Det stämmer inte, batteripack på 60 kwh kostar 6600 USD just nu, (redan det en halvering av forskarnas(?) 12000 dollar), och de två bolagen som gör nästan alla batterier i Kina kommer enligt uppgift halvera priserna i år till dvs 3300 för ett batteripack på 60 kwh.
Siffran 12000 usd känns som den kan vara från 2018 eller däromkring. Batteripriser sjunker som en sten i takt med att tillverkningskapaciteten ökar. Var och varannan nation och organisation bygger ju batterifabriker som var för sig motsvarar årsproduktionen av batterier för några år sedan.
Produktionspriset för elbilar är svårt att reda ut, man kan räkna på många sätt - men vi vet ju att det är långt under 23000 usd redan i år eftersom det säljs elbilar i flera länder (inte bara Kina) där slutpriset ut till kund är under 18000.
En lite naiv spekulation följer:
VW m fl har hintat om att elbilar produceras över 2x snabbare än fossilbilar, vilket innebär att bilarna i sig utan batteri borde vara billigare än motsvarande fossilbilar. Om man sedan lägger på 3300 usd plus moms och en viss marginal för batteriet så har man vad eldrivna bilar borde kosta ut till kund om det vore baserat på tillverkningskostnad (vilket det förstås aldrig varit och aldrig kommer bli heller, det är bara ett tankeexperiment).
En snabbkoll på ex Kias utbud hintar då om att de borde tjäna pengar på EV6'an även om den såldes för ca 250 000 ut till kund i Sverige (Kia picantos pris plus 35000+moms+marginal för batteri minus lite lägre produktionskostnad). Istället säljs den för 640 000. De har i så fall nästan 400 000 utrymme att sänka priset med om de skulle bli tvungna.
Nu har jag inte kollat upp dina siffror i detalj. Men om vi leker med att de stämmer för produktionskostnaden, brutto för en bil (vilket jag inte riktigt tror, du är nog lite för optimistisk) så har du ändå totalt missat alla omkringliggande kostnader.
Vi snackar
*forskning och utveckling
*investeringar i produktionslinje och fabriker
*säkerhetstester och valideringar för varje marknad
*HR, marknadsföring, administration och all annan overhead. Ink. Kontor, IT, löner, rekryteringskostnader etc. för den personalen.
*frakt från fabriken i Korea till t.ex. Sverige
*leveranstest och godkännande i Sverige
*Kostnaden för återförsäljare som ska täcka deras personal, lokaler, overhead, marknadsföring och lämna plats för deras vinst.
Det blir inga 400tkr kvar där inte.
Som tur är så är ju Hyundai ett börsbolag. Deras redovisning är strikt reglerad i lag för att skydda ÄGARNA av aktieposterna (alltså bolaget). Det vill säga så att snubbarna med pengarna kan fatta informerade beslut och inte förlora investeringar pga fiffel. M.a.o. den sortens lagar som oftast kontrolleras för efterlevnad riktigt ordentligt.
Å enligt rådande redovisningsregler så hade Hyundai en slutlig vinstmarginal 2023 på hissnande 6%.
https://www.macrotrends.net/stocks/charts/HYMLF/hyundai-motor...
Rent generellt har bilbranschen mördande konkurrens och rakbladstunna marginaler. Så några 60% marginal som du nämner, kan du nog bara drömma om.
Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A