Ryskt spelbolag sponsrar Dreamhack-turneringar

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Västs sanktioner har pressat upp oljepriserna rejält o eftersom rysslands naturtillgångar är nästan obegränsade så tjänar de hur mycket som helst på att oljepriset är skyhögt.
Energipriserna påverkar även gas. Det finns fler rör än nordstream.
Etc.
Alltihop är ett enda stort fiasko.

De är knappast beroende av något skumt spelbolag..

Har du bevis på att det går så bra för Ryssland?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharpless:

Har du bevis på att det går så bra för Ryssland?

IMF t.ex. Vet inte hur exakt det är men jag gissar det är bra mycket mer sanningsenligt än vad du blir matad med via nyheterna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av THB:

För mig är det gambling inriktad mot minderåriga som stör mig här, inte att det är ett Ryskt bolag.

Så om bolag finansierar folkmord, tortyr och en stat som är ett existentiellt hot är inget problem i din värld? Okej..

Skrivet av Boss302:

IMF t.ex. Vet inte hur exakt det är men jag gissar det är bra mycket mer sanningsenligt än vad du blir matad med via nyheterna.

Du är medveten om att IMF mfl får deras data från inrapportering från respektive land? Dina gissningar ger jag inte mycket för. Tror snarare att du borde försöka förhålla dig källkritisk till ditt nyhetsflöde.

Sedan håller jag med om att vi borde göra mer för att täppa till export via tredje land, genom att rikta kraftiga sanktioner mot de skurkstater som hjälper Ryssland att kringå sanktionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emopingvin:

Har för mig man inte vill förbjuda spel om pengar för risken att folk börjar spela olagligt.

Det är en möjlig förklaring. En annan är att de skulle förlora skatteintäkter, precis som skulle vara fallet om man gjorde sin egen tobak eller brände sin egen sprit osv.

Ninja
De skulle i vart fall kunna förbjuda spelbolagen från att köpa reklam i TV.
Dom gör reklam samtidigt så står det att har man spelmissbruk så kan man få hjälp, skulle inte förvåna mig om de bedriver den verksamheten också. Vilken affärs idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Du är medveten om att IMF mfl får deras data från inrapportering från respektive land? Dina gissningar ger jag inte mycket för. Tror snarare att du borde försöka förhålla dig källkritisk till ditt nyhetsflöde.

Ja.
Vi får väl se...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

IMF t.ex. Vet inte hur exakt det är men jag gissar det är bra mycket mer sanningsenligt än vad du blir matad med via nyheterna.

Gazprom gör 73 miljarder kronor i förlust trots superekonomin.
Vad betyder då siffrorna som IMF visar i relation till en verklig fungerande ekonomi?
En omställning till krigsekonomi innebär naturligtvis enligt nationalekonomiska termer extrem tillväxt.
Idag spenderar Ryssland halva statsbudgeten på militär ekonomi - mer än på sovjettiden.
Landet är nu helt i händerna på Kina och Indien för ekonomisk överlevnad.
Alla vet hur det gick för Sovjet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Om det är det konstigaste du läst på länge behöver du läsa mer. Jag föreslår att du börjar med klassiskt liberala tänkare och deras idéer om frihet.

Duger ju fint så länge du befinner dig bakom en bok men fungerar inte särskilt väl när du själv åker på misshandel eller om du bor i Ukraina, när man tar dina småungar att åka runt med som diversevaror att ha som sköldar eller när dom helt enkelt skär testiklarna av dig av folk som uppenbarligen högaktningsfullt skiter i alla krigets lagar eller nån form av mänskliga rättigheter.

/

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Folk som är bekymrade kan väl ta över sponsorplatsen då?

Pengar väger mer än åsikter.

Tror egentligen inte att ESL har speciellt svårt att hitta sponsorer. Nu tror jag förvisso inte att de flesta bolag har speciellt rent mjöl i påsen men man kan väl börja med att man åtminstone bli sponsrad av företag vars verksamhet åtminstone är laglig i Sverige? Är det för mycket begärt?

Eller ska Silk Road få börja göra reklam för sitt kokain så länge de har pengar?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Duger ju fint så länge du befinner dig bakom en bok men fungerar inte särskilt väl när du själv åker på misshandel eller om du bor i Ukraina, när man tar dina småungar att åka runt med som diversevaror att ha som sköldar eller när dom helt enkelt skär testiklarna av dig av folk som uppenbarligen högaktningsfullt skiter i alla krigets lagar eller nån form av mänskliga rättigheter.

/

Apropå konstiga saker att läsa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Tror egentligen inte att ESL har speciellt svårt att hitta sponsorer. Nu tror jag förvisso inte att de flesta bolag har speciellt rent mjöl i påsen men man kan väl börja med att man åtminstone bli sponsrad av företag vars verksamhet åtminstone är laglig i Sverige? Är det för mycket begärt?

Eller ska Silk Road få börja göra reklam för sitt kokain så länge de har pengar?

Nu är jag inte så insatt i denna händelse men vad är problemet med att ta emot pengar från något bolag som gör något som inte är lagligt i Sverige om det är lagligt där bolaget verkar?

Om det är fel får vi stora problem med att ta emot pengar från stora delar av världen.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jeppe109:

Nu är jag inte så insatt i denna händelse men vad är problemet med att ta emot pengar från något bolag som gör något som inte är lagligt i Sverige om det är lagligt där bolaget verkar?

Om det är fel får vi stora problem med att ta emot pengar från stora delar av världen.

De är ju tydligen förbjudna i Ryssland också.

Ett spelbolag som inte betalar ut vinster och sysslar med betting på tuppfäktning och barn känns inte rätt oavsett om det är lagligt på andra ställen eller inte.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Nu är jag inte så insatt i denna händelse men vad är problemet med att ta emot pengar från något bolag som gör något som inte är lagligt i Sverige om det är lagligt där bolaget verkar?

Om det är fel får vi stora problem med att ta emot pengar från stora delar av världen.

Med tanke på att det är ryskt där det även är förbjudet där så känns det extra svårt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

De är ju tydligen förbjudna i Ryssland också.

Ett spelbolag som inte betalar ut vinster och sysslar med betting på tuppfäktning och barn känns inte rätt oavsett om det är lagligt på andra ställen eller inte.

Ja då borde ju detta inte ens kunna bli ett problem kan man tycka då bolaget bör tvingas lägga ned om bolaget bryter mot lagar och regler.

Skrivet av Sarato:

Med tanke på att det är ryskt där det även är förbjudet där så känns det extra svårt.

Intressant. Man kan ju undra hur bolaget ens kan existera då.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Intressant. Man kan ju undra hur bolaget ens kan existera då.

Särskilt med tanke på att det redan satts i konkurs.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.