Xbox gamepass äter upp min hårddisk (PC)

Permalänk
Medlem

Xbox gamepass äter upp min hårddisk (PC)

Fler måste ha sett att gamepass till PC tar upp extra utrymme på hårddisken då den skapar typ extra "avbildningar".

Att komma åt dessa filer å få bort dom är väldigt bökigt då man måste in i säkerhetsinställningar och annat.

Det går inte att ta bort filerna som ligger gömda fast man tom har avinstallerat spelen från själva gamepass.

Är det någon som kan hur man ska göra för att ta bort dessa "extrafiler". Jag har ett spel installerat som är på 4 gb men på hårddisken ligger det 30 gb bakom filen "windowsapps" som jag inte kommer åt.

mvh m00rtin

Permalänk

antar du menar mappen ‪C:\Program Files\WindowsApps

ändra rättighetern på mappen och ge dig själv lös/skrivrättigheter per är det bara trustedinstaller som har läs/skrivrättigheter till mappen har jag för mig.

var dock försiktig då mappen innehåller många olika "windows appar" som bevövs till ditt och datt så tar du bort fel mapp kan du mycket väl sabotera din windowsinstallation.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

antar du menar mappen ‪C:\Program Files\WindowsApps

ändra rättighetern på mappen och ge dig själv lös/skrivrättigheter per är det bara trustedinstaller som har läs/skrivrättigheter till mappen har jag för mig.

var dock försiktig då mappen innehåller många olika "windows appar" som bevövs till ditt och datt så tar du bort fel mapp kan du mycket väl sabotera din windowsinstallation.

yes jag menar den mappen, men jag har lagt xboxgamepass spel på en annan hårddisk än där windows är installerat.

okej, ja den där "trustedinstaller" dyker upp titt som tätt, det är alltså xbox gamepass :O?

jag fipplade lite i det där förut med skrivrättigheter, men kom inte åt det hela vägen. När du beskriver det som att man kan sabotera windows gör mig orolig....men samtidigt vill jag ju få bort onödiga filer som tar så mkt plats. fast om jag har det installerat på en annan hårddisk än windows borde det väl inte vara så farligt? eller?

Varför ska microsoft göra detta så otroligt krångligt?

Permalänk
Skrivet av M00rtin:

yes jag menar den mappen, men jag har lagt xboxgamepass spel på en annan hårddisk än där windows är installerat.

okej, ja den där "trustedinstaller" dyker upp titt som tätt, det är alltså xbox gamepass :O?

jag fipplade lite i det där förut med skrivrättigheter, men kom inte åt det hela vägen. När du beskriver det som att man kan sabotera windows gör mig orolig....men samtidigt vill jag ju få bort onödiga filer som tar så mkt plats. fast om jag har det installerat på en annan hårddisk än windows borde det väl inte vara så farligt? eller?

Varför ska microsoft göra detta så otroligt krångligt?

jag har bara ett spel köpt i windows store och det är installerat på en annan disk och i windowsapps mappen finns bara en genväg till mappen på den andra disken.

inte så att det bara är att den räknar in storleken påmålmappen för genvägen i windowsapps mapp storleken?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har man tagit bort mappen "WindowsApps" från annan hårdisk med t.ex take ownership så måste man formatera hela hårddisken om man nån gång i framtiden vill installera spel på den igen.

Så varken take ownership eller att leka med behörigheter är särskilt lyckat..
Äntligen nån mer som har detta dryga problem med Gamepass!
Vill ha skräpmappar på ens hårddiskar som inte går att ta bort ordentligt utan att tvingas till formatering om man nu vill använda gamepass i framtiden igen på den hårddisken.