det med:P kör en i7 1170 och ett rtx3080. ett TUF GAMING B560M-PLUS är kanske starkre och hade klarat det eller?

Både moderkort (dess BIOS) och processor spelar in här, men det är i processorn minneskontrollern sitter sedan många år tillbaka och det är främst den som styr vad som är möjligt gällande minnena.

Att byta moderkort löser högst troligen inte ditt problem med att köra 4 minnesstickor istället för 2. Att manuellt ställa in hastighet, latens och spänning på minnena kan lösa ditt problem, i annat fall får du byta till ett paket med 2 minnestickor som är tillräckligt stora för ditt behov.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Avstängd

Tack så mycket nu vet jag vad det handlar om allafall ska pröva sänka xmp lite sew om dem klarar annars vetifan tar jag nog ut 16 gig kör dem så n länge i xmp köpa 16gig till var mest framtidsäkra

Visa signatur

dyslexi men försöker blir lite bättre hela tiden förlåt. Men gör det inte med vilje försöker verkligen men har sjukt svårt för just sånas saker sen annat e jag jätte duktig på har otur men skäms ofta när skriver försöker använda rättstavningsprogram så blir så bra som möjligt. och lära mig lite för skäms själv