Permalänk

Ny Displayport kabel

Så varje gång jag alt tabbar så blir det svart skärm i ~3-5sek troligen är det DSC som är problemet. Hade inte detta problem förut, så kan vara drivrutin eller en inställning som skapade detta problemet. Kör i 2560x1440 144Hz.

Vet inte vad det är för kabel jag har nu, så tänkte pröva en ny DP kabel. Tycks inte finnas några 2.0 kablar ännu, så kollar på 1.4. Problemet är 20pin och vilken kabel som inte är en scam.

Finns ju Goobay 40Gbps DP för 60kr vilket troligen är scam. Men de jag har hittat som troligen fungerar är,

StarTech 32,4Gbps
Inet DisplayPort 1.4
iiglo Displayport kabel

Alla tycks vara 1.4 med 32,4Gbps. Vet dock inte vilken som har 20pin problemet. Någon som har erfarenheter om dessa kablar? Lutar mot iiglo kabeln just nu.

Permalänk

Jag hittade dock https://noerdic.se/collections/displayport/products/nordic-dp..., som tycks vara ok? Vet dock inget om NÖRDIC.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Rekordmedlem

Men hur skulle kabeln påverka det ? Om det ske i samband med att du växlar från ett spel i fullskärmsläge till skrivbordet (för det är väl det du menar) är det nog nått annat som händer som gör att monitorn svartnar ett tag.
upplösningen ändras, bildfrekvens ändras eller nått annat.
Hade kabeln varit dålig hade det nog hänt slumpmässigt och inte endast när du växlar "bildläge"

Nördic har i vart fall certifierade kablar som fungerar enligt specifikationerna.
https://noerdic.se/collections/all
Men jag har svårt att tro att kabeln är grundproblemet som du beskriver det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Frejoh466:

Så varje gång jag alt tabbar så blir det svart skärm i ~3-5sek troligen är det DSC som är problemet. Hade inte detta problem förut, så kan vara drivrutin eller en inställning som skapade detta problemet. Kör i 2560x1440 144Hz.

Vet inte vad det är för kabel jag har nu, så tänkte pröva en ny DP kabel. Tycks inte finnas några 2.0 kablar ännu, så kollar på 1.4. Problemet är 20pin och vilken kabel som inte är en scam.

Finns ju Goobay 40Gbps DP för 60kr vilket troligen är scam. Men de jag har hittat som troligen fungerar är,

StarTech 32,4Gbps
Inet DisplayPort 1.4
iiglo Displayport kabel

Alla tycks vara 1.4 med 32,4Gbps. Vet dock inte vilken som har 20pin problemet. Någon som har erfarenheter om dessa kablar? Lutar mot iiglo kabeln just nu.

Som skrivet av @mrqaffe ovan. Detta är det förväntade beteendet när man tabbar in och ur fullskärmsläge. Signalen synkas om och under tiden släcks bilden. Lösningen är borderless window-läge i spelen. En annan DP-kabel kommer inte lösa någonting. Märkningen som ska indikera en korrekt kopplad DP-kabel är DP8K.

Problemet med svart skärm och Displayport handlar om driftsproblem. Likt spontant svart skärm, svart skärm vid start och efter viloläge. När man kan koppla problemen man upplever till det som sker i datorn, likt alt-tabbade och specifika spel, då är problemen och förklaringen högst troligt i själva datorn eller i själva spelet.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men hur skulle kabeln påverka det ? Om det ske i samband med att du växlar från ett spel i fullskärmsläge till skrivbordet (för det är väl det du menar) är det nog nått annat som händer som gör att monitorn svartnar ett tag.
upplösningen ändras, bildfrekvens ändras eller nått annat.
Hade kabeln varit dålig hade det nog hänt slumpmässigt och inte endast när du växlar "bildläge"

Nördic har i vart fall certifierade kablar som fungerar enligt specifikationerna.
https://noerdic.se/collections/all
Men jag har svårt att tro att kabeln är grundproblemet som du beskriver det.

https://www.reddit.com/r/OLED_Gaming/comments/vsnxxv/workarou...

Troligen så kom DSC i en uppdatering. Vet inte om det är kabeln, troligen inte då jag prövade att sänka till 60hz. Men vet inte om kabeln jag har nu har problem eg. 20pin, och kanske borde testa ny kabel, annars så har jag en gammal DP kabel som reserv.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Som skrivet av @mrqaffe ovan. Detta är det förväntade beteendet när man tabbar in och ur fullskärmsläge. Signalen synkas om och under tiden släcks bilden. Lösningen är borderless window-läge i spelen. En annan DP-kabel kommer inte lösa någonting. Märkningen som ska indikera en korrekt kopplad DP-kabel är DP8K.

Problemet med svart skärm och Displayport handlar om driftsproblem. Likt spontant svart skärm, svart skärm vid start och efter viloläge. När man kan koppla problemen man upplever till det som sker i datorn, likt alt-tabbade och specifika spel, då är problemen och förklaringen högst troligt i själva datorn eller i själva spelet.

Det har fungerat bra förut, har dock inte kört några spel på några månader. Så något har hänt under den tiden. Detta sker också i borderless och i alla spel. bara i windowed där man ser taskbar så sker inte detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Jag hittade dock https://noerdic.se/collections/displayport/products/nordic-dp..., som tycks vara ok? Vet dock inget om NÖRDIC.

Nördic gör prisvärda kablar och vad jag sett på tester och upplevt med mina kablar (4k120hz HDMI) så håller de sig inom den spec de uppger på kablar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Frejoh466:

Det har fungerat bra förut, har dock inte kört några spel på några månader. Så något har hänt under den tiden. Detta sker också i borderless och i alla spel. bara i windowed där man ser taskbar så sker inte detta.

