Benify-erbjudanden på Samsung-TV [utbruten tråd]

Permalänk
Medlem

Ni som har tillgång att se Benifys erbjudande på Samsung och LGs TV. Finns det fortfarande något bra erbjudanade på en 75 och 85 tums TV? Modellen spelar inte jättestor roll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jikz:

Ni som har tillgång att se Benifys erbjudande på Samsung och LGs TV. Finns det fortfarande något bra erbjudanade på en 75 och 85 tums TV? Modellen spelar inte jättestor roll

Tittade precis, verkar inte finnas något kvar. (Hos Samsung)

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Samsungs uppdateringar har varit en följetong över många år. Så pass att jag blir lite nyfken på vad det eg är som pågår, för rimligvis måste väl Samsung ha några kompetenta människor i företaget och det borde om inte annat vara lite pinsamt när uppenbarligen andra tillverkare som LG inte har samma problem.

Du har inte testat Philips, det hör jag. Jag tycker generellt att många hemelektronikbolag har rätt kass mjukvaruutveckling och nu har jag inte kört LG på fem år men de rosade inte marknaden då åtminstone.

Skrivet av VassVass:

Tycker det fungerar bra efter att ha lärt mig de här knepen. Klart att annan extern lösning är bättre, men det kostar ju också därefter.

Ja, jag måste säga att efter man fick bort den där förbenade Samsung TV-appen är det genuint bra för det jag behöver den till, d.v.s enbart streamingappar. Jag föredrar den definitivt över Google TV 4K och den är ju rätt bra den också. Shield är bra, men som sagt, en annan prislapp och jag tycker det känns rätt overkill för en mediaspelare 2023. (Dessutom en ful j-a låda till. )

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebben:

Väntar fortfarande på leverans av min…
Den skulle levererats förra onsdagen egentligen.
Är väl fortfarande fast på terminalen 5 mil hemifrån. Bring är nog det sämsta jag varit med om.

Skulle fått min 2 veckor sedan. Heja Bring!

Och inte ska Samsung ha cred heller, dom hjälper inte till det minsta att lösa ärendet heller..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jikz:

Ni som har tillgång att se Benifys erbjudande på Samsung och LGs TV. Finns det fortfarande något bra erbjudanade på en 75 och 85 tums TV? Modellen spelar inte jättestor roll

Ha lite koll då och då, det verkar som ganska många köpte tv's för att sälja vidare i "oöppnad kartong" för runt 23k och får de inte sålt dem lär de ju skicka tillbaka dem på öppet köp.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Ha lite koll då och då, det verkar som ganska många köpte tv's för att sälja vidare i "oöppnad kartong" för runt 23k och får de inte sålt dem lär de ju skicka tillbaka dem på öppet köp.

Ibland önskar man nästan att man inte hade något samvete, tänk vad pengar man skulle göra bara på Samsungs erbjudanden den här månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VassVass:

För att fixa detta krävs en riktig omstart, detta går att göra genom att hålla inne power-knappen på fjärrkontrollen i ca 30 sekunder tills loggan visas.

Värt att notera är att ethernet-uttaget bara är på 100mbit, wifi är alltså snabbare vid optimala förhållanden.

Lysande tips! Stort tack. Jag ville testa om mitt "ta bort alla kanaler" fungerade efter en total omboot också.

Har du testat om wifi gör någon skillnad i rapphet i appar och liknande? Har varit 100 MBps på tidigare enheter också men då har den lägre latencyn och stabiliteten i ethernet varit bättre än 500 MBps ca via wifi då cpun i tvn ändå inte kunnat rendera saker speciellt snabbt så det gjort någon skillnad.

edit: Testade precis.. Netflix är det enda som jag såg som hade någon form av bandbreddsmätning och får 92 Mbps med ethernet och 185 Mbps med wifi. (Unifi U6 Pro 2 meter bort ca. TVn har som kanske väntat inte wifi6 utan det är wifi5 men däremot 2x2 mimo, rapporteras som PHY 866 Mbps) Sedan ska jag väl säga att det kändes som skillnaden var rätt minimal i praktiken, kanske marginellt snabbare att hoppa/söka i ett Youtube-klipp, tyckte inte det var direkt någon skillnad alls i Disney+, Netflix eller Plex.

