Köpt nytt moderkort samt CPU, installera om OS ett måste?

Permalänk
Medlem

Köpt nytt moderkort samt CPU, installera om OS ett måste?

Hejsan svejsan alla supernördar,

Bör få hem ett nytt moderkort samt en ny CPU i dagarna och undrar helt enkelt, kommer jag att behöva formatera hårddisken och installera mitt OS från scratch för att få skiten (läs: datorn) att fungera som den ska?

Om detta är fallet kan jag väl lika gärna byta från Windows Vista till Windows 7 antar jag.

Går från P4 till Phenom II X4 om det har någon betydelse.

Tackar för svar och ber om ursäkt om denna trå är i fel forumdel.

Mvh

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Avstängd

öhh ja en format är då på sin plats, vilken fråga :/

Visa signatur

AMD Phenom II 965 c3//XFX Ati 5850 BE//Intel X25-M 80gb ssd//WD 750gb Black//Asus bräda M4A79XTD EVO//g15 v2//g500
Samsung t240 Fullhd gaming monitor//incoming sammy 2270
Lappy Asus UL30VT-QX030V

Permalänk
Medlem

Då ditt nya moderkorthar ett annat chipset (som kontrollerar grafikkort, CPU mm mm) + andra skillnader så som chipset som kontrollerar USB mm som du bör installera drivrutiner till så är det bäst att installera nytt operativsystem för att undvika strul.

Att uppgradera från vista till Windows 7 tycker inte jag är nödvändigt men har du problem eller helt enkelt är less på vista och har 1000kr till övers så gör det

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Inte alltid man måste ominstallera faktiskt, men det är väl att rekommendera.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svaren!

Då gör jag så att jag installerar om Windows Vista, ska jag vara helt ärlig har jag inga som helst problem med Vista och slipper då sätta mig in i ett nytt OS. Samt att jag kan köpa en flaska Laprohaig eller två istället för Windows 7.

Tack än en gång.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem

EDIT: PROBLEM LÖST!!!

En liten uppdatering:

Satte in nya moderkortet, nya CPUn (samt nytt chassi och PSU), datorn startar som den ska. Köpte Windows 7 Professional x64 och matade in skivan i DVD-rom. Valde Boot-ordningen till CD-ROM först, HDD efter.

När jag startar datorn för att försöka installera Windows 7 nu kommer följande upp:
Verifying DMI Pool Data ..........................
AMD Data Change...Update New Data to DMI!
Boot from CD/DVD :

(10 sekunder senare)
A disk read error occurred
Press Ctrol+Alt+Del to restart

Jahopp, kan någon vara god att guida mig igenom detta är ni snälla!

Om det behövs så var det förra en P4 från Dell. Hade även 2 hårddiskar "ihopkopplade till 1" där Windows Vista var installerat.
Har nu båda hårddiskarna med varsin S-ATA kabel och tänkte använda en av hårddiskarna för Windows och dylikt.

Tack

EDIT: Med "ihopkopplade till 1" så menar jag att man bara kunde se 1 hårddisk i windows när man startat datorn.

EDIT: PROBLEM LÖST!!!

Visa signatur

Eh!