Ok, mitt misstag.
Kommenterade detta nyligen i en annan tråd. Problemet på marknaden för mobilreparationer är att reparatörer använder delar som inte är original trots att detta förespeglas till kunden, och att kunden praktiskt taget inte har några möjligheter att kontrollera det om det inte vore för Apples system. Har aldrig behövt laga en enhet själv (dock fått en iPhone 6S utbytt på garanti för ett antal år sedan) men varit med kompisar när de lämnat in sina telefoner för t.ex. batteribyte. Trots att de svarat ja på frågan om de sätter i ett originalbatteri så har priset skiljt för mycket för att det ska vara möjligt, och när man pressat dem så har det framkommit att det är "ett batteri av originalkvalitet" d.v.s. ett eftermarknadsbatteri sålt under falska förespeglingar.
Så är det ju tyvärr med andra komponenter i telefonen också, så att det finns en varning som talar om att det sitter komponenter som inte är original känns ganska rimligt. Fallet när komponenter som telefonens säkerhet är uppbyggda kring (den gamla TouchID-hemknappen) gör att just den funktionen slutar fungera (d.v.s. man får använda PIN-kod) handlar ju framförallt om att det inte ska gå att installera en modifierad komponent som exempelvis replikerar ett fingeravtryck.
Jag inbillade mig att samtliga av de punkterna var åtgärdade via diverse lagar som tillkommit, men det kanske inte är genomfört än.
Garantifrågorna kan man säkert nå en kompromiss om, det har man ju på andra områden också, men exempelvis att någon skulle åtnjuta full garanti efter att ha brutit upp telefonen hemma på diskbänken känns orimligt. En fackmannamässig reparation som inte orsakar några följdfel kan jag möjligen gå med på är rimligt, precis som på en dator, men de krav jag snappat upp via olika forum och kanaler har åtminstone verkat kräva full garanti för ALLA reparationer, oavsett vem som utfört dem eller hur.
Apple sålde ju inte sina originalbatterier så de oberoende reparationsställena kunde inte få tag på originaldelar.
I USA så kan inte grafikkortstillverkare neka garantin bara för att ett ”warranty void ”-klistermärke är brutet. Känns som du vill att vanliga konsumenter ska ha mindre rättigheter.
Gällande touch-id så kan ju Apple laga telefonerna istället att ta nästan fullpris för att få en reparerad enhet.