Sedan tycker jag det är sjukt att i princip alla tillverkare fortsätter sätta 10/100-kort i tvs för 30kkr och uppåt och inte kör med lite "häftigare" SOCs i sina modeller.

Testat med wifi.
Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Du har inte testat Philips, det hör jag. Jag tycker generellt att många hemelektronikbolag har rätt kass mjukvaruutveckling och nu har jag inte kört LG på fem år men de rosade inte marknaden då åtminstone.

Ja, jag måste säga att efter man fick bort den där förbenade Samsung TV-appen är det genuint bra för det jag behöver den till, d.v.s enbart streamingappar. Jag föredrar den definitivt över Google TV 4K och den är ju rätt bra den också. Shield är bra, men som sagt, en annan prislapp och jag tycker det känns rätt overkill för en mediaspelare 2023. (Dessutom en ful j-a låda till. )

Har nog inte kört Philips sen dom släppte sin 40" som på den tiden ansågs som riktig stort och som vi skärmnördar därför köpte direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahti:

Skulle fått min 2 veckor sedan. Heja Bring!

Och inte ska Samsung ha cred heller, dom hjälper inte till det minsta att lösa ärendet heller..

En till alltså, ja det är tragiskt.

Löste sig till slut för mig idag. Ringde in igen till Bring och där svarade faktiskt en som verkade bry sig. Hon ringde upp terminalen medan jag var kvar i luren. Löste det så att vi skippade inbärning och bara tog vanlig hemleverans, då kunde dom köra ut det idag istället för att vänta till ännu en onsdag.

Så nu står kartongen hemma och väntar i alla fall. Måste dock bära upp aset själv upp för trappen.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Hej på er. Ni som har hunnit sätta er in mer i mjukvaran, min QN90B 85" har version 1020 som jag antar är ganska gammal, ska jag undvika att uppdatera? Bryr mig inte så mycket om själva gränssnittet ändras eftersom jag inte planerar använda Tizen men är livrädd för att någon förändringsknarkare har försämrat bildinställningarna. Det kanske tom är så att bildinställningarna blivit bättre?

Jag frågar mest eftersom jag har svårt att få till HDR, mörka scener är så förbannat mörka så det är omöjligt att kolla i ett halvupplyst rum, måste köra mörkläggningsgardinerna som om det vore min gamla projektor från 2009. Försökt följa Rtings råd genom att bl a aktivera contrast enhancer och det blir ljusare men det ser ju förjävligt ut. Bakgrund som är ur fokus får nåt som liknar extrem banding.

Ljusa scener i HDR, samt SDR, blir extremt ljusstarkt.

Har du lyckats patcha dig ifrån 1020 på något sätt? Har försökt med både OTA och USB firmware update, men den säger bara att min TV är up to date oavsett.

Edit: efter lite googlande så verkar detta vara motsvarande 1430 på en hårdvaru-revision på mainboarden. Alltså inte en stenåldersversion som jag trodde.

Visa signatur

Chassi: Lian Li O11 Dynamic Mini Moderkort: ASUS B450-I Strix CPU: Ryzen 5800X3D RAM: 2x16GB G.Skill Trident Z Neo C 3600MHz CL16 CPU-Kylare: Be Quiet! Dark Rock Slim GPU: PowerColor RX 7800 XT Hellhound PSU: EVGA GM650
Utrustning: ASUS ROG Azoth NX Snow | SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless | Razer DeathAdder V3 Pro | Artisan FX Hien XL Soft | TCL 34R83Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Lysande tips! Stort tack. Jag ville testa om mitt "ta bort alla kanaler" fungerade efter en total omboot också.

Har du testat om wifi gör någon skillnad i rapphet i appar och liknande? Har varit 100 MBps på tidigare enheter också men då har den lägre latencyn och stabiliteten i ethernet varit bättre än 500 MBps ca via wifi då cpun i tvn ändå inte kunnat rendera saker speciellt snabbt så det gjort någon skillnad.

edit: Testade precis.. Netflix är det enda som jag såg som hade någon form av bandbreddsmätning och får 92 Mbps med ethernet och 185 Mbps med wifi. (Unifi U6 Pro 2 meter bort ca. TVn har som kanske väntat inte wifi6 utan det är wifi5 men däremot 2x2 mimo, rapporteras som PHY 866 Mbps) Sedan ska jag väl säga att det kändes som skillnaden var rätt minimal i praktiken, kanske marginellt snabbare att hoppa/söka i ett Youtube-klipp, tyckte inte det var direkt någon skillnad alls i Disney+, Netflix eller Plex.

