Permalänk
Medlem

Precis köpt nytt tangentbord (iQunix ZX 75) och det är riktigt trevligt. Problemet är att keycapsen inte är transparenta eller har någon bra färg på texten (ljusgul text på vita keycaps??) så det är mer eller mindre omöjligt att se vad du trycker på när det är lite mörkare - som på morgonen när 2FA-koden ska in.

Har väldigt dålig koll på vad som är bra kvalitet eller ej, därför vänder jag mig till er som kan

Söker alltså efter keycaps (gärna KDA-profil om möjligt?) med nordisk layout och bra kvalitet antingen transparent text eller något som faktiskt syns bra i mörkret

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Precis köpt nytt tangentbord (iQunix ZX 75) och det är riktigt trevligt. Problemet är att keycapsen inte är transparenta eller har någon bra färg på texten (ljusgul text på vita keycaps??) så det är mer eller mindre omöjligt att se vad du trycker på när det är lite mörkare - som på morgonen när 2FA-koden ska in.

Har väldigt dålig koll på vad som är bra kvalitet eller ej, därför vänder jag mig till er som kan

Söker alltså efter keycaps (gärna KDA-profil om möjligt?) med nordisk layout och bra kvalitet antingen transparent text eller något som faktiskt syns bra i mörkret

Nu har jag glorious gmmk2 men deras keycaps ser man väldigt bra i mörker iaf... Finns väl både billigare och roligare dock 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Precis köpt nytt tangentbord (iQunix ZX 75) och det är riktigt trevligt. Problemet är att keycapsen inte är transparenta eller har någon bra färg på texten (ljusgul text på vita keycaps??) så det är mer eller mindre omöjligt att se vad du trycker på när det är lite mörkare - som på morgonen när 2FA-koden ska in.

Har väldigt dålig koll på vad som är bra kvalitet eller ej, därför vänder jag mig till er som kan

Söker alltså efter keycaps (gärna KDA-profil om möjligt?) med nordisk layout och bra kvalitet antingen transparent text eller något som faktiskt syns bra i mörkret

nu är ju inte detta svaret på din fråga.
men jag har samma problem på ett av mina tangentbord.
jag har en ledbar på skärmen, när den är dimmad på lägsta ljus ger det perfekt mjukt ljus på tangentbordet utan att man egentligen tänker på att en lampa är tänd.
https://www.maxgaming.se/sv/datortillbehor/bildskarmar/bildsk...
Jag har xiamoin, ser att den är slutsåld på max men lär finnas lite överallt

som sagt, vet att det inte var det du bad om, men ett litet tips

Visa signatur

|| 12900K || TUF 7900XTX || MSI MPG Z690 EDGE || Corsair 32GB DDR4 3600MHz || ROG Thor II 1200W ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainCatnip:

nu är ju inte detta svaret på din fråga.
men jag har samma problem på ett av mina tangentbord.
jag har en ledbar på skärmen, när den är dimmad på lägsta ljus ger det perfekt mjukt ljus på tangentbordet utan att man egentligen tänker på att en lampa är tänd.
https://www.maxgaming.se/sv/datortillbehor/bildskarmar/bildsk...
Jag har xiamoin, ser att den är slutsåld på max men lär finnas lite överallt

som sagt, vet att det inte var det du bad om, men ett litet tips

Hur är det med dessa light bars om man har en kurvad skärm? Funkar det bra eller måste man försöka hitta en light bar som är kurvad också?

Typo
Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

Antar att jag har bra syn, men ljuset från skärmen räcker för att jag ska kunna se vad som står på tangenterna. 🤷
Med det sagt så måste nog gult på vitt vara den värsta kombinationen där även jag hade nog haft problem att se.

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Hur är det med dessa light bars om man har en kurvad skärm? Funkar det bra eller måste man försöka hitta en light bar som är kurvad också?

jag har en 34" ultrawide med 1900R kurvatur och det är inga problem alls.

jag har förövrigt också gul text på vita caps.
men det är väl lite mörkare gul, mer åt guldhållet (switchlabs sakuya)

Visa signatur

|| 12900K || TUF 7900XTX || MSI MPG Z690 EDGE || Corsair 32GB DDR4 3600MHz || ROG Thor II 1200W ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nu har jag glorious gmmk2 men deras keycaps ser man väldigt bra i mörker iaf... Finns väl både billigare och roligare dock 😊

Skrivet av CaptainCatnip:

nu är ju inte detta svaret på din fråga.
men jag har samma problem på ett av mina tangentbord.
jag har en ledbar på skärmen, när den är dimmad på lägsta ljus ger det perfekt mjukt ljus på tangentbordet utan att man egentligen tänker på att en lampa är tänd.
https://www.maxgaming.se/sv/datortillbehor/bildskarmar/bildsk...
Jag har xiamoin, ser att den är slutsåld på max men lär finnas lite överallt

som sagt, vet att det inte var det du bad om, men ett litet tips

Blev https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/shine-through-double-shot... , drog även hem ett gäng andra switchar istället för mina MX Red Får se på måndag om det blir någon uppgradering..

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Blev https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/shine-through-double-shot... , drog även hem ett gäng andra switchar istället för mina MX Red Får se på måndag om det blir någon uppgradering..

Har dessa också, men jag tycker corsairs är skönare " vita " dom har mer textur och en snyggare font.
Hoppas du blir nöjd 👍

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Har dessa också, men jag tycker corsairs är skönare " vita " dom har mer textur och en snyggare font.
Hoppas du blir nöjd 👍

Det är en chansning helt klart, men jag velade ett tag mellan olika märken och det landade på dessa eftersom siffrorna är placerade i nedre delen av keycapsen. Har south-facing layout på switcharna så led:sen är i nedre delen istället för övre delen. Tänker att det underlättar lite då det egentligen bara är siffrorna jag behöver kunna se på morgonen

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Blev https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/shine-through-double-shot... , drog även hem ett gäng andra switchar istället för mina MX Red Får se på måndag om det blir någon uppgradering..

Liten uppdatering på keycaps/switcharna då

Keycapsen är riktigt trevliga. Återstår att se hur de är efter ett tag, om ytan ger upp eller ej. Lyser upp siffrorna och bokstäverna helt perfekt när det är lite mörkare (symboler är lite svårare att se eftersom det är South-facing LED:s).

Switcharna däremot.. jisses Har förstått att MX Red är i "botten" när det gäller switchar idag, men trodde inte det skulle vara *sån* stor skillnad. Från att vara ett riktigt skönt tangentbord (iQunix ZX75) till att vara ett magiskt sådant.
WS Silent Linear är verkligen tysta - och utan att vara svampiga. Inget skrap ö.h.t., riktigt svårt att säga om det är just "silent" som gör det så skönt att skriva på, eller om det helt enkelt är bra switchar.

Återstår bara att lägga i lite foam under mellanslag då det tycks saknas något där på den här modellen. Skär lite i öronen när mellangslag slår så hårt jämfört med allt annat

Original:

Nytt:

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Liten uppdatering på keycaps/switcharna då

Keycapsen är riktigt trevliga. Återstår att se hur de är efter ett tag, om ytan ger upp eller ej. Lyser upp siffrorna och bokstäverna helt perfekt när det är lite mörkare (symboler är lite svårare att se eftersom det är South-facing LED:s).

Switcharna däremot.. jisses Har förstått att MX Red är i "botten" när det gäller switchar idag, men trodde inte det skulle vara *sån* stor skillnad. Från att vara ett riktigt skönt tangentbord (iQunix ZX75) till att vara ett magiskt sådant.
WS Silent Linear är verkligen tysta - och utan att vara svampiga. Inget skrap ö.h.t., riktigt svårt att säga om det är just "silent" som gör det så skönt att skriva på, eller om det helt enkelt är bra switchar.

Återstår bara att lägga i lite foam under mellanslag då det tycks saknas något där på den här modellen. Skär lite i öronen när mellangslag slår så hårt jämfört med allt annat

Original:
<Uppladdad bildlänk>
Nytt:
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Härligt att du känner dig nöjd och märker av skillnaden! Gillar den grå versionen där i mitten.

Och när det kommer till Dubbelshot keycaps så är ju ju en stor anledning till varför de anses vara bäst/har ett högre pris är ju för att bokstäverna aldrig nöts bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Härligt att du känner dig nöjd och märker av skillnaden! Gillar den grå versionen där i mitten.

Och när det kommer till Dubbelshot keycaps så är ju ju en stor anledning till varför de anses vara bäst/har ett högre pris är ju för att bokstäverna aldrig nöts bort.

Menade inte att bokstäverna skulle nötas ut, utan själva ytan på keycapsen (finish eller vad du nu vill kalla det) - alltså om de blir blanka/hala/feta efter ett tag

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Menade inte att bokstäverna skulle nötas ut, utan själva ytan på keycapsen (finish eller vad du nu vill kalla det) - alltså om de blir blanka/hala/feta efter ett tag

Det beror mer på din hud och vilken typ du har. Men ja något händer alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Menade inte att bokstäverna skulle nötas ut, utan själva ytan på keycapsen (finish eller vad du nu vill kalla det) - alltså om de blir blanka/hala/feta efter ett tag

ABS caps är känsligare för det än de gjorde i PBS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Menade inte att bokstäverna skulle nötas ut, utan själva ytan på keycapsen (finish eller vad du nu vill kalla det) - alltså om de blir blanka/hala/feta efter ett tag

Inte direkt när vi snackar PBT. Den enda uppsättningen keycaps jag har som har någon antytan till shine är de jag har på mitt Apple-bygge där tangenthattarna kommer från ett Apple Extended Keyboard 2. Det har ju inte tillverkats sen 1995 så det har några år på nacken. Det är däremot klart mindre shine på det än på mitt GMK-set som är typ ett år gammalt. Du kommer nog kunna köra på de där i många år innan du börjar uppleva att de blir blanka och fettiga som ABS blir tämligen omedelbart. Vissa föredrar ju dock det så det är ju som allt annat en smaksak.

Permalänk

Ja därför jag säger att det beror mycket på ens hud och naturliga oljor

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Liten uppdatering på keycaps/switcharna då

Keycapsen är riktigt trevliga. Återstår att se hur de är efter ett tag, om ytan ger upp eller ej. Lyser upp siffrorna och bokstäverna helt perfekt när det är lite mörkare (symboler är lite svårare att se eftersom det är South-facing LED:s).

Switcharna däremot.. jisses Har förstått att MX Red är i "botten" när det gäller switchar idag, men trodde inte det skulle vara *sån* stor skillnad. Från att vara ett riktigt skönt tangentbord (iQunix ZX75) till att vara ett magiskt sådant.
WS Silent Linear är verkligen tysta - och utan att vara svampiga. Inget skrap ö.h.t., riktigt svårt att säga om det är just "silent" som gör det så skönt att skriva på, eller om det helt enkelt är bra switchar.

Återstår bara att lägga i lite foam under mellanslag då det tycks saknas något där på den här modellen. Skär lite i öronen när mellangslag slår så hårt jämfört med allt annat

Original:
<Uppladdad bildlänk>
Nytt:
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Är tangentbordet lätt att få isär för att modda? Jag har ett Iqunix OG80 som har varit ett rent helvete att få isär. Annars är jag nöjd med Iqunix och har därför kollat på just detta bord.

Visa signatur

/SlickSlack

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlickSlack:

Är tangentbordet lätt att få isär för att modda? Jag har ett Iqunix OG80 som har varit ett rent helvete att få isär. Annars är jag nöjd med Iqunix och har därför kollat på just detta bord.

Väldigt lätt skulle jag säga. Tre skruvar under keycaps (vid Q/W/A/S, J/K/U/I och Ö/P/Å/Ä) så du behöver bara ta bort dessa om du inte vill komma åt ovansidan av PCB:n.
Sen är det 4 skruvar i vardera hörn på ovansidan, och 3 skruvar i botten (2 längst ner, 1 högst upp).
Håll koll på längden på dessa skruvarna bara, för de två i botten på undersidan är kortare än de andra 5 skruvarna (för chassit).

Jag tog bara isär övre delen (med PCB kvar) och botten av chassit för att lägga i lite 3mm foam. Var försiktig när du ska dra åt skruvarna när du sätter ihop sen bara, då det är hyffsat mjuk plast med metallskruvar. lätt att dra sönder gängorna m.a.o.

De två batterierna är fastlimmade eller något liknande i botten av chassit. Dessa ansluts med varsin sladd till undersidan av PCB:n och kan vara lite pilligt att få tillbaka (korta kablar). Men det är också det svåraste/jobbigaste momentet

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Väldigt lätt skulle jag säga. Tre skruvar under keycaps (vid Q/W/A/S, J/K/U/I och Ö/P/Å/Ä) så du behöver bara ta bort dessa om du inte vill komma åt ovansidan av PCB:n.
Sen är det 4 skruvar i vardera hörn på ovansidan, och 3 skruvar i botten (2 längst ner, 1 högst upp).
Håll koll på längden på dessa skruvarna bara, för de två i botten på undersidan är kortare än de andra 5 skruvarna (för chassit).

Jag tog bara isär övre delen (med PCB kvar) och botten av chassit för att lägga i lite 3mm foam. Var försiktig när du ska dra åt skruvarna när du sätter ihop sen bara, då det är hyffsat mjuk plast med metallskruvar. lätt att dra sönder gängorna m.a.o.

De två batterierna är fastlimmade eller något liknande i botten av chassit. Dessa ansluts med varsin sladd till undersidan av PCB:n och kan vara lite pilligt att få tillbaka (korta kablar). Men det är också det svåraste/jobbigaste momentet

Tack för info! Hur upplever du ws silent linear? Jag har köpt några av den taktila varianten för att testa men tyckte den kändes väldigt mosig jämfört med tex mx silent red.

Visa signatur

/SlickSlack

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlickSlack:

Tack för info! Hur upplever du ws silent linear? Jag har köpt några av den taktila varianten för att testa men tyckte den kändes väldigt mosig jämfört med tex mx silent red.

Jag gillar dem. Det är såklart skillnad mot en icke-silent switch, t.ex. vanliga MX Red, men kvalitén är på en helt annan nivå mot cherry. Smooth hela vägen helt enkelt.

Nu har jag inte testat några andra silent-switchar så jag vet inte hur de står sig mot andra på marknaden (men reviews verkar tyda på att dessa är i toppen). Jag upplever inte att det är speciellt svampigt/mosigt mer än lite dämpat. O-ringar på mx red var betydligt mycket värre (extrem jämförelse kanske, men det är så nära silent jag kommit tidigare).

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

Finns det någon butik (eller privatperson) som sysslar med smörjning och dämpning av tangentbord? Har tittat på att göra det själv men det är alldeles för tidskrävande och pilligt för mina klumpiga händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rampjesus:

Finns det någon butik (eller privatperson) som sysslar med smörjning och dämpning av tangentbord? Har tittat på att göra det själv men det är alldeles för tidskrävande och pilligt för mina klumpiga händer.

Smord
https://www.smord.store/
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Har fått mitt första mekaniska tangentbord. Ett keychron K2 v2 med Gateron Brown switches med o-ringar. Är nöjd med tangentbordet i sig men skulle gärna vilja ha lite mer "thocky" ljud på det.

På längre sikt har jag tänkt att jag ska byta ut switcharna och även slänga på XDA keycaps. Men finns det någon enklare mod man kan göra nu på kort sikt? Någon som har något tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyCe:

Har fått mitt första mekaniska tangentbord. Ett keychron K2 v2 med Gateron Brown switches med o-ringar. Är nöjd med tangentbordet i sig men skulle gärna vilja ha lite mer "thocky" ljud på det.

På längre sikt har jag tänkt att jag ska byta ut switcharna och även slänga på XDA keycaps. Men finns det någon enklare mod man kan göra nu på kort sikt? Någon som har något tips?

Case foam , tejp mod.....finns en hel del saker man kan göra.
Googla så hittar du en massa bra filmer.
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Äntligen fått snurr på tangentbordet i en gammal Datavue Snap laptop. Det är blåa Omron (ALPs kopior) och drivs med en Nice!Nano v2 så kör ZMK och har stöd för blåtand :D.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Skrivet av CyCe:

Har fått mitt första mekaniska tangentbord. Ett keychron K2 v2 med Gateron Brown switches med o-ringar. Är nöjd med tangentbordet i sig men skulle gärna vilja ha lite mer "thocky" ljud på det.

På längre sikt har jag tänkt att jag ska byta ut switcharna och även slänga på XDA keycaps. Men finns det någon enklare mod man kan göra nu på kort sikt? Någon som har något tips?

O-ringarna på brytarna borde tas bort.
Är det vanliga Gateron Brown eller Pro du har? Är de de första så behöver de smörjas.
PA-foam mellan brytarna och PCBn.

Och jag vet inte hur du har fastnat för XDA, men utbudet är skrallt. Ta och spana in KAM istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

O-ringarna på brytarna borde tas bort.
Är det vanliga Gateron Brown eller Pro du har? Är de de första så behöver de smörjas.
PA-foam mellan brytarna och PCBn.

Och jag vet inte hur du har fastnat för XDA, men utbudet är skrallt. Ta och spana in KAM istället.

Inge O-ringar? Trodde att det skulle hjälpa.
Det är vanliga Brown men har nu beställt Akko Jelly Black när jag såg att Amazon hade rea på dem. Har slängt in poron-foam längst ner i caset och ska också slänga på såna Swich-pads på PCB tänkte jag

Gällande XDA så ville jag främst ha någon profil som är lite lägre än dem OEM som sitter på nu. Ska kolla in KAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyCe:

Gällande XDA så ville jag främst ha någon profil som är lite lägre än dem OEM som sitter på nu. Ska kolla in KAM.

Cherryprofil är ju typ exakt samma som OEM men lägre annars. Och vill du ha ännu lägre än KAM så har du DSA med där alla tangenter har samma höjd men lägre än KAM.

Permalänk
Medlem

Men jag är då officiellt en idiot.

Tydligen finns det både Hotswappable och non-swap versioner utan Keychron K2 V2. Jag trodde att samtliga V2 var hotswappable så har försökt nu i 30min att få bort 1 enda brytare utan framgång, vilket leder mig till att tro att jag minsann inte har HotSwap versionen. FML.

Permalänk
Medlem

Finns det tysta lågprofils brytare " Switch " Har sökt som en galning men kan inte hitta några, någon som kanske har hittat just detta?
Har köpt mig ett Keychron K5 SE Black Keycaps Hot Swap Gateron Brown, men frugan gnäller på att det låter. Finns ju hur många tysta brytare till vanliga t-bord men kan inte hitta till lågprofil.
Mvh Magnus

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition