Permalänk
Medlem
Skrivet av BraCCa:

Dessa från Bright Equipment håller mig varm!

Tack, dom ser intressanta ut.
Har även kikat lite på dessa

https://www.milrab.se/herrar/handskar-vantar/vantar/hestra-ar...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Tack, dom ser intressanta ut.
Har även kikat lite på dessa

https://www.milrab.se/herrar/handskar-vantar/vantar/hestra-ar...

Väldigt varma handskar, brukar ha sånt när man är ute i -40 och ändå rinner svetten om händerna

Du vill nog troligen köpa en liner oavsett handske. Gör enorm skillnad.

https://www.hestragloves.se/merino-touch-point-5-finger-grey
https://www.hestragloves.se/merino-touch-point-mitt-grey
https://www.hestragloves.se/touch-point-warmth-5-finger-grey

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Väldigt varma handskar, brukar ha sånt när man är ute i -40 och ändå rinner svetten om händerna

Du vill nog troligen köpa en liner oavsett handske. Gör enorm skillnad.

https://www.hestragloves.se/merino-touch-point-5-finger-grey
https://www.hestragloves.se/merino-touch-point-mitt-grey
https://www.hestragloves.se/touch-point-warmth-5-finger-grey

Tack, ska avvakta lite. Såg prognosen ska bli lite mildare nu, bara -15 imorgon. Fryser jag då, då blir det att beställa : )

EDIT: Fick en tidig julklapp utav farsan, så beställde mig ett par Hestra, Alpine Mitten Army leather Heli ski

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Pogies/styrmuffar är nog enda sätter att hålla händerna ordentligt varma och samtidigt kunna använda div. reglage obehindrat. Jag har ett par väldigt stadiga jag köpte av en lett på Etsy, sök på RavalBike så hittar du dom. Dyra men förefaller närmast outslitliga.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Vi har en den här Thule vagnen som vi köpte begagnad i fint skick:
https://www.thule.com/sv-se/bike-trailers/bike-trailers-for-k...

Det jag saknr lite är det bara är röda reflexer bak, inget lyse. Thule själva säljer denna:
https://www.thule.com/sv-se/child-bike-seats/child-bike-seat-...

Fästet är anpassat för den aluminium ram som löper på toppen (går alltså inte att jkämma något runt denna) men tyvärr så fästs deras fäste bara med dubbelhäftande tejp. Läst flera som tappat sin så inte så sugen på den.

Några ideer hur man skulle kunna få på en annan lampa? Kanske att det skulle gå att fästa en tredjepartslampa med buntband i nätet/meshen på baksidan. Några andra ideer?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baxtex:

Vi har en den här Thule vagnen som vi köpte begagnad i fint skick:
https://www.thule.com/sv-se/bike-trailers/bike-trailers-for-k...

Det jag saknr lite är det bara är röda reflexer bak, inget lyse. Thule själva säljer denna:
https://www.thule.com/sv-se/child-bike-seats/child-bike-seat-...

Fästet är anpassat för den aluminium ram som löper på toppen (går alltså inte att jkämma något runt denna) men tyvärr så fästs deras fäste bara med dubbelhäftande tejp. Läst flera som tappat sin så inte så sugen på den.

Några ideer hur man skulle kunna få på en annan lampa? Kanske att det skulle gå att fästa en tredjepartslampa med buntband i nätet/meshen på baksidan. Några andra ideer?

Passar inte lampor för sadelstolpen på handtaget ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Passar inte lampor för sadelstolpen på handtaget ?

Mjo men handtaget fäller man fram.

Kanske man kunde satt på axeln där nere annars. Låg placering men bättre än inget.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Baxtex:

<Uppladdad bildlänk>

Nu har jag inte samma typ av kärra som du men jag har köpt en lampa på biltema till min kärra som man sätter fäst med ett "klips", fungerar bra om du kan sätta den i tyget

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Nu har jag inte samma typ av kärra som du men jag har köpt en lampa på biltema till min kärra som man sätter fäst med ett "klips", fungerar bra om du kan sätta den i tyget

/S

Ja det får nog bli att fästa i tyget på något vis. 👍

Permalänk
Medlem

The happy place

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Härligt

Vi har haft två riktigt bra helger här i Göteborg men tyvärr har denna varit dålig och snön är typ helt borta nu :/

Fick ihop en ~20km tur i skogen förra helgen

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Köpte en ny elcykel i somras och har använt den i princip dagligen sedan dess fram och tillbaka från förskolan och till bussen. Inga jättelånga turer men det är väldigt backigt här och vägarna saltas rikligt p.g.a. det. Hade den inne på service och byte till vinterdäck någon gång i början på november men kedjan är nu totalt täckt av rost.

Hur gör ni andra som cyklar på vintern? Kan man byta till en rostfri kedja? Tyvärr omöjligt att undvika saltade vägar under vintermånaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Köpte en ny elcykel i somras och har använt den i princip dagligen sedan dess fram och tillbaka från förskolan och till bussen. Inga jättelånga turer men det är väldigt backigt här och vägarna saltas rikligt p.g.a. det. Hade den inne på service och byte till vinterdäck någon gång i början på november men kedjan är nu totalt täckt av rost.

Hur gör ni andra som cyklar på vintern? Kan man byta till en rostfri kedja? Tyvärr omöjligt att undvika saltade vägar under vintermånaderna.

Helst bör du tvätta kedjan efter varje tur och olja in den igen. Starkt rekommenderat att iallafall torka den, sen olja varje dag. Sen komma ihåg att torka bort extra olja innan du cyklar igen.

Du kan även titta på att köra kedjan i vax för det håller längre.

Hade jag haft bra möjligheter att tvätta cykeln hade jag tvättat den varje dag på vintern när vägarna saltas.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Köpte en ny elcykel i somras och har använt den i princip dagligen sedan dess fram och tillbaka från förskolan och till bussen. Inga jättelånga turer men det är väldigt backigt här och vägarna saltas rikligt p.g.a. det. Hade den inne på service och byte till vinterdäck någon gång i början på november men kedjan är nu totalt täckt av rost.

Hur gör ni andra som cyklar på vintern? Kan man byta till en rostfri kedja? Tyvärr omöjligt att undvika saltade vägar under vintermånaderna.

Finns remdrift också, men oklart hur det skulle passa din cykel

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Helst bör du tvätta kedjan efter varje tur och olja in den igen. Starkt rekommenderat att iallafall torka den, sen olja varje dag. Sen komma ihåg att torka bort extra olja innan du cyklar igen.

Du kan även titta på att köra kedjan i vax för det håller längre.

Hade jag haft bra möjligheter att tvätta cykeln hade jag tvättat den varje dag på vintern när vägarna saltas.

Turen går hemifrån -> förskola -> bussen och sen står den där i kanske 9-10h innan vi cyklar hem den igen så den kommer bli stående ett skapligt tag utan tvättmöjlighet. Skulle väl kunna skölja av den lite när vi kommer hem men har inget varmt förråd att ställa den i så skulle nog bli en jäkla massa is överallt tyvärr så vet inte om det är någon bra idé heller egentligen…

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Helst bör du tvätta kedjan efter varje tur och olja in den igen. Starkt rekommenderat att iallafall torka den, sen olja varje dag. Sen komma ihåg att torka bort extra olja innan du cyklar igen.

Du kan även titta på att köra kedjan i vax för det håller längre.

Hade jag haft bra möjligheter att tvätta cykeln hade jag tvättat den varje dag på vintern när vägarna saltas.

Skrivet av Kakann:

Köpte en ny elcykel i somras och har använt den i princip dagligen sedan dess fram och tillbaka från förskolan och till bussen. Inga jättelånga turer men det är väldigt backigt här och vägarna saltas rikligt p.g.a. det. Hade den inne på service och byte till vinterdäck någon gång i början på november men kedjan är nu totalt täckt av rost.

Hur gör ni andra som cyklar på vintern? Kan man byta till en rostfri kedja? Tyvärr omöjligt att undvika saltade vägar under vintermånaderna.

Definitivt ingen tvätt. Om du inte tänker torka den med varmluftpistol efter varje tillfälle blir det kvar fukt som gör att den rostar otroligt mkt snabbare än om du inte tvättar alls.

Förutom att drivlinan rostar snabbare av att du tvättar den riskerar du att få in fukt i alla lager vilket driver ut fettet. Styrlager, vevlager, hjullager, pedallager mm.
Jobbat som cykelmek sen 2009 och de absolut värsta fallen har varit cyklar som ser ganska bra ut externt då ägaren har duschat av cykeln efter varje träningspass och sen kapslat in det med div. produkter. Varenda lager totalt slut ibland ser det ut som att rosten börjat äta sig in i kolfiberramen.

Kör själv på vax istället för olja, mycket mindre smuts som fastnar, fyll bara på eftersom. var beredd på att byta kedja mot våren om du använder samma cykel året runt. Ev. även kassett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Turen går hemifrån -> förskola -> bussen och sen står den där i kanske 9-10h innan vi cyklar hem den igen så den kommer bli stående ett skapligt tag utan tvättmöjlighet. Skulle väl kunna skölja av den lite när vi kommer hem men har inget varmt förråd att ställa den i så skulle nog bli en jäkla massa is överallt tyvärr så vet inte om det är någon bra idé heller egentligen…

Ja kan du inte förvara torrt och varmt kan det bli jobbigt.

Skrivet av willienelpson:

Definitivt ingen tvätt. Om du inte tänker torka den med varmluftpistol efter varje tillfälle blir det kvar fukt som gör att den rostar otroligt mkt snabbare än om du inte tvättar alls.

Förutom att drivlinan rostar snabbare av att du tvättar den riskerar du att få in fukt i alla lager vilket driver ut fettet. Styrlager, vevlager, hjullager, pedallager mm.
Jobbat som cykelmek sen 2009 och de absolut värsta fallen har varit cyklar som ser ganska bra ut externt då ägaren har duschat av cykeln efter varje träningspass och sen kapslat in det med div. produkter. Varenda lager totalt slut ibland ser det ut som att rosten börjat äta sig in i kolfiberramen.

Kör själv på vax istället för olja, mycket mindre smuts som fastnar, fyll bara på eftersom. var beredd på att byta kedja mot våren om du använder samma cykel året runt. Ev. även kassett.

Självklart torkar man ju av allt innan man drar på olja mm.

Vax är absolut det bättre valet, skulle även byta till rem istället för kedja om man pendlar på vintern

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Köpte en ny elcykel i somras och har använt den i princip dagligen sedan dess fram och tillbaka från förskolan och till bussen. Inga jättelånga turer men det är väldigt backigt här och vägarna saltas rikligt p.g.a. det. Hade den inne på service och byte till vinterdäck någon gång i början på november men kedjan är nu totalt täckt av rost.

Hur gör ni andra som cyklar på vintern? Kan man byta till en rostfri kedja? Tyvärr omöjligt att undvika saltade vägar under vintermånaderna.

Testa en sånhär kedja: https://www.kmcchain.com/en/series/ept Min vardagscykel står ute, får inte mer service än absolut nödvändigt och allt har rostat förutom kedjan

Skrivet av BergEr:

Ja kan du inte förvara torrt och varmt kan det bli jobbigt.

Självklart torkar man ju av allt innan man drar på olja mm.

Vax är absolut det bättre valet, skulle även byta till rem istället för kedja om man pendlar på vintern

Vax skyddar sämre mot rost, annars håller jag med.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Fick nya däck, tog en stund att få dom att sluta läcka och rapa under åkning men nu håller dom tätt och har väldigt mycket mjukare, mer precis "väg"hållning och -känsla. Schwalbe Jumbo Jim 26x4.8" och schwalbes egna latextätning, Doc Blue(gjord av Stan's). Återkommer med rapport rörande slitstyrka famåt midsomar

Grannens kompressor kunde inte leverera tillräckligt hög volym tryckluft men med en ombyggd brandsläckare får man lite mera schwung.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av FlyingFinn:

https://photos.smugmug.com/photos/i-WDXxjcq/0/548ab745/X2/i-WDXxjcq-X2.jpg

Fick nya däck, tog en stund att få dom att sluta läcka och rapa under åkning men nu håller dom tätt och har väldigt mycket mjukare, mer precis "väg"hållning och -känsla. Schwalbe Jumbo Jim 26x4.8" och schwalbes egna latextätning, Doc Blue(gjord av Stan's). Återkommer med rapport rörande slitstyrka famåt midsomar

https://photos.smugmug.com/Other/Junk3/n-B7RZSv/i-5HWFsgK/0/2f3e77c8/X2/i-5HWFsgK-X2.jpg

Grannens kompressor kunde inte leverera tillräckligt hög volym tryckluft men med en ombyggd brandsläckare får man lite mera schwung.

Vilken rolig brandsläckare, är det bara en trycktank med stort munstycke nu? 😁

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vilken rolig brandsläckare, är det bara en trycktank med stort munstycke nu? 😁

Ja, och avtryckare såklart. Rekommenderas inte att gå över 5 bar men det borde räcka till vilket däck som helst. Här får man köpa dom i Finland till rätt humant pris.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av FlyingFinn:

Ja, och avtryckare såklart. Rekommenderas inte att gå över 5 bar men det borde räcka till vilket däck som helst. Här får man köpa dom i Finland till rätt humant pris.

Roligt återbruk av befintliga verktyg (för att producera brandsläckarna). Har redan en sån där uppblåsargrej från Red Cycling som är ok. Den klarar 12 Bar och har övertrycksventil + ventil för att dränera kondensvattnet i tanken. Kostade nog typ 5-600 kr. Behövs dock inte på mina befintliga TLR/TLE däck. Kör Schwalbe One (pro) TLR som går på med vanlig golvpump!

Har dock "bara" 30 mm bredd på mina däck och inte lika stor volym som du har! 😅 Gör nog enorm skillnad.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

😅 Gör nog enorm skillnad.

Ja, sommartid åker jag mest 50-622 Schwalbe Almotion och dom får man galant på med golvpump.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Ja, sommartid åker jag mest 50-622 Schwalbe Almotion och dom får man galant på med golvpump.

50-622 hade jag i hindsight viljat kunna få plats med på min hoj
Får bli en gravel nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

50-622 hade jag i hindsight viljat kunna få plats med på min hoj
Får bli en gravel nästa gång.

Min är en "monstercross", tar 29x2.3 utan skärmar, 50-622(inkl Marathon Winter) plus skärm är lite trångt men går. Allväders, året-runt pendlings/shopping/alltiallo. Nån gång har jag nog önskat att den tog bredare däck men man klarar nog det mesta på den. På en renodlad gravel brukar det vara ännu trängre.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Köpte en ny elcykel i somras och har använt den i princip dagligen sedan dess fram och tillbaka från förskolan och till bussen. Inga jättelånga turer men det är väldigt backigt här och vägarna saltas rikligt p.g.a. det. Hade den inne på service och byte till vinterdäck någon gång i början på november men kedjan är nu totalt täckt av rost.

Hur gör ni andra som cyklar på vintern? Kan man byta till en rostfri kedja? Tyvärr omöjligt att undvika saltade vägar under vintermånaderna.

Testa Morgan Blue rolls pro cykel olja tjock som sirap fungerar för mej.

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Medlem

Näe, blir nog byte av tätningsgegga. Få se hur länge det tar att få hem... Gick att cykla hem men utanför skoterspåret är 0,34 bar för lite

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Det var en lång cykeltur