Problem med MSI Center 2.0.24.0 (kör MSI B650 Tomahawk). Potentiellt farligt?

Permalänk

Problem med MSI Center 2.0.24.0 (kör MSI B650 Tomahawk). Potentiellt farligt?

Har ett MSI B650 Tomahawk med 7800x3d. Har fungerat som en klocka med temperaturer runt 40 grader i idle och kanske 65 under full occt. I alla spel så går den väldigt svalt med temp runt 55 grader. Kylaren är en Noctua DH-15S

Installerade senaste versionen av MSI Center (har haft den gamla utan problem). Slog på att den kunde reglera CPU och fläktstyrning. Inga andra ändringar.

Plötsligt när jag rebootade datorn var tempen på 85 grader nästan hela tiden! Fläkten på CPUn gick för fullt.
I OCCT, HWinfo var package temp peggad på 85 grader. Det konstiga var också att CPU-load inte var så högt. Inga processer tog mer än några procent. CPU voltage var heller inte så hög (runt 1,1v)
Förstod inte vad som hänt alls och misstänkte att kylaren kanske inte satt fast osv. I samma veva hade jag slagit på PBO i biosen på lägsta nivån. Tänkte att det kanske var problemet så ställde tillbaka allt till grundinställningar. Problemet kvarstod så reflashade biosen men samma beteende. Men noterade att tempen var normal i BIOS men gick upp så fort jag kom in i windows.

Testade att döda processer och direkt när jag dödade MSI Center 2.0.24.0 gick temperaturen ner till normalt (OBS att den inte konsumerade massa CPU-resurser).
Avinstallerade MSI Center och datorn fungerar helt normalt igen.

Jag misstänker att MSI center har någon bug som gör något konstigt med ström/spänningsinställningarna till CPUn.
Lyckligtvis verkar inget skadats.

Någon mer som stött på detta märkliga problem?

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett nytt MSI moderkort igår med ett 7800X3d och fattade verkligen inte varför CPUn låg på 81 grader vid idle. Hittade din tråd och provade precis att stänga av en bakgrundstjänst som hette "CC" något och var kopplat till MSI Center. Temperaturen sänktes direkt till 45 grader och nu stannar den där även om jag startar om datorn, bakgrundsprocessen verkari inte starta sig själv igen.

Tack för det!

Permalänk

Fick precis svar från MSIs kundsupport att det var något de skulle fixa till nästa version och fick en länk att ladda ned en fix tills dess. Så problemet är visst kännt.
Men varför inte ta bort den versionen från websidan då?!
Dessutom verkar MSI Center vara världens bloatware med massa konstiga saker man inte behöver. I förra versionen spammade den mig om att installera Norton 365 varenda gång jag öppnande! Så tror jag bara låter den vara. Kan sköta fläktarna från BIOSen (vilket var det enda jag använde den till egentligen).

Permalänk
Medlem

Hur gör ni för att uppdatera drivrutinerna kopplat till moderkortet? Täcker man allt om man går igenom listan med LAN, Audio osv eller behöver man respektive brands Software?
Jag jag ett b550m bazooka och upplevde också att mina temps skjöt i höjden när jag drog ner senaste MSI Software så ska avinstallera de helt klart

Permalänk
Medlem
Skrivet av ja6051058:

Hur gör ni för att uppdatera drivrutinerna kopplat till moderkortet? Täcker man allt om man går igenom listan med LAN, Audio osv eller behöver man respektive brands Software?
Jag jag ett b550m bazooka och upplevde också att mina temps skjöt i höjden när jag drog ner senaste MSI Software så ska avinstallera de helt klart

Jag installerar msi center, uppdaterar allt, avinstallerar msi center och startar om 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag installerar msi center, uppdaterar allt, avinstallerar msi center och startar om 😊

Läste på ett annat forum att dragon center kan ändra inställningar i bios som även ligger kvar efter avinstallstion, något du märkt av eller kan påvisa som felaktigt?

Jag har otroligt dålig koll i bios och brukar nöja mig med att dra igång xmp och ibland fläktkurvor men k övrigt rör jag inget. Det innebär ju tyvärr att jag inte heller upptäcker eventuella justeringar som görs vilket kan va problematiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ja6051058:

Läste på ett annat forum att dragon center kan ändra inställningar i bios som även ligger kvar efter avinstallstion, något du märkt av eller kan påvisa som felaktigt?

Jag har otroligt dålig koll i bios och brukar nöja mig med att dra igång xmp och ibland fläktkurvor men k övrigt rör jag inget. Det innebär ju tyvärr att jag inte heller upptäcker eventuella justeringar som görs vilket kan va problematiskt

Nej det har jag inte märkt, dock är mitt bios i manuell/override så kanske spelar roll?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av ja6051058:

Hur gör ni för att uppdatera drivrutinerna kopplat till moderkortet? Täcker man allt om man går igenom listan med LAN, Audio osv eller behöver man respektive brands Software?
Jag jag ett b550m bazooka och upplevde också att mina temps skjöt i höjden när jag drog ner senaste MSI Software så ska avinstallera de helt klart

Precis, jag installerar de manuellt, det är i princip 3-4 st så det är inget merarbete. Samma med bios uppdatering.
Jag har haft liknande program som detta installerade innan och nytt är ju att det är någon biosinställning som gör att det installeras automatiskt när man bootar in första gången.
Men oftast så tycker jag faktiskt att dessa program inte har de senaste drivrutinerna/bios osv utan man måste ändå gå till själva hemsidan för att kolla.
Jag tror inte den gör någon permanent ändring då tempen går ned direkt när man avslutar programmet. Jag vet att det kan göra ändringar för strömbudgetar osv och tror inte det är ofarligt för CPUn. Så jag håller mig borta från de i fortsättningen. Sättet de hanterar det på inger ju heller inte förtroende.
Men kortet fungerar väldigt bra annars så har inget att säga om det.