En tänkbar förklaring är att du kör adaptiv synk men att detta inte är inställd för borderless och fönster utan enbart för fullscreen. Då måste signalen synkas om varje gång du växlar mellan program som använder adaptiv synk (spelen) och program som inte använder adaptiv synk (Windows etc.).

Drivrutiner, Windows, spel och så vidare ändrar ofta sina settings av sig själva. Är många spel där man måste dubbelkolla inställningarna efter något har ändrats, likt ny drivrutin, Windowsuppdatering etc. Ofta återgår de till någon slags default när de märker att systemet i övrigt ändras.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

En tänkbar förklaring är att du kör adaptiv synk men att detta inte är inställd för borderless och fönster utan enbart för fullscreen. Då måste signalen synkas om varje gång du växlar mellan program som använder adaptiv synk (spelen) och program som inte använder adaptiv synk (Windows etc.).

Drivrutiner, Windows, spel och så vidare ändrar ofta sina settings av sig själva. Är många spel där man måste dubbelkolla inställningarna efter något har ändrats, likt ny drivrutin, Windowsuppdatering etc. Ofta återgår de till någon slags default när de märker att systemet i övrigt ändras.

Spel inställningarna har inte ändrats, Nvidia inställningar kanske (har uppdaterat drivrutin), Windows inställningar definitivt, de ändras konstant.

Jag har låst 60FPS i Nvidia, satt V-sync off, problemet är kvar. Ser inget uppenbart som är fel. Och allt ser normalt ut. Så vet inte vad som har ändrats.

Men jag tänkte att pröva att byta kabel, då jag tror att det är en felkopplad 1.2 DP kabel. Har prövat en massa olika saker, men inget har hjälpt. Så testar ny kabel innan jag startar en ny tråd om hjälp. Och det var Nördic kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

https://www.reddit.com/r/OLED_Gaming/comments/vsnxxv/workarou...

Troligen så kom DSC i en uppdatering. Vet inte om det är kabeln, troligen inte då jag prövade att sänka till 60hz. Men vet inte om kabeln jag har nu har problem eg. 20pin, och kanske borde testa ny kabel, annars så har jag en gammal DP kabel som reserv.

OM det där felet nu faktiskt stämmer med beskrivningen och fortfarande är aktuellt ett år senare, så lär det väl inte vara applicerbart på dig om du kör 2560x1440@144hz? (speciellt om du fortfarande har problemet i 60hz)

Du lär väl inte vara i närheten av den bandbredden där det krävs DSC, då ju exemplet i tråden gäller 4k @ 120hz i 10 bitars grafik, som kräver mycket mer bandbredd än 1440p.

Tror inte kabeln är boven heller, men vill du lägga nån hundring för att testa så varför inte...

...

Jag skulle kolla så att frekvens och upplösning i spelen verkligen är exakt samma som på skrivbordet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Frejoh466:

Spel inställningarna har inte ändrats, Nvidia inställningar kanske (har uppdaterat drivrutin), Windows inställningar definitivt, de ändras konstant.

Jag har låst 60FPS i Nvidia, satt V-sync off, problemet är kvar. Ser inget uppenbart som är fel. Och allt ser normalt ut. Så vet inte vad som har ändrats.

Men jag tänkte att pröva att byta kabel, då jag tror att det är en felkopplad 1.2 DP kabel. Har prövat en massa olika saker, men inget har hjälpt. Så testar ny kabel innan jag startar en ny tråd om hjälp. Och det var Nördic kabeln.

Du har säkert prövat en massa saker. Att det inte hjälper beror på att du ännu inte har prövat rätt saker.

V-sync: off har till exempel ingenting att göra med G-Sync: Av/på i det här sammanhanget. Adaptiv synk är kopplat till signalen. V-Sync är kopplat till renderingen och har inget med signalen att göra. Att du låser till 60 FPS i Nivida-inställningar kan vara orsaken till problemet, för Windows kanske kör 144 Hz.

Svart skärm vid alt-tabbande från spel sker aldrig för mig. Förutom när det är missmatchning mellan vad spelen är inställda på och vad Windows är inställt på. Och Windows kan rapportera fel. Så min yrkesskada – detta är ju mitt bokstavliga jobb – är att jag alltid har FPS-räknare aktiva spelen och ofta går till skärmens inforruta för att se vad skärmen rapporterar. Och det är inte alltid konsekvens i hur spelen och Windows beter sig gång efter gång.

Fel på kablar yttrar sig på andra sätt. De skeenden som kan kopplas till aktiviter i datorn har så gott som alltid sin förklaring i datorn. Det är så mentalt lockande med en enkel lösning som att bara köpa en kabel. För det är så mycket annat hjärnan slipper ta tag i ifall det räcker med en ny kabel.

Så för all del, köp gärna ny kabel. Många gånger får jag höra historier från personer som haft krångel de inte kan lösa. Sedan köper de ny kabel och allt fungerar plötsligt. Så de tror att det var gamla kabeln. Jag vet ju att kabeln inte alls har med problemet att göra utan att personen på samma gång de ryckte kablar kanske gör andra ändringar. Bara att rycka kablar och sätta tilbaka dem kan trigga något event som återställer en funktion. Bara att personerna glömt bort allt vad de fipplade med samma gång eller fullt förklarligt inte alls är medvetna om vad som sker under huven med elektroniken. Man kopplar bara resultatet till den nya kabeln och nöjer sig där.

Permalänk