Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Det var tråkig läsning, överväger att ersätta min ioniq electric 28kWh med en megane.. Kanske lönt att avvakta till våren så man får se vad polestar 3 och ex30 eller vad volvon nu heter erbjuder. Eller om meganen fortsätter rasa i pris...

Det är väl det vanliga. Vill man slippa potentiella problem bör man helst undvika de första årsmodellerna. Var ju inte direkt problemfritt med tidiga Polestar 2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Det var tråkig läsning, överväger att ersätta min ioniq electric 28kWh med en megane.. Kanske lönt att avvakta till våren så man får se vad polestar 3 och ex30 eller vad volvon nu heter erbjuder. Eller om meganen fortsätter rasa i pris...

Ja, jag tror man gör klokt i att avvakta med mégane. Många på nätet verkar ha liknande problem som mig också.

Annars är det ju en fin bil liksom. Förvånansvärt trevlig för att vara en renault. Men problemen är helt enkelt för stora och när inte ens verkstaden vet vad de ska göra då måste jag ju ge upp 🤷

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Segt att vara betatestare för de märkena som tillverkar rena elbilar för första gången.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Jag är less på is runt vindrutetorkarna på min EV6! En del elbilar har värmeslingor i rutan under bladen, men inte EV6. Var tvungen att använda flytande de-icer igår för att kunna köra i snöfallet. Låter värmen (all värme som finns) gå 10 minuter innan jag ska iväg på morgonen, men isen runt torkarbladen sitter som berget. Ratten däremot är nästan så jag bränner mig

Om man säljer bilar i vårt klimat borde det finnas en lösning för sånt här. Har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Jag är less på is runt vindrutetorkarna på min EV6! En del elbilar har värmeslingor i rutan under bladen, men inte EV6. Var tvungen att använda flytande de-icer igår för att kunna köra i snöfallet. Låter värmen (all värme som finns) gå 10 minuter innan jag ska iväg på morgonen, men isen runt torkarbladen sitter som berget. Ratten däremot är nästan så jag bränner mig

Om man säljer bilar i vårt klimat borde det finnas en lösning för sånt här. Har jag missat något?

Ställ torkarna i serviceläge när du parkerar bilen? Löser ju inte om de isar ned under färd, men det brukar bli mycket bättre på det som samlas när bilen står parkerad. Och det brukar vara lättare att slå av ev is.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Går väl flyga in elektriker. Är nog nästan billigare.

Krävs ju matning från andra änden. Så om man vill så kan man ta en blockad så att matningen till Teslaladdarna uteblir och då hjälper inga utomstående elektriker/driftingenjörer.

Permalänk
Medlem

Stämmer detta tro?
Eller är det bara barn sjukdommar eller fel som mest är kosmetiska?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Stämmer detta tro?
Eller är det bara barn sjukdommar eller fel som mest är kosmetiska?

Rent teoretiskt så har elmotorn färre delar som kan gå sönder, men du kan givetvis använda sämre material / dålig konstruktion. Elbilen är ju i rena bebisen om man jämför med bensin/dieseldrivna bilar. De första Tesla S hade alla möjliga konstiga fel. Strålkastare som läckte in vatten eller batteripack vars styrenhet låg precis under ett hål där vatten med tidens tand kunde läcka in och kortslöt batteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Rent teoretiskt så har elmotorn färre delar som kan gå sönder, men du kan givetvis använda sämre material / dålig konstruktion. Elbilen är ju i rena bebisen om man jämför med bensin/dieseldrivna bilar. De första Tesla S hade alla möjliga konstiga fel. Strålkastare som läckte in vatten eller batteripack vars styrenhet låg precis under ett hål där vatten med tidens tand kunde läcka in och kortslöt batteriet.

mycket appar och sådant i dagens bilar som också kanske krånglar?

Som du är inne på behöver inte färre delar vara bättre om kvaliten är undermålig. Sen får vi inte glömma att en elmotor har enormt vrid som skulle riva sönder i princip alla växellådor hos ice bilar med lätthet.
Kanske är sådana saker också. Klena lådor diffar och drivaxlar och knutar?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

mycket appar och sådant i dagens bilar som också kanske krånglar?

Som du är inne på behöver inte färre delar vara bättre om kvaliten är undermålig. Sen får vi inte glömma att en elmotor har enormt vrid som skulle riva sönder i princip alla växellådor hos ice bilar med lätthet.
Kanske är sådana saker också. Klena lådor diffar och drivaxlar och knutar?

Absolut! Vridmomentet är absolut ett problem om man inte dimensionerar rätt. Nu är jag ingen maskiningenjör/ mekaniker så resten av delar i bilen som kan gå sönder är något jag inte har kunskap om.

Det kan vara så enkelt att man byter batterityp. När 787 Dreamliner som var de första som använder litiumjonbatterier istället för klassiska NiCd/NiMh så var det batteribränder och då är Boeing inga nybörjare på flygplan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Absolut! Vridmomentet är absolut ett problem om man inte dimensionerar rätt. Nu är jag ingen maskiningenjör/ mekaniker så resten av delar i bilen som kan gå sönder är något jag inte har kunskap om.

Det kan vara så enkelt att man byter batterityp. När 787 Dreamliner som var de första som använder litiumjonbatterier istället för klassiska NiCd/NiMh så var det batteribränder och då är Boeing inga nybörjare på flygplan.

Det mesta påverkas av kraftigt vrid. Många tänker bara på hk men det är mycket annat som också spelar in.
Sålänge bilarna inte blir ram sneda av vridet är det nog ingen större fara 😉
Dom var uppenbarligen nybörjare vad gäller litium batterier även om det säkert inte var något fel på planen i övrigt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Jag är less på is runt vindrutetorkarna på min EV6! En del elbilar har värmeslingor i rutan under bladen, men inte EV6. Var tvungen att använda flytande de-icer igår för att kunna köra i snöfallet. Låter värmen (all värme som finns) gå 10 minuter innan jag ska iväg på morgonen, men isen runt torkarbladen sitter som berget. Ratten däremot är nästan så jag bränner mig

Om man säljer bilar i vårt klimat borde det finnas en lösning för sånt här. Har jag missat något?

Skrivet av ztenlund:

Ställ torkarna i serviceläge när du parkerar bilen? Löser ju inte om de isar ned under färd, men det brukar bli mycket bättre på det som samlas när bilen står parkerad. Och det brukar vara lättare att slå av ev is.

Tyvärr är detta den enklaste lösningen. Håll ner vindrutetorkarspaken i 3 sek efter du stängt av bilen, så går de upp. Annars så är det nästan krav på att starta värmningen av bilen från appen 15 min innan avfärd. Denna defrostar inte bara framrutan (så att torkar bladen inte fryser fast), utan förvärmer batteriet också, så att den inte drar så jäkla mycket i kylan. Kör alltid förvärmning innan avfärd på vintern på min Niro oavsett om jag tycker det behövs eller ej.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Jag är less på is runt vindrutetorkarna på min EV6! En del elbilar har värmeslingor i rutan under bladen, men inte EV6. Var tvungen att använda flytande de-icer igår för att kunna köra i snöfallet. Låter värmen (all värme som finns) gå 10 minuter innan jag ska iväg på morgonen, men isen runt torkarbladen sitter som berget. Ratten däremot är nästan så jag bränner mig

Om man säljer bilar i vårt klimat borde det finnas en lösning för sånt här. Har jag missat något?

Traditionellt så brukar man ha mera problem med asiatiska bilar i vinterklimat. Ännu värre för några år sedan, var väl bara självplågare som köpte något annat än tyska/svenska bilar, allt annat i vinterklimat var en enda långt problem.

Permalänk
Medlem

Undrar när efterhands-dieselvärmare kommer, som kan montera och ansluta till kylsystemet. Detta för att man ska kunna få samma räckvidd som på sommaren, vid långresor och bra värme i kupén, likt denna:

https://www.youtube.com/watch?v=Zfk1k39Xzy4

Permalänk
Medlem
Skrivet av NonGamer:

Undrar när efterhands-dieselvärmare kommer, som kan montera och ansluta till kylsystemet. Detta för att man ska kunna få samma räckvidd som på sommaren, vid långresor och bra värme i kupén, likt denna:

https://www.youtube.com/watch?v=Zfk1k39Xzy4

Perfekt elbil för dig...

Hopplös, men komisk version 1

Lite bättre version 2

Ska man se på det mer allvarligt som en fabriksprodukt så är det du efterfrågar i princip en laddhybrid, vilket redan finns. Det fanns enstaka tidiga elbilar som hade tillsatsvärmare med t ex E85 när batterikapaciteten var riktigt dålig, men att hålla på och montera i dieselvärmare e dyl förtar ju "miljöcredden"...

Permalänk
Medlem

Var i Köpenhamn på jobbet i tisdags. Blev första riktiga vinterresa med bmw'en i minus 10 grader. Kom fram med med 52 % jmf med 58% på sommaren. Enda skillnaden är 18" vinterhjul.

I min polestar 2 kom jag inte t/r

Permalänk
Medlem

Dags att byta tjänstebil. Kör just nu en Mercedes Hybrid (CLA 250E) som jag varit nöjd med, men tänkte gå över till elbil då jag fått en laddplats i den nya BFR:en som jag flyttar till. Funderar på Tesla 3, Kia EV6 eller Mercedes EQE 350. Kommer pendla en del mellan Stockholm-Örebro, så helst ska bilen klara den sträckan (ca 380 km) även vintertid utan att behöva ladda i mellan. Har inga barn, så utrymmet där bak är inte så viktigt. Viken av dessa skulle ni rekomendera? Eller finns det andra modeller jag bör kolla upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Dags att byta tjänstebil. Kör just nu en Mercedes Hybrid (CLA 250E) som jag varit nöjd med, men tänkte gå över till elbil då jag fått en laddplats i den nya BFR:en som jag flyttar till. Funderar på Tesla 3, Kia EV6 eller Mercedes EQE 350. Kommer pendla en del mellan Stockholm-Örebro, så helst ska bilen klara den sträckan (ca 380 km) även vintertid utan att behöva ladda i mellan. Har inga barn, så utrymmet där bak är inte så viktigt. Viken av dessa skulle ni rekomendera? Eller finns det andra modeller jag bör kolla upp?

Polstar 2 82KWh ZEEKR 001 100KWh

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

OK, fråga kring laddkabel.
Jag letar extrakabel till bilen men blir inte helt klok på alternativen.

Kan denna spec funka för hemladdning oavsett om det är 16 eller 32A-säkrat, och oavsett om det är 1- eller 3-fas?
"Typ 2 Laddkabel 22kW Typ2 32A 3-fas".

Jag tänker att laddboxen sköter om så att det blir rätt tryck i kabeln osv(?)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Woaini:

Kan denna spec funka för hemladdning oavsett om det är 16 eller 32A-säkrat, och oavsett om det är 1- eller 3-fas?
"Typ 2 Laddkabel 22kW Typ2 32A 3-fas".

Jag tänker att laddboxen sköter om så att det blir rätt tryck i kabeln osv(?)

Ja, den beskrivningen betyder bara helt enkelt att kabeln klarar 32 A per fas och tre faser. En kabel som klarar 32 A klarar också lägre ström än så, och klarar den tre faser klarar den en.

Även om det inte direkt hör till vanligheterna att alla förutsättningar för att ladda med 22 kW finns är det ändå fördelaktigt att ha en kabel som klarar 32 A, eftersom den då fungerar inte bara för det mycket vanliga scenariot 16 A på tre faser (3 × 16 A × 230 V = 11 kW) utan även för att dra upp till 32 A på en fas (1 × 32 A × 230 V = 7,4 kW), vilket ibland kan komma till nytta.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Dags att byta tjänstebil. Kör just nu en Mercedes Hybrid (CLA 250E) som jag varit nöjd med, men tänkte gå över till elbil då jag fått en laddplats i den nya BFR:en som jag flyttar till. Funderar på Tesla 3, Kia EV6 eller Mercedes EQE 350. Kommer pendla en del mellan Stockholm-Örebro, så helst ska bilen klara den sträckan (ca 380 km) även vintertid utan att behöva ladda i mellan. Har inga barn, så utrymmet där bak är inte så viktigt. Viken av dessa skulle ni rekomendera? Eller finns det andra modeller jag bör kolla upp?

Det är rätt få elbilar som klarar 38mil bekvämt (läs: med god marginal) på vintern, i motorvägsfart.

NAF/Motor Elprix vinter 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Låter väldigt knasigt. Laddbox kan inte styra hur mycket ström bilen får ta på respektive fas, det ingår inte i protokollet som laddbox pratar med bilen. Ger laddboxen 10A så är det 10A på alla tre faser som bilen kommer dra.
Den enda gången jag sett detta hända är när en säkring i elskåpet gått på en av faserna.
Har inte heller sett att några av våra ID-bilar på jobb laddar med annat än tre faser, vi har ändå en 4-5 ID4or som laddar ofta.
Låter som något lurt med ombordladdaren på din bil.

Låter ju så, får kanske lämna in bilen men är ju tveksam på att VW ens kommer hitta eller åtgärda det.

Nu laddar den med typ 12A på två faser och inget på L3 alls. 4kW…. Man blir lagom trött når bilen inte laddar klart över natten och man ska någon stans.

EDIT: Det verkar som att den laddar 1 fas eller kanske 2 faser men med olika ampere. Har 9A belastning på L1 och 13A på L2 och 0,5A på L3 i huset just nu. Och inga andra större grejer är på.
Super konstigt med laddningen.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

Teslabjörns 1000km test visar en helt annan statistik: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvv...

Kia EV6 AWD först på 28:e plats.
Snabb laddning i sig säger inte så mycket. Kanske blir det mer avgörande i framtiden.

Skrivet av MP-Jan:

Edmunds testar laddning:

Hyundai, Kia EVs Charge The Fastest, Tesla Barely Makes It Into Top 10
https://insideevs.com/news/696546/fastest-charging-evs-hyunda...

Det här vägde tungt när jag valde elbil som skulle hålla några år (längre än bilar baserade på 400V-arkitektur). Kul att se att Kia/Hyundais vägval med e-GMP lönar sig beträffande laddningshastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pYjamas:

Teslabjörns 1000km test visar en helt annan statistik: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvv...

Kia EV6 AWD först på 28:e plats.
Snabb laddning i sig säger inte så mycket. Kanske blir det mer avgörande i framtiden.

Verkligheten blir ju helt annorlunda då man laddar för att ta sig till nästa stopp. Så även om en bil laddar snabbare så kan de ändå bli markant långsammare A till B då lägre förbrukning gör att den bilen inte behöver ladda lika länge eller ha färre laddstopp.

Därför är det bra att använda ABRP för att kolla laddtider på längre sträckor för att bilda sig en uppfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja, den beskrivningen betyder bara helt enkelt att kabeln klarar 32 A per fas och tre faser. En kabel som klarar 32 A klarar också lägre ström än så, och klarar den tre faser klarar den en.

Även om det inte direkt hör till vanligheterna att alla förutsättningar för att ladda med 22 kW finns är det ändå fördelaktigt att ha en kabel som klarar 32 A, eftersom den då fungerar inte bara för det mycket vanliga scenariot 16 A på tre faser (3 × 16 A × 230 V = 11 kW) utan även för att dra upp till 32 A på en fas (1 × 32 A × 230 V = 7,4 kW), vilket ibland kan komma till nytta.

Stort tack för utförligt svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Låter ju så, får kanske lämna in bilen men är ju tveksam på att VW ens kommer hitta eller åtgärda det.

Nu laddar den med typ 12A på två faser och inget på L3 alls. 4kW…. Man blir lagom trött når bilen inte laddar klart över natten och man ska någon stans.

EDIT: Det verkar som att den laddar 1 fas eller kanske 2 faser men med olika ampere. Har 9A belastning på L1 och 13A på L2 och 0,5A på L3 i huset just nu. Och inga andra större grejer är på.
Super konstigt med laddningen.

Om jag förstår det rätt så är detta via din egen box?
Hur läser du ut belastningen på varje fas?

Men för att utesluta om det är bilen eller boxen så testa en offentlig 11kW laddare och se vad du får för resultat.
Läser du belastningen från boxen hemma så borde du på en offentlig kunna använda bilens app för att se hur mycket den laddar totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Dags att byta tjänstebil. Kör just nu en Mercedes Hybrid (CLA 250E) som jag varit nöjd med, men tänkte gå över till elbil då jag fått en laddplats i den nya BFR:en som jag flyttar till. Funderar på Tesla 3, Kia EV6 eller Mercedes EQE 350. Kommer pendla en del mellan Stockholm-Örebro, så helst ska bilen klara den sträckan (ca 380 km) även vintertid utan att behöva ladda i mellan. Har inga barn, så utrymmet där bak är inte så viktigt. Viken av dessa skulle ni rekomendera? Eller finns det andra modeller jag bör kolla upp?

Kan rekommenderas att kolla in ID.7 som precis har släppts verkar vara rikligt lovande bil för hyfsat pris också med tanke på alla utrustning man får standard.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Kan rekommenderas att kolla in ID.7 som precis har släppts verkar vara rikligt lovande bil för hyfsat pris också med tanke på alla utrustning man får standard.

Tack för tipset. Den ser faktiskt riktigt intressant ut. Verkar som det dessutom är rätt kort leveranstid och det är också en klar fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Låter ju så, får kanske lämna in bilen men är ju tveksam på att VW ens kommer hitta eller åtgärda det.

Nu laddar den med typ 12A på två faser och inget på L3 alls. 4kW…. Man blir lagom trött når bilen inte laddar klart över natten och man ska någon stans.

EDIT: Det verkar som att den laddar 1 fas eller kanske 2 faser men med olika ampere. Har 9A belastning på L1 och 13A på L2 och 0,5A på L3 i huset just nu. Och inga andra större grejer är på.
Super konstigt med laddningen.

Vad har du för SoC?
Kollar jag loggen från min ID.3 i natt så hade den två sessioner med paus för pristopp.
Första började den ladda med 10 kW och slutade på 7 kW och använde alla tre faser.
Andra började på 6 kW och slutade på 3 kW och använde då bara L1 och L2.

L3 va under den här tiden inte hårt belastad.

Edit: Laddade från 40 till 80%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Vad har du för SoC?
Kollar jag loggen från min ID.3 i natt så hade den två sessioner med paus för pristopp.
Första började den ladda med 10 kW och slutade på 7 kW och använde alla tre faser.
Andra började på 6 kW och slutade på 3 kW och använde då bara L1 och L2.

L3 va under den här tiden inte hårt belastad.

Hur är det rimligt att den laddar långsammare ibland, det har ju ingenting med priset att göra.

Att ladda något annat än 3x16A är ju helt orimligt egentligen om det inte är för lastbalanseringens skull vilket det inte är i detta fallet.

Eller klarar inte bilarna att ladda 3x16A upp till 100%?

När jag har tittat har jag oftast legat över 80% SoC eftersom jag på morgonen märker att ”shit bilen har inte laddat klart…)

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!