Ryskt spelbolag sponsrar Dreamhack-turneringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Låt folk ta ansvar för sina egna handlingar, det är inte spelbolagen som spelarbort pengarna. Lika lite som det är drogernas fel att folk är torskar. Om barn ser sånt här så är det föräldrars ansvar att tygla sina barn inte kanalen.

Det är egna beslut, att staten ska hålla på med storebror ser dig och vi vet vad som är bäst fört dig fasoner är inget annat än rent förtryck.

Eh, det där är lite väl förenklat.

Människans beslutsfattande är sällan rationellt och framförallt inte när det kommer till kraftigt belönande eller bestraffande aktiviteter.

Vi ska funka i en primitiv miljö där belönande aktiviteter är typ mat, trygghet, umgänge, kärlek och sex. Vi ska söka belöning och undvika bestraffning för att överleva i den miljön.

Gambling, vissa substanser och diverse andra kraftigt belönande (och, vid beroende bestraffande, om man slutar) aktiviteter i vår moderna miljö är svårt för oss att hantera av flera olika skäl.

Därför är det rimligt att försöka reglera en del saker, även om man kan fråga sig hur mycket som är rimligt. Själv tänker jag att det bör vara rätt milda regleringar, eftersom totalförbud har en tendens att uppmuntra folk som har bekymmer med det förbjudna, att uppsöka kriminella sammanhang.

Permalänk
Medlem

Ryssland + spelreklam till ett arrangemang där man vet att minderåriga ingår.
Felet ligger uppenbarligen hos mig. Företagsledningen har lika stark etik som både skräpländerna ryssland och saudiarabien - varför förväntade jag mig något annorlunda?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Dreamhack håller en riktigt låg nivå

Det var kul på DH 2011.

Permalänk

Är av princip emot all form av reklam för spelbolag. Inte minst för att många har riktigt skygga upplägg, exempelvis skatteparadis, skalbolag osv. Räcker med att titta på reklamkanaler som tv4, tv3 etc för riktigt mkt reklam därifrån. Riktigt dåliga ursäkter från DH-ledningen. Är väl som vanligt, allt handlar om pengar.

Permalänk
Medlem

Rent trams..

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

ska bli kul att se om en viss influencer kommer ranta om detta, hen gjorde det nyligen i ett annat fall av ryss-samarbete.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezelag:

Är av princip emot all form av reklam för spelbolag. Inte minst för att många har riktigt skygga upplägg, exempelvis skatteparadis, skalbolag osv. Räcker med att titta på reklamkanaler som tv4, tv3 etc för riktigt mkt reklam därifrån. Riktigt dåliga ursäkter från DH-ledningen. Är väl som vanligt, allt handlar om pengar.

Fast där är knappast spelbolagen unika. När bolag som IKEA, Amazon och Google gör samma sak så skulle jag inte hålla spelbolag till en högre standard.

Permalänk
Medlem

ESL och Dreamhack ägs av Saudi till att börja med

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Det var nog det kostigaste jag läst på ett bra tag, som att regler och lagar är onödiga. Lika dumt som att det skulle vara valfritt att använda bälte i en bil.

"man ska inte göra regler för att skydda folk från skadliga saker för alla får stå för vad de fastnar i eller ruinerar sig på"

Anarki nästa?

Om det är det konstigaste du läst på länge behöver du läsa mer. Jag föreslår att du börjar med klassiskt liberala tänkare och deras idéer om frihet.

Permalänk

Hur sänker vi Dreamhack?

Permalänk
Medlem

Läste på en del om 1xBet, bilden man får är att dom helt kör med egna regler och helt struntar i lokala och internationella regler och lagar samt ibland helt enkelt struntar i att betala ut vinster.

Något som kan fortgå på grund av mindre nogräknade aktörer såsom Dreamhacks ägare med flera...

1xBet är förresten satta i konkurs Januari 2023 men fortsätter ändå att skriva nya kontrakt inom idrott m.m.

The sponsor of Barcelona and Paris Saint-Germain, 1XBet, was declared bankrupt this week. But the bookmaker is still signing new deals with several actors in international football.
Källa: https://josimarfootball.com/2023/01/20/bankrupt-and-expanding...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Gratulerar Dreamhack för lyckas med något som är svårslaget.

i svaret till SVT Hackade Dreamhack sig självt till finmalet.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 5950X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem

Folk måste lära sig. Diktaturer, slaveri, krig och folkmord är då inte ok.... om dem gör det. När vi eller våra polare gör det, är det ok.

Permalänk
Medlem

"Minderåriga är tillåtna på Dreamhacks turneringar men bolaget anser att de inte kan ta ansvar för att ungdomar kan lockas till att spela på 1xbet."

1xBet är blockerat i Sverige. För att ungdomar ska lockas till att spela behöver de kringgå blockeringen och 1xBet KYC-process, känns ganska långsökt. I så fall är det lika omoraliskt att Svenska Spel spammar annonser på TV, radio, podcasts, YouTube och allt möjligt med minderårig publik, ofta gärna med ett "Du tänkte inte spela men tänk om du bara testade en gång till och blev mångmiljonär"-budskap.

Anser man det enkelt att komma åt 1xBet så är det lika enkelt för minderåriga att komma åt Svenska Spel-tjänster, ett bolag som aktivt uppmuntrar till skadligt spelande och som åkt dit för att strunta i varningstecken på sådant från sina kunder.

Sidan är förbjuden och tillgången blockerad, vill de fortfarande slösa pengar på marknadsföring i vår marknad så är det bara tacka och ta emot pengarna.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Låt folk ta ansvar för sina egna handlingar, det är inte spelbolagen som spelarbort pengarna. Lika lite som det är drogernas fel att folk är torskar. Om barn ser sånt här så är det föräldrars ansvar att tygla sina barn inte kanalen.

Det är egna beslut, att staten ska hålla på med storebror ser dig och vi vet vad som är bäst fört dig fasoner är inget annat än rent förtryck.

I vanliga fall hade jag hållt med men det är inte så enkelt att "låta folk ta ansvar" när det kommer till spelande. De jackar på dopamin-systemet och gör folk till något annat än människor, i likhet med de experiment där möss hellre trycker på knappen för dopamin-release hellre än att äta mat och därmed svälter ihjäl. Har man dessutom torskat på spelmissbruk är det ännu svårare att få livet tillbaka än ifall man torskat på valfri substans.

Min poäng är att folk inte får ett ärligt val, speciellt inte barn som inte kan välja själva. Det är inte möjligt för föräldrar att hålla koll på varenda lootbox-legitimerade mekanism i valfritt spel. Att mena på att "folk får göra vad dem vill" är tanklöst, naivt och rentutav jävligt tappat i det här fallet.

Sen behöver inte staten hålla koll på människor, jag menar bara att gambling-bolag (speciellt ryska) kan dra åt helvete bort från svenska LAN som riktar sig främst mot ungdomar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Ryssland + spelreklam till ett arrangemang där man vet att minderåriga ingår.
Felet ligger uppenbarligen hos mig. Företagsledningen har lika stark etik som både skräpländerna ryssland och saudiarabien - varför förväntade jag mig något annorlunda?

Skulle inte kalla vare sig Ryssland eller Saudiarabien för skräpländer.

Med det sagt.

Vore väl 'bättre' att förbjuda spelföretagen helt och hållet istället.

Permalänk
Skrivet av Larsioni:

Skulle inte kalla vare sig Ryssland eller Saudiarabien för skräpländer.

Med det sagt.

Vore väl 'bättre' att förbjuda spelföretagen helt och hållet istället.

Har för mig man inte vill förbjuda spel om pengar för risken att folk börjar spela olagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1lvertunga:

Kan känna att alla spelbolag är mer eller mindre onda och utnyttjar svaghet på sätt som förstör människors liv på ett ofattbart sätt. Att det är ryskt gör det inte direkt bättre, troligen tvättas dessa pengar och kringgår sanktioner för att hålla krigsmaskinen igång.

Västs sanktioner har pressat upp oljepriserna rejält o eftersom rysslands naturtillgångar är nästan obegränsade så tjänar de hur mycket som helst på att oljepriset är skyhögt.
Energipriserna påverkar även gas. Det finns fler rör än nordstream.
Etc.
Alltihop är ett enda stort fiasko.

De är knappast beroende av något skumt spelbolag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Västs sanktioner har pressat upp oljepriserna rejält o eftersom rysslands naturtillgångar är nästan obegränsade så tjänar de hur mycket som helst på att oljepriset är skyhögt.
Energipriserna påverkar även gas. Det finns fler rör än nordstream.
Etc.
Alltihop är ett enda stort fiasko.

De är knappast beroende av något skumt spelbolag..

Tittar du på oljepriset de senaste 25 åren så är det inte på något sätt skyhögt idag. Det är högt men inte anmärkningsvärt högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Tittar du på oljepriset de senaste 25 åren så är det inte på något sätt skyhögt idag. Det är högt men inte anmärkningsvärt högt.

Nä men det spelar väl mindre roll hur det var för 10+ år sedan. Ryssland gick om Tyskland som 5e största ekonomi under tiden vi har sanktioner mot dem och de är i krig.

Vi har även lyckats fösa dem i armarna på Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

ska bli kul att se om en viss influencer kommer ranta om detta, hen gjorde det nyligen i ett annat fall av ryss-samarbete.

Vem är det?

Permalänk
Medlem

Finns nog väldigt gott om liknande exempel, detta är en droppe i havet om än dock direkta kopplingar till spelindustrin så jag förstår att Sweclockers uppmärksammar det vilket så klart är bra.

Ta AIK tex som säkert vissa individer gillar här på Sweclockers. AIK sponsras en hel del av den svenska oljemiljardären Torbjörn Törnqvist som byggt upp en helt exceptionellt stor förmögenhet på Putin kontakter. Visst har han gjort sitt bästa för att officiellt nu klippa dessa band men faktum kvarstår hur allting började.

AIK skulle kanske vara i division 1 nu om det inte vore för honom.
https://www.dagensps.se/bors-finans/ravaror/putins-krig-har-g...

Sedan har man Kina som gång på gång visar sitt stöd till Putin regimen. Hur många här köper inte kinesiska produkter eller äger en Volvo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Vi har även lyckats fösa dem i armarna på Kina.

Det var det väl ändå ryssland själva som såg till när dom startade ett krig? Vad ska vi göra annars? Att vara snälla har vi ju redan provat och det fungerade inte.

Permalänk
Medlem

Människor är tyvärr ganska lättmutade, trenden med sportswashing är väldigt stark och se bara på den helt enorma påverkan det har nu tex på golfen (Liv touren) och Premier League men även inom andra sporter, att det nu kommer även till spelvärlden är inte särskilt överraskande, tvärtom.

Ja, det här med Ryssland och Ukraina är så klart känsligare just nu med rätta men det finns en jäkla massa exempel, den saken är klar.

Men innan man pekar finger ska man nog först se hur man beter sig själv. Vem köper inte direkt eller indirekt produkter av Kina tex som ju också stödjer Putin regimen och är högst tveksamma själva sett till mänskliga rättigheter samt bristen på demokrati.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Nä men det spelar väl mindre roll hur det var för 10+ år sedan. Ryssland gick om Tyskland som 5e största ekonomi under tiden vi har sanktioner mot dem och de är i krig.

Vi har även lyckats fösa dem i armarna på Kina.

Krig tenderar förvisso att öka BNP, i varje fall om man är landet som inte blir sönderbombat, men det betyder inte att det är bra för ekonomin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Nä men det spelar väl mindre roll hur det var för 10+ år sedan.

Det var mest för att sätta ditt uttalande om att oljepriset är "skyhögt" i en kontext.

Permalänk

Ge dom böter då så det känns, annars är lagarna tandlösa. Om de frias så bara att skriva om några lagar.

Permalänk
Medlem

Detta har ju varit sen 2021, snacka om att vara sen på bollen. Torka i journalistträsket?

Permalänk
Skrivet av Viceroy:

Vem är det?

vet man så vet man, hoppas att hen ska läsa detta själv och komma med en förklaring, men det tror jag inte kommer hända då hen har kopplingar till Dreamhack

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av Larsioni:

Skulle inte kalla vare sig Ryssland eller Saudiarabien för skräpländer.

Med det sagt.

Vore väl 'bättre' att förbjuda spelföretagen helt och hållet istället.

Så klart de är, eller ja, det är elakt mot skräp att jämföra dem med länder som Ryssland och Saudiarabien med flera.