Moderkort till Ryzen 5600X med flera PCIe-platser

Permalänk
Medlem

Moderkort till Ryzen 5600X med flera PCIe-platser

Hej! Jag köpte nyligen ett Ryzen 5600X eftersom det var dags att uppgradera lite. När jag kollar efter lämpliga moderkort så går jag dock bet. Grejen är att jag behöver ett gäng PCIe-platser. Jag har:

1 grafikkort. Gen 3. X16
1 ljudkort. Gen 1. X1
1 minne Intel 750 SSD. Gen 3. 4X (NVME)
1 minne WD Black SSD. Gen 4. M2 (NVME)

Finns det något lämpligt moderkort som gör att jag kan använda alla kort? I värsta fall får jag droppa Intel-kortet, men vill helst ha kvar det.

Tack på förhand!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Hej! Bara för att förtydliga alltså, din Intel 750 är alltså inte en M.2 utan det är ett PCIe-kort?

Permalänk
Hedersmedlem

En annan relelevant faktor, hur högt är ditt grafikkort du tänkt använda?

Tittade jag på första bästa AM4-kort så verkar själva slottarna du behöver finnas på kortet (även om man bör kolla vad som avaktiveras om man aktiverar en slot) men du kommer stöta på problem att använda mellersta PCIe-platsen om ditt grafikkort är högre än 2 slots.

https://www.inet.se/produkt/1904226/asus-prime-b650m-a-wifi-i...

Bortse från detta, detta är ett AM5-kort

Dessutom, jag antar att det är ATX du ska ha? Det blir klurigt med mATX eller mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

En annan relelevant faktor, hur högt är ditt grafikkort du tänkt använda? Tittade jag på första bästa AM4-kort så verkar själva slottarna du behöver finnas på kortet (även om man bör kolla vad som avaktiveras om man aktiverar en slot) men du kommer stöta på problem att använda mellersta PCIe-platsen om ditt grafikkort är högre än 2 slots.

https://cdn.inet.se/product/1600x900/1904226_4.png
https://www.inet.se/produkt/1904226/asus-prime-b650m-a-wifi-i...

Dessutom, jag antar att det är ATX du ska ha? Det blir klurigt med mATX eller mindre.

Det kortet är AM5. 5600x är en AM4 processor. Dessa är inte kompatibla mellan varandra utan är fysiskt helt olika.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hej! Bara för att förtydliga alltså, din Intel 750 är alltså inte en M.2 utan det är ett PCIe-kort?

Ja, det stämmer.

Grafikkortet är 298 mm långt, 134 mm högt.

ATX får plats.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Det här kortet känns som det skulle kunna funka:

https://www.inet.se/produkt/1903880/asus-rog-strix-b650e-f-ga...

Gott om plats under översa PCIe-slotten, ser ut som att du får in ett 3-slots grafikkort utan problem t.ex utan att täcka över några PCIe-platser.

Finns 2 st 1x och en 16x, man får dock läsa manualen för att se hur slottarna är kopplade elektriskt. Ofta så får man välja mellan att använda en av M.2-slottarna och en av PCIe-slottarna. Tänker mig att du sätter din SSD längst ner, så sätter du ljudkortet ovanför.

Vi kan kolla lite i manualen om du känner att det funkar.

Dold text

Bortse från detta inlägg, det är fel sockel

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det kortet är AM5. 5600x är en AM4 processor. Dessa är inte kompatibla mellan varandra utan är fysiskt helt olika.

Hoppsan. Jag t rodde jag klickadep å AM4. My bad.

Permalänk
Hedersmedlem

Det här AM4-kortet t.ex. borde ju funka?

https://www.inet.se/produkt/1903291/msi-b550-a-pro

Finns ju hur många AM4-kort som helst med en del PCIe-slottar, så jag vet inte riktigt vad problemet är. Har jag missat något i din fråga?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rokkoko:

Ja, det stämmer.

Grafikkortet är 298 mm långt, 134 mm högt.

ATX får plats.

Inte har du väl ett 134 mm tjockt grafikkort? Det är ju enormt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Finns ju hur många AM4-kort som helst med en del PCIe-slottar, så jag vet inte riktigt vad problemet är. Har jag missat något i din fråga?

Det är kanske jag som har missuppfattat. Kan jag använda alla slottar utan att tappa fart? I så fall är det inget problem, men jag blir inte riktigt klok på det här med linor osv.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

Hej.
Typ alla atx moderkort med b550 bör ju fungera bra för dig. Kolla på vanliga sidor om du hittar något som du fastnar för eller om det är något märke du gillar mer.
Eller om du hittar något fynd om utseende,märke m.m inte spelar någon roll och ville bara ha funktionen.
Är du osäker så länka kortet här så får du hjälp.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rokkoko:

Det är kanske jag som har missuppfattat. Kan jag använda alla slottar utan att tappa fart? I så fall är det inget problem, men jag blir inte riktigt klok på det här med linor osv.

Aha!

Nej, det finns så klart begränsningar beroende hur man kopplar. Ibland blir någon M.2-slot inaktiverad om man kör ett kort i PCIe-slotten. Ibland ständer man av 2 av 6 SATA-portar. Bara som ett exempel. Har du något särskilt kort du kollat närmare på så kan vi kolla i manualen för att se vad begränsningarna för slottarna är tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Inte har du väl ett 134 mm tjockt grafikkort? Det är ju enormt.

Det är 40 mm. Det ena är bredd och det andra höjd.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

Jag kollade exempelvis det här.

https://pg.asrock.com/mb/AMD/B550%20PG%20Riptide/index.asp

Går det att använda alla slottarna samtidigt utan att farten blir lidande? Jag behöver även använda 3 SATA.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rokkoko:

Det är 40 mm. Det ena är bredd och det andra höjd.

Hm, det skulle kunna vara ett 2-slots-kort, eller så skulle det kunna vara lite större, typ 2.2 eller liknande. Svårt att veta. Jag hade i din situation ändå valt ett moderkort där översta PCIe-slotten sitter så högt upp att du inte riskerar att inte få plats. D.v.s. räknat med att grafikkortet tar upp 3 "platser" på höjden. Om inte annat är det bättre för luftflödet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rokkoko:

Jag kollade exempelvis det här.

https://pg.asrock.com/mb/AMD/B550%20PG%20Riptide/index.asp

Går det att använda alla slottarna samtidigt utan att farten blir lidande? Jag behöver även använda 3 SATA.

Står såhär i manualen.
PCIe slots:
PCIE1 (PCIe 4.0 x16 slot) is used for PCI Express x16 lane width graphics cards.
PCIE2 (PCIe 3.0 x1 slot) is used for PCI Express x1 lane width cards.
PCIE3 (PCIe 3.0 x16 slot) is used for PCI Express x4 lane width graphics cards.
PCIE4 (PCIe 3.0 x16 slot) is used for PCI Express x1 lane width cards.
* If PCIE2 or PCIE4 is occupied, PCIE3 will downgrade to x2 mode.

Den övre m.2 platsen ger pcie 4 x4
den nedre ger pcie 3x4 och sätts något där stänger du av två sata 3 platser.

Så nej man kan inte fylla alla platser samtidigt utan kompromisser på det moderkortet.

Bästa är tyvärr att läsa manualen själv istället för att lita på att sådana som mig läser rätt.

https://download.asrock.com/Manual/B550%20PG%20Riptide.pdf

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Står såhär i manualen.
PCIe slots:
PCIE1 (PCIe 4.0 x16 slot) is used for PCI Express x16 lane width graphics cards.
PCIE2 (PCIe 3.0 x1 slot) is used for PCI Express x1 lane width cards.
PCIE3 (PCIe 3.0 x16 slot) is used for PCI Express x4 lane width graphics cards.
PCIE4 (PCIe 3.0 x16 slot) is used for PCI Express x1 lane width cards.
* If PCIE2 or PCIE4 is occupied, PCIE3 will downgrade to x2 mode.

Den övre m.2 platsen ger pcie 4 x4
den nedre ger pcie 3x4 och sätts något där stänger du av två sata 3 platser.

Så nej man kan inte fylla alla platser samtidigt utan kompromisser på det moderkortet.