Sedan tycker jag det är sjukt att i princip alla tillverkare fortsätter sätta 10/100-kort i tvs för 30kkr och uppåt och inte kör med lite "häftigare" SOCs i sina modeller.

Tack för informationen!
Fortsätter med kabel då.
Håller med om att de sparar in på konstiga saker.

Permalänk
Medlem

Hej hej, jag har inte letat efter fel men detta har varit svårt att missa då jag ser det ofta. Hur är era 85-tummare gällande färggradienter (color banding)?

Så här ser min ut:

Har använt den här bilden från Rtings:

https://www.rtings.com/images/test-materials/2016/gradient-16...
Kört från Windows med 12 bit 4.4.4 (iaf enligt Nvidia kontrollpanelen)

Även testat med den här som är ett test för att se ifall panelen är 8 eller 10 bit:

https://www.avsforum.com/threads/10-bit-gradient-test-pattern...

det är en video där nedre halvan är 8 bit och övre 10 bit. På min OLED syns inga band på 10 bit men det gör det på Samsungen. TVn är ju så bra på allt annat, är detta att förvänta med panellotteriet?

Edit: För att visa en tiff-fil i 10 bit, krävs det nåt särskilt program? Läser att banding inte alls behöver orsakas av panelen utan källan, t ex webläsaren eller vilket program man öppnar i. Jag hittade en HDR bildvisare (https://www.microsoft.com/store/productId/9PGN3NWPBWL9) och då får jag ingen banding men jag undrar om det är pålitligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeosoth:

Har du lyckats patcha dig ifrån 1020 på något sätt? Har försökt med både OTA och USB firmware update, men den säger bara att min TV är up to date oavsett.

Edit: efter lite googlande så verkar detta vara motsvarande 1430 på en hårdvaru-revision på mainboarden. Alltså inte en stenåldersversion som jag trodde.

Blir exakt samma för mig, tack för infon, konstigt att de har olika nummer för samma version.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av merdique:

Hej hej, jag har inte letat efter fel men detta har varit svårt att missa då jag ser det ofta. Hur är era 85-tummare gällande färggradienter (color banding)?

Så här ser min ut:<Uppladdad bildlänk>

Har använt den här bilden från Rtings:

https://www.rtings.com/images/test-materials/2016/gradient-16...
Kört från Windows med 12 bit 4.4.4 (iaf enligt Nvidia kontrollpanelen)

Även testat med den här som är ett test för att se ifall panelen är 8 eller 10 bit:

https://www.avsforum.com/threads/10-bit-gradient-test-pattern...

det är en video där nedre halvan är 8 bit och övre 10 bit. På min OLED syns inga band på 10 bit men det gör det på Samsungen. TVn är ju så bra på allt annat, är detta att förvänta med panellotteriet?

Så där där ser de flesta Samsung ut oavsett. De har alltid haft en hög nivå av posterisering. Philips har i perioder varit värre. Sedan finns det ju alltid ännu värre exempel. Sett TV-apparater i basklassen där det dessutom varierar över ytan. Så kör man samma testmönster fast i spegelvänd variant märker man att posteriseringen och färgskiftningen är olika i olika hörn...

Noterar också att färgskiftningen i den ljusaste delen, vilket är ett tecken på att TV:n klipper nivåerna nära vitt. Detta gör så gott som alla Samsung direkt ur kartong. Det åtgärdas genom att sänka kontrast-reglaget tills skiftningen försvinner. Det här testmönstret är bra på att avslöja vilka kanaler som klipper:

http://www.lagom.nl/lcd-test/contrast.php

En TV/skärm som är konstruerad på rätt sätt ska klippa lika mycket/lika lite. Sämre konstruktion och det klipper olika i RGB-kanalerna. Vilket bildläge man kör + andra inställningar påverkar också detta.

