Permalänk
Medlem

Vilken trådbunden Mus är bäst?

Är ute efter trådbunden mus. Varför har vissa möss hål i dem och andra inte? Förhåndrar hålen i mössen att svett bildas?

Vilken rekommenderar ni och varför? Har ni andra förslag?

Logitech G502 Hero 399kr

Razer Deathadder V3 749kr

HyperX Pulsefire Haste 279kr
HyperX Pulsefire Haste 2 Wired Gaming Mouse 485kr
ZON - Home of Victory mouse2 Heaton 399kr.

Permalänk
Medlem

Beror på vad du är ute efter i en mus. Jag har 3 olika möss för olika situationer. Vill jag gejma FPS så vill man ha en mus med hög polling rate vilket Logitech G502 Hero gör bra. Vill man ha för ergonomi så Kör jag med Logitech mx master 3s (trådlös), men skulle aldrig köra FPS spel med den. Vill du ha en med många knappar för typ MMOS så kanske Razer Naga Pro är något för dig. Sen beror det på hur du håller musen, dvs "claw grip" eller "palm grip" och vad som känns skönast för dig. Vissa föredrar lättare möss, andra med lite mer tyngd.

Så testa dig fram, kanske på nåt elgiganten eller annan elektronikbutik där det går att testa, och se vad du gillar.

Hålen kan förhindra att svett bildas ja, men har inte testat en själv då jag inte har problem med handsvett.

Du kan också beskriva mer vad du ska använda den till, om du har några specifika önskemål om storlek, vikt, funktioner eller antal knappar.

Permalänk

Jag har haft svårt att hitta en bekväm mus då jag har relativt stora händer. Intellimouse 3.0 var nästan lagom stor men den är ju ganska förlegad numera. Har testat Steelseries Rival 3 vilken var ganska okej dock lite liten. Samma med Mionix Avior Pro fortfarande lite för liten för att det skall vara bekvämt att spela med den längre stunder. Nu har jag precis skaffat en Mad catz Rat 8+adv vilken jag inte riktigt har vant mig vid ännu men den är justerbar på sjukt många olika sätt så det skall nog bli bra. Men för vanligt slösurfande så funderar jag på en rullmus men dom är så s***ns dyra. Det är inte lätt med datormöss helt enkelt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem

Jag övergav trådat för ett par möss sedan och kan aldrig se mig återvända. Vad är din invändning till att inte gå över på trådlöst?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Beror på vad du är ute efter i en mus. Jag har 3 olika möss för olika situationer. Vill jag gejma FPS så vill man ha en mus med hög polling rate vilket Logitech G502 Hero gör bra. Vill man ha för ergonomi så Kör jag med Logitech mx master 3s (trådlös), men skulle aldrig köra FPS spel med den. Vill du ha en med många knappar för typ MMOS så kanske Razer Naga Pro är något för dig. Sen beror det på hur du håller musen, dvs "claw grip" eller "palm grip" och vad som känns skönast för dig. Vissa föredrar lättare möss, andra med lite mer tyngd.

Så testa dig fram, kanske på nåt elgiganten eller annan elektronikbutik där det går att testa, och se vad du gillar.

Hålen kan förhindra att svett bildas ja, men har inte testat en själv då jag inte har problem med handsvett.

Du kan också beskriva mer vad du ska använda den till, om du har några specifika önskemål om storlek, vikt, funktioner eller antal knappar.

Jag använder endast till gaming och vanligt surfande, har tidigare gjort allt det där med en vanlig gaming mus med 6 programmerbara knappar, så behöver inget fancy. Helst att det inte är dyrt

Skrivet av Lellebror:

Jag har haft svårt att hitta en bekväm mus då jag har relativt stora händer. Intellimouse 3.0 var nästan lagom stor men den är ju ganska förlegad numera. Har testat Steelseries Rival 3 vilken var ganska okej dock lite liten. Samma med Mionix Avior Pro fortfarande lite för liten för att det skall vara bekvämt att spela med den längre stunder. Nu har jag precis skaffat en Mad catz Rat 8+adv vilken jag inte riktigt har vant mig vid ännu men den är justerbar på sjukt många olika sätt så det skall nog bli bra. Men för vanligt slösurfande så funderar jag på en rullmus men dom är så s***ns dyra. Det är inte lätt med datormöss helt enkelt.

Skrivet av trickeh2k:

Jag övergav trådat för ett par möss sedan och kan aldrig se mig återvända. Vad är din invändning till att inte gå över på trådlöst?

tycker inte om trådlöst, tycker det är skönare att köra trådad och kanske räddar mig från någon form av strålning XD. Samt att trådad är billigare, vill inte betala flera hundra extra. Tycker inte mus ska kosta mer än 500kr

Permalänk
Medlem

Att vissa möss har hål brukar främst handla om att göra dem lättare, för dem som gillar så lätta möss som möjligt. Fast det finns säkert modeller som har det bara för att det är "coolt" också.

Sen blir förstås musen då luftigare vilket kan ses som en fördel gällande handsvett, men även en nackdel eftersom det lättare kommer in skräp och damm i musen.

Permalänk
Medlem

Personligen undviker jag alla datormöss som har sådana ventilationshål i sig för, hjälp vad sunkigt det måste bli där i? Lättare att rengöra en 'vanlig' datormus vid behov. Sen är det där med vilken mus som är bäst så sjukt individuellt.

Föreslår att du drar en googling på det där med strålningen innan du får dryga kommentarer här. Lite sugen på att skriva en själv men nöjer mig med att tipsa om att du gott kan rikta din oro på andra saker.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Jag är en sucker för 502 Hero från logitech, väldigt skön att hålla i och jag har aldrig haft problem med den. Har köpt några billigt på rea så jag har dem på lager om något skulle skita sig. Hur den är spec ställt mot andra vet jag inte, det är ingen riktig prio jag har, den funkar för mig och det jag använder den för, allt från FPS till photoshop.

Köpte en Glorious Model I med bra pris under julkalendern här på SweC och det är min nya favorit om jag ska vara ärlig. Bra nära liknande form men mycket lättare (även om jag gillade att ha en vikt på musen). Perforerad yta vilket gör den mindre svettig.

Vad man gillar för mus är så personligt, vissas gillar lätta, andra tunga. Jag älskar en brygga (eller vad det heter) att lägga tummen på, andra hatar dem. Enda sättet att hitta en mus som verkligen funkar för en är tråkigt nog att testa sig fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Att vissa möss har hål brukar främst handla om att göra dem lättare, för dem som gillar så lätta möss som möjligt. Fast det finns säkert modeller som har det bara för att det är "coolt" också.

Sen blir förstås musen då luftigare vilket kan ses som en fördel gällande handsvett, men även en nackdel eftersom det lättare kommer in skräp och damm i musen.

Haha, trodde hålen hade och göra med att få lite fukt in och ut från mössen och så att det blir mindre handsvett som klibbar sig på mössen ibland. Problemet är dock att damm kan samlas in där, och inte lätt att få bort dammen sen.

Skrivet av MoNkeY-05:

Personligen undviker jag alla datormöss som har sådana ventilationshål i sig för, hjälp vad sunkigt det måste bli där i? Lättare att rengöra en 'vanlig' datormus vid behov. Sen är det där med vilken mus som är bäst så sjukt individuellt.

Föreslår att du drar en googling på det där med strålningen innan du får dryga kommentarer här. Lite sugen på att skriva en själv men nöjer mig med att tipsa om att du gott kan rikta din oro på andra saker.

Haha, det var ett skämt XD. Vad tycker ni om HyperX Pulsefire Haste 2

Skrivet av nasder:

Jag är en sucker för 502 Hero från logitech, väldigt skön att hålla i och jag har aldrig haft problem med den. Har köpt några billigt på rea så jag har dem på lager om något skulle skita sig. Hur den är spec ställt mot andra vet jag inte, det är ingen riktig prio jag har, den funkar för mig och det jag använder den för, allt från FPS till photoshop.

Köpte en Glorious Model I med bra pris under julkalendern här på SweC och det är min nya favorit om jag ska vara ärlig. Bra nära liknande form men mycket lättare (även om jag gillade att ha en vikt på musen). Perforerad yta vilket gör den mindre svettig.

Vad man gillar för mus är så personligt, vissas gillar lätta, andra tunga. Jag älskar en brygga (eller vad det heter) att lägga tummen på, andra hatar dem. Enda sättet att hitta en mus som verkligen funkar för en är tråkigt nog att testa sig fram.

har du testat HyperX Pulsefire Haste 2, jag kommer nog köra på den eller hero 502, prisskillnad på endas 85kr. Är det sant det du sa med handsvett, alltså att musen har någon annan form av yta som gör att handsvett inte klibbar fast lika lätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

har du testat HyperX Pulsefire Haste 2, jag kommer nog köra på den eller hero 502, prisskillnad på endas 85kr. Är det sant det du sa med handsvett, alltså att musen har någon annan form av yta som gör att handsvett inte klibbar fast lika lätt?

Nix, aldrig testat den. Den har fel form för mig och verkar sakna antalet knappar på sidan som jag vill ha. Jag vill ha minst 3 knappar för min tumme.

EDIT - Missade om handsvett. Vet inte riktigt, bara haft denna mus under vintern och inte upplevt det svett jag gjort med andra, men aldrig känt klibb med handsvett på denna eller andra, men den känns svalare helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Haha, det var ett skämt XD.

Hoppsan, såklart.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Jag använder endast till gaming och vanligt surfande, har tidigare gjort allt det där med en vanlig gaming mus med 6 programmerbara knappar, så behöver inget fancy. Helst att det inte är dyrt

tycker inte om trådlöst, tycker det är skönare att köra trådad och kanske räddar mig från någon form av strålning XD. Samt att trådad är billigare, vill inte betala flera hundra extra. Tycker inte mus ska kosta mer än 500kr

Haha, just det glömde den farliga strålningen! My bad

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har inget direkt tipps mer än att åka in och klämma och känna på möss i butiker. Och att kolla in Rocket Jump Ninja på youtube. Han har testat enormt många möss och har bra tipps.

Permalänk
Medlem

Deathadder är lätt den skönaste om du har size 9+
I händer.

Testa åka och klämm på den. Logitech har alltid problem med scroll hjul tillslut

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Är ute efter trådbunden mus. Varför har vissa möss hål i dem och andra inte? Förhåndrar hålen i mössen att svett bildas?

Vilken rekommenderar ni och varför? Har ni andra förslag?

Logitech G502 Hero 399kr

Razer Deathadder V3 749kr

HyperX Pulsefire Haste 279kr
HyperX Pulsefire Haste 2 Wired Gaming Mouse 485kr
ZON - Home of Victory mouse2 Heaton 399kr.

Har haft 2 st G502 Hero.

Den första började dubbelklicka när man trycker på "back" knappen (en av knapparna som sitter vid tummen)

Den andra har nu börjat dubbelklicka när man trycker på knappen snett framför nedanför"forward" knappen...den har jag bundit om till att vara mittenmusknappen.

Kanske är dags att fundera, för första gången sedan tidigt 2000-tal, att köpa nått annat än Logitech...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Sitter med en Mionix Naos QG som jag är rätt så bra nöjd med. Välbyggd mus med skönt grepp om man gillar palmgrip.

Finns på kampanj här: https://www.maxgaming.se/sv/tradbundna-moss/naos-qg-optical-s...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Jag har testat flertals olika möss men sitter fortfarande med min Razer Deathadder från 2008 så kan väl rekommendera den om man vill ha något hållbart även om gummit har nästan löst upp sig och att jag bytt glides ett par gånger, går dock inte få tag på till min mus längre, hittar bara till v2 och nyare.

http://ixbtlabs.com/articles3/peripheral/razer-deathadder.htm...

kört min i 1600 DPI i alla år.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Endgame Gear Op1 8k med en VAXEE ORYZA mouse bungee.

Permalänk

Razer DeathAdder V3, utan tvekan

Permalänk
Medlem

Jag tycker Razer Deathadder v2 Pro är bäst.... eftersom den är den mus som sitter skönast i min hand. Bytte från Deathadder Elite av sanitetsskäl (jag har inte handsvett).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Bästa trådbundna?

Steelseries 310. Finns nog inget annat som kan jämföra sig.
Bästa formen och gummi på sidorna, gjord för högerhanden.

Synd att allting är ambidex och gjort av hal/mjölig plast idag.

Permalänk
Medlem

Steelseries Sensei 310. Ambidextriös, 2 extra knappar på varje sida. Jag har en på varje sida om tangentbordet.

Skrivet av Leiri:

Steelseries 310.

Jag tror du menar Steelseries Rival 310. De har även Sensei med 310 i namnet.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Roccat Kone XP

- Perfekt tune:at scrollhjul (varken för lite eller för mycket resistans som får hela musen att skaka)

- Klassisk ergonomisk passform (tänk dig MX 518)

- 4st sidoknappar där ingen är ivägen men samtidigt nära till hands när dom behövs.

- "Easyshift" funktion direkt under tummen och väl itryckt ger alla andra knappar ett extra lager av funktionalitet (Jag har satt scroll up/ner till PAGE UP/DOWN vilket gör att jag ej saknar Logitechs Infinite Scroll)

- Virgin PTFE fötter installerade från start för bästa glid (inte alltid en självklarhet)

- "Hyffsat" lättviktig på endast 100g om man jämför mot Logitechs G502

- Är toppen för "drag clicking" om man spelar Minecraft

- Och så pricken över i:et, RGB för extra FPS

Jag hade Logitech G500s innan (som var toppen!) och testade G502, G502 X, Basilisk V3 och Kone XP och endast Roccats mus kändes som en uppgradering.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Bästa trådbundna?

Steelseries 310. Finns nog inget annat som kan jämföra sig.
Bästa formen och gummi på sidorna, gjord för högerhanden.

Synd att allting är ambidex och gjort av hal/mjölig plast idag.

Har gummit på sidorna blivit bättre, på min Rival är det ett djupt hål i gummit efter tummen.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Hålen är för att få ner vikten. smaksak om man gillar det

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Som en Logitech G502 användare är jag klart partisk, och jag har inte använt många andra bra möss.
Däremot tycker jag om den riktigt mycket, av alla datortillbehör jag har är den det enda felfria och nästintill perfekta jag har (obs. förutom mjukvaran!)

Det är en tung mus och det tycker jag om, man kan också justera vikten. Dpi går såklart att ändra, men kanske musen inte är lika bra för FPS spel i proffs nivå som de med lägre vikt- däremot kommer den inte heller hålla tillbaks dig att nå högsta rang i något populärt spel som cs2, valorant eller r6s (alt. RTS spel)

Permalänk
Medlem

Bäst beror på vad som är viktigast för dig.
Men kollar vi på ren prestanda så vinner nog Razer DeathAdder V3

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Razer DeathAdder V3 skulle jag säga. Kanske OP1 8K Trådad.
Beror väl främst på formen. Shape is king.

https://www.maxgaming.se/sv/datortillbehor/datormoss-tillbeho...

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Gloriuos Model O2

+ lätt
+ lätt
+ lätt
+ glider lätt
+ när batteriet är laddat känner jag ingen skillnad mot trådbundet
+ kan vara fördel att man kan byta plastbit enskilt mellan vä och hö sida. Gammal Razor gick inte att använda när vä knapp slutade funka. Hittade inga utbytesdelar heller så en tusenlapp för 10 år sedan var bara att skicka till återvinningen
+ DPI massor att välja...
+ Lift-off distance/Debounce Time/Motion Sync/Polling Rate...ok

- smulhål, damm kommer nog inte igenom men garanterat smulor från en Wasa knäckemacka
- glapp ibland...nog eget problem där jag måste koppla bort sladden och plugga i den för den av någon anledning förlorar signalen ibland
- ett dygn med wireless snor batteritid så jag kan in alla fall inte köra 48 tim non-stop med2.4Ghz wireless på
- för få knappar för MMOS
- vad händer om utbytesdelar till vä/hö-knapp inte finns när man behöver det för att fire-knappen klickats på för många gånger?
- DPI-val varför behöver jag så så många val?
- Lift-off distance/Debounce Time/Motion Sync/Polling Rate...ok

Köpte min för 650 kr och tycker den gör ett bra jobb för Logitech drar iväg i mer pengar och jag har 3-4 gamla Logitech för samma pengar som inte gjort jobbet bättre.

Slutbetyg är 4 av 5 om man kan köpa den för 700 kr...tittar man på bäst-i-test för upp till 2000 kr kan man ställa högre krav...
https://www.gloriousgaming.com/products/model-o-2-wireless-mo...

Har fått suger-fett betyg av användare på Inet men jag har inte upplevt samma stora problem så att den ska ha betyget 1 av 5.

För att svara på din fråga om dina val tidigare i tråden så tror jag att jag skulle valt:
https://www.inet.se/produkt/6610845/logitech-g502-x-svart

Den verkar just nu vara mest bank-for-the-buck...

Glorious är inte värd sitt priset om den kostar 1400 kr och att köpa en mus för 2000 kr är som att köpa trådbundna hörlurar för 5000 kr och fastna med tråden i ett dörrhandtag efter en vecka...det skapar bara tandgnissel när man sliter av tråden på något dyrt.

Köp en billigare mus och byt oftare i så fall. Köp en ny G502 om året så är den alltid fräsch och i slutändan har du ett par backup G502 om och när du behöver....

mer text