Bästa är tyvärr att läsa manualen själv istället för att lita på att sådana som mig läser rätt.

https://download.asrock.com/Manual/B550%20PG%20Riptide.pdf

Tack. det var det jag misstänkte. Då till ursprungsfrågan. Någon som känner till något kort som har fler platser så jag kan använda alla korten utan kompromisser i hastighet? Har givetvis kollat runt själv, men det är en djungel.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rokkoko:

Jag kollade exempelvis det här.

https://pg.asrock.com/mb/AMD/B550%20PG%20Riptide/index.asp

Går det att använda alla slottarna samtidigt utan att farten blir lidande? Jag behöver även använda 3 SATA.

Vi kollar i manualen och hittar detta:

Citat:

AMD Ryzen series CPUs (Vermeer and Matisse)
• 3 x PCI Express x16 Slots (PCIE1: Gen4x16 mode; PCIE3:
Gen3 x4 mode; PCIE4: Gen3 x1 mode)*
AMD Ryzen series APUs (Renoir)
• 3 x PCI Express x16 Slots (PCIE1: Gen3x16 mode; PCIE3:
Gen3 x4 mode; PCIE4: Gen3 x1 mode)*
* If PCIE2 or PCIE4 is occupied, PCIE3 will downgrade to x2
mode.
* Supports NVMe SSD as boot disks
• 1 x PCI Express 3.0 x1 Slot
• Supports AMD Quad CrossFireXTM and CrossFireXTM
• 15μ Gold Contact in VGA PCIe Slot (PCIE1)
• 1 x M.2 Socket (Key E), supports type 2230 WiFi/BT PCIe
WiFi module

Det är inte helt glasklart om man inte är van att läsa manualer. För det första så har du en Vemeer om du har en 5600X. Vermeer är kodnamnet för AMD:s Zen 3-baserade processorer, där 5600X ingår.

Där kan du utläsa att du alltså har 3 st PCIe x16-slots, PCIE1, PCIE3 och PCIE4. Sen har du en 1x-slot också som heter PCIE2.

PCIE1 är den som är längst upp, där sätter du grafikkortet och du har PCIe-banor direkt in i CPU:n.

PCIE2 är som är näst högst upp, den lilla x1-slotten. Den som benämns som en "PCI Express 3.0 x1" lite längre ner i specen. Om du använder denna så kommer PCIE3 att nergraderas till x2-läge. Jag tror denna går via chipsetet.

PCIE3 är den som är näst längst ner. Den stödjer PCIe Gen3 x4, men bara x2 om PCIE2 eller PCIE4 är populerad. Gissar också den går via chipsetet.

PCIE4 är den som är allra längst ner. Den är alltid PCIe Gen3 x4, och om du använder den så går PCIE3 ner till 2x. Denna går antagligen också genom chipset.

Av detta kan vi dra slutsatsen att det rimliga är att du stoppar in din Intel 750 i längst ner i PCIE4. Hade du stoppat den i PCIE3 så hade du bara fått 2X så fort du stoppat in ljudkortet.

Sen kan du stoppa ljudkortet i PCIE2 eller PCIE3, det spelar ingen roll. PCIE3 kommer du längre från grafikkortet vilket ger det mer utrymme att andas tänker jag.

Tittar vi vidare på lagringskapitlet hittar vi detta:

Citat:

• 6 x SATA3 6.0 Gb/s Connectors
• 1 x Hyper M.2 Socket (M2_1), supports M Key type
2242/2260/2280 M.2 PCI Express module up to Gen4x4
(64 Gb/s) (with Vermeer, Matisse) or Gen3x4 (32 Gb/s) (with
Renoir)*
• 1 x Ultra M.2 Socket (M2_2), supports M Key type
2260/2280/22110 M.2 SATA3 6.0 Gb/s module and M.2 PCI
Express module up to Gen3 x4 (32 Gb/s)*
* If M2_2 is occupied, SATA3_5_6 will be disabled.
* Supports NVMe SSD as boot disks
* Supports ASRock U.2 Kit

Du sätter då rimligen din WD Black SSD i M2_1, då den har PCIe Gen4. Om du använder M2_2 så tappar du 2 SATA-portar och dessutom kör du bara i PCIe 3.0, så det är ju mindre optimalt. Men det är ju inte ett problem eftersom du inte ska sätta något i M2_2, eller hur?

M2_2 går antagligen också via chipsetet, och M2_1 direkt från CPU.

Bandbreddsmässigt kommer alltså din Intel-SSD, ditt ljudkort, SATA, och inbyggt nätverk dela på bandbredden från CPU:n till chipset, vilket är PCIe 3.0 x4 med ett B550-chipset. Rent teoretiskt kan du alltså få en flaskhals om du smetar full fart i din Intel 750 och samtidigt ska göra annat med länken till chipsetet. Detta kommer sannolikt inte vara ett problem.

Det du kan göra för att bygga bort den flaskhalsen är att gå på ett X570 chipset på moderkortet. Med X570 får du 4x PCIe Gen 4.0 mellan CPU och chipset istället för 4x PCIe Gen 3.0, vilket dubblerar bandbredden. Då kommer bara din SSD rent teoretiskt kunna använda hälften av kapaciteten ner till chipset. (I alla fall tror jag det är så bandbredd för PCIe fungerar, någon får gärna rätta mig om jag har fel.) Du får då även möjlighet till PCIe 4.0 i alla slottar som drivs av chipset också, men det kanske inte är implementerat på alla moderkort.

Sammanfattningsvis: Ja, du kan koppla alla dina enheter till moderkortet du listat. Du har rent teoretiskt en flaskhals i chipset-länken ner från CPU till chipset, men det kommer i praktiken inte vara ett problem. Oroar du dig ändå över det, köp ett X570-kort istället.

Permalänk
Hedersmedlem

Bara ett litet tillägg: Alla moderkort du kollar på kommer ha liknande begränsningar för vad man kan göra samtidigt. Använder du en slot så tappar du funktion på en annan slot. Det är en konsekvens av att det finns begränsat med bandbredd och funktionalitet på chipset och CPU. Det är alltså en inneboende begränsning i din CPU och i plattformen, och du kommer inte undan det utan att köpa en HEDT-plattform istället.

Det är inte nödvändigtvis ett problem, bara bra att förstå begränsningarna och vad som går och inte går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vi kollar i manualen och hittar detta:

Det är inte helt glasklart om man inte är van att läsa manualer. För det första så har du en Vemeer om du har en 5600X. Vermeer är kodnamnet för AMD:s Zen 3-baserade processorer, där 5600X ingår.

Där kan du utläsa att du alltså har 3 st PCIe x16-slots, PCIE1, PCIE3 och PCIE4. Sen har du en 1x-slot också som heter PCIE2.

PCIE1 är den som är längst upp, där sätter du grafikkortet och du har PCIe-banor direkt in i CPU:n.

PCIE2 är som är näst högst upp, den lilla x1-slotten. Den som benämns som en "PCI Express 3.0 x1" lite längre ner i specen. Om du använder denna så kommer PCIE3 att nergraderas till x2-läge. Jag tror denna går via chipsetet.

PCIE3 är den som är näst längst ner. Den stödjer PCIe Gen3 x4, men bara x2 om PCIE2 eller PCIE4 är populerad. Gissar också den går via chipsetet.

PCIE4 är den som är allra längst ner. Den är alltid PCIe Gen3 x4, och om du använder den så går PCIE3 ner till 2x. Denna går antagligen också genom chipset.

Av detta kan vi dra slutsatsen att det rimliga är att du stoppar in din Intel 750 i längst ner i PCIE4. Hade du stoppat den i PCIE3 så hade du bara fått 2X så fort du stoppat in ljudkortet.

Sen kan du stoppa ljudkortet i PCIE2 eller PCIE3, det spelar ingen roll. PCIE3 kommer du längre från grafikkortet vilket ger det mer utrymme att andas tänker jag.

Tittar vi vidare på lagringskapitlet hittar vi detta:

Du sätter då rimligen din WD Black SSD i M2_1, då den har PCIe Gen4. Om du använder M2_2 så tappar du 2 SATA-portar och dessutom kör du bara i PCIe 3.0, så det är ju mindre optimalt. Men det är ju inte ett problem eftersom du inte ska sätta något i M2_2, eller hur?

M2_2 går antagligen också via chipsetet, och M2_1 direkt från CPU.

