LG OLED 42C2 – TV som fungerar som skärm för spel och HDR

Permalänk
Medlem

LG OLED som PC skärm är skön, har en 65 tums LGC9 sedan två års tillbaka och kör från soffan, det ända jag kan klaga på är att jag hade föredragit en 77a istället. Använder du PCn för spel och film etc och slösurfanda så är soffan oslagbar. Måste dock "aktivera" 5.1 ljudsystemet från LGn varje gång bootar om PCn...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

B1 är ju samma som C1, men två sämre hdmi-portar och lite lägre ljusstyrka (men också ingen pink-tint). Tror inte processorn spelar märkbar roll

Spontant tycker jag nog att B1 är bättre köp än C1 i många fall pga pris och ingen pink-tint

Sen finns ju b1 bara i 55, 65, 77 inte de andra som c1/c2 har

Tack för svar!

Gälland pink tint, är det någon hör som råkat ut för detta? Hurpass störande är det?

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

underbart. längtar till 38"+ uw qd-/oled kommer. Nyligen blivit med oled tv. Tittar på den kanske 2h i veckan. varje gång blir jag förvånad över kvaliteten jämfört med min äldre ips variant!

Har kört med 48" OLED som monitor nu i ca 2 år, och för en tid sedan så började vi få möjlighet att jobba på kontoret igen. Första dagen där så trodde jag helt ärligt att min skärm va trasig. Insåg sedan att det bara var så IPS-paneler fungerade och att jag hade blivit bortskämd med OLED.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kladdpapper:

Brukar även uppskatta den dunkla miljön med låg oled light. Tycker det är så spännande att smyga omkring i spel när det verkligen är helt kolsvart som det är på oled Vet dock inte vilken ljusstyrka jag har. Skulle gissa på 50, har inte rört den något från start i PC-läget.

På exemplaret behövde jag ankra svartnivå på 58 för PC:n för att få undvika att den klipper mot svart. Det innebär för det exemplaret att kontrastförhållandet sjunker från "infinite" till någonstans runt 20 000:1 vilket är precis så man kan börja ana att det är ljus i det svarta i ett annars mörkt rum. Yngre ögon med flexiblare pupiller kanske kan märka det ljuset mer. Fördelen är att det blir en korrekt toning av skuggor efter det.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av improwise:

Rtings fick väsentligt sämre input lag med VRR aktivt, det var dock minst en månad sedan dom gjorde sitt test har jag för mig, så tänkte om något hade ändrat sig sen dess.

https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c2-oled

Rtings får samma siffror med VRR som de får med 60 Hz utan VRR, alltså ≈13 ms mot ≈5 ms för 120 Hz utan VRR. Nackdelen med rtings är att de presenterar siffror som något absolut och omständigheterna är aldrig tydliga.

Jag vet inte hur de mäter vid VRR men om panelen – som följd av VRR går ned i frekvens kommer det öka latensen eftersom panelen uppdateras långsammare. Vilket märks extra mycket om de sätter ljusmätaren när botten och extra lite om de sätter mätaren nära toppen. Så man får förutsätta placering i mitten.

Nu tror jag personligen att det inte finns någon människa som i blindtester kan märka skillnader på 13 eller 5 ms i latens i skärmen, särskilt som resten av systemet adderar en latens om 50 ms eller ännu mer.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kiario:

Har en CX 48. HDMI i pc läge och håller man sig under 80 i kontrast och ljus så ändrar den inte ljusstyrkan.
Sätter man dem på 100 så gör den det märkbart

Drar du ned kontrast-reglaget krymper du det dynamiska omfånget vilket kan "lura" algoritmerna eftersom panelen aldrig kommer visa vitt i bilden som sitt fysiska peak white och därmed långsammare trigga de mekanismer som styr energireglering. Tvärtom med kontrastreglaget på 100 gör att vitt fräter ut och då kommer mer av bildens ljusgrå toner istället återges som panelens peak white. Vilket har den direkta effekten att panelen måste lysa mer på max och alla mekanismer får en kortare/snabbare trigger. Då pendlar det mer.

Extra dämpad kontrast kan minska ABL-förfarandet och kanske även dämpa den cykliska variationen. Det som jag mätte under en timme med variationer mellan 65–110 nits på 15-minuters cykler var med kontrast-reglaget nära 80 och med OLED-pixelljusstyrka: 50. Inget som ska anstränga panelen. Ändå pendlar det cykliskt och det är samma inbränningsskydd (TPC) som fortfarande dämpar och plötsligt tänder upp panelen.

Det finns en gräns för hur mycket man vill dra ned kontrastreglaget eftersom det försämrar bildkvaliteten, krymper dynamiken och adderar mer posterisering. Under 70 och det börjar det bli synbara försämringar.

Fast detta skulle kunna vara ett alternativ om man inte har kraven på högsta bildkvalitet i Windows utan ser det viktigare som mindre ljusvariationer. Finns rätt många kombinationer på reglage som ger olika effekt, där det också kan skilja sig från modell till modell men också panelstorlekar med hur energin regleras. Jag märker till exempel rätt tydliga skillnader mellan 48C1 och 65C1 i hur det beter sig i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Rtings får samma siffror med VRR som de får med 60 Hz utan VRR, alltså ≈13 ms mot ≈5 ms för 120 Hz utan VRR. Nackdelen med rtings är att de presenterar siffror som något absolut och omständigheterna är aldrig tydliga.

Jag vet inte hur de mäter vid VRR men om panelen – som följd av VRR går ned i frekvens kommer det öka latensen eftersom panelen uppdateras långsammare. Vilket märks extra mycket om de sätter ljusmätaren när botten och extra lite om de sätter mätaren nära toppen. Så man får förutsätta placering i mitten.

Nu tror jag personligen att det inte finns någon människa som i blindtester kan märka skillnader på 13 eller 5 ms i latens i skärmen, särskilt som resten av systemet adderar en latens om 50 ms eller ännu mer.

Ja, överlag tycker jag att många av Rtings tester är lite överkattade, och att det känns som rätt ofta som dom innehåller direkta felaktigheter. Problemet är nog mycket det du är inne på, att allt presentera som en absolut sanning, och om det då visar sig ett par gånger inte vara det, då kan åtminstone inte jag låta blir att undra vad mer som kanske ocks är det. Även deras betyg känns lite märkliga, för t.ex. betyget PC monitor skriver dom att textkvalite är en stor del av betyget, samtidigt delar dom ut nästa högsta betyg till Samsung S95B i kategorin samtidigt som dom klagar på hur dålig den är på att hantera text

För att återgå lite mer till ämnet så tycker jag oavsett att det är märkligt om C2 serien skulle blivit så mycket sämre än tidigare generationer, och kan inte se något uppenbart skäl till att så är fallet om det inte är så att LG börjat snåla in på elektroniken eller liknande. Alternativet är så klart att det inte är någon försämring, men det är ändå ett par olika respekterade testare utöver dig som tycks kommit fram till samma resultat nu och problemet verkar även hålla i sig över tid. Även om det väl inte är en helt exakt vetenskap så föreställer jag mig att de flesta som testat både C2, C1 och CX gjort det på likadant sätt för alla modellerna och då borde fått samma resultat om det var lika.

Att inte märka något och att inte påverkas av det är så klart inte nödvändigtvis samma sak, sen är det väl mer i vilken omfattning man påverkas av något relativt något annat. Jag skulle förmodligen inte vara ett välbetalt CS GO proffs oavsett vilken skärm jag använde eftersom jag helt enkelt är för långsam oavsett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tubb3:

Tack för svar!

Gälland pink tint, är det någon hör som råkat ut för detta? Hurpass störande är det?

Jag har inte sett det själv, men vad jag förstår så är det som med många andra oled-begränsningar att om man sett det är det svårt att få det osett/inte störas av det. Många har det nog utan att ens se det, lite som jag som aldrig sett (eller letat efter) vertical banding på min tv

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har inte sett det själv, men vad jag förstår så är det som med många andra oled-begränsningar att om man sett det är det svårt att få det osett/inte störas av det. Många har det nog utan att ens se det, lite som jag som aldrig sett (eller letat efter) vertical banding på min tv

Ja det är väl grejen - att försöka att inte leta upp felen. Det är ändå rätt lätt att hamna där, i och med att en tv av den här kalibern är ett relativt dyrt köp och då vill nog de flesta vara 100% nöjda.

Gällande pink tint så verkar det som att det är ett problem främst om en sitter när skärmen/”off axis”. Jag letar efter en 65” och sitter en bit ifrån så det bör kanske inte vara ett problem för just mig.

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tubb3:

Tack för svar!

Gälland pink tint, är det någon hör som råkat ut för detta? Hurpass störande är det?

Det är väl på gott och ont ett mindre problem på 42" modellerna som väl inte har den nyare panelen. Det ryktas att det finns modeller som ändå skulle ha det, men i vilken mån det faktiskt finns någon som fått leverans av en 42" med en sådan eller om det bara är något rykte som repeteras som att det vore sant vet jag inte. Däremot verkar det väl som att det efter sommaren mycket väl kan bli så, om det sen är en förbättring kan man väl diskutera, som ren PC monitor är det väl mer tveksamt även om jag gärna (som vanligt) hade sett lite bättre ljusstyrka.

Permalänk
Medlem

Äntligt mer material från våran älskade Laxpudding :D!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Grymt bra jobbat!

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DasIch:

Stor skillnad i UFO-testet jämfört med exempelvis TFTCentral.
https://tftcentral.co.uk/wp-content/uploads/2022/04/pursuit-1...

Vad beror denna skillnad på?

Jag har filmat av skärmen i 1000 FPS med en Sony RX100. Varje bildruta är 1 ms och fångar hur skärmen ser ut den millisekunden.

TFT-central kör med pursuit-kameranmetoden där man tar stillbilder och försöker fånga 4–6 frames samtidigt som man följer UFO:t i rörelse. Det kräver några hundra försök där man följer UFO-rörelsen exakt, något som förutsätter en stillbildskamera kapabel till hög hastighet och långa sekvenstagningar. Samt en glidskena.

För 120 Hz innebär det en slutartid om 1/20 eller 1/30-dels sekund för att fånga 6 eller 4 skärmuppdateringar. De bilderna som blir sammanfaller förbluffande väl mer hur hjärnan/seendet uppfattar smetande när ögat reflexmässigt försöker följa ett ufo med blicken.

Jag brukar (brukade) också köra pursuit-kamera när jag testade skärmar på Geeks kontor där det finns en snabb SLR och en glidskena. Har inte tillgång till motsvarande lösning nu.

Permalänk
Medlem

Hmm jag verkar ha flimmer med ett 3090 i 100/120 hz.. Lever dom problemen kvar verkar det som?
Spännande...bytte den fina "premium" kabeln jag köpte med tvn som skulle klara 8k 48gb high speed bla bla till en äldre HDMI jag hade som jag ändå var rätt säker på var high end och allt började funka...

Permalänk
Medlem

Mycket bra och välskriven artikel, tack så mycket !!

Permalänk
Medlem

Legenden har talat. 😀

@Laxpudding Jag har gått och väntat på det här testet och väl värt det, tackar.
Varit sugen på att kliva upp till 40" ett tag men det som fanns i den storleken var i stort sett bara VA-paneler så när LG släppte nyheten att de hade en 42" Oled på gång klev den genast upp i topp på listan.

En stor anledning att jag väntat på detta test är att det blir första oled för mig, tänkt att användas som datorskärm främst för spel, film och internet, vilket vad jag kan läsa mig till du tycker den passar utmärkt som.
Eftersom det blir min första oled är jag väldigt glad och tacksam över att du i stort sett skrev en guide hur man ställer in den bäst för dator bruk, alla dessa menyer är ju en djungel och att man dessutom får upp extra menyer om du håller in kugghjulsknappen är guld värt att få reda på.

Lyfter på hatten och bockar.

Permalänk
Medlem

Sugen men 15 lax nä det lägger inte aldrig på en 42" förhoppningsvis finns den för ca 9 lax under black friday!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Sugen men 15 lax nä det lägger inte aldrig på en 42" förhoppningsvis finns den för ca 9 lax under black friday!

48C1 finns ju för strax under 9k nu, så jag tror du kommer behöva vänta längre

Köp 48c1 istället så slipper du dessutom vänta ett helt år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Sugen men 15 lax nä det lägger inte aldrig på en 42" förhoppningsvis finns den för ca 9 lax under black friday!

Går ju bra att beställa en C2 42 tum idag för 9632:- från LG:s hemsida.
Bli medlem hos LG, för några % rabatt.
Använd Benify koden för 30% rabatt till på C2:or hos LG (BENI22_LGL2G)
Få 1000:- tillbaks från LG:s Cashback kampanj.
Summa 9632:-

Fick min i torsdags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tubb3:

Tack för svar!

Gälland pink tint, är det någon hör som råkat ut för detta? Hurpass störande är det?

Jag ska inte måla fan på väggen då jag bara har haft en Oled o den är 65” men jag märkte det när jag kollade på fotbollsmatcher. Pink tint gör grönt blekare o gulare. Vitt blir såklart mer rosa.

Vet man med sig att man kollar på ngt med mycket av samma färg (för mig är grönt, vitt o orange det som påverkas mest) så kan det bli väldigt störande om man har mycket tint. Så för mig som kollar en hel del sport är det störande och det är rakt framifrån.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzhadar:

Går ju bra att beställa en C2 42 tum idag för 9632:- från LG:s hemsida.
Bli medlem hos LG, för några % rabatt.
Använd Benify koden för 30% rabatt till på C2:or hos LG (BENI22_LGL2G)
Få 1000:- tillbaks från LG:s Cashback kampanj.
Summa 9632:-

Fick min i torsdags.

Undra om black friday kan ge ännu bättre priser? Om de redan kan kränga den för under 10 tusen liksom!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Undra om black friday kan ge ännu bättre priser? Om de redan kan kränga den för under 10 tusen liksom!

Värt att vänta nästan ett halvår för att kanske spara några hundringar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzhadar:

Går ju bra att beställa en C2 42 tum idag för 9632:- från LG:s hemsida.
Bli medlem hos LG, för några % rabatt.
Använd Benify koden för 30% rabatt till på C2:or hos LG (BENI22_LGL2G)
Få 1000:- tillbaks från LG:s Cashback kampanj.
Summa 9632:-

Fick min i torsdags.

Jag trodde den kampanjen var slut nu, absolut ett helt rimligt val om man får tag på en

Permalänk
Medlem

Benify kampanjen gäller till 21 juni.
LG cashback till 3 juli.

Permalänk
Medlem

Lite sen men bra genomfört test av @Laxpudding
Sitter nu med en 43" asus är helnöjd
Hatten av för din kunskap som du delar med av dig...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Jag ska inte måla fan på väggen då jag bara har haft en Oled o den är 65” men jag märkte det när jag kollade på fotbollsmatcher. Pink tint gör grönt blekare o gulare. Vitt blir såklart mer rosa.

Vet man med sig att man kollar på ngt med mycket av samma färg (för mig är grönt, vitt o orange det som påverkas mest) så kan det bli väldigt störande om man har mycket tint. Så för mig som kollar en hel del sport är det störande och det är rakt framifrån.

Läst på mer de senaste dagarna och lutar nu åt en B1:a. Vill undvika panellotteri och krångel. Tack för din kommentar!

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Medlem

"När jag efter tre veckor till slut packade ned 42C2 fick jag ställa tillbaka en helt vanlig 27-tums 4K med IPS-panel. Då var det som att lugnet, tillförlitligheten och pixelprecisionen kom tillbaka. Det var en befrielse att återgå till det alldeles normala. Det var väldigt skönt att slippa det godtyckliga ljuspumpandet.

Men jösses! Spelen blev ju på en gång mycket plattare och tråkigare."

Så lyder Laxens slutsats och jag tänkte i synnerhet på "Det var väldigt skönt att slippa det godtyckliga ljuspumpandet." Men detta går alltså att förändra enl tidigare kommentarer?

Det övriga, pixelprecisionen och tillförlitligheten, hur påverkar det?

I Laxens svar tolkar jag det som att det inte är värt att använda en sådan här skärm som bildskärm för dagligt användande om man inte främst spelar på den.

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit för nedgraderingen i pixlar på bredden (3840 kontra 5120) hade jag varit spekulant, mer pixlar på höjden lockar ej.

Om det dyker upp en QD-OLED panel i 5120x1440 (eller högre) däremot..

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yogart:

"När jag efter tre veckor till slut packade ned 42C2 fick jag ställa tillbaka en helt vanlig 27-tums 4K med IPS-panel. Då var det som att lugnet, tillförlitligheten och pixelprecisionen kom tillbaka. Det var en befrielse att återgå till det alldeles normala. Det var väldigt skönt att slippa det godtyckliga ljuspumpandet.

Men jösses! Spelen blev ju på en gång mycket plattare och tråkigare."

Så lyder Laxens slutsats och jag tänkte i synnerhet på "Det var väldigt skönt att slippa det godtyckliga ljuspumpandet." Men detta går alltså att förändra enl tidigare kommentarer?

Det övriga, pixelprecisionen och tillförlitligheten, hur påverkar det?

I Laxens svar tolkar jag det som att det inte är värt att använda en sådan här skärm som bildskärm för dagligt användande om man inte främst spelar på den.

Har använde en LG B7 i nåt år o mörkt tema överallt i Windows o jag har aldrig haft problem med det konstanta "ljuspumpande" han pratar om, har inte ens hört om det tidigare. Däremot så sänkte min ljusstyrkan om det var en för mörk o relativt statisk bild för länge, men det stängde jag av i servicemenyn o sen dess funkar den alldeles klockrent för vardagligt bruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yogart:

"När jag efter tre veckor till slut packade ned 42C2 fick jag ställa tillbaka en helt vanlig 27-tums 4K med IPS-panel. Då var det som att lugnet, tillförlitligheten och pixelprecisionen kom tillbaka. Det var en befrielse att återgå till det alldeles normala. Det var väldigt skönt att slippa det godtyckliga ljuspumpandet.

Men jösses! Spelen blev ju på en gång mycket plattare och tråkigare."

Så lyder Laxens slutsats och jag tänkte i synnerhet på "Det var väldigt skönt att slippa det godtyckliga ljuspumpandet." Men detta går alltså att förändra enl tidigare kommentarer?

Det övriga, pixelprecisionen och tillförlitligheten, hur påverkar det?

I Laxens svar tolkar jag det som att det inte är värt att använda en sådan här skärm som bildskärm för dagligt användande om man inte främst spelar på den.

Det finns program på nätet som man kan köra på sin pc som kan öppna service menyn utan speciell fjärrkontroll, i den menyn kan man slå av flera av de värre egenskaperna med variabel ljusstyrka

Men det är ju inte sanktionerat av LG att pilla på direkt. Den klart mest störande av dem är väl auto-dim efter några minuter av 90% statiskt innehåll, den kan man ju slå av där (vilket han också säger i videon)

Tror dock han också stör sig av att vitt lyser olika beroende på vad som visas på skärmen (ljusstyrkan även vid SDR ändras ju ganska markant om totala ljusa ytan på skärmen ändras). Den typen av instabilitet tror jag han kanske stör sig mer på än många andra (eftersom han är van med kalibrerad och bra bild). Störigt när man inte kan göra bilden stabil utan att den ändras efter innehållet