Testpilot: AOC Agon AG274QXM – Mini LED kommer till skrivbordet

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: AOC Agon AG274QXM – Mini LED kommer till skrivbordet

Det är höga toppar och djupa dalar när testpiloten Daniel "Dinoman" Ördén sätter tänderna i AOC senaste modell, baserad på Mini LED-tekniken

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Matig och bra recension! Man undrar om det är extremt billigt att slänga på HDR och att man då kan pryda med en fin klisterklapp i förhoppning om att den säljer mer. Frågan är ju bara vad idén med det är om de få belysningszonerna enbart ger en riktigt usel HDR-upplevelse? Man skulle verkligen vilja veta varför de valde att slänga på HDR på denna skärm...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Har sneglat på denna i flera månader. Om man har plats så känns ju en lc1 48” Oled att föredra då.

Visa signatur

GPU: EVGA GTX 980Ti 2.0 ACX, CPU: i7 3770k @ 4,6ghz, Ram: 16gb 1600mhz, Mobo: MSI Z77A-S03 INET EDITION, PSU: be quiet! Power Zone 850W Bronze, OS: W10

Permalänk
Medlem

Kan du snälla testa HDR i Cyberpunk 2077 och i Destiny 2 tack?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Fin recension @dinoman! Intressant med zonerna, verkar vara ett återkommande bekymmer.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Dimestam:

Fin recension @dinoman! Intressant med zonerna, verkar vara ett återkommande bekymmer.

@Dinoman Riktigt matig och informationsnyttig läsning!

Och som Andreas säger är det synd på fortsatt bristfällig implementation av FALD (eller avsaknad därav..?), förhoppningsvis är detta något industrin kan råda bot på tidigare snarare än senare då det är ett problem för samtliga skärmar jag testat också.

IPS, VA och OLED har samtliga sina för och nackdelar.
Just IPS ihop med FALD verkar i dagsläget rätt dåligt på grund av bristfällig kontrast, även i det övre segmentet med väldigt kraftig ljusstyrka. Däremot att använda sig av VA-teknik likt TV-apparater kommer inte heller utan sina nackdelar, framförallt vid datoranvändande och mer statiska förhållanden.

En intressant anekdot - detta problem är löst rent tekniskt sett.
Hisense U9DG lyckades uppnå "nästan OLED-kontrast" och hög ljusstyrka samtidigt (HDR1000). Detta gjordes genom att sammanfläta två paneler, där den bakre var en svartvit som filtrerade ljuset ännu mer från FALD:en. 2,000,000~ zoner kunde med denna teknik klämmas in, samtidigt som ett QuantumDot-filter användes.

Resultaten är sjukt imponerande, tyvärr verkar det vara en kostsam process och TV:n fanns knappt ett år på marknaden innan den började fasas ut i år, utan någon ersättningsmodell. Finns dock fortfarande i lager hos utländska återförsäljare, men man får nog vara snabb innan de försvinner för gott.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

@Dinoman Riktigt matig och informationsnyttig läsning!

Och som Andreas säger är det synd på fortsatt bristfällig implementation av FALD (eller avsaknad därav..?), förhoppningsvis är detta något industrin kan råda bot på tidigare snarare än senare då det är ett problem för samtliga skärmar jag testat också.

IPS, VA och OLED har samtliga sina för och nackdelar.
Just IPS ihop med FALD verkar i dagsläget rätt dåligt på grund av bristfällig kontrast, även i det övre segmentet med väldigt kraftig ljusstyrka. Däremot att använda sig av VA-teknik likt TV-apparater kommer inte heller utan sina nackdelar, framförallt vid datoranvändande och mer statiska förhållanden.

En intressant anekdot - detta problem är löst rent tekniskt sett.
Hisense U9DG lyckades uppnå "nästan OLED-kontrast" och hög ljusstyrka samtidigt (HDR1000). Detta gjordes genom att sammanfläta två paneler, där den bakre var en svartvit som filtrerade ljuset ännu mer från FALD:en. 2,000,000~ zoner kunde med denna teknik klämmas in, samtidigt som ett QuantumDot-filter användes.

Resultaten är sjukt imponerande, tyvärr verkar det vara en kostsam process och TV:n fanns knappt ett år på marknaden innan den började fasas ut i år, utan någon ersättningsmodell. Finns dock fortfarande i lager hos utländska återförsäljare, men man får nog vara snabb innan de försvinner för gott.

Var det den som LTT la upp en video på för någon vecka sedan?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Bildexpert 📺

Rysligt trevligt vad du anstränger dig @dinoman – snart är du som jag och sitter med fördragna gardiner och svär över att vårsolen sabbar en optimal bild!

Tillverkarna kan bygga hårdvaran men inte riktigt systemen och styrningen som får dem att verka optimalt. En IPS med Mini-LED kapabel till 800 nits eller så kan aldrig fungera särskilt bra i ett mörkt rum eftersom varje zon blir för ljus när den ska verka för 800 nits och det vattnar ur svärtan på en IPS-panel som gör kanske 1000:1 kontrastförhållande i bästa fall.

Skulle behöva en möjlighet att låsa HDR till lägre nivåer, anpassa tonemapping till att behålla den dynamik som en FALD kan ge och dessutom behålla en så hyfsat djup svärta det nu går med en IPS. Men det kräver mycket mer processning och blir därför dyrare – samt att kunskapen om hur det ska gå till inte är så självklar. Enkelt att föreställa sig slutresultatet. Men jag har då ingen aning om hur man bygger en sådant system i praktiken.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av trickeh2k:

Var det den som LTT la upp en video på för någon vecka sedan?

Visste faktiskt inte att LTT hade täckt den, men backade några veckor och mycket riktigt har de faktiskt gjort en video på denna TV! Lite intetsägande titel bara men.. Är den panelen

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Rysligt trevligt vad du anstränger dig @dinoman – snart är du som jag och sitter med fördragna gardiner och svär över att vårsolen sabbar en optimal bild!

I lol'd

Skrivet av Yatagarasu:

Visste faktiskt inte att LTT hade täckt den, men backade några veckor och mycket riktigt har de faktiskt gjort en video på denna TV! Lite intetsägande titel bara men.. Är den panelen

https://youtu.be/qSGsMN9UGDY

Ah, tänkte att det lät alldeles för snarlikt av det du beskrev för att vara en slump Synd, det var onekligen en spännande skapelse.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Testpilot
Skrivet av trickeh2k:

Ah, tänkte att det lät alldeles för snarlikt av det du beskrev för att vara en slump Synd, det var onekligen en spännande skapelse.

Det är förmodligen inte slumpartat egentligen, fick nys om denna skärm genom Discord (som i sin tur var från Reddit) där skärmen diskuterades. Finns därmed stor sannolikhet att det som gav uppsåt till den diskussionen från början har sitt ursprung i LTT-videon

Men ska inte gå mer off-topic på det ämnet nu heh.. AG274QXM som bör stå i fokus

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av trickeh2k:

Matig och bra recension! Man undrar om det är extremt billigt att slänga på HDR och att man då kan pryda med en fin klisterklapp i förhoppning om att den säljer mer. Frågan är ju bara vad idén med det är om de få belysningszonerna enbart ger en riktigt usel HDR-upplevelse? Man skulle verkligen vilja veta varför de valde att slänga på HDR på denna skärm...

Tack!

Njae, att nå certifiering upp till HDR 1000 är inte enkelt och det hade nog varit orättvist att utrycka det som att man kastat på det. HDR upplevelsen är ju bra i stora delar men just när det är vissa kontraster mellan innehåll så bara kraschar det.

Skrivet av Homunculus:

Har sneglat på denna i flera månader. Om man har plats så känns ju en lc1 48” Oled att föredra då.

Jag hade nog satsat på C2 42" isf. Dock är OLED inte riktigt optimalt för desktop med tanke på risken av burn-in. Eller det kräver att man är väldigt medveten om riskerna och ser till att mitigera det. Plus att alla teknikerna för pixel refresh och dimmer-funktioner kan vara rätt störande i dagliganvändning.

Om du har möjlighet så stövla in någonstans där du kan titta på skärmen själv och hur den beter sig är det att föredra, även om mina bilder ganska väl visar på beteendet i stort.

Skrivet av SCORPIUS:

Kan du snälla testa HDR i Cyberpunk 2077 och i Destiny 2 tack?

Jag hade jättegärna gjort det men jag har inget av dessa spel installerade för stunden, dock så kan du räkna med att problemen kommer finnas även i dessa titlar. Får se om jag kanske drar ner Cyberpunk senare ikväll. Återkommer isf.

Skrivet av Yatagarasu:

@Dinoman Riktigt matig och informationsnyttig läsning!

...

Tack testpilotskollega!

Skrivet av Laxpudding:

Rysligt trevligt vad du anstränger dig @dinoman – snart är du som jag och sitter med fördragna gardiner och svär över att vårsolen sabbar en optimal bild!

Tillverkarna kan bygga hårdvaran men inte riktigt systemen och styrningen som får dem att verka optimalt. En IPS med Mini-LED kapabel till 800 nits eller så kan aldrig fungera särskilt bra i ett mörkt rum eftersom varje zon blir för ljus när den ska verka för 800 nits och det vattnar ur svärtan på en IPS-panel som gör kanske 1000:1 kontrastförhållande i bästa fall.

Skulle behöva en möjlighet att låsa HDR till lägre nivåer, anpassa tonemapping till att behålla den dynamik som en FALD kan ge och dessutom behålla en så hyfsat djup svärta det nu går med en IPS. Men det kräver mycket mer processning och blir därför dyrare – samt att kunskapen om hur det ska gå till inte är så självklar. Enkelt att föreställa sig slutresultatet. Men jag har då ingen aning om hur man bygger en sådant system i praktiken.

Tack Laxen! Det glädjer mig att det märks att jag lägger ner tiden!

Haha, jag är på väg ner i ett kaninhål jag nog aldrig kommer ta mig ur... och ja, rullgardinerna åker ner och ljusstyrkan ställs ner.

Jag antar att VA presterar bättre i kombo med Mini-LED? Detta är ju mitt första test med tekniken och IPS är ju sisådär med svärta så beteendet är ju inte oväntat ur min synvinkel.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dinoman:

Jag antar att VA presterar bättre i kombo med Mini-LED? Detta är ju mitt första test med tekniken och IPS är ju sisådär med svärta så beteendet är ju inte oväntat ur min synvinkel.

I alla fall på TV-sidan och ur aspekten om vilket kontrastförhållande man får. Glorior runt ljusa objekt på en FALD finns ju även där, fast är inte lika tydligt. Finns också fler, ofta negativa, aspekter med VA-paneler som kanske inte utgör ett påträngande problem för en TV men kan vara en störning på skrivbordet och vid datorbruk. Eftersläp och subpixelstrukturer till exempel.

Permalänk
Medlem

Samtidigt så kan man hitta en 55" OLED tv i samma prisklass (120hz 4k OLED), nej gammaldags LCDs är inte längre värt så höga priser.

Visa signatur

Detta kontot är så gammalt att det är numera 'myndigt' åldersvis.

Permalänk
Medlem

Detta med local-dimming, eller ja egentligen blooming är verkligen en dealbreaker för mig.
Tar då hellre en TN panel för 600kr på blocket än en skärm med blooming.

Finns det verkligen inga sätt att stänga av sådant?

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zeedarn:

Detta med local-dimming, eller ja egentligen blooming är verkligen en dealbreaker för mig.
Tar då hellre en TN panel för 600kr på blocket än en skärm med blooming.

Finns det verkligen inga sätt att stänga av sådant?

Bättre då att köpa en enklare skärmmodell med samma panel och liknande egenskaper i övrigt. Fast då utan FALD:en som ändå lägger till rätt många tusenlappar.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av john2376:

Samtidigt så kan man hitta en 55" OLED tv i samma prisklass (120hz 4k OLED), nej gammaldags LCDs är inte längre värt så höga priser.

Jo det är sant men samtidigt är nog inte 55" det smidigaste att slänga upp på skrivbordet. Plus att du behöver en TV-kontroll för att styra många funktioner samt stänga av och på. Vidare så är ju OLED lurigt med statiskt innehåll som vanligt PC-användande har ganska mycket av. Dells Alienware hade ju varit högintressant dock, de ger ju 3 års garanti mot inbränning dessutom.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Zeedarn:

Detta med local-dimming, eller ja egentligen blooming är verkligen en dealbreaker för mig.
Tar då hellre en TN panel för 600kr på blocket än en skärm med blooming.

Finns det verkligen inga sätt att stänga av sådant?

Inte vad jag kunnat hitta. Verkar vara en funktion som inte är inställningsbar.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt