Samsung Odyssey G9 – allmän diskussion

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Neeon123:

Har letat igenom hela lägenheten några gånger nu, hittar inget mer USB minne... tror jag slängde/lämnade resten hos föräldrarna något år sen... Får väll traska dit och se om jag hittar något imorgon

Dubbelkolla så att USB-minnet är i formatet MBR och inte GPT. Detta är ingenting officiellt från Samsung men för att jag skulle kunna uppdatera min egna G9 så var det MBR på stickan som behövdes.

Här har du en bra guide för att formatera minnet till MBR;Konverterings Guide

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Hur blev det med den utlovade firmwaren från Samsung innan månadens slut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Dubbelkolla så att USB-minnet är i formatet MBR och inte GPT. Detta är ingenting officiellt från Samsung men för att jag skulle kunna uppdatera min egna G9 så var det MBR på stickan som behövdes.

Här har du en bra guide för att formatera minnet till MBR;Konverterings Guide

//Pontus

Tack för tipset!
Men, detta blev lite rörigt, gissar att något inte funkar som det ska/jag gjort fel... kan nämligen inte lägga över någon fil till USB-minnet nu? Det verkar liksom inte vara någon volym på den, men kan inte heller skapa en volym på den?
Fick tag i ett annat USB-minne, det funkade att uppdatera med den!

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk

G-Sync Tearing

Skrivet av FL3JM:

Allright, jag har haft en tekniker från Samsung hos mig som bytt panelen på min G9 (ej Neo), han provade även byta moderkort, men inget av det hjälpte. Bytet av panel gjorde att det blev lite bättre men långt ifrån fixat.

Jag kan alltså fortfarande inte ha G-SYNC igång utan att det flimrar och dessutom ändå blir synlig tearing. Hela skärmen reagerar dessutom när man drar runt denna testbild på skärmen: https://i.imgur.com/wkZjUpc.png
Detta avhjälptes alltså inte med ny panel eller nytt moderkort till skärmen.

Så här såg nvidia pendulum ut innan panelbytet, lyckades dock inte fånga tearingen i denna lilla videosnutt: https://i.imgur.com/PSPMjhu.mp4
Så det blev lite bättre men man ser att det flimrar lite i bakgrunden fortfarande och tearingen är uppenbar så fort man kör i 40 eller 50 fps.

Så här såg testbilden ut innan panelbytet: https://i.imgur.com/bIL7dya.mp4
Jag uppfattar inte riktigt linjerna längre med nya panelen, dock ser man att hela skärmen dimmas så fort man drar runt testbilden. Detta syns mest när man har HDR på tycker jag.

Så han kommer stänga ärendet och skriva att felet inte kunde avhjälpas och att han gjort allt som går att göra. Dvs det kommer inte hjälpa att ta dit honom en tredje gång. Så vi får se vad Samsung gör nu, pengarna tillbaka eller uppgradera till Neo? Neo verkar ju dock vara långt från felfri den med, så jag vetefan...

Har själv en av de absolut först producerade G9 skärmarna, och jag ser verkligen inga problem med den (numera kanske jag ska tillägga?) Tycker det är en kanon skärm.

Kör med RTX 3080, HDR och 240Hz. Dock såg jag först flimmer på Nvidias Pendulum test (bergen flimmrade till vita, speciellt med låga frames), men även i menyn på spel. Typ när det inte hände något på skärmen. Då byttes T-Con modul i skärmen och det försvann för mig. Har du bytt panel så är även din T-Con modul bytt, för den följer med panelen.

Har för mig att den här skärmens G-Sync range är mellan 60-240Hz. Så G-Sync är nog inte aktiv med så pass låga frames.
De skriver ganska bra här, https://www.displayninja.com/samsung-c49g95t-review/

Mööjligen kan jag se några linjer på nån artificiell test, men jag ser verkligen inga issues, varken i spel eller i Windows.

De med issues, har ni kollat att ni kör med Displayport 1.4 kabel. Senaste FW på skärmen (1013). Testa gör Factory Reset (Sen på med inställningar vi vill ha och sätt på Local dimming på Auto i System på skärmen om ni kör HDR i Windows), och på med senaste Nvidia driver. Kan även vara ide avinstallera drivern först och sen installera på nytt. Har dock inte fibblat något med färginställningar eller liknande i Nvidias setting, annat är aktiverat 240Hz och G-Sync där. Jo, har installerat drivern för skärmen i Windows också (vet inte om den gör någon skillnad)

Kör även en bärbar kopplad via en USB docka. Dock på 60Hz, men med rätt upplösning. Tror inte ens Apples nya M1 chip supporterar högre Hz på externa skärmar. Fungerar perfekt även om det känns som om jag kollar på tennis när jag drar upp Excel i den.

Man kan kolla om skärmen fungerar med HDR i Windows:
https://support.microsoft.com/sv-se/windows/hdr-inst%C3%A4lln...

Problem där så kanske man har en äldre DP kabel också (?)

Försökte med test bilden du länkade till. Ska man stretcha ut den till hela skärmen och dra runt, eller hur fungerar den? Jag drar runt den hej vilt här, men ser inget speciellt. Misstänker jag gör något fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimpalainen:

Har för mig att den här skärmens G-Sync range är mellan 60-240Hz. Så G-Sync är nog inte aktiv med så pass låga frames.

Jo det är aktivt även under 60fps, dubblar, tripplar eller fyrdubblar Hz'en istället, så 55 blir 110 eller 165Hz t.ex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimpalainen:

Har själv en av de absolut först producerade G9 skärmarna, och jag ser verkligen inga problem med den (numera kanske jag ska tillägga?) Tycker det är en kanon skärm.

Kör med RTX 3080, HDR och 240Hz. Dock såg jag först flimmer på Nvidias Pendulum test (bergen flimmrade till vita, speciellt med låga frames), men även i menyn på spel. Typ när det inte hände något på skärmen. Då byttes T-Con modul i skärmen och det försvann för mig. Har du bytt panel så är även din T-Con modul bytt, för den följer med panelen.

Har för mig att den här skärmens G-Sync range är mellan 60-240Hz. Så G-Sync är nog inte aktiv med så pass låga frames.
De skriver ganska bra här, https://www.displayninja.com/samsung-c49g95t-review/

Mööjligen kan jag se några linjer på nån artificiell test, men jag ser verkligen inga issues, varken i spel eller i Windows.

De med issues, har ni kollat att ni kör med Displayport 1.4 kabel. Senaste FW på skärmen (1013). Testa gör Factory Reset (Sen på med inställningar vi vill ha och sätt på Local dimming på Auto i System på skärmen om ni kör HDR i Windows), och på med senaste Nvidia driver. Kan även vara ide avinstallera drivern först och sen installera på nytt. Har dock inte fibblat något med färginställningar eller liknande i Nvidias setting, annat är aktiverat 240Hz och G-Sync där. Jo, har installerat drivern för skärmen i Windows också (vet inte om den gör någon skillnad)

Kör även en bärbar kopplad via en USB docka. Dock på 60Hz, men med rätt upplösning. Tror inte ens Apples nya M1 chip supporterar högre Hz på externa skärmar. Fungerar perfekt även om det känns som om jag kollar på tennis när jag drar upp Excel i den.

Man kan kolla om skärmen fungerar med HDR i Windows:
https://support.microsoft.com/sv-se/windows/hdr-inst%C3%A4lln...

Problem där så kanske man har en äldre DP kabel också (?)

Försökte med test bilden du länkade till. Ska man stretcha ut den till hela skärmen och dra runt, eller hur fungerar den? Jag drar runt den hej vilt här, men ser inget speciellt. Misstänker jag gör något fel

Även om jag hade fått G-sync att funka, vilket den inte gör ordentligt då den ska dubblera/trippla/fyrdubbla framesen under 60 fps samt att den flimrar över 60 fps också, så kvarstår ju problemet med testbilden som får skärmen att bugga ur också.
Öppna denna bild på din skärm: https://i.imgur.com/wkZjUpc.png
Och dra runt webläsaren på skärmen, så ser du att hela skärmen dimmar ner av den. Det här fenomenet syns väldigt tydligt i mörka spel, t.ex när man åker båt i Valheim i dimman på natten så ballar skärmen ur totalt. Är samma hos min polare som också har en G9'a.

Samsung bad mig nyligen att filma problemen igen och skicka in, dvs med nya panelen. Jag körde även "test pattern" i pendulum denna gång. Filmerna finner ni här:
https://imgur.com/a/r3QjZHL

Skrivet av improwise:

Nyfiken på vad du tycker Aorusen ger över den vanliga 48" aren, kanske främst LGs då? DP? Och för all del över G9 Neo (förutsatt att Samsung lyckas få ordning på problemen)?

Det är i princip samma, men Aorusen är mer skärm än TV. Den har en KVM, display port, USB-C displayport (eller vad det nu heter när man kan köra video genom usb-c), vilket är jävligt nice då jag jobbar hemifrån och kopplar in jobblaptopen.
Sen har den ju auto på/av också tror jag samt en liten vårta som man kan navigera i OSD menyerna istället för en stor jävla TV-kontroll.

Angående HDR så verkar det vara nån firmwarefix på g, jag kommer vänta med att köpa skärmen tills att det är fixat tror jag. Är ingen brådis.
Men för min del är nog lite lägre peak brightness i HDR något jag kan offra för de andra egenskaperna.

Permalänk
Medlem

Nu verkar det ryktas om slutet på oktober istället för den nya firmwaren. Kan tänka mig att många som hållit ut närmar sig slutet på sina returfönster då och behöver bestämma sig för om man ska ta chansen att Samsung får till detta eller göra en retur och kanske köpa skärmen igen. Ja, om man då inte bestämt sig för att den redan nu är bra nog då så klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nu verkar det ryktas om slutet på oktober istället för den nya firmwaren. Kan tänka mig att många som hållit ut närmar sig slutet på sina returfönster då och behöver bestämma sig för om man ska ta chansen att Samsung får till detta eller göra en retur och kanske köpa skärmen igen. Ja, om man då inte bestämt sig för att den redan nu är bra nog då så klart.

Nu ryktas den faktiskt vara släppt. Har ingen skärm kvar att testa på men ni som har får gärna dela med er av reaktionerna.

https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/q1uek4/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nu verkar det ryktas om slutet på oktober istället för den nya firmwaren. Kan tänka mig att många som hållit ut närmar sig slutet på sina returfönster då och behöver bestämma sig för om man ska ta chansen att Samsung får till detta eller göra en retur och kanske köpa skärmen igen. Ja, om man då inte bestämt sig för att den redan nu är bra nog då så klart.

Fel . Den kom idag.

§1
Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

Fel . Den kom idag.

Ja, det framgår i inlägget ovan. Verkar som de flesta i den länkade diskussionen är mestadels nöjda med uppdateringen vilket är glädjande, om det håller i sig kanske det är läge att ge skärmen en chans till.

(tack Mods)

Permalänk
Skrivet av improwise:

Ja, det framgår i inlägget ovan. Verkar som de flesta i den länkade diskussionen är mestadels nöjda med uppdateringen vilket är glädjande, om det håller i sig kanske det är läge att ge skärmen en chans till.

(tack Mods)

Läste också länken och ja, folk verkar hittills nöjda så det kanske finns ljus i tunneln ändå!

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic Vit. EVGA SN G2 850w. Gigabyte Aorus Ultra Z490. Intel 10850k. Asus 2080Ti. G.Skill 32Gb. Samsung 950Pro 512Gb M2. 1st SSD Crucial 1Tb, 1st SSD Crucial 500Gb. EK Velocity Water Cooling. ASUS 1440p 27". Acer Predator 165Hz 1440p 27". Roccat Vulcan TKL. Razer Diamondback.

Permalänk
Medlem

Innebär det nya uppdateringen att Auto-läget fungerar nu så att man inte behöver hålla på och manuellt ändra de olika local dimming lägena? Innan senaste FW var det väl många som satte på High hela tiden för att få det så bra som möjligt i HDR även om väl skärmen egentligen i Auto ska aktivera local dimmingen på egen hand i HDR.

Kanske inget problem om man bara använder den för typ spel men om man använder samma skärm för båda jobb och spel så har jag för mig att det inte blev så bra i det förstnämna om man satte till High hela tiden samtidigt som nyttan med local dimming då är rätt liten. Nu lär det väl ändå kanske behövas om man kör spel i SDR antar jag då man förmodligen lär vilja ha bästa möjliga black levels.

Permalänk
Medlem

Senaste firmware har fixat hdr för windows så nu ser allt korrekt ut istället för grått filter

Permalänk
Medlem
Skrivet av xerno:

Senaste firmware har fixat hdr för windows så nu ser allt korrekt ut istället för grått filter

Kul, då blir denna skärm genast mer lockande igen.

Hur är det med "poppandet" (dvs att skärmen ger ifrån sig knäppande ljud) på G9 Neo, vilket väl var ett rätt vanligt problem på första versionen? Min G9N hade det så det skulle blivit en retur oavstett HDR, men har inte sett speciellt mycker rapporter om det annars så kanske inte lika vanligt denna gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kul, då blir denna skärm genast mer lockande igen.

Hur är det med "poppandet" (dvs att skärmen ger ifrån sig knäppande ljud) på G9 Neo, vilket väl var ett rätt vanligt problem på första versionen? Min G9N hade det så det skulle blivit en retur oavstett HDR, men har inte sett speciellt mycker rapporter om det annars så kanske inte lika vanligt denna gång.

Har inte hört något poppljud från denna alls faktiskt.
Är faktiskt extremt nöjd med den här skärmen.

Permalänk
Medlem

Har nu haft skärmen (G9 Neo) drygt en vecka, måste erkänna att jag var försiktigt optimistisk när jag köpte den då jag läst flertalet trådar om de diverse problemen folk har rapporterat.
Hade problem med G-Sync i 240Hz läget, men i de spelen jag spelar har jag svårt att nå upp dit med mitt 3080 så har haft den på 120Hz läget, och då har jag inte haft några problem. De problemen jag hade var att skärmen liksom "flimmrade/blinkade" eller hur man ska förklara det, men det kanske var någon annan inställning jag hade fel.

Har nu installerat senaste firmwaren och det lilla test jag gjort tycker jag inte alls det ser grått ut längre.
Tycker fortfarande det ser mörkt ut, men jag är ganska säker det bara beror på att jag är van av att inte ha HDR på och ganska hög ljusstyrka, så är nog en vanesak bara(?).

Överlag är jag väldigt nöjd med köpet, ultrawide är mycket trevligare än jag förväntade mig, vande mig snabbt

Om möjligt skulle jag gärna få lite tips/rekommendationer på de diverse inställningarna man kan göra, typ black equalizer, vilken picture mode som rekommenderas, local dimming osv

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

Ett tips till alla här.
Ifall man har Benify eller Mecenat så kan man få Neo skärmen för runt 15 000kr efter rabatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Har nu haft skärmen (G9 Neo) drygt en vecka, måste erkänna att jag var försiktigt optimistisk när jag köpte den då jag läst flertalet trådar om de diverse problemen folk har rapporterat.
Hade problem med G-Sync i 240Hz läget, men i de spelen jag spelar har jag svårt att nå upp dit med mitt 3080 så har haft den på 120Hz läget, och då har jag inte haft några problem. De problemen jag hade var att skärmen liksom "flimmrade/blinkade" eller hur man ska förklara det, men det kanske var någon annan inställning jag hade fel.

Har nu installerat senaste firmwaren och det lilla test jag gjort tycker jag inte alls det ser grått ut längre.
Tycker fortfarande det ser mörkt ut, men jag är ganska säker det bara beror på att jag är van av att inte ha HDR på och ganska hög ljusstyrka, så är nog en vanesak bara(?).

Överlag är jag väldigt nöjd med köpet, ultrawide är mycket trevligare än jag förväntade mig, vande mig snabbt

Om möjligt skulle jag gärna få lite tips/rekommendationer på de diverse inställningarna man kan göra, typ black equalizer, vilken picture mode som rekommenderas, local dimming osv

Picture Mode: HDR Standard
Brightness: 100
Contrast: 100
Sharpness: 60
Color Tone: Warm 1
Red: 50
Green: 43
Blue: 31
Saturation: 50
Local Dimming: Auto

Windows SDR Brightness: 50

Permalänk
Medlem
Skrivet av xerno:

Picture Mode: HDR Standard
Brightness: 100
Contrast: 100
Sharpness: 60
Color Tone: Warm 1
Red: 50
Green: 43
Blue: 31
Saturation: 50
Local Dimming: Auto

Windows SDR Brightness: 50

Är det bara jag, eller är skärmen klart suddigare efter senaste firmware? Har tidigare haft Sharpness på 0 och varit väldigt nöjd med det. Men nu får man dra upp det en bra bit för att det skall upplevas som skarpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Är det bara jag, eller är skärmen klart suddigare efter senaste firmware? Har tidigare haft Sharpness på 0 och varit väldigt nöjd med det. Men nu får man dra upp det en bra bit för att det skall upplevas som skarpt.

Låter ju inte så lovande om det stämmer, märker man det med text då? Blir det bra eller bara bättre om man drar upp sharpness?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Låter ju inte så lovande om det stämmer, märker man det med text då? Blir det bra eller bara bättre om man drar upp sharpness?

De kanske har försökt sudda bort "scan linesen";).

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Låter ju inte så lovande om det stämmer, märker man det med text då? Blir det bra eller bara bättre om man drar upp sharpness?

Mja. Drar man upp sharpness för mycket så blir det ju artifakter av det. Men ~40 så tycker jag det ser helt ok ut. Mest lite märkligt att det behövs då jag inte upplevde det förut och 0 var skarpt. Möjligt att det bara är i 240hz-läget?

Jag är inte heller helt överens med skärmen om jag kör med HDR påslaget i desktop (kör win11) 100 brightness, som vissa tycks köra med, är på tok för ljust för att det skall vara behagligt för mig. Speciellt kvällstid. Blir ju totalt bländad när man slänger upp ett vitt fönster. Drar gärna ner brightness till 40 eller så. Men då återfår man "disigheten" i de lite mörkare fönstren. Klart mycket bättre än tidigare firmware... men fortfarande ganska långt från perfekt. Får nog leva med att slå på HDR vid spel och köra SDR i desktop. Hur gör ni andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Mja. Drar man upp sharpness för mycket så blir det ju artifakter av det. Men ~40 så tycker jag det ser helt ok ut. Mest lite märkligt att det behövs då jag inte upplevde det förut och 0 var skarpt. Möjligt att det bara är i 240hz-läget?

Jag är inte heller helt överens med skärmen om jag kör med HDR påslaget i desktop (kör win11) 100 brightness, som vissa tycks köra med, är på tok för ljust för att det skall vara behagligt för mig. Speciellt kvällstid. Blir ju totalt bländad när man slänger upp ett vitt fönster. Drar gärna ner brightness till 40 eller så. Men då återfår man "disigheten" i de lite mörkare fönstren. Klart mycket bättre än tidigare firmware... men fortfarande ganska långt från perfekt. Får nog leva med att slå på HDR vid spel och köra SDR i desktop. Hur gör ni andra?

Ser ingen skillnad på sharpness 0-60 däremot över 60 blir det artifacts på text.
Jag kör 100 i brightness på skärmen men i windows sdr content kör jag 50.
HDR är konstant på och med auto hdr i windows 11 tycker jag sdr spel ser betydligt bättre ut.

Permalänk
Samsung Sverige

Windows 11 fungerar i mitt tycke väldigt mycket bättre när det kommer till HDR i Windows. Lätt att se text och ingenting känns "washed out" som det annars gärna såg ut i Windows 10 Jag är helnöjd nu med implementationen. Bra där Microsoft

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Windows 11 fungerar i mitt tycke väldigt mycket bättre när det kommer till HDR i Windows. Lätt att se text och ingenting känns "washed out" som det annars gärna såg ut i Windows 10 Jag är helnöjd nu med implementationen. Bra där Microsoft

//Pontus

Så Samsung rekommenderar denna skärm då (och gärna ihop med Windows 11)?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av improwise:

Så Samsung rekommenderar denna skärm då (och gärna ihop med Windows 11)?

Är ju klart vi rekommenderar våra produkter Men herren här bakom kontot är förstås ingen drivande eller beslutande person för Samsung. Jag hänger bara här och pratar teknik

Med andra ord är det inte Samsung som gillar HDR och Windows 11 med g9:an. Det är Pontus

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av xerno:

Ser ingen skillnad på sharpness 0-60 däremot över 60 blir det artifacts på text.
Jag kör 100 i brightness på skärmen men i windows sdr content kör jag 50.
HDR är konstant på och med auto hdr i windows 11 tycker jag sdr spel ser betydligt bättre ut.

Om du inte sitter konstant i mer eller mindre dagsljus/sol... blir inte 100 brightness brutalt ljust även hos dig(??). Prova att dra igång Doom Eternal på kvällen med 100 brightness/HDR standard och känn hur ögonen smälter när man får den vita skärmen med Bethesda loggan. Även med brightness på 50 tycker jag det har en tendens att bli på tok för ljust. Inte minst SDR spel med "hdr-auto". Går man ner lägre än så, så tycker jag man allt mer återfår problemet med att det ser "disigt" ut i mörka partier/fönster i desktop läge. HDR skall vara härliga kontranstförhållanden och färgrymd... inte att titta rakt in i en strålkastare imo. Iallafall inte om man inte vill

Så för min del är det fortfarande swappande mellan SDR/HDR så fort man är i desktop/spelar.

(Kan tillägga att jag även har en LG CX 48" tv jag har datorn kopplad till, så vet ganska väl hur HDR kan bete sig i windows/spel på annan skärm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Om du inte sitter konstant i mer eller mindre dagsljus/sol... blir inte 100 brightness brutalt ljust även hos dig(??). Prova att dra igång Doom Eternal på kvällen med 100 brightness/HDR standard och känn hur ögonen smälter när man får den vita skärmen med Bethesda loggan. Även med brightness på 50 tycker jag det har en tendens att bli på tok för ljust. Inte minst SDR spel med "hdr-auto". Går man ner lägre än så, så tycker jag man allt mer återfår problemet med att det ser "disigt" ut i mörka partier/fönster i desktop läge. HDR skall vara härliga kontranstförhållanden och färgrymd... inte att titta rakt in i en strålkastare imo. Iallafall inte om man inte vill

Så för min del är det fortfarande swappande mellan SDR/HDR så fort man är i desktop/spelar.

(Kan tillägga att jag även har en LG CX 48" tv jag har datorn kopplad till, så vet ganska väl hur HDR kan bete sig i windows/spel på annan skärm)

Jodå doom eternal med den vita loggan är extremfall. Däremot är detta när den når peak brightness. Skärmen kan inte hålla den ljusstyrkan mer än några sekunder.
Jag använder däremot 4st philips hue play som sitter på skärmen vilket både gör det lättare för ögonen samt ökar inlevelsen.
https://streamable.com/d1q4vy

Permalänk
Medlem

På måndag kommer dom och hämtar min skärm (G9), blir RMA, pengarna tillbaka. Köpte den för 16 papp på Inet för över ett år sen. Så nu är frågan om man ska satsa på en Neo (har Benify så jag kan få den för strax under 16 papp) eller om man ska köra på en sån där LG C1 eller Aorus RO48U oled-historia. Låter ju som att man fixat bekymren folk haft med Neo med ny firmware, eller är det fortfarande en massa grejer som strular?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

På måndag kommer dom och hämtar min skärm (G9), blir RMA, pengarna tillbaka. Köpte den för 16 papp på Inet för över ett år sen. Så nu är frågan om man ska satsa på en Neo (har Benify så jag kan få den för strax under 16 papp) eller om man ska köra på en sån där LG C1 eller Aorus RO48U oled-historia. Låter ju som att man fixat bekymren folk haft med Neo med ny firmware, eller är det fortfarande en massa grejer som strular?

Frågade du inte om dom kunde byta den rakt av mot en Neo istället?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233