Telenor släcker ner alla kunders e-postadresser den 15 november 00:00

Permalänk
Medlem

Telenor släcker ner alla kunders e-postadresser den 15 november 00:00

Har fått meddelande om att Telenor släcker ner alla sina e-post-adresser.

Jag har även pratat med Telenor och fått det bekräftat via samtal med dom och har man en epost-adress där så behöver man byta e-post då hela adressen tas bort. Det innebär alltså att adressen blir obrukbar. Inte bara att deras front-end tas bort.

Det kommer alltså inte att ta emot adressen genom någon annan metod som programvara på datorn utan man blir tvungen att byta hela adressen.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av OldComputer:

Har fått meddelande om att Telenor släcker ner alla sina e-post-adresser.

Jag har även pratat med Telenor och fått det bekräftat via samtal med dom och har man en epost-adress där så behöver man byta e-post då hela adressen tas bort. Det innebär alltså att adressen blir obrukbar. Inte bara att deras front-end tas bort.

Det kommer alltså inte att ta emot adressen genom någon annan metod som programvara på datorn utan man blir tvungen att byta hela adressen.

Kan ju tycka att typ en månads framförhållning är alldeles för kort. Tog mig strax under ett år att migrera min e-post.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kan ju tycka att typ en månads framförhållning är alldeles för kort. Tog mig strax under ett år att migrera min e-post.

https://www.telenor.se/utskick/avslutat-mejlkonto/

Telenor i Norge började ta betalt för samma/lika tjänst
- https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/l3e7vA/telenor-begynner-aa...

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Mina föräldrar fick samma, är ju att få alla att skicka till de nya adressen som blir kruxet.
Dock kommer de ju få något felmeddelande tillbaka att mailen inte finns antar jag.

Sedan får man ändra på alla platser allt eftersom.
Samt hoppas att det inte finns någon mail MFA att byta mailadressen på sidor i efterhand.

Annars får man skapa ett nytt konto på massa ställen.

Ska väl hjälpa dem någon gång innan den 15:e
Blir väl att få dem att köra med någon gmail istället, slipper man vara beroende av vad ISPn gör.

Permalänk
Medlem

Att använda emailadresser från sin ISP har varit en dålig idé de senaste 30+ åren, så jag förstår att de stänger ner tjänsten.

Tycker samtidigt att de borde ha gett sina kunder betydligt bättre framförhållning, eller möjligen att vidarebefordra inkommande mailen till en annan adress ett tag efteråt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Hade tyvärr just en sån här som "riktig" mail förutom spamkontot på hotmail och nyligen protonmail. Meckigt att byta här o där men som sagt, dags att inte vara beroende av en isp mejltjänst.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Att flytta mailen är inte problemet utan att byta använd mailadress för inloggningar, konton, återställning, autentiseringar etc.

Tog mig som sagt strax under ett år, primärt för att det trillar in saker man inte tänkt på allt eftersom. Gjorde faktiskt några enskilda förändringar bara för någon vecka sen men de räknar jag inte in.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Konstigt att göra det på så kort varsel. Känner på mig att väldigt många kommer förlora åtkomsten till massor med olika konton som de har knutit till sina e-postadresser som de inte hinner byta.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Trist. Lätt att glömma konton. Vi har fortfarande något spray-konto som blivit betalkonto (tror man måste betala för 1 år för att kunna logga in)* och något swipnet-konto som var mycket strul med ett tag innan det släcktes. Sedan många år kör jag bara med google, Yahoo*, MS- och Apple-konton, räknar med att de inte stängs ner. Och så har jag några Protonmail för forum etc.

* Det går fortfarande att med mycket krångel logga in till webmail på spray. Logga in på https://spray.pangia.biz/app/ , strunta i anmodan att betala och gå sedan till https://spray.pangia.biz/mail/ms_inbox.asp för att kunna läsa mail (tror inte man kan skicka)
* Yahoo har krånglat en del med pop3 och forwarding, de vill ha betalt för det härom året, så jag tog någon prov-pren och fixade inställningarna som tycks ligga kvar efter att jag gått ner på gratisversionen igen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
DingDongerMcDongface

Lånade tråden till nyhet, eftersom detta kändes värt att uppmärksamma även om de meddelade det redan i september

Permalänk
Medlem

Morsan har sin mail hos isp. Jag har mina hos microsoft.
När jag bryr mig tillräckligt mycket köper jag en egen domän o sätter upp egen mail osv.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Ugh, detta gav en huvudvärk att läsa. Använder inte sån mail själv men föräldrarna har telia's motsvarighet, så om telia får för sig att stänga sitt med så blir det en massa klydd med att uppdatera deras adresser överallt....

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Det är helt orimligt kort tid.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Nej, men jag har haft en egen domän.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Mailadresser via ens ISP hade ju en tanke att indirekt låsa kunderna. Men lite rubriker kommer nog dyka upp speciellt med äldre personer som förlorar sin epost.

Permalänk
Snusfri

Hade tyvärr en telia.com adress tidigare när jag hade de som ISP.
Har lyckligtvis bytt till en gmail på de flesta ställen numera dock.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Som redan konstaterats i tråden är ju det mest anmärkningsvärda att de inte lyckas ha någon framförhållning att tala om... rätt illa skött i det avseendet.

Borde ha gått ut med detta till kunder iaf ett halvår i förväg tycker jag.

Hade fram till typ 25 år sedan någon Telia-adress, men själva principen att använda en mailadress som sitter ihop med någon principiellt orelaterad tjänst är ju ohållbar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Först swipnet nu detta, vart är världen på väg 😂.
Skämtosido, en månad är lite kort kanske
...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Har två stycken email från Bahnhof som jag har använt sedan jag blev en kund 2006, ett seriöst och ett spam, som jag tycker fungerar utmärkt. Utöver det så har jag ett hotmail som jag har använt sedan 1996.

Permalänk
Medlem

Hade Algonet engång i tiden som ISP vid modem och då hade jag mail hos dem.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Sötast

Yikes, jag håller på att migrera från google till proton själv. Har hållt på i flera månader.
Kommer stray emails då och då som man hade glömt bort.
Bulken tog ju inte lång tid att migrera men jag har en bitwarden lista som är en mil lång och man får mail från höger och vänster där man konstant tänkte “ja juste”

Lycka till till er alla som har fått ett heltidsjobb av telenor.
I övrigt så är det ju självklart med tiden att såna här tjänster stängs ner. Men de har redan levt minst 10 år längre än vad de behövde till att börja med, så varför inte lägga en banner om att tjänsten håller på att avvecklas i de 10 åren istället?

Permalänk

Man får hoppas att Telia följer härnäst. Deras mail-"tjänst" är skrattretande dålig. Lite som att använda sig av en telefonkatalog 2023.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Gelantious:

Ugh, detta gav en huvudvärk att läsa. Använder inte sån mail själv men föräldrarna har telia's motsvarighet, så om telia får för sig att stänga sitt med så blir det en massa klydd med att uppdatera deras adresser överallt....

Det var lite bidragande till varför det kändes värt att lyfta. Känner själv att jag ser just "bredband.net" flyga förbi relativt ofta, det var ju ändå en av de rätt tidiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salmonboy:

Man får hoppas att Telia följer härnäst. Deras mail-"tjänst" är skrattretande dålig. Lite som att använda sig av en telefonkatalog 2023.

Har själv bytt från en @telia.com till en @outlook.com under året eller om jag började redan i slutet av förra. Tar sin lilla tid innan allt är flyttat. Bytte från Telia främst för att deras spamfilter inte ens verkar ha intentionen av att stoppa några spam alls. =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salmonboy:

Man får hoppas att Telia följer härnäst. Deras mail-"tjänst" är skrattretande dålig. Lite som att använda sig av en telefonkatalog 2023.

Vad är det som är så dåligt?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salmonboy:

Man får hoppas att Telia följer härnäst. Deras mail-"tjänst" är skrattretande dålig. Lite som att använda sig av en telefonkatalog 2023.

Hm, mina gamla Telia-adresser har redan rykt tyvärr. De var annars rätt ok, förnamnefternamn@telia.com och förnamnmobil@telia.com , men de försvann några år efter att jag inte hade telia-abb längre, uppringt internet-tiden...

Tycker egentligen att epostadresser behandlas illa av många företag och organisationer. Jag förstår att inaktiva adresser bör tas bort, och precis som telefonnummer (efter lång tid) kunna återanvändas. Jag var dum nog att använda universitetets mailadress när jag som glad student släppte en del freeware för 25+ år sedan, det tog inte speciellt många år innan min ena adress var borta, och min nästa adress hade delats ut till någon annan. Eller, 10 år kanske det tog innan någon annan fick "min" adress. Men ändå, jag kunde bara ha .forward under tiden jag hade aktivt konto, när jag bytte till annan högskola var det ajöken med kontot.

Minst 1 år tycker jag nog är lämpligt som övergång, får hoppas Telenor förlänger.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk

Den stora fördelen blev att jag tänker också byta alla andra dumma abonmang så som telefon, bredband, och tv streaming till tjänster som inte ägs eller drivs av Telenor... (Och billigare blir det )

Permalänk
Medlem

Som gammal kund till bredbandsbolaget och numera Telenor har även jag en bredband.net-adress (som jag inte använder).
Dock fick jag ett brev med snigelposten i våras att deras mail-tjänst skulle stängas ner, så framförhållningen har inte varit så kort som beskrivs här.
Googlar man lite så hittar man även andra indikationer på att detta kommunicerats tidigare.

Permalänk
Medlem

Hade Bredbandsbolaget hos mina föräldrar redan 2000 (eller om det var 2001) då pappa jobbade på det bolag som drog in det första nättet för Bredbandsbolaget i Örebro (tror det var det första i Sverige för dem också, då menar jag Vivalla) och han lyckades övertala Bredbandsbolaget att testa på ett mindre område (150 lägenehter) där vi bodde.

Hadde min bredband.net adress tills det att jag flyttade, men minns den tiden med gläde när jag och min bror tankade ned Unreal Torunamnet banor på en 10Mbit/s lina, det var en fröjd.

Permalänk
Medlem

En mailadress är ju som ett mobilnummer idag, sjukt jobbigt att byta på de hundratals ställen man registrerat sig och inte regelbundet får post ifrån

Det borde nästan vara lagkrav att detta skulle meddelas med mer marginal och kanske enkelt sammanställa allt innehåll så man kan arkivera det

Kanske till och med registrera någonstans så tjänsteleverantörer kan varna sina användare och se hur många som påverkas?

Har knappt tänkt på hur mycket man lämnat en sån kritisk funktion till en helt privat marknad. Tnk om de stängde ner Gmail om en månad (som Google har en enorm fallenhet för att göra, googla google graveyard)

Lite otäckt… kan man decentralisera sin mail?