Finns för övrigt väldigt få äkta 10-bitarspaneler. De flesta TV på de här nivån har 8-bitarspaneler och använder olika former av halvtoner, både temporala och statiska för att approximera 10 bitars precision. Skillnaden ligger därför i hur bra algoritmer man har för halvtonerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Så där där ser de flesta Samsung ut oavsett. De har alltid haft en hög nivå av posterisering. Philips har i perioder varit värre. Sedan finns det ju alltid ännu värre exempel. Sett TV-apparater i basklassen där det dessutom varierar över ytan. Så kör man samma testmönster fast i spegelvänd variant märker man att posteriseringen och färgskiftningen är olika i olika hörn...

Noterar också att färgskiftningen i den ljusaste delen, vilket är ett tecken på att TV:n klipper nivåerna nära vitt. Detta gör så gott som alla Samsung direkt ur kartong. Det åtgärdas genom att sänka kontrast-reglaget tills skiftningen försvinner. Det här testmönstret är bra på att avslöja vilka kanaler som klipper:

http://www.lagom.nl/lcd-test/contrast.php

En TV/skärm som är konstruerad på rätt sätt ska klippa lika mycket/lika lite. Sämre konstruktion och det klipper olika i RGB-kanalerna. Vilket bildläge man kör + andra inställningar påverkar också detta.

Finns för övrigt väldigt få äkta 10-bitarspaneler. De flesta TV på de här nivån har 8-bitarspaneler och använder olika former av halvtoner, både temporala och statiska för att approximera 10 bitars precision. Skillnaden ligger därför i hur bra algoritmer man har för halvtonerna.

Å tack så mycket, info direkt från gurun, då känns det mycket bättre. Jag gjorde en edit av mitt inlägg precis efter du svarat, angående HDR-bildvisare. Vad är din kommentar till det?

Permalänk
Medlem

QN95B, problem med Xbox Series X.
Bilden blir svart 5-10 ggr i minuten, knappt en sekund åt gången. Endast när xboxen är igång, händer inte annars.

Vad kan de bero på?

Permalänk
Skrivet av thexps:

QN95B, problem med Xbox Series X.
Bilden blir svart 5-10 ggr i minuten, knappt en sekund åt gången. Endast när xboxen är igång, händer inte annars.

Vad kan de bero på?

It's the HDR that is causing the problem. Disable it and it will go away.

Permalänk
Medlem
Skrivet av petersladder:

It's the HDR that is causing the problem. Disable it and it will go away.

Det är ju lite tråkigt man ska behöva stänga av funktioner för de ska funka :/

Permalänk
Skrivet av thexps:

Det är ju lite tråkigt man ska behöva stänga av funktioner för de ska funka :/

I've read somewhere that even though it's disabled, it still works. The Xbox handles it instead of the TV or something. Caveat: I found this on a forum just like this one, so take it with a grain of salt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av merdique:

Å tack så mycket, info direkt från gurun, då känns det mycket bättre. Jag gjorde en edit av mitt inlägg precis efter du svarat, angående HDR-bildvisare. Vad är din kommentar till det?

Inte kollat. Men dator som HDR-källa är synonymt med många fällor. För mycket som kan påverka och för mycket variationer varje gång.

Därför jag använder testgenerator eller kända HDR-testskivor, likt Spears&Munsil, från en UHD BD-spelare. När jag är ute hos en del kunder kan det handla om Davinci Resolve med någon form av clean video feed som också är en säkrare och mer konsekvent videokälla. Datorn och GPU:n är alltid extra lager av okända faktorer.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av thexps:

QN95B, problem med Xbox Series X.
Bilden blir svart 5-10 ggr i minuten, knappt en sekund åt gången. Endast när xboxen är igång, händer inte annars.

Återkommande svart ruta/dropouts är klassiskt tecken på dålig HDMI-kabel. Kabeln orkar inte bandbredden och/eller radiointerferens ger återkommande bitfel. Därav rekommendationer om Ultra High Speed-certifierade HDMI-kablar som ska orska bandbredden och även hålla tillräcklig skärmning.

Sedan verkar det inte hindra Samsungs TV från att periodvis krångla. Det kanske slutar blinka om du drar ut kabeln och stoppar in den igen och återaktiverar Input Signal Plus.

Skrivet av petersladder:

I've read somewhere that even though it's disabled, it still works. The Xbox handles it instead of the TV or something. Caveat: I found this on a forum just like this one, so take it with a grain of salt.

"I stumbled upon some medicine lying in the street. Hope it helps".

Permalänk
Medlem

fick hem en ny tv nu och har ställt upp den, använder det vanliga tv stativet man fick med, men tycker den känns lite vinglig??? spände ändå rätt så hårt alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av leeggee:

fick hem en ny tv nu och har ställt upp den, använder det vanliga tv stativet man fick med, men tycker den känns lite vinglig??? spände ändå rätt så hårt alltså

Samma här, känns inte riktigt stabilt med så litet stativ för en 85tum. Får hålla ungarna borta från den

Permalänk
Medlem
Skrivet av leeggee:

fick hem en ny tv nu och har ställt upp den, använder det vanliga tv stativet man fick med, men tycker den känns lite vinglig??? spände ändå rätt så hårt alltså

Har min på väggen med tyckte stativet var tungt i alla fall, 17kg…

Permalänk
Medlem

Har en liten fråga.....

Jag skulle vilja kolla en sak med er.
Någon här som lirar red dead redemption 2 online på qn95B?

Är en ska jag vil kolla upp

Permalänk
Skrivet av improwise:

Jag beställde QN900B för att utvärdera som datorskärm, eller snarare skärmar då tanken är att se om en skärm kan ersätta flera 4K skärmar. Går väl så där så här långt beroende på en kombination av Samsungs usla firmwares, "HDMI-begränsningar" och dithering. Samtidigt så funderar det bättre än väntat i vissa avseenden, t.ex. har Samsung lyckats oväntat bra med betrakningsvinklarna och fått till haloing/blooming rätt bra också trots att jag har en armlängd till TVn.

Utveckla gärna lite!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Utveckla gärna lite!

Tror kanske att @laxpuddings eminenta guide innehåller info om detta men var ett tag sedan jag läste den. Om den inte gör det kanske det skulle läggas till. Korta versionen är att pixlarna och subpixlarna beter sig lite annorlunda beroende på i vilket läge man kör TVn och om VRR är aktiverat eller inte.

https://www.sweclockers.com/artikel/35091-guide-samsungs-tv-s...

8K panelen i sig stödjer 120 hz (eventuellt även 144 hz men det verkar lite oklart för 8K på svenska marknaden) men förmodligen pga HDMI 2.1 begränsningar så kan man bara köra 8k@60hz. Vilket tyvärr också innebär att GPU skalning bara kan göras i 60 hz vad jag vet (åtminstone med NVidia GPU, har ingen AMD för PC). Displayskalningen verkar tyvärr inte kunna stängas av på Samsungs TV apparater (och förmodligen de flesta andra också) så allt under 8K skalas upp, vilket i normalfallet är bra men lite mindre bra för användning som PC monitor.

Permalänk

Om någon nu tittat efter det undrar jag om DSE i bland annat Assassin's Creed Origins och om det kan vara värt att uppdatera fw från 1340 eller vad det nu är som original, för att se om det blir bättre. Jag har svårt att låta bli eftersom jag vill ha en TV som ska räcka som vår plasma som den ersätter, dvs 10+ år. Jag har -- för mig -- bra störiga ojämnheter / DSE när jag flyger runt över öknen, och tittar runt över himlen. Mörkare horisontell tjock linje t ex. Det gäller nog alla bilder som är enformiga, ska strömma lite hockey och fotboll få se. Det är väl sannolikt rätt otacksamt läge för många paneler, men liksom...det är klart jag skulle vilja slippa det. Och lite förvånad är jag när det handlar om en flaggskeppsmodell från 2022. Jag har provat att ratta runt det med inställningar men tycks svårt att komma åt det. Samtidigt är det riktigt vass bild annars och inte alls lika tydlig DSE som på en 75" TCL C835 jag hade hem tidigare i år. Men, ja, jag är kanske för kräsen för LCD i den här prisklassen, men 30000+ för typ LG G3 är ju fan sjukt. 😅 Edit: ett sätt att inte behöva punga ut så mycket kanske kan vara att gå ner i storlek till 65" istället?

Permalänk
Medlem

Är det någon som mot förmodan har en Raspberry Pi 4 kopplad till sin nya TV? Jag får det inte att funka iaf. Kan boota exakt samma OS-installation på min LG OLED men hamnar i bootloop på Samsung-TVn. Läst nåt om EDID men jag fattar inte mycket av det jag läser.

Permalänk
Medlem

Letar som sagt inte efter fel utan problemen bara uppdagar sig. Mitt i bilden. Livet <3