Permalänk
Medlem

Mini LED - en teknik för ung?

Sitter och tittar på att uppgradera min skärm till dels en större och även QHD och annat smått och gott. Efter en del research verkar jag kommit fram till följande:

OLED - Verkar bra rakt igenom, verkar ha diverse problem med brightness och tyvärr utanför min budget. Tittar man på paneler som kommer Q3/Q4 2024 verkar det som det är där det blir intressant, vi pratar kanske mid 2025 - slutet 2025 för oss konsumenter att kunna köpa en sådan, förhoppningsvis har då även priset droppat lite jämfört med dagens skärmar. Så länge tänker jag inte vänta så jag behöver något mitt emellan.

Mini LED - En stepping-stone till OLED och antagligen här för att stanna, löser i princip alla problem TN/IPS/VA har och är väldigt ekonomiskt bra. Verkar som när det fungerar är det helt sjuk skillnad jmf med alla nuvarande paneler, färger, svärta, konstaster, HDR. Dessvärre ju mera man läser så verkar det som gräset är grönare och att ALLA släppta modeller verkar lida av firmware problem. Det är långa rants på forum, recensionsfält, reddit mfl om hur saker inte fungerar, allt från svart skärm till att starta om datorn på löpande band för att det ens ska fungera. En del skärmar går knappt att Googla på, känns väldigt konstigt.

Är så pass dumt att denna teknik inte är redo än? Vågar man investera i en mini led och hoppas firmware-problemen löser sig? Eller ska man kanske köpa en klassisk IPS skärm till så länge?

Visa signatur

Tomt var det här

Permalänk
Bildexpert 📺

Mini-LED i sig själv löser inga problem med IPS- och VA-teknik. Det är "bara" en annan typ av ljuskälla, som det går att åstadkomma mer med. LCD-panelen är fortfarande kvar och har sin egenskaper.

Mini-LED ihop med en bra FALD kan maskera en hel del av problematiken med LCD-teknik, särskilt det låga kontrastförhållandet. Mini-LED kommer däremot inte åtgärda variationer med betraktningsvinklar eller eftersläpsproblematik eftersom det handlar om LCD-panelens egenskaper.

Skrivbordsskärmar med mini-LED eller någon form av FALD har funnits sedan flera år och är i fråga om antal produkter betydligt mer talrikare än OLED-skärmar avsedda för skrivbord. Viktigt att komma ihåg är att du investerar inte en teknik, utan i produkter.

Det som tyvärr påverkar många skärmar och leder till de respons du läser i forum är alltså inte alltid brister i själva tekniken, utan ett resultat av dåligt konstruerade produkter.

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte super insatt men läst många lovord om mini-LED, både på forum och recensioner. Är det någon specifik produkt du funderar över? Går själv i köpa-nytt tankar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Mini-LED i sig själv löser inga problem med IPS- och VA-teknik. Det är "bara" en annan typ av ljuskälla, som det går att åstadkomma mer med. LCD-panelen är fortfarande kvar och har sin egenskaper.

Mini-LED ihop med en bra FALD kan maskera en hel del av problematiken med LCD-teknik, särskilt det låga kontrastförhållandet. Mini-LED kommer däremot inte åtgärda variationer med betraktningsvinklar eller eftersläpsproblematik eftersom det handlar om LCD-panelens egenskaper.

Skrivbordsskärmar med mini-LED eller någon form av FALD har funnits sedan flera år och är i fråga om antal produkter betydligt mer talrikare än OLED-skärmar avsedda för skrivbord. Viktigt att komma ihåg är att du investerar inte en teknik, utan i produkter.

Det som tyvärr påverkar många skärmar och leder till de respons du läser i forum är alltså inte alltid brister i själva tekniken, utan ett resultat av dåligt konstruerade produkter.

Helt korrekt, löser kanske var fel ord, maskar är nog bättre

Skrivet av Bacchus:

Nu är jag inte super insatt men läst många lovord om mini-LED, både på forum och recensioner. Är det någon specifik produkt du funderar över? Går själv i köpa-nytt tankar.

Det finns väl inte jättemånga alternativ, men en som krossar av allt det jag vill ha enligt specsen är:
https://www.inet.se/produkt/2222702/cooler-master-27-tempest-...

Den har dock fått otroligt dålig kritik.

Alternativet är en Freesync skärm och hoppas GSYNC lirar ändå (vilket kanske är extremt far fetched med alla problem dessa verkar ha), https://www.inet.se/produkt/2222946/acer-27-nitro-xv275up-min...

Den verkar dock vara ogooglingsbar.

Vill man betala lite mera än 5-7k och kanske kan tänka sig gå upp emot 10k finns det lite alternativ på Amazon, men ska man väl lägga 10k känns det som man borde gå på billigare OLED istället.

Visa signatur

Tomt var det här