1980 x 1080 Full HD med HDMI 2.0 eller HDMI 2.1?

Permalänk
Medlem

1980 x 1080 Full HD med HDMI 2.0 eller HDMI 2.1?

Jag planerar att investera i en 240Hz Full HD 1080p-monitor för att använda den både till min PC och PS5. Nu står jag inför frågan om jag behöver en HDMI 2.1-port, eller om HDMI 2.0 räcker bra. Vid vilka tillfällen skulle en HDMI 2.1-port behövas? Är det nödvändigt med HDCP 2.2, eller räcker HDCP 1.4?

Jag vill optimera prestandan på min 1080p 240Hz-monitor till fullo och undrar om en HDMI 2.1-port ger mig några fördelar jämfört med HDMI 2.0.

@laxpudding Du verkar expert på detta ämne!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av comp50:

Jag planerar att investera i en 240Hz Full HD 1080p-monitor för att använda den både till min PC och PS5. Nu står jag inför frågan om jag behöver en HDMI 2.1-port, eller om HDMI 2.0 räcker bra. Vid vilka tillfällen skulle en HDMI 2.1-port behövas? Är det nödvändigt med HDCP 2.2, eller räcker HDCP 1.4?

Jag vill optimera prestandan på min 1080p 240Hz-monitor till fullo och undrar om en HDMI 2.1-port ger mig några fördelar jämfört med HDMI 2.0.

@laxpudding Du verkar expert på detta ämne!

HDCP 2.2 handlar främst om streaming av 4K-video och lär inte applicera här.

Devisen för HDMI är att fråga inte efter version, fråga efter funktion. Vilken HDMI-funktion är det specifikt du tänker på?

Det finns egentligen inget som heter "HDMI 2.1-port" utan det är en dumförenkling som skapar förvirring. Vad som är underförstått (och missförstått) är att att hårdvaran bakom stödjer någon funktion från HDMI 2.1-specen. Vilken funktion? Ja, det framgår sällan utan det finns ytterligare lager av underförstådd praxis här.

För bildskärmar pratar tillverkarna oftast – men inte alltid – om funktionen bandbredd när de talar versionen. Så när någon tillverkare skriver...
...HDMI 2.0 menar de vanligtvis upp till 18 Gbps
...HDMI 2.1 menar det någon FRL-nivå, ofta 24 Gbps men kanske också 32, 40 eller 48 Gbps. Man vet inte.

18 Gbps räcker för 1080p/240/8-bit så det går hela vägen. Men för en PS5:a finns mig veterligen ingen 240 Hz-funktion, utan det är främst för en PC. Då kör man oftast Displayport med störst framgång i vilket fall.

Det som jag gissar att du är efter med PS5:n är HDMI VRR som är en funktion beskriven i HDMI 2.1. Då måste du kolla upp med tillverkaren eller få det bekräftat via tester (exempelvis rtings.com) att skärmen faktiskt har HDMI VRR som fungerar med PS5. För det kan vara så att skärmen specas som "HDMI 2.1" för att den klarar 24 Gbps, men också att den helt saknar HDMI VRR. Det kan också vara så att skärmen specas som "HDMI 2.0" för att den klarar max 18 Gbps, men att den samtidigt har HDMI VRR som fungerar med PS5. En PS5:a på en 1080p- eller 1440p-skärm klarar sig på mindre än 18 Gbps för att köra 120 Hz.

Så fråga efter funktion. HDMI "2.1" eller HDMI "2.0" säger i bästa fall bara så lite om teknisk bandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

HDCP 2.2 handlar främst om streaming av 4K-video och lär inte applicera här.

Devisen för HDMI är att fråga inte efter version, fråga efter funktion. Vilken HDMI-funktion är det specifikt du tänker på?

Det finns egentligen inget som heter "HDMI 2.1-port" utan det är en dumförenkling som skapar förvirring. Vad som är underförstått (och missförstått) är att att hårdvaran bakom stödjer någon funktion från HDMI 2.1-specen. Vilken funktion? Ja, det framgår sällan utan det finns ytterligare lager av underförstådd praxis här.

För bildskärmar pratar tillverkarna oftast – men inte alltid – om funktionen bandbredd när de talar versionen. Så när någon tillverkare skriver...
...HDMI 2.0 menar de vanligtvis upp till 18 Gbps
...HDMI 2.1 menar det någon FRL-nivå, ofta 24 Gbps men kanske också 32, 40 eller 48 Gbps. Man vet inte.

18 Gbps räcker för 1080p/240/8-bit så det går hela vägen. Men för en PS5:a finns mig veterligen ingen 240 Hz-funktion, utan det är främst för en PC. Då kör man oftast Displayport med störst framgång i vilket fall.

Det som jag gissar att du är efter med PS5:n är HDMI VRR som är en funktion beskriven i HDMI 2.1. Då måste du kolla upp med tillverkaren eller få det bekräftat via tester (exempelvis rtings.com) att skärmen faktiskt har HDMI VRR som fungerar med PS5. För det kan vara så att skärmen specas som "HDMI 2.1" för att den klarar 24 Gbps, men också att den helt saknar HDMI VRR. Det kan också vara så att skärmen specas som "HDMI 2.0" för att den klarar max 18 Gbps, men att den samtidigt har HDMI VRR som fungerar med PS5. En PS5:a på en 1080p- eller 1440p-skärm klarar sig på mindre än 18 Gbps för att köra 120 Hz.

Så fråga efter funktion. HDMI "2.1" eller HDMI "2.0" säger i bästa fall bara så lite om teknisk bandbredd.

Angående HDCP, om 2.2 handlar om streaming av 4K, varför existerar HDCP 2.2 för 1080p skärmar. Kan alltså full HD skärmar streama 4K videos? Är det därmed inte då en fördel att ha HDCP 2.2.

Om jag själv vill streama på twitch/youtube eller recorda videos, finns det någon fördel med HDCP 2.2 med en 1080p skärm?

Ja, det stämmer bra att det är PS5 VRR funktionen jag är intresserad av. Vad jag läst på nätet så funkar PS5 VRR med HDMI 2.1, men på rtings har jag även sett skärmar med HDMI 2.0 som enligt dem klarar av PS5 VRR.

Är det möjligt att även spela 1440p eller 4k med en 1080p skärm om jag har HDMI 2.1 eller HDMI 2.0?

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Ja, det stämmer bra att det är PS5 VRR funktionen jag är intresserad av. Vad jag läst på nätet så funkar PS5 VRR med HDMI 2.1, men på rtings har jag även sett skärmar med HDMI 2.0 som enligt dem klarar av PS5 VRR.

Är det möjligt att även spela 1440p eller 4k med en 1080p skärm om jag har HDMI 2.1 eller HDMI 2.0?

Poängen är att HDMI VRR är en valfri funktion från standarden som kallas HDMI 2.1 och alla skärmar har därför inte VRR. Du måste alltså kolla upp VARJE SKÄRM så att den faktiskt har VRR.

Du kan rendera spel i högre upplösning än vad skärmen har och sedan skala ner det för att passa, ja. Det är så PS5 gör, bilden skalas alltid upp till 4K innan den skalas ner till 1080p igen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av comp50:

Angående HDCP, om 2.2 handlar om streaming av 4K, varför existerar HDCP 2.2 för 1080p skärmar. Kan alltså full HD skärmar streama 4K videos? Är det därmed inte då en fördel att ha HDCP 2.2.

Om jag själv vill streama på twitch/youtube eller recorda videos, finns det någon fördel med HDCP 2.2 med en 1080p skärm?

Ja, det stämmer bra att det är PS5 VRR funktionen jag är intresserad av. Vad jag läst på nätet så funkar PS5 VRR med HDMI 2.1, men på rtings har jag även sett skärmar med HDMI 2.0 som enligt dem klarar av PS5 VRR.

Är det möjligt att även spela 1440p eller 4k med en 1080p skärm om jag har HDMI 2.1 eller HDMI 2.0?

Kretsen som driver en skärm i 1080p/240 är också kapabel att driva en skärm i 4K/60. HDCP 2.2 (och senare) är ofta implementerade från början på modernare kretsar eftersom den kretsuppsättningen likaväl skulle kunna hamna i en 4K/60-skärm. Låg HDCP-version är ett tecken på att skärmen baseras på äldre kretsuppsättningar. Inte för att det har särskilt stor betydelse med just 1080p åt något håll, men mest en liten indikator om är ute efter att gardera sig enligt principen att köpa så ny teknik som möjligt.

HDCP är endast ett krav från källor likt exempelvis Netflix i webbläsaren. Det är inget hinder för ditt eget videoskapande eller Youtube, ditt spelande eller liknande. Däremot är de här kopieringsskydden hyfsat paranoida. Man kan hamna i en situation där man inte får 4K och HDR att fungera från exempelvis någon streaming-tjänst därför att det finns en skärm ansluten systemet som inte lever upp till HDCP-kraven.

När du kör tjänster som exempelvis Netflix mot enbart 1080p-skärmen kommer du inte få tillgång till 4K-materialet. Klienten kommer typiskt att lägga sig på den nivå som matchar skärmen.

Samma sak med 4K i spelen. Du kan ju alltid skala i spelen likt resolutions scale, men du kan inte köra en 4K-signal till 1080p-skärmen utan det blir alltid en variant som är nedskalad i källan. Skärmen är inte inblandad i den här situationen.

PS5 är typiskt optimerad för 4K/60-världen eftersom det är majoriteten TV-apparater sålda senaste sju åren. Om PS5-spelande med spel som bygger på grafikkvalitet är en prioritet kan det var värt att fundera på annan skärm. 1080p/240-skärmen är prioritet på rappa shooters med en PC.

Citat:

Vad jag läst på nätet så funkar PS5 VRR med HDMI 2.1, men på rtings har jag även sett skärmar med HDMI 2.0 som enligt dem klarar av PS5 VRR.

Det är precis det där som är fällan med att tala om HDMI-versioner. Versionen säger inget eller väldigt lite om vilka funktioner som faktiskt existerar på apparaten man köper. Därför ska man heller inte köpa en skärm i tron att den har "...har den HDMI 2.1 så har den allt..." som man tyvärr ofta ser som förklaring. Man måste som konsument börja fråga efter den specifika funktionen.