Bandbreddsmässigt kommer alltså din Intel-SSD, ditt ljudkort, SATA, och inbyggt nätverk dela på bandbredden från CPU:n till chipset, vilket är PCIe 3.0 x4 med ett B550-chipset. Rent teoretiskt kan du alltså få en flaskhals om du smetar full fart i din Intel 750 och samtidigt ska göra annat med länken till chipsetet. Detta kommer sannolikt inte vara ett problem.

Det du kan göra för att bygga bort den flaskhalsen är att gå på ett X570 chipset på moderkortet. Med X570 får du 4x PCIe Gen 4.0 mellan CPU och chipset istället för 4x PCIe Gen 3.0, vilket dubblerar bandbredden. Då kommer bara din SSD rent teoretiskt kunna använda hälften av kapaciteten ner till chipset. (I alla fall tror jag det är så bandbredd för PCIe fungerar, någon får gärna rätta mig om jag har fel.) Du får då även möjlighet till PCIe 4.0 i alla slottar som drivs av chipset också, men det kanske inte är implementerat på alla moderkort.

Sammanfattningsvis: Ja, du kan koppla alla dina enheter till moderkortet du listat. Du har rent teoretiskt en flaskhals i chipset-länken ner från CPU till chipset, men det kommer i praktiken inte vara ett problem. Oroar du dig ändå över det, köp ett X570-kort istället.

Tack, det var ett synnerligen välmotiverat och pedagogiskt svar. Nu blev jag allt lite klokare. Borde med andra ord kunna räcka med ett B550, och i värsta fall fasa ut Intel 750-kortet.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rokkoko:

Tack, det var ett synnerligen välmotiverat och pedagogiskt svar. Nu blev jag allt lite klokare. Borde med andra ord kunna räcka med ett B550, och i värsta fall fasa ut Intel 750-kortet.

Lycka till! Och som sagt, kör du på X570-kort istället så har du dubbel bandbredd ner till chipset, så du har mer marginal inför framtiden, även om det egentligen inte borde behövas. Väljer du ett annat moderkort får du så klart också läsa manualen till det, men utifrån exemplet ovan borde det ju inte vara så svårt tänker jag.

Ett litet tips är att när du bygger datorn, undviker att använda SATA5 och SATA6, de två SATA-portarna som inaktiveras om du populerar M2_2.

Du kommer garanterat glömma bort allt detta om två år när du glad i hågen installerar något i M2_2 och undrar varför en av dina hårddiskar plötsligt försvann, annars.

(Exakt detta hände någon jag känner.)

Permalänk
Hedersmedlem

Men du vet du vad, jag har tabbat mig i min hast. Därför du som @jOnÄTÄn skriver gärna ska läsa manualen själv, för såna som vi gör ju fel i ibland.

Jag läste fel. PCIE4 är inte alla 4x. Den är bara 1x. Vill du ha 4x måste du sätta kortet i PCIE3.

Och då har du ingenstans att sätta ljudkortet, för oavsett om du sätte rdet i PCIE2 eler PCI4 så går du ner till x2-läge i PCIE3.

Med det sagt så kan du fortfarande köra din SSD i x2. I praktiken kommer du nog inte märka någonting om du inte gör en stor filkopiering mellan två SSD:er. Jag hade personligen kunnat leva med det, men det är ju inte jag som ska leva med datorn.

Permalänk
Medlem

Sjukt bra beskrivning @pv2b , man lär sig något varje dag.
Försökte förstå manualen till länkat moderkort men går bet. Fans några x570 kort för strax över 2k om man sökte men det här såg ut att klara mycket.

https://www.proshop.se/Moderkort/ASRock-X570S-PG-Riptide-Mode...

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Rekordmedlem

Behöver du verkligen ett ljudkort i en modern dator ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Uppgraderade nyligen min "Hemmaserver" till 5700x på ett B550-kort - och valde av flera skäl det lite större Asus TUF Gaming B550 Plus Wifi II - 2 M.2-platser (PCIe3.0 x4 och ena kan PCIe4.0), flera vanliga PCI-platser och 6 SATA-kontakter. Dock med vissa begränsningar som att 2 SATA inaktiveras när bägge M.2-platserna används.

Kortet har också 2,5GBit LAN vilket är najs och filkopiering från laptop (med USB-C-ansluten dongel med 2,5 GBit LAN) når faktiskt 250 mbyte/s på stora filer.

Men PCI-platserna:
+ RTX 2070 tar första PCIe x16-platsen (i "servern", kör bildanalys med Cuda)
+ skaffade Asus Thunderbolt-kort som tar andra x16-platsen (i x4-läge)
+ för att nå 8 SATA-portar, ett litet PCIe-kort med 4 extra SATA-portar (PCIe x1)

PCIe3.0 x1 skall klara uppåt 985 mbyte/s vilket då inte räcker för full fart på 4 SATA-kontakter (uppåt 600 mbyte/s vardera) men med magnetdiskar som maxar kring 250 mbyte/s vardera räcker det - och hur sällan kör alla fyra max fart samtidigt?

Notera skillnaden mellan PCIe-platser och M.2-platser - bägge använder PCIe-banor till processorn, version 3.0 och version 4.0 och finns som x1, x4, x8 och x16 - men totalt antal banor är begränsat vilket kan sänka antal banor för ex. grafikkort som fysiskt har lång x16-kontakt till "bara" x8.

Har nu 2 x 500 GB M.2-diskar i RAID1 som system-disk, 2 x 18 TB SATA-diskar i RAID1 för "stabil lagring", så ett antal 2-14 TB diskar samt portabla diskar med USB3 eller USB-C/Thunderbolt för diverse.

Väldigt nöjd med allt inkopplat - lite mer än den ursprungliga frågan radade upp - i detta lite större moderkort:
https://www.inet.se/produkt/1903695/asus-tuf-gaming-b550-plus...

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Behöver du verkligen ett ljudkort i en modern dator ?

Det undrar jag med 😉 Moderna moderkort har ex. Realtek ALC S1200A med både 5.1-ljud, diverse in- och utgångar plus S/PDIF att koppla till förstärkare. Men "ljudnerd:ar" lär vilja ha separat ljudkort ändå, nåt om brus och överhörning som jag inte kan höra skillnad på. Så kan vara något studio-kort för MIDI till/från keyboard eller nåt sånt också.

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ErikLtz:

Det undrar jag med 😉 Moderna moderkort har ex. Realtek ALC S1200A med både 5.1-ljud, diverse in- och utgångar plus S/PDIF att koppla till förstärkare. Men "ljudnerd:ar" lär vilja ha separat ljudkort ändå, nåt om brus och överhörning som jag inte kan höra skillnad på. Så kan vara något studio-kort för MIDI till/från keyboard eller nåt sånt också.

Ljudnördar har inte använt ljudkort på väldigt länge, de ansluter på nått sätt digitalt mot datorn via spdif/toslink, usb, hdmi eller nätverk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Ljudnördar har inte använt ljudkort på väldigt länge, de ansluter på nått sätt digitalt mot datorn via spdif/toslink, usb, hdmi eller nätverk.

Men om man inte har en SPDIF eller TOSLINK-kontakt på moderkortet, undrar vad man gör då...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pv2b:

Men om man inte har en SPDIF eller TOSLINK-kontakt på moderkortet, undrar vad man gör då...

Väldigt mycket ljudprylar ansluts via usb, BT och hdmi och en del via nätverk, coaxinterface är nästan helt borta och toslink minskar också fort på de nyare plattformarna.
Det är nog inte särskilt vanligt med separat ljudkort idag för endera räcker det integrerade för de som inte har stora krav på analoganslutningar och de som har högre krav på kvalitet eller mängden anslutningar ansluter i princip bara digitalt och externt mot datorn.

Interna ljudkort är idag en rätt nischad produkt och det dröjer nog inte länge innan de är helt borta.
Det finns också omvandlare usb till toslink och coax om man skulle behöva ansluta äldre prylar för att spela upp ljud.
Vad jag syftar på är att man kanske bör börja fundera på om man behöver montera in ett ljudkort i datorn för funktionen kan troligen lösas via andra interface

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Klart att man kan använda det interna ljudet om man vill, men jag har ju redan kortet och kvalitén på det är enligt mig bättre än det du får internt. Men alla gör som de vill. Men visst, snart finns de inte att köpa längre. Användarvänlighet vinner oftast framför funktion. Bara kolla alla som springer runt med air pods när du kan köpa bättre hörlurar med tråd för åtminstone en fjärdedel av priset.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro