TVn stänger av sig själv efter 15-30 minuter

Permalänk
Medlem

TVn stänger av sig själv efter 15-30 minuter

Hej!

Inhandlade en TCL 85" C849 under Black Friday och har haft lite olika problem med den.

Det största är att när jag spelar spel i 2k eller 4k 120 hz via min laptop så stänger TVn av sig själv efter 15-30 minuter.
Jag har testat två olika HDMI 2,1 kablar, varav en är helt ny, så misstänker att det inte beror på det.
Kan det vara så att TVn blir överhettad?
Finns det något att göra åt detta?

Sen har jag två blå pixlar med ca 30 cm mellanrum mitt på skärmen. Det syns bara när det är väldigt mörka scener(eller på en svart bild) så det är inte allt för störande men ändå lite irriterande på en 2 veckor gammal TV
Några tips? Bara till att byta ut på garanti eller det får man leva med?

Permalänk
Medlem

Hade jag varit dig hade jag reklamera tv:n, särskilt med pixelfelen mitt i skärmen. Det är riktigt irriterande, särskilt under mörka scener. Ta bilder på pixlarna och skicka in dem – då kommer du säkert få en ny tv skickad till dig

Sen kan du även nämna de andra.

Permalänk
Medlem

Det brukar behövas mer än 2 pixelfel för att de ska byta ut den. Olika på olika fabrikat. Sök på fabrikatet + pixel policy. Att den stänger ner efter ett tag, kolla om det finns någon auto-avstängning som kanske ställer till det, insomningstimer eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heenk3:

Hade jag varit dig hade jag reklamera tv:n, särskilt med pixelfelen mitt i skärmen. Det är riktigt irriterande, särskilt under mörka scener. Ta bilder på pixlarna och skicka in dem – då kommer du säkert få en ny tv skickad till dig

Sen kan du även nämna de andra.

Har skrivit till Komplett för några dagar sedan angående detta men ej fått något svar ännu. Misstänker att de har mycket att stå i just nu.

Skrivet av Heliopause:

Det brukar behövas mer än 2 pixelfel för att de ska byta ut den. Olika på olika fabrikat. Sök på fabrikatet + pixel policy. Att den stänger ner efter ett tag, kolla om det finns någon auto-avstängning som kanske ställer till det, insomningstimer eller liknande.

Kollade och funderade också på auto-avstängning men inget sådant är tyvärr på. Verkar också endast ske på de spelen där jag kör 120 hz och inte 60 hz... Samt att det inte händer när jag kollar film/serier
Verkar som att man enligt TCL kan ha upp till 16 trasiga pixlar om man kollar deras pixel policy.
Native resolution = 3840 x 2160
No. of pixels = 8,294,400
No. of million pixels = 8.2
Acceptable defects = 16

Rackarns... 15 trasiga pixlar på TVn hade inte varit speciellt kul
Hoppas Komplett är lite mer generösa än att de följer detta.

Permalänk
Medlem

Komplett har väl 60 dagars öppet köp? Så länge alla krav uppfylls på nedan länk så behöver man inte ange några särskilda skäl till att vilja bruka den.

Givetvis måste originalförpackning och annat finnas kvar:
https://www.komplett.se/kundservice/60-dagars-oeppet-koep/

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Komplett har väl 60 dagars öppet köp? Så länge alla krav uppfylls på nedan länk så behöver man inte ange några särskilda skäl till att vilja bruka den.

Givetvis måste originalförpackning och annat finnas kvar:
https://www.komplett.se/kundservice/60-dagars-oeppet-koep/

Sant, det tänkte jag inte riktigt på.
Får nyttja detta i värsta fall!
Dock gillar jag TVn i övrigt och då den ej säljs för samma fördelaktiga peng i dagsläget hade det varit trevligt med ett litet nätt utbyte mot en ny

Men tack för påminnelsen! Tänkte ej på detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickardj:

Sant, det tänkte jag inte riktigt på.
Får nyttja detta i värsta fall!
Dock gillar jag TVn i övrigt och då den ej säljs för samma fördelaktiga peng i dagsläget hade det varit trevligt med ett litet nätt utbyte mot en ny

Men tack för påminnelsen! Tänkte ej på detta!

Här verkar det också spela roll vad återförsäljaren har uppgett under säljprocessen. I en tidigare tråd här på SweC gällande en datorskärm från Elgiganten med ett pixelfel, så fick konsumenten rätt då Elgiganten inte skrev någonting om pixelfel i sin kommunikation, så man kunde alltså inte i efterhand hänvisa till tillverkarens pixelgaranti. Så lusläs villkoren hos återförsäljaren.

Jag såg också en gammal artikel från M3, och i den var det tydligt att olika tillverkare kan ha olika policys för olika marknader. Så testa även kolla TCLn svenska sida efter något sådant (ifall nu den internationella policyn inte gav teckning).

Permalänk
Medlem

Jag har kunnat returnera en dataskärm på grund av pixelfel, särskilt om de befinner sig mitt på skärmen. Skillnaden är om felet är i ett hörn. Det är bara frustrerande att påpeka att de syns så tydligt mitt på skärmen, det tar ju bort en del av nöjet och upplevelsen av sin nya tv? Kul att se 2 prickar så fort de är en mörk scen mitt i skärmen.

Jag tror du får rätt mot komplett om du står på dig kringärendet

Permalänk
Medlem

Jag hade bytt ut tv,n har du köpt en 120hz tv som bara fungerar i 60hz, så den håller inte sin specifikation.
Det borde vara ganska så glasklart att få igenom. Sedan hoppas vi på att den "nya" tv,n har bättre pixlar på köpet

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Bara en tanke: Stänger TVn av sig när du spelar 4K120 eller blir bilden svart? Om den blir svart så kan det vara HDMI-kabeln. Har du lång kabel kan du behöva en aktiv optisk kabel och det bör vara en certifierad Ultra High Speed-kabel.

Stänger TVn av sig, däremot, så lär det inte vara kabeln.

Du kan börja med att testa att sänka chroma subsampling till 4:2:0 för att minska bandbreddskravet och utesluta kabeln. Du skriver inte vilka HDMI-kablar du har testat, bara "2.1" och kablar har inga versionsnummer.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är tänkbart att TV:ns underliggande hårdvara/operativ inte riktigt kan hantera bitfelen som uppstår vid högre bandbredder över en sämre kabel. Därav att alltid välja i HDMI-kablar som är just certifierade Ultra High Speed-kablar. Då vet man att kabeln i sig inte tillför felen.

Kan finnas andra orsaker som är på låg nivå, likt olika toleranser runt jitternivåer. Det gör att det är lite "vem har mest fel" i fråga om källan och TV:n. Att TV:n hänger sig och bootar om är faktiskt hyfsat vanligt när jag testar att ansluta mot PC. Då kör jag med optisk certiferad kabel. Så de är inga under av stabilitet de här TV-apparaterna. Men visst, jag meckar ju runt en hel del med inställningarna vilket lär provocera fram mer oönskad respons.