Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Personligt föredrar jag dock vanligt styre för tex vintercykling men det är nog en högst personlig smaksak. Men jag kan uppleva ett vanligt styre som något lite trafiksäkrare på trafikerade cykelvägar i Stockholm generellt.

Själv har jag en (billig) hybrid och en racer.

Jo precis, det är det svåra med att rekommendera. Styre känns som att allt med en cykel är personlig smak.
Jag var nog också grymt nära på att beställa en hybridcykel med rakt styre och kan tänka mig att det är så. Har bara kört bockstyre men fördelen kan jag uppleva är att man får 3 olika positioner med bockstyre

edit: Stockholm här också!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jo precis, det är det svåra med att rekommendera. Styre känns som att allt med en cykel är personlig smak.
Jag var nog också grymt nära på att beställa en hybridcykel med rakt styre och kan tänka mig att det är så. Har bara kört bockstyre men fördelen kan jag uppleva är att man får 3 olika positioner med bockstyre

edit: Stockholm här också!

Rätt klurigt ämne måste jag säga, dumt att försöka stämpla in sin sanningar i andra, åsikter och även erfarenhet kan skilja sig åt.

Personligen tycker jag vanligt styre är lite, lite mera safe, lite kvickare i manövrar, inbromsningar, lite stabilare kanske men det går att diskutera.

Med ett bockstyre är det inte heller säkert att man har fingrarna konstant under bromshandtagen på samma sätt som jag nästan ständigt har på en hoj med vanligt styre vid cykling i Stockholm där det är trafik, det gör att man reagerar väldigt snabbt.

Men ja, mitt råd för Stockholm är nog en billigare hoj med vanligt styre för pendling medan man köper något roligare för fritid och träning, mtb, gravel, racer eller vad nu det må vara. Köper man begagnad eller från Decathlon, XXL sport etc blir man förhoppningsvis ej ruinerad ändå. Ibland blir det dock så bisarrt att tillbehören nästan kostar mer än cykeln. Vettiga lås och sådant är tex irriterande dyrt ibland.

Kör man året om i Stockholm med saltade cykelbanor och annat blir det rätt rejält slitage också. Året om körning i Stockholm är inget större problem, dubbdäck, lampor, skärmar och vettiga kläder (fixat). Händer och fötter är egentligen den enda "utmaningen", ytterst sällan problem med övriga kroppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Men jag kan uppleva ett vanligt styre som något lite trafiksäkrare på trafikerade cykelvägar i Stockholm generellt.

Själv undviker jag spd-pedaler på min hardtail när jag försöker ta mig förbi Kungsholmen. Götbacken på Söder ger också lite spänning i vardagen Är van vid att se män i trikåer falla som käglor i innerstan

Kör en enklare hybrid/citybike för pendling så att att jag får ha cykeln ifred Bor i västerort och cykelvägarna till city är under all kritik härifrån.

Edit:
Slängde med en bild på min gamla trogna hybrid. En Merida Crossway från 2015 som kostade 2000:- i inköp. Cyklade hem den från XXL i Kungens Kurva och den höll hela vägen Har bytt bakväxel en gång, men i övrigt har den funkat felfritt! Skärmarna är lånade från min MTB, men sitter numera "permanent" fast på denna cykeln mha buntband.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av makatech:

Personligt föredrar jag dock vanligt styre för tex vintercykling men det är nog en högst personlig smaksak. Men jag kan uppleva ett vanligt styre som något lite trafiksäkrare på trafikerade cykelvägar i Stockholm generellt.

Själv har jag en (billig) hybrid och en racer. Skulle jag kunna känna mig säker på en cykel med bockstyre-cykel i Stockholms innerstad också under rusningstrafik? Ja, sannolikt men jag tycker ändå att vanligt styre är ett litet steg säkrare, bättre kontroll, snabbare vid manövrar, marginellt men ändå ett snäpp.

Här tror jag garanterat åsikter går isär dock... Kan också finnas andra fördelar med att inte ha överdrivet fina dyra cyklar i Stockholms innerstad (stöldrisken). Var ni bor som skriver här varierar säkert kraftigt dock.

I ett jobbigt scenario om jag tvingades ha enbart en st hoj skulle det dock bli en gravel eller cx (i ärlighetens namn har jag inte järnkoll på skillnader). Det är ju otroligt coola allroundcyklar.

På vintern är det trevligt med ett styre som skyddar händerna när man ramlar typ

Har man ett rakt styre så är styrmuffar en väldigt bra sak, skyddar mot fall, väder och skyddar även reglagen mot nedisning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Personligt föredrar jag dock vanligt styre för tex vintercykling men det är nog en högst personlig smaksak. Men jag kan uppleva ett vanligt styre som något lite trafiksäkrare på trafikerade cykelvägar i Stockholm generellt.

Själv har jag en (billig) hybrid och en racer. Skulle jag kunna känna mig säker på en cykel med bockstyre-cykel i Stockholms innerstad också under rusningstrafik? Ja, sannolikt men jag tycker ändå att vanligt styre är ett litet steg säkrare, bättre kontroll, snabbare vid manövrar, marginellt men ändå ett snäpp.

Här tror jag garanterat åsikter går isär dock... Kan också finnas andra fördelar med att inte ha överdrivet fina dyra cyklar i Stockholms innerstad (stöldrisken). Var ni bor som skriver här varierar säkert kraftigt dock.

I ett jobbigt scenario om jag tvingades ha enbart en st hoj skulle det dock bli en gravel eller cx (i ärlighetens namn har jag inte järnkoll på skillnader). Det är ju otroligt coola allroundcyklar.

Tror de flesta skriver under på att ett ”rakt” styre ger bättre kontroll. Ett bockstyre är ju format som det är av aerodynamiska skäl. Finns en anledning till att man vill ha raka styren på alla typer av mtb-cyklar

Permalänk
Medlem

Hej letar efter en hyfsad cykel för att komma ut i skog och på skogsvägar.
Känner mig helt lost när man försöker läsa specifikationer för olika cyklar och skillnaden mellan 5 och 50 tusen är för mig är ett par siffror på shimano-modellen av växlar.

Så skulle vara tacksam för om någon kan förklara för mig om denna Scott Aspect 760 är ett ok val eller om det är pengar i sjön?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av makatech:

Personligt föredrar jag dock vanligt styre för tex vintercykling men det är nog en högst personlig smaksak. Men jag kan uppleva ett vanligt styre som något lite trafiksäkrare på trafikerade cykelvägar i Stockholm generellt.

Själv har jag en (billig) hybrid och en racer. Skulle jag kunna känna mig säker på en cykel med bockstyre-cykel i Stockholms innerstad också under rusningstrafik? Ja, sannolikt men jag tycker ändå att vanligt styre är ett litet steg säkrare, bättre kontroll, snabbare vid manövrar, marginellt men ändå ett snäpp.

Här tror jag garanterat åsikter går isär dock... Kan också finnas andra fördelar med att inte ha överdrivet fina dyra cyklar i Stockholms innerstad (stöldrisken). Var ni bor som skriver här varierar säkert kraftigt dock.

I ett jobbigt scenario om jag tvingades ha enbart en st hoj skulle det dock bli en gravel eller cx (i ärlighetens namn har jag inte järnkoll på skillnader). Det är ju otroligt coola allroundcyklar.

Att rakt styre och upprätt sittposition är säkrare i stadstrafik är objektivtbevisat. Det är dock inget mina handleder (mushandled) gillar så jag får köra med bockstyre även i stan. Det är ju även roligare vilket får mig ut på cykeln. Om du känner dig tryggare med ett rakt styre i stan och det får dig att cykla mer så är det ju exakt vad du ska använda.

Tror diskussionen "vad är bäst" är högst personlig och så länge du cyklar så är det ju rätt!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Tror de flesta skriver under på att ett ”rakt” styre ger bättre kontroll. Ett bockstyre är ju format som det är av aerodynamiska skäl. Finns en anledning till att man vill ha raka styren på alla typer av mtb-cyklar

Tycker bockstyre kan ge väl så god kontroll som ett rakt, men det är en vanesak. Jag har kört CX i MTB-spår med rötter, hopp och branta nerfarter och det är inga konstigheter. Helt annan grej att hoppa med en cykel á 7.2 kg också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushoz:

Tjena!

Har börjar intressera mig för att skaffa en gravelcykel. Har kikat på https://www.xxl.se/ridley-kanzo-a-disc-grx400-2x10-21-grus-oc... , en gravelcykel med hydrauliska bromsar för ett relativt rimligt pris.

Jag undrar dock hur kinkigt det är med storlekar generellt vid inköp av dessa typer av cyklar?
Jag är 173cm lång med ben-skrev-mått (term?) ca 80cm. Enligt Ridleys egna storleksverktyg rekommenderar de en strl S till mig, medan en person som är 176cm lång (dvs 3 cm längre än mig) med samma ben-skrev-mått rekommenderas en M.
På XXLs hemsida står det att S passar personer 165-180cm långa, medan M passar 170-190cm, varav jag teoretiskt borde kunna cykla på bägge storlekar.

Jag undrar därmed hur jag bör resonera kring storleksval? Just nu har XXL enbart M som köpbar, men jag ligger ju storleksmässigt i underkant för M vilket gör mig lite orolig iom att jag inte kan testa cykeln innan köp.

Tacksam för tips!

Skrivet av makatech:

Personligt föredrar jag dock vanligt styre för tex vintercykling men det är nog en högst personlig smaksak. Men jag kan uppleva ett vanligt styre som något lite trafiksäkrare på trafikerade cykelvägar i Stockholm generellt.

Själv har jag en (billig) hybrid och en racer. Skulle jag kunna känna mig säker på en cykel med bockstyre-cykel i Stockholms innerstad också under rusningstrafik? Ja, sannolikt men jag tycker ändå att vanligt styre är ett litet steg säkrare, bättre kontroll, snabbare vid manövrar, marginellt men ändå ett snäpp.

Här tror jag garanterat åsikter går isär dock... Kan också finnas andra fördelar med att inte ha överdrivet fina dyra cyklar i Stockholms innerstad (stöldrisken). Var ni bor som skriver här varierar säkert kraftigt dock.

I ett jobbigt scenario om jag tvingades ha enbart en st hoj skulle det dock bli en gravel eller cx (i ärlighetens namn har jag inte järnkoll på skillnader). Det är ju otroligt coola allroundcyklar.

Som många fler i tråden har nämnt så låter det ju väldigt rimligt att raka styren är säkrare i en stadsmiljö.
Min situation är att jag är en student med begränsad lagringsplats samt budget för cyklar, men samtidigt brukar jag min cykel varje dag så det känns värt att investera i något lite roligare. Precis som du beskriver siktar jag in mig på en gravel för att kunna få en så mångsidig cykel som möjligt

Jag bor också i en svensk stad med drygt 50 000 invånare så jag slipper regelbunden intensiv cykling i stadsmiljö tack och lov, men jag kan absolut tänka mig att pendlingssituationen är snäppet intensivare i Huvudstaden.

Jag passar på att slänga in en till fråga
Det här är första gången jag kommer köpa en cykel med hydrauliska skivbromsar. Har bara cyklat med billiga fälgbromsar förut Finns något särskilt man bör tänka på, ex luftning av bromsslangar eller byte av bromskloss med visst intervall?

Permalänk
Medlem

@Sushoz

Vet inte om du riktade till mig men säkrast någon annan får svara.

Förra Kona MTBn med hydraliska bromsar blev stulen innan jag behövde serva bromsarna (men jag älskade bromsförmågan, störde mig ibland på att skivan kunde ligga emot bromsbeläggen lite efter hjulbyte, ett pillande).

Min nuvarande billiga hybrid har mekaniska skivbromsar (fungerar "ok" men inte alls lika bra bromsförmåga som hydraliska och kan bråka lite kalla vinterdagar).

Racern har (tyvärr) inte skivbromsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Tycker bockstyre kan ge väl så god kontroll som ett rakt, men det är en vanesak. Jag har kört CX i MTB-spår med rötter, hopp och branta nerfarter och det är inga konstigheter. Helt annan grej att hoppa med en cykel á 7.2 kg också.

Klart kontrollen kan vara bra, men ska man optimera kontroll kommer rakt, och framförallt bredare styre alltid vara bättre. Även som supervan lvg cyklist kan jag lova att jag är snabbare runt en xc bana med rakt styre. Särskilt när det finns stenkistor och större drops på banan. (Har provdroppat 1,8m med min 6.4kg lvg cykel och det var ingen rolig landning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Klart kontrollen kan vara bra, men ska man optimera kontroll kommer rakt, och framförallt bredare styre alltid vara bättre. Även som supervan lvg cyklist kan jag lova att jag är snabbare runt en xc bana med rakt styre. Särskilt när det finns stenkistor och större drops på banan. (Har provdroppat 1,8m med min 6.4kg lvg cykel och det var ingen rolig landning)

Mycket handlar väl också om vilken typ av cykel som styret sitter på? Misstänker att du antagligen är snabbare på en XC-bana med en dämpad MTB med bockstyre än en kolfiber-LVG med rakt.

Men visst, på enduro- och downhillbanor skulle jag inte vilja köra med bockstyre heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Mycket handlar väl också om vilken typ av cykel som styret sitter på? Misstänker att du antagligen är snabbare på en XC-bana med en dämpad MTB med bockstyre än en kolfiber-LVG med rakt.

Men visst, på enduro- och downhillbanor skulle jag inte vilja köra med bockstyre heller.

Ne, downhill med bockstyre skulle nog var rätt otäckt, hade mycket heller kört med tempostyre isf

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

@Sushoz

Vet inte om du riktade till mig men säkrast någon annan får svara.

Förra Kona MTBn med hydraliska bromsar blev stulen innan jag behövde serva bromsarna (men jag älskade bromsförmågan, störde mig ibland på att skivan kunde ligga emot bromsbeläggen lite efter hjulbyte, ett pillande).

Min nuvarande billiga hybrid har mekaniska skivbromsar (fungerar "ok" men inte alls lika bra bromsförmåga som hydraliska och kan bråka lite kalla vinterdagar).

Racern har (tyvärr) inte skivbromsar.

Oj, nu i retrospekt ser jag att mitt tidigare meddelande var lite oklart formulerat och riktat, men tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushoz:

Oj, nu i retrospekt ser jag att mitt tidigare meddelande var lite oklart formulerat och riktat, men tack för svar!

Lufta om de tappar trycket och byt klossar innan de är helt slut bara så att du inte bromsar sönder skivorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

RÄTT! Det är verkligen all in one bike haha!

Du är lika lång som mig med samma inseam mått(kan bara engelska termer, om någon vet får de gärna flika in). När man är mellan olika storlekar så brukar jag alltid kika på den nedre spannet. Dock du har längre armar än mig. Det är olika där. Man kan teoretiskt cykla på bägge storlekarna och om jag minns skillnaden så är det att den "kortare" så är det med agilt och kvick. Den "längre" är stabilare av något slag.
Det som man kan göra är att reservera den via klarna, åk dit och kläm på den. Be personalen justera cykeln efter ditt tyck och smak. Är den för stor så är det bara att lämna tillbaka. Jag köpte en White GX Lite(ångrar att jag inte köpte en pro) och trodde att jag skulle ha ett M men det visade sig att jag skulle ha ett S

Edit: såg att någon svarade detta redan haha, är också nybörjare som har precis börjat djupdyka.

Just White-ramarna har rätt udda genometri, iaf de jag har haft med att göra. Mycket större än motsvarande storlek från andra märken. Med lite googlande kan man ibland hitta en geometri-tabell så att man kan jämföra de olika måtten.
Personligen väljer jag den mindre ramen alla dagar i veckan då det är bättre att förlänga styrstam och sadelstolpe än vad det är att korta ner dem, speciellt när det handlar om cyklar med bockstyre.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cerb:

Ne, downhill med bockstyre skulle nog var rätt otäckt, hade mycket heller kört med tempostyre isf

Jag blir nästan sugen att fixa en cykel åt dig bara det filmas för jag kan se en del intressanta hopp och kullerbyttor framför mig, tyvärr lär inte cykeln överleva det...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag blir nästan sugen att fixa en cykel åt dig bara det filmas för jag kan se en del intressanta hopp och kullerbyttor framför mig, tyvärr lär inte cykeln överleva det...

Notera att det var tempostyre, inte tempocykel.
Så lär tyvärr inte bli så underhållande. Gissar att jag skulle klara majoriteten av backarna med dh-cykel och tempostyre rätt bra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cerb:

Notera att det var tempostyre, inte tempocykel.
Så lär tyvärr inte bli så underhållande. Gissar att jag skulle klara majoriteten av backarna med dh-cykel och tempostyre rätt bra.

Jag är skeptisk, det är rätt svårt att svänga snävt på plan asfalt med dem och med vikten så långt fram blir det inte lätt att hoppa det minsta, dessutom når du inte bromsreglagen så det lär ju gå fort. Men du kanske menar att du bara ska montera det och inte använda det ? Men det är ju fusk i så fall

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag är skeptisk, det är rätt svårt att svänga snävt på plan asfalt med dem och med vikten så långt fram blir det inte lätt att hoppa det minsta, dessutom når du inte bromsreglagen så det lär ju gå fort. Men du kanske menar att du bara ska montera det och inte använda det ? Men det är ju fusk i så fall

Tror vi pratar om lite olika typer av tempostyren. Jag tänker ju inte ligga i bågen, så att bromsar blir rätt lugnt. Tyngdpunkten hamnar lite off, men inte allt för farligt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Klart kontrollen kan vara bra, men ska man optimera kontroll kommer rakt, och framförallt bredare styre alltid vara bättre. Även som supervan lvg cyklist kan jag lova att jag är snabbare runt en xc bana med rakt styre. Särskilt när det finns stenkistor och större drops på banan. (Har provdroppat 1,8m med min 6.4kg lvg cykel och det var ingen rolig landning)

6,4kg???

Coolt

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

6,4kg???

Coolt

Kul byggmässigt, men inte lika rolig att cykla på. Fick tumma väl mycket på komforten hos sadel etc för att fixa vikten. Så nu är den betydligt tyngre igen, och helt magiskt skön att cykla istället

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga: funkar slick lvg däck bra när det regnar?
Har tänkt att bygga en lvg cykel med 25mm slick däck. Min tanke är att försöka ha den året runt. Hur gör jag när det regnar?

Säg att jag åker på morgonen till jobbet och det är soligt och fint. På eftermiddagen är det regnigt och mulet.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Kanske en dum fråga: funkar slick lvg däck bra när det regnar?
Har tänkt att bygga en lvg cykel med 25mm slick däck. Min tanke är att försöka ha den året runt. Hur gör jag när det regnar?

Säg att jag åker på morgonen till jobbet och det är soligt och fint. På eftermiddagen är det regnigt och mulet.

Dom fungerar fint. Bara tänka på att underlaget är halare precis som med vilket annat fordon som helst. Försök undvika att svänga på vägmarkeringar (övergångsställen etc.) och bromsa tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Kanske en dum fråga: funkar slick lvg däck bra när det regnar?
Har tänkt att bygga en lvg cykel med 25mm slick däck. Min tanke är att försöka ha den året runt. Hur gör jag när det regnar?

Säg att jag åker på morgonen till jobbet och det är soligt och fint. På eftermiddagen är det regnigt och mulet.

Beror väl på hur mycket det regnar och om du har skivbroms eller fälgbroms. Skulle dock säga att du kan köra med bredare (typ 30-32mm) med gott samvete, de rullar snabbt och har bättre komfort än 25or.

Om det inte finns någon annan anledning att köra 25 (typ passar inte ramen du tänkt)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Dom fungerar fint. Bara tänka på att underlaget är halare precis som med vilket annat fordon som helst. Försök undvika att svänga på vägmarkeringar (övergångsställen etc.) och bromsa tidigare.

Jaha okej, men är det rekommenderat att byta till dubbdäck när det är dags?

Skrivet av Adyzz:

Beror väl på hur mycket det regnar och om du har skivbroms eller fälgbroms. Skulle dock säga att du kan köra med bredare (typ 30-32mm) med gott samvete, de rullar snabbt och har bättre komfort än 25or.

Om det inte finns någon annan anledning att köra 25 (typ passar inte ramen du tänkt)?

Jag tänker mig att det spöregnar och tänker mig fälgbroms. Med den ramen som jag har hittat så är det fälgbroms
Max tire clearance är ju 32 på den ramen som jag tänker mig och har egentligen ingen preferens utan endast bara "hört" och "läst" att 25 är sweet spot så tänkte att jag skulle testa det. Jaha? Jag trodde att ju smalare desto snabbare? Men finns det "året runt" däck fast för lvg däck?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Som motvikt så rekommenderar jag starkt en vanlig cykel.

Visst finns det lite trösklar att komma över innan man känner sig stark och harmonisk men det kommer. Pendlar man regelbundet tex så kommer det mer eller mindre ändra hela din jäkla kropp, du kommer bli stark som f-n och gå ner i vikt vilket inte är så dumt. Att kombinera nytta (transport) med träning är helt löjligt bra samt otroligt tidseffektivt, svårslaget, i synnerhet för folk med familj. Har till viss del att göra med hur lång pendlingssträcka man har dock. Optimalt om man vill kombinera transport med träning kanske är runt 15 km enkel men det går ju att ta omvägar också. 20 enkel och över kan möjligen upplevas segt och hårt för vissa, det blir tuffare men fungerar väl också om man vänjer sig gradvis. Men dumt att generalisera, vi är alla olika och man måste börja någonstans.

Kan självklart vara en exceptionellt stor fördel med elcykel om man tex pendlar och inte har bra duschmöjligheter dock men i övrigt är jag något skeptisk.

Men man kan ju drabbas av olika saker i livet samt att man blir äldre, grymt bra att elcyklar finns! Det som händer nu är väl också att det börjar komma en hel del coola men svindyra mtb-elcyklar, de är säkert grymt roliga att cykla på. Dvs självklart finns det en kategori av köpare som helt enkelt köper elcyklar för nöje numera trots att de egentligen skulle orka cykla som vanligt.

Tyvärr är inte alla elcyklister bra cyklister men det är en annan diskussion, mera av en säkerhetsfråga. Inte alla tex som har tillräcklig koll på omgivningen när de kör om folk. Kan också tycka att det blir något tröttsamt att alltid bli omcyklad av en elcykel uppför bara för att de stunden senare är sega nerför, hänt ex antal ggr.

Med all respekt, en elcykel är en cykel, inte en moped. Den stora skillnaden är att med en elcykel kan man cykla längre tid än med en vanlig cykel. Allt det du beskriver uppnår du med en elcykel också, men du får cykla lite längre, bara:) För vår del innebär det att min ocyklade bättre hälft kan följa med resten av familjen när vi är ute och kör och vi kan planera för en cykelsemester även i år. Det hade inte blivit av utan elmotorn:)

PS. Om det är jobbigt att bli omkörd av en elcykel i uppförsbacken så har du ju sommarens träningsutmaning klart och tydligt formulerad. Dessutom är det roligt när man kommer först upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Med all respekt, en elcykel är en cykel, inte en moped. Den stora skillnaden är att med en elcykel kan man cykla längre tid än med en vanlig cykel. Allt det du beskriver uppnår du med en elcykel också, men du får cykla lite längre, bara:) För vår del innebär det att min ocyklade bättre hälft kan följa med resten av familjen när vi är ute och kör och vi kan planera för en cykelsemester även i år. Det hade inte blivit av utan elmotorn:)

PS. Om det är jobbigt att bli omkörd av en elcykel i uppförsbacken så har du ju sommarens träningsutmaning klart och tydligt formulerad. Dessutom är det roligt när man kommer först upp!

Nja, eftersom de cyklar med motor bryr jag mig inte snarare att jag trött på att köra om dem strax efteråt i nerförsbackarna, blir det någon typ av motorbroms i nerförsbackarna med elcykel?

Det är kul det du skriver om familjen, ett bra exempel på att elcykel kan vara toppen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Kul byggmässigt, men inte lika rolig att cykla på. Fick tumma väl mycket på komforten hos sadel etc för att fixa vikten. Så nu är den betydligt tyngre igen, och helt magiskt skön att cykla istället

https://imgur.com/r7KayQV.jpg

En skönhet och ser snabb ut

Permalänk
Medlem

@makatech jag har funderat på det och jag tror det snarare är en kombination av cyklist och cykel. Jag menar, vad är det för cyklar som finns i elversion? Det är ju inte lvg/grus, de är snabbare än så och där lägger elsystemet på dubbla vikten. Kvar blir hybrider, antingen city eller mer mtb-aktiga varianter. Upprätt sittställning, breda mönstrade däck med relativt högt rullmotstånd. Man får kämpa ganska bra för att få upp dem över 25.

Och då blir frågan hur cykelvan cyklisten är. Är det någon som får upp en MTB över 30 på platten som cykelpendlar på en elcykel? Jag tror de är i minoritet, då de antagligen känner att de hindras av den extra vikten som inte hjälper till med farten efter 25. Iaf kände jag det och jag är inte i närheten av ens 25 på någon form av sträcka